Hur svårt är fjäderbytet?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hur svårt är fjäderbytet?

Inläggav colsson 03 mar 2011, 08:00

Jag undrar hur svårt och omständigt det är att byta fjäder på en Hatsan M95, till en kraftigare fjäder?
Jag skruvar och mekar rätt mkt med annat, är inte är 15 år gammal och har tillgång till de flesta verktyg och hjälpmedel på jobbet. Men jag vill INTE riskera att bli stående med en bössa som har sprätt isär och som jag inte får ihop igen...
sååå.... hur svårt är det? :oops:
Finns det nångon steg för steg beskrivning (Ja, jag har letat på forumet men inte hittat)
Jag har aldrig demonterat nån bössa tidigare så det vore bra med lite guidning.
/ Christian
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 07 feb 2011, 06:19
Ort: Landskrona
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: BSA R10

Re: Hur svårt är fjäderbytet?

Inläggav eddie 03 mar 2011, 09:07

Det är inte så svårt att byta och du ser ganska lätt hur det sitter i hop men ta bilder så blir det lättare första gången du gör det, och så behöver du en

För att följa länken så måste du registera dig.


fjäderkomprimator eller en gammal hyvelbänk för att få ihop den nya fjädern, gör gärna en bildserie med text och lägg ut, alltid roligt att se och läsa
eddie
 

Re: Hur svårt är fjäderbytet?

Inläggav colsson 04 mar 2011, 12:20

Nu har jag bytat fjädern! Det tog c.a en timme och jag använde musklerna och ett spännband för att pressa in fjädern. Det var faktiskt lättare än jag trodde! Det endra kritiska är ju när man lossar på avtrycket. Annars gick det fint! Det blev en guide av det hela. Finns att läsa bland alla andra..
/ Christian
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 07 feb 2011, 06:19
Ort: Landskrona
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: BSA R10


Återgå till Hatsan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer