Hatsan 55s, nytt projekt med gasfjädertuning.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hatsan 55s, nytt projekt med gasfjädertuning.

Inläggav ziimp 02 mar 2012, 03:01

Tänkte lägga upp min första vettiga tråd här på forumet, ska lägga upp litte bilder och lite funderingar och beskrivningar på vad jag har gjort med bössan. Ursäkta stavning med mera, är ju från värmlands gärdena så helt bra svenska är det väll inte alltid:)

För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av ziimp 12 dec 2013, 18:23, redigerad totalt 13 gånger.
hatsan 125 cal 25 07
hatsan 55s cal 177 07
hatsan bt65 cal 25 12
kayoba cal 177 13
ziimp
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 06 jul 2009, 19:28
Ort: Deje, tjärn
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan bt65 hitintills

Re: Hatsan 55s, nytt projekt med gasfjädertuning.

Inläggav karlssson 02 mar 2012, 06:35

Intressant tråd. Ser med spänning fram mot fortsättningen.
Har en 65a med quatro, fullfart . Inte nåt precision s instrument direkt. Men skojig.
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Re: Hatsan 55s, nytt projekt med gasfjädertuning.

Inläggav ziimp 02 mar 2012, 09:16

Ja 65 an ska väl vara likadan va, fast med 5.5 mm? Då kommer ju alla dessa detaljer jag gör passa en sådan också. Men får väll se om det blir någon precision. Annars måste det vara pipan som är dålig efter allt jag kommer göra. Allt blir ju sugpassning jag gör och med gasfjader då ska det väl inte twanga tkr jag! Använder nu dessutom nu någon sorts industri plast i änden på gas pistongen. Hård med ändå perfekt. Jag hoppas ju kunna skjuta skott i skott på 15 med stöd. Vill gärna kunna skjuta socker bitar på 30 40 m med den på varje skott men det lär ja få glömma, det får mina bt65 stå för.
hatsan 125 cal 25 07
hatsan 55s cal 177 07
hatsan bt65 cal 25 12
kayoba cal 177 13
ziimp
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 06 jul 2009, 19:28
Ort: Deje, tjärn
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan bt65 hitintills

Re: Hatsan 55s, nytt projekt med gasfjädertuning.

Inläggav karlssson 02 mar 2012, 09:22

Jag har också 4,5.Jag har noterat att om jag lägger stocken på en kudde blir träffbilden en snusdosa på 20 m.Men håller jag den med händerna,löst är träffbilden nere på en krona på 20m.har provat lite olika ammo.Samma resultat på alla.Vad är det för kraft i en gasfjäder?
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Re: Hatsan 55s, nytt projekt med gasfjädertuning.

Inläggav ziimp 02 mar 2012, 11:48

Det där med kudde vs lös på hand vs stenhård på hand har jag givetvis redan provat. Men du får tänka på att de nyare hatsanerna är bättre. Jag har den gamla modellen. Trycket är uselt och fjaderstyrningarna original är mkt bättre på dem nya. Dock långt ifrån bra. Jag pratade med personalen på fondprodukter, de hade testat med 5.5 mm och då sköt de 20 joule. Kanske håller sig vid internationell 16? Ska provskjuta i kronografen sen. Blir snart klar med de viktiga sakerna:)
hatsan 125 cal 25 07
hatsan 55s cal 177 07
hatsan bt65 cal 25 12
kayoba cal 177 13
ziimp
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 06 jul 2009, 19:28
Ort: Deje, tjärn
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan bt65 hitintills

Följande användare vill tacka ziimp för detta inlägg
pet007 (26 sep 2012, 08:32)

Re: Hatsan 55s, nytt projekt med gasfjädertuning.

Inläggav GunnarT 02 mar 2012, 12:18

ziimp skrev:Det där med kudde vs lös på hand vs stenhård på hand har jag givetvis redan provat. Men du får tänka på att de nyare hatsanerna är bättre. Jag har den gamla modellen. Trycket är uselt och fjaderstyrningarna original är mkt bättre på dem nya. Dock långt ifrån bra. Jag pratade med personalen på fondprodukter, de hade testat med 5.5 mm och då sköt de 20 joule. Kanske håller sig vid internationell 16? Ska provskjuta i kronografen sen. Blir snart klar med de viktiga sakerna:)


Hade de testat med gasfjädern? .....Jag har nya trycket på Hatsan och det är suveränt bra. :)

Orginalstyrningen glappar med licensfria fjädern men inte med fullfart. Nu har jag 125:an men de är ju likadant uppbyggda som 55-60 bössan. :|
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: Hatsan 55s, nytt projekt med gasfjädertuning.

Inläggav ziimp 02 mar 2012, 15:35

Ja det är dem. Vet hur dem nya ser ut och dem gamla också inuti. Nästan allt är prick lika. Dock på gamla 125 som jag har så var det ingen pistongvikt i. Kanske skulle varit det men fanns ingen iaf och det gör det ju i dem nya. Sedan dessvärre så passar denna gasfjader ej till 125 pga att slaglangden är för kort. Har för mig det var 135 och 95 på den mindre cylindern 55s ex. Men håll tillgodo. Går att beställa från fondprodukter någon gång under sommaren, tror de.
hatsan 125 cal 25 07
hatsan 55s cal 177 07
hatsan bt65 cal 25 12
kayoba cal 177 13
ziimp
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 06 jul 2009, 19:28
Ort: Deje, tjärn
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan bt65 hitintills

Re: Hatsan 55s, nytt projekt med gasfjädertuning.

Inläggav ziimp 02 mar 2012, 22:29

Sådär ja! nu har jag gjort klart fin mekaniken inuti geväret. ska bara göra en pipvikt sen också, hann inte med det idag tyvärr. Funderar på aluminium med en en mässing detalj vid änden, och polera det. men kanske inte är någon bra ide det? ser ju inte direkt kanske stilrent ut i slutändan då? i och med valnöt stock osv. ska jag göra den svart?, eller bara mässing kanske, eller alu? vad tkr ni är snyggt, skulle passa bra till stock och kikare.


För att följa länken så måste du registera dig.



Detta är luftgeväret innan bygget så att säga. helt strippat utan kikare osv, körde med 10J fjäder på slutet. tröttnade på twangpang. kommer ju inte synas det jag gjort idag utanpå men pipvikten ska ju på någon dag framöver. fast måste ju tillverka den såklart först. ursäkta bildkvalitén på bilderna:( är från mobiltelefon. kan ju lixom inte springa och tvätta händerna efter varje moment när ett kort ska tas, är ju en hyfsat smutsig verkstad i alla fall, blir svart av allt man tar i ,"järndamm!" gjutgods!

För att följa länken så måste du registera dig.



Här har vi då överst pistongen, helt orörd och spräckt packning.
I mitten har vi min svarvade fjäderguide som borde varit täckt med plast den långa biten,och som dessutom borde snurra med sugpassning, borde blivit alla tider. detta är i alla fall bakstycket. Var som sagt en secofräs förut på dia 32 "pinnfräs". dock sönderkörd. förhoppningsvis inte jag som gjorde det:P.
Längst ner är ju original. dock så är detta den äldre varianten från hatsan, det kom sen en ny 2008 tror jag, helt annorlunda. "tur det med den skiten! löjligt snålt!

För att följa länken så måste du registera dig.



där har vi ju då pipan på riktning, inte så detaljerat vad jag gjorde, men klockade i alla fall upp den. kastade 0.2 mm. på den sträckan måste det vara godkänt. tog i med handkraft, 1 cm i taget i chucken, o la den tillbaka på kast på nästan 5 hundradelar, så lätt pipan böjs med handkraft, den flyttar sig ju ändå tillbaka sen när man laddar antar jag. är ju inte mkt bara det är konstant lika antar jag. krönte mynningens slut också eftersom hatsan inte var så sugna på det tydligen. det var pipan för den här gången.för pipvikten tillverkar jag inom en vecka i alla fall om jag har tid. och ska lägga upp lite bilder på förbättrat tryck.

För att följa länken så måste du registera dig.



Så var det pistongen upp i svarven för lite finglans, och som jag glömde ta kort på såklart när jag gjorde spåret för 2 st oringar "dia 27ut" 2.5 breda styck "tack för idén GRÖVSTEN:)".

För att följa länken så måste du registera dig.



Här är den färdig filad och polerad med autosol och diverse slippapper som jag köpte på biltema. honade även den inuti ifall det skulle bli panik och sätta i fjäder och så, så lika fin yta där "nästan:P" ny pippackning påväg på!

För att följa länken så måste du registera dig.



Dålig bild som fasen, ser inte alls bra ut på bilden men ytan är enormt bra inuti där pistongen ska ligga! använde en egentillverkad svarvad pinne som passade i borrmaskinen i ena änden och i andra änden gjorde jag ett spår som jag bara trädde in slippapper runt runt runt. inte så det blev tajt!! då mister man nog precisionen på slipningen, använde först 400 papper, 800 , 1200, allt våtslip. sedan trasa som kommer på bilden med autosol här nedan!

För att följa länken så måste du registera dig.



måste säga väldigt simpel lösning, sopborsteskaft=såga av+svarva till så passar i borrmaskin+såga spår ca 80 djupt andra änden! kanske ska söka patent på denna fina "brotschen", gick ju att ha till allt slipapper och denna idé kommer jag använda till många hemmameckel grejer:) honade innan jag började slipa för att få bort alla grader först så det blir helt runt, men sedan när det är helt runt så håller det sig så, och i sin position också, så fantastiskt:) helnöjd.

För att följa länken så måste du registera dig.



Här har vi då grövstens uppfinning som jag ser det eftersom det var där jag såg detta på airgun forum. 2 st fina oringar. slutresultatet av detta måste jag säga blev mkt mkt bra! utan pistongpackning på, bara oringarna alltså, så åkte den inte ner av sig själv i röret, men krävdes ytterst liten kraft att göra så den gled nedåt, lägga på en snusdosa så sög den sakta neråt kanske:) gjorde oringarna i +passning ca +0.1 mm. dem trycks ju ihop också. mjukt gummi. men ville inte ha massa friktion för det. bara stabilitet i bakkant.

För att följa länken så måste du registera dig.



här har vi då bakstycket som ska svarvas till gasfjädern. det var ju så att jag köpte gasfjädern så fort dem fick in dem så de hade inga "konvertrar" till dem. Så fick tillverka ett säte som det får ligga i, i originalbakstycket. mjukt och fint i plast:)

För att följa länken så måste du registera dig.



så färdigt där:) och så framsidan en plastbit att svarva till med sugpassning i pistongen "dock så att det går att få ut den tillbaka" "hammaren".

För att följa länken så måste du registera dig.



och där var ju också gasfjädern:)

För att följa länken så måste du registera dig.



ihop med alltihopa:) trycket och hela köret.

För att följa länken så måste du registera dig.



sätta ihop lite med stock, kikarsikte inför lite test innan det mörknar på för kronografen. snyggare utan truglo även fast det ser ut sådär där fram ju:P på denna bössa alltså. på 125:an är de snygga.

För att följa länken så måste du registera dig.



Det mörknade ganska snabbt efter pizza kaffe snus paus innan skyttet kom igång:P

För att följa länken så måste du registera dig.



25 m ute på gårn:) har bara ställt upp för annars är det 50 meter till den dära hemgjorda tavlan jag gjorde för ett par veckor sedan.


För att följa länken så måste du registera dig.



här har vi hur skyttet gick! 10 m och 25 meter. jsb 4.5. vindbyar. upp till 1.5 mps kanske. från vänster blåste det.. kan ju säga att det dära plast bordet är ju inte från igår+ att jag inte är någon mästerskytt. + att jag inte kunnat sova för mitt projekt, jobbade igår kväll till halv 12. gick och la mig 03.00. somnade aldrig, för ivrig, ute i verkstan vid 04.00 på möran och drog igång med ett par riktigt starka kaffe koppar:) och nåra hâlbrôd med ost o skinka. det var min dag det. tog ju runt 10 timmar att tillverka allt som nämndes. tar sådan himla tid på mig när jag gör något. men noga blir det och jag är supernöjd med resultatet:) för skyttet är ju som sagt var inte på topp idag, är rätt schleten nu när jag skriver så allt blev väl inte rätt men hoppas det går att begripa sej på. CC på 30 med flyer, vs CC ca 70 och spridning runt omkring hela mitten. lägger up en bild på ungefär var jag träffade med trimfjädern på 25 m. utan mitt bakstycke var dock det. här kommer den. natta folks, projektet typ färdigt så nu ska man väl orka somna efter 38.5 timmer vaken eller?

För att följa länken så måste du registera dig.



överallt inom det röda var vad man träffade med detta gevär från fabrik nere i turkiet!! skamligt att dem gör så dåligt. när masstillverkning av pistonger osv borde innehålla fjäderstyrningar såpass som en annan klarar av att tillverka i alla fall direkt från produktion. helt sanslöst dåligt. blir inte många kronor xtra på ett gevär som skulle bli värt fan så mkt mer. ajja deras beslut. men jag själv skulle vilja ha ett bra rykte.
håll tillgodo. kommer fler bilder. och tillverkningen av pipvikt, "pipvibrationsdämpare". :thumbupp:

just det ja. hann bara skjuta 5 snabba skott genom kronografen.
1:a 218,8
2:a 212,8
3:e 212,8
4:e 216,3
5:e 212,9
bådar ju gott, inte ens inskjuten. Detta var jsb 4.51 dock. jsb 4.50 sköt mkt mkt bättre i min bössa. 4.52 vet jag inte men antar det blir sämre ändå då? eller har jag fel? rätta mig gärna. jag går mest på teorier jag:P jag är inte helt 100 på det men tror nog inte det går att få ner gasfjädern till licenfritt utförande.går nämligen inte ändra förspänningen nämnvärt, så införskaffa er licens, och gör en i alla fall hitintills bra bössa:)
hatsan 125 cal 25 07
hatsan 55s cal 177 07
hatsan bt65 cal 25 12
kayoba cal 177 13
ziimp
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 06 jul 2009, 19:28
Ort: Deje, tjärn
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan bt65 hitintills

Följande användare vill tacka ziimp för detta inlägg
karlssson (03 mar 2012, 08:12)

Re: Hatsan 55s, nytt projekt med gasfjädertuning.

Inläggav ziimp 03 mar 2012, 04:07

blev en dags jobb. aningen drygt att skriva allt som om det vore någon blogg eller något men äsch, kul att dela med sig också:)
hatsan 125 cal 25 07
hatsan 55s cal 177 07
hatsan bt65 cal 25 12
kayoba cal 177 13
ziimp
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 06 jul 2009, 19:28
Ort: Deje, tjärn
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan bt65 hitintills

Re: Hatsan 55s, nytt projekt med gasfjädertuning.

Inläggav Silwer 03 mar 2012, 05:22

Jo, på så sätt finns infon iaf kvar på nåt sätt, för nån i framtiden så som du hittade Grövstens bygge, det var ju länge sen han höll på med det.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hatsan 55s, nytt projekt med gasfjädertuning.

Inläggav karlssson 03 mar 2012, 08:16

Det fick du ett tack för. Enormt jobb. Var rädd om kroppen. Man måste sova. Varför gjorde du styrningen? Det behövs väl inte .till gasfjädern. Mycket trevlig läsning
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Re: Hatsan 55s, nytt projekt med gasfjädertuning.

Inläggav ziimp 03 mar 2012, 10:36

karlssson skrev:Det fick du ett tack för. Enormt jobb. Var rädd om kroppen. Man måste sova. Varför gjorde du styrningen? Det behövs väl inte .till gasfjädern. Mycket trevlig läsning


Menar du oringarna? För jag hade lust :p nej men alltid blir ju saker o ting bättre om det passar bra. Samma sak mellan pistong och fjaderstyrningen. Och varför fuska för. Jag gör ju inte detta för någon anledning att jag älskar att fixa o dola med saker o ting. :smt021
hatsan 125 cal 25 07
hatsan 55s cal 177 07
hatsan bt65 cal 25 12
kayoba cal 177 13
ziimp
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 06 jul 2009, 19:28
Ort: Deje, tjärn
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan bt65 hitintills

Re: Hatsan 55s, nytt projekt med gasfjädertuning.

Inläggav ziimp 03 mar 2012, 22:16

så har en ny dag varit. bra väder och 5 grader varmt för lite mera skytte tester där man slipper frysa fingrarna totalt av sig och lust och fint gött väder med bara lite vind "0 till max 1.5 mps i byarna". kronograf tester, ammo tester, och twang tester har hunnits med. jag är så nöjd. bössan är totalt vad jag känner twanglös nu. bara ett smack när fjädern slår i, ingen säkring som skramlar. ingenting som överhuvudtaget ska skramla. underbart. så pipvikt "vibrationsdämpare" kommer inte behövas för precisionens skulle på det viset tror jag. mest för att få mera tyngd i bössan framtill. men den kommer inte än på ett par dagar. i morgon blir det vanligt jobb så då finns inte stunder för sådant nöje.

För att följa länken så måste du registera dig.


så här såg det då ut vid kronografskjutningen.

För att följa länken så måste du registera dig.


ett litet twangtest med öppen handflata och helt löst hållet till höger. hårt mot bakkappa och stenhårt grepp om stocken till vänster. väldigt dåligt skjutet men skottena hamnade på samma ställe och det var det som var huvudsaken.

För att följa länken så måste du registera dig.


vet ej vad som hände under natten. skjöt in siktet igår i mitten. och idag sköt det där uppe. jag vet att kikarsiktet har flyttat sig lite bakåt men inte så där mkt. glömde också geväret ute under tak i minusgrader. vet ej om detta påverkade. dock så mycket bra resultat på skyttet geväriskt sett :-) lite kronografskjutning på V0 också. kula jsb exakt 0.547 g 4,50 mm
229,3 mps
231,5
227,5
229,1
230,3
229
230,2
230,4
229,6
230
225,6
230,2
225,1
232,2
229,1
tror detta är helt okej för fjäderpang. men drog även iväg 5 skott vid varje prickskytte i kronan också. detta var V9 ungefärligt då. med mycket bättre resultat vad det verkade som. kanske har med temperaturen på geväret att göra när jag hade precis haft det inne i huset och det sedan stabiliserade sig i temperatur. 5 skott
220.6 mps
219.7
220.8
222.9
223.1
här hade jag också skjutit med andra kulor innan och vet ej hur detta påverkar resultat. blev 14.5 joule ungefär i högsta.

För att följa länken så måste du registera dig.


baracuda hunter, skjuter inte alls något vidare i min bössa. 16.2 J i högsta värde. men här kommer krono på de med. kula baracuda hunter 0,67 gram V0 5 skott
217.5 mps
217.5
218,6
218,5
220,2
mycket bra?!!!! pipan tycker dock inte om H&N kulor tydligen:( inte de jag kommer ihåg jag provat i alla fall. har provat någon rundos med men de gick inte lika bra som jsb. lite skillnad i alla fall mot förut. innan med spräckt packning var det ju typ 203 till 140 mellan ett enda skott:/

För att följa länken så måste du registera dig.


kula crow magnum H&N sport 0.60 gram. bössan gillade dessa inte heller riktigt. fast bättre än hunter. max V0 = 17.1 joule.
239,2 mps
239
238,5
236,1
238

För att följa länken så måste du registera dig.


kula kovohute diabolo boxer spetskula. av någon anledning skjuter dess hyffsat i mitt gevär." För att följa länken så måste du registera dig.

"
0.62 gram väger dem och gav max 15.7 joule V0. de är ganska långa och stora i kjolen. 5 skott
225,4mps
221
224,1
221,9
223,2

För att följa länken så måste du registera dig.


kunde bara inte låta bli:) lite OT men passade även morsans små berner sennenhund valpar. de är ju för gulliga, flickvännen tjötar hål i huvudet om hund :twisted: är inte så sugen på det. men dem är ju hur gulliga som helst. dock ingen av valparna kvar. alla är tingade så ingen idé att pröva köpa en.
hatsan 125 cal 25 07
hatsan 55s cal 177 07
hatsan bt65 cal 25 12
kayoba cal 177 13
ziimp
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 06 jul 2009, 19:28
Ort: Deje, tjärn
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan bt65 hitintills

Re: Hatsan 55s, nytt projekt med gasfjädertuning.

Inläggav ziimp 10 maj 2012, 12:16

har nu även gjort liknande mod till hatsan 125. fast fjäderstyrningen är nu gjord av aluminium och sedan pressat på industri plast och svarvat till perfekt passning. hur bra skjuter era 6.35 mm gevär på 25 m? hål i hål har jag inte lyckats med. det var mitt mål men den sprider i alla fall inte så man missar burkar längre. men kanske cc mellan 20-30 mm. dock så har jag märkt att det är piporna det är fel på. mitt 55s skjuter som en dröm med 4.51 mm kulor och skjuter skurar med 4.50 mm kulor. har dock kapat pipan 170 mm för att det skulle skjuta bra. så är inte heller riktigt lika ammo känsligt längre. när jag la upp alla dessa bilder så hade jag inte kapat pipan och den sköt förjävligt rent ut sagt. spred 71mm cc på 15 m. samma med 125:an ungefär. så mkt bättre har jag fått dem. Men man kanske inte kan förvänta sig bättre än jag fått dem?? någon som vet? finns säkert 125:or som skjuter bra från fabrik nu? men mina pipor hade den äldre tillverkningsprocessen och kvalitén på dessa var säkert inte bättre än vad dem gör i kina? inte illa menat men jag tror kineser har lite sämre kvalié.
hatsan 125 cal 25 07
hatsan 55s cal 177 07
hatsan bt65 cal 25 12
kayoba cal 177 13
ziimp
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 06 jul 2009, 19:28
Ort: Deje, tjärn
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan bt65 hitintills

Re: Hatsan 55s, nytt projekt med gasfjädertuning.

Inläggav ziimp 12 dec 2013, 13:56

Det har gått ett och ett halft år sedan jag var här på forumet och greja med mitt hatsan 55s. Nu har jag fortsatt dolat lite med den för att få bättre precision. Skriver mer om detta i kväll men så länge tänkte jag höra med er duktiga på fjäderpangare. Hur bra ska en bra fjäderbössa kunna skjuuta på 25 m? jag har på min bild här cc17 utan flyer, och antar att det är vinden som gjort sidorörelsen i min grupp, dock så känge jag ingen vind, Men i alla fall så om det inte hade rört sig i sidled så hade jag haft ett cc på 7 mm. Detta lär ju jag vingla ändå? jag har 3-9 zoom o satt med en tom kartong under bössan så vet ju ej hur bra skytta jag är med detta heller? Hade tänkt fortsätta med att sätta på nytt tryck "quattro" på detta gevär, men är lite omständigt,och om detta inte duger så struntar jag kanske i det? vad tycker ni? ska det vara hål i hål utomhus 25 m när man inte känner vinden och med dessa förutsättningar? Den skjuter ju 218 +-1 mps så ganska jämn i alla fall
Btw det är ca 20 skott i hålet, kanske fler.

För att följa länken så måste du registera dig.



När jag började panga med bössan igen efter lång lång tid sen, så sköt den asdåligt, och i ärlighetens namn hade ja aldrig fått den helt ok med allt inner arbete i tuben osv så var det ju tråkigt att det mesta verkade till slut sitta i pipan. Sköt flyers på flyers och prova lite olika jsb som hade gått "bra" i bössan. Så tänkte först att kanske hade jag gjort en dålig första kröning i änden på pipan så provade att göra en ny och polerade den super slät men ändå blev det inget bättre. Så fick göra detta lilla verktyg "på bilden" en 2.5 svetspinne slipad och sågade en skåra i toppen som jag kunde sätta i bommulstyg i. Sedan körde jag med detta och autosol genom pipan med en borrmaskin på hyffsat lågt varv. många många gånger. ända tills det bruna tog slut på tygbitarna. antagligen var det rost i pipan. Det sista trycka jag bara bommulen igenom så det skulle gå nere i räfflorna. resultatet blev mkt mkt bättre men då återstår frågan om det är dugligt?


För att följa länken så måste du registera dig.



här syns den nya kröningen som imo blev mkt bra, utsidan var jag inte så noga med eftersom jag monterar en pipvikt på så utseendet var inte noga:)


För att följa länken så måste du registera dig.



och här är skottgruppen jag fick med jsb 4.52. sköt aningen sämre med 4.50 så funderar om större=bättre? förut har det skilt rejält men nu var det bara 5 mm som skiljde på 20 skottsgrupperna. Om man räknar bort flyern som jag inte har kollat vidare på så vart det ett cc på 17mm. med flyern 22mm. Och om denna sidorörelse skulle vara borta om det nu var vind så är det 7 mm. och det jag inte vet är hur bra är allt detta?
Senast redigerad av ziimp 12 dec 2013, 18:10, redigerad totalt 2 gånger.
hatsan 125 cal 25 07
hatsan 55s cal 177 07
hatsan bt65 cal 25 12
kayoba cal 177 13
ziimp
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 06 jul 2009, 19:28
Ort: Deje, tjärn
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan bt65 hitintills

Re: Hatsan 55s, nytt projekt med gasfjädertuning.

Inläggav sr 500 12 dec 2013, 14:24

Har en 85a cal 22 som jag ska ta hem en vortex fjäder till. <samma prestanda som 95-99. Ska bli intressant.
sr 500
 
Inlägg: 479
Blev medlem: 06 jan 2012, 21:19
Ort: örebro
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 19 gånger i 19 inlägg
Luftvapen favorit: BAM50 kanske

Re: Hatsan 55s, nytt projekt med gasfjädertuning.

Inläggav ziimp 12 dec 2013, 19:30

sr 500 skrev:Har en 85a cal 22 som jag ska ta hem en vortex fjäder till. <samma prestanda som 95-99. Ska bli intressant.


Hur tät grupp får du med ditt gevär på 25m? Har du ett nytt gevär eller gammalt? Är det 10j du har för tillfället?
hatsan 125 cal 25 07
hatsan 55s cal 177 07
hatsan bt65 cal 25 12
kayoba cal 177 13
ziimp
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 06 jul 2009, 19:28
Ort: Deje, tjärn
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan bt65 hitintills

Re: Hatsan 55s, nytt projekt med gasfjädertuning.

Inläggav börne 12 dec 2013, 22:07

ziimp skrev:Hur bra ska en bra fjäderbössa kunna skjuuta på 25 m?

En riktigt bra dag med Air Armsen så skjuter jag så här... detta är 30 meter & c:a 30 skott. Sittande med stöd ska jag kanske tillägga.

För att följa länken så måste du registera dig.



Störigt med den ensamma ute till vänster :twisted:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
ziimp (13 dec 2013, 00:24)

Re: Hatsan 55s, nytt projekt med gasfjädertuning.

Inläggav sr 500 12 dec 2013, 22:10

25m, 10 kronan ungefär med HNFTT. Lite mer än 10 joule tror jag.
sr 500
 
Inlägg: 479
Blev medlem: 06 jan 2012, 21:19
Ort: örebro
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 19 gånger i 19 inlägg
Luftvapen favorit: BAM50 kanske

Följande användare vill tacka sr 500 för detta inlägg
ziimp (13 dec 2013, 00:19)

Re: Hatsan 55s, nytt projekt med gasfjädertuning.

Inläggav ziimp 13 dec 2013, 00:27

börne skrev:
ziimp skrev:Hur bra ska en bra fjäderbössa kunna skjuuta på 25 m?

En riktigt bra dag med Air Armsen så skjuter jag så här... detta är 30 meter & c:a 30 skott. Sittande med stöd ska jag kanske tillägga.

Störigt med den ensamma ute till vänster :twisted:


:Thumbupp: ja men då närmar jag mej ju då i alla fall. Kanske ska ta och fixa ett nytt trycke så jag slipper dra fingret 1 cm med kanske över 1 kg motstånd "har inget o mäta med så jämförde med en mjölkliter;)"
hatsan 125 cal 25 07
hatsan 55s cal 177 07
hatsan bt65 cal 25 12
kayoba cal 177 13
ziimp
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 06 jul 2009, 19:28
Ort: Deje, tjärn
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan bt65 hitintills

Re: Hatsan 55s, nytt projekt med gasfjädertuning.

Inläggav ziimp 13 dec 2013, 00:30

sr 500 skrev:25m, 10 kronan ungefär med HNFTT. Lite mer än 10 joule tror jag.


det är ju också hyffsat bra, och jag har nog för tillfället inte så bra. Har du provat jsb exact också i ditt gevär? skjuter dem i så fall mkt sämre?
hatsan 125 cal 25 07
hatsan 55s cal 177 07
hatsan bt65 cal 25 12
kayoba cal 177 13
ziimp
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 06 jul 2009, 19:28
Ort: Deje, tjärn
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan bt65 hitintills

Re: Hatsan 55s, nytt projekt med gasfjädertuning.

Inläggav sr 500 13 dec 2013, 09:30

Har haft en uppsjö med Hatsan fjäder, och alla har gått bäst med HNFTT. PCP däremot har ju gilllat JSB.
sr 500
 
Inlägg: 479
Blev medlem: 06 jan 2012, 21:19
Ort: örebro
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 19 gånger i 19 inlägg
Luftvapen favorit: BAM50 kanske

Re: Hatsan 55s, nytt projekt med gasfjädertuning.

Inläggav ziimp 13 dec 2013, 10:35

sr 500 skrev:Har haft en uppsjö med Hatsan fjäder, och alla har gått bäst med HNFTT. PCP däremot har ju gilllat JSB.


Och detta även med .177 cal? såg att du skrev 5.5 mm cal på den bössan du hade nu. Har du provat crosman premier?
hatsan 125 cal 25 07
hatsan 55s cal 177 07
hatsan bt65 cal 25 12
kayoba cal 177 13
ziimp
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 06 jul 2009, 19:28
Ort: Deje, tjärn
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan bt65 hitintills


Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer