Hatsan Köp, Lite hjälp vore trevligt.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Hatsan Köp, Lite hjälp vore trevligt.

Inläggav GunnarT 22 jun 2011, 22:30

Kan ju vara så att Hatsan förut har presterat riktigt dåliga fjädergevär och så är alltså Hatsan rena skiten i folkmun. Jag kan bara prata om Hatsan 125 med Quatrotrycket och den är jag nöjd med för de pengarna.
Kan tillägga att jag fick en chock då jag fick hem bössan ... att den var så lång .. men det är avhjälpt nu. :)

Däremot bör du nog inte välja 22:a om du kör 10 joul för det blir dålig fart på diabolerna.
Med 20j är det en annan sak. :mrgreen:
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: Hatsan Köp, Lite hjälp vore trevligt.

Inläggav Leopold 22 jun 2011, 23:32

GunnarT skrev:Kan ju vara så att Hatsan förut har presterat riktigt dåliga fjädergevär och så är alltså Hatsan rena skiten i folkmun. Jag kan bara prata om Hatsan 125 med Quatrotrycket och den är jag nöjd med för de pengarna.

Däremot bör du inte välja 22:a om du kör 10 joul för det blir dålig fart på diabolerna. Med 20j är det en annan sak. :mrgreen:


Håller helt med dig generellt i att köra .22 i licensfritt, detta är inget för mig heller.

Vad gäller Hatsan 125 så kan man konstatera att prisbilden är närmast identisk hos svenska handlare som HW30s, finns litet dyrare modeller uppåt 2.500 osv men väldigt likt över lag.

En skillnad ligger ju i att HW30s i princip är maximerat till 10 J medan Hatsan 125 har en betydligt högre effektgräns i fullfartsutförande. Jag har inte själv skjutit med Hatsan 125 och kan inte uttala mig om vilken precision man kan hoppas på men min svagt grundade uppfattning är att man får en potential till betydligt mer kraft men sämre precision med Hatsan-alternativet. Rätta mig om jag har fel.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hatsan Köp, Lite hjälp vore trevligt.

Inläggav GunnarT 22 jun 2011, 23:44

Leopold skrev:
GunnarT skrev:Kan ju vara så att Hatsan förut har presterat riktigt dåliga fjädergevär och så är alltså Hatsan rena skiten i folkmun. Jag kan bara prata om Hatsan 125 med Quatrotrycket och den är jag nöjd med för de pengarna.

Däremot bör du inte välja 22:a om du kör 10 joul för det blir dålig fart på diabolerna. Med 20j är det en annan sak. :mrgreen:


Håller helt med dig generellt i att köra .22 i licensfritt, detta är inget för mig heller.

Vad gäller Hatsan 125 så kan man konstatera att prisbilden är närmast identisk hos svenska handlare som HW30s, finns litet dyrare modeller uppåt 2.500 osv men väldigt likt över lag.

En skillnad ligger ju i att HW30s i princip är maximerat till 10 J medan Hatsan 125 har en betydligt högre effektgräns i fullfartsutförande. Jag har inte själv skjutit med Hatsan 125 och kan inte uttala mig om vilken precision man kan hoppas på men min svagt grundade uppfattning är att man får en potential till betydligt mer kraft men sämre precision med Hatsan-alternativet. Rätta mig om jag har fel.


Du har så rätt. Den är inte snäll. Det är väl den större cylinden med lång slaglängd som ställer till det.
Men jag har tagit det som en utmaning att tämja denna bakåtsparkande fuling och när bössan bara få vila i händerna utan att klämma och bara nudda med kinden .... då skjuter den tätt och det är allvar.
Viktigt att vänsterhanden tar samma "grepp" varje gång. Den är känslig. :)
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: Hatsan Köp, Lite hjälp vore trevligt.

Inläggav Leopold 22 jun 2011, 23:59

GunnarT skrev:...
Viktigt att vänsterhanden tar samma "grepp" varje gång. Den är känslig. :)


Ja där är den isf radikalt skild från HW30s, jag kan hålla i princip hur som helst, hur löst eller hur hårt jag önskar, jag kan lägga kolven ovanpå axeln som en bazooka om jag vill - skotten träffar alltid exakt där jag siktade i avfyrningsögonblicket. Litet fuskigt nästan ... :)

Som jag sagt tidigare, en hel del "spikpistolkänsla" i den bössan fast på avstånd såklart.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hatsan Köp, Lite hjälp vore trevligt.

Inläggav Logon 23 jun 2011, 07:03

GunnarT skrev:Kan ju vara så att Hatsan förut har presterat riktigt dåliga fjädergevär och så är alltså Hatsan rena skiten i folkmun. Jag kan bara prata om Hatsan 125 med Quatrotrycket och den är jag nöjd med för de pengarna.
Kan tillägga att jag fick en chock då jag fick hem bössan ... att den var så lång .. men det är avhjälpt nu. :)

Däremot bör du nog inte välja 22:a om du kör 10 joul för det blir dålig fart på diabolerna.
Med 20j är det en annan sak. :mrgreen:


Är .22 mindre känslig emot vind även vid 10j ?
Kan leva med att jag bara kan skjuta på 10-15m för det, eftersom jag bor ute på landet omringad av fält så är det lite blåsigt hela tiden,
Lite tråkigt det här med max 10j, ofta man kan skjuta ihjäl någon med 20j liksom ...
Logon
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 11 apr 2010, 00:22
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Hatsan Köp, Lite hjälp vore trevligt.

Inläggav thsu69 23 jun 2011, 07:33

Logon skrev:
GunnarT skrev:Kan ju vara så att Hatsan förut har presterat riktigt dåliga fjädergevär och så är alltså Hatsan rena skiten i folkmun. Jag kan bara prata om Hatsan 125 med Quatrotrycket och den är jag nöjd med för de pengarna.
Kan tillägga att jag fick en chock då jag fick hem bössan ... att den var så lång .. men det är avhjälpt nu. :)

Däremot bör du nog inte välja 22:a om du kör 10 joul för det blir dålig fart på diabolerna.
Med 20j är det en annan sak. :mrgreen:


Är .22 mindre känslig emot vind även vid 10j ?
Kan leva med att jag bara kan skjuta på 10-15m för det, eftersom jag bor ute på landet omringad av fält så är det lite blåsigt hela tiden,
Lite tråkigt det här med max 10j, ofta man kan skjuta ihjäl någon med 20j liksom ...


Klart att cal 22 i 10J funkar!
Inga problem, om du håller dig på kortare håll.
thsu69
 

Re: Hatsan Köp, Lite hjälp vore trevligt.

Inläggav Logon 23 jun 2011, 08:01

Får bli att slå till på en hatsan m60s då :D
hoppas den funkar bra :D
Logon
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 11 apr 2010, 00:22
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Hatsan Köp, Lite hjälp vore trevligt.

Inläggav Hedis62 23 jun 2011, 08:22

Logon skrev:Får bli att slå till på en hatsan m60s då :D
hoppas den funkar bra :D



Tror att du kommer att bli nöjd med ditt val :)

Lägg gärna upp ett inlägg under Recensioner sen så att vi får läsa om vad du tycker om den :)
Weihrauch HW 95 cal 22 med Vortek Pg2
Hatsan 125 cal 22 med SAS och Quatro "Fullpower"
Hatsan 95 cal 22 med SAS Och Quatro "Fullpower".
Gamo Magnum cal 4,5
Diana 23 cal 4,5
Användarvisningsbild
Hedis62
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 15 jan 2011, 17:41
Ort: Pauliström och Upplands-väsby.
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg
Luftvapen favorit: HW 95

Re: Hatsan Köp, Lite hjälp vore trevligt.

Inläggav thsu69 23 jun 2011, 08:26

Logon skrev:Får bli att slå till på en hatsan m60s då :D
hoppas den funkar bra :D


Sen ska man inte förakta 10J,
räcker till mera än vad man tror!

Lycka till
thsu69
 

Re: Hatsan Köp, Lite hjälp vore trevligt.

Inläggav Logon 23 jun 2011, 09:41

Vart tycker ni jag ska handla ?
Tänkte progunner.se men kanske borde stödja den "bästa" butiken med "bäst" support
Logon
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 11 apr 2010, 00:22
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Hatsan Köp, Lite hjälp vore trevligt.

Inläggav thsu69 23 jun 2011, 09:44

Logon skrev:Vart tycker ni jag ska handla ?
Tänkte progunner.se men kanske borde stödja den "bästa" butiken med "bäst" support


progunner.se .... Dom e bra
thsu69
 

Re: Hatsan Köp, Lite hjälp vore trevligt.

Inläggav Hedis62 23 jun 2011, 13:20

Kan bara instämma
Har bara handlat av dom en gång,men suverän support och supersnabb leverans :)

thomas1969 skrev:
Logon skrev:Vart tycker ni jag ska handla ?
Tänkte progunner.se men kanske borde stödja den "bästa" butiken med "bäst" support


progunner.se .... Dom e bra
Weihrauch HW 95 cal 22 med Vortek Pg2
Hatsan 125 cal 22 med SAS och Quatro "Fullpower"
Hatsan 95 cal 22 med SAS Och Quatro "Fullpower".
Gamo Magnum cal 4,5
Diana 23 cal 4,5
Användarvisningsbild
Hedis62
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 15 jan 2011, 17:41
Ort: Pauliström och Upplands-väsby.
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg
Luftvapen favorit: HW 95

Föregående

Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer