Frågor om Hatsan 70, kikarmontage etc...

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Frågor om Hatsan 70, kikarmontage etc...

Inläggav lazlo09 20 apr 2010, 11:43

Jepp, så har man äntligen slagit till!
Första luftgeväret någonsin, har för mer än ett årtionde sedan ägt 2st Co2 Pistoler, 1st Gamo AF10 (pneumatisk) och en Daisy fjäder.

Forumet verkade stämma upp i enstämmig kör om att AR 1000-JULA är bättre än Hatsan 70, och tom att Hatsan 70 inte ens duger att plinka lite med i trädgården, säg 10 meter, max 15. Men då en lokal affär hade 50% på allt kunde jag inte motstå. Jag hoppas att iaf någon här tycker att ett (en?) ny Hatsan 70 i butik för 800kr är bra.

Detta införskaffades: Hatsan 70 4,5m.m., Kikarsikte med steglös zoom 3-7X20, 500st Milbro twin ring rundnos diaboler (jävliga att pilla in i pipan), 100st Tavlor och ett rejält Kulfång i 2 m.m. plåt. Allt nytt i affär för 1200kr.

Iaf, har två frågor:

1: Titta på denna bilden:
För att följa länken så måste du registera dig.



Vad är detta och var har det för funktion? Är typ en rundad bricka som sitter med skruv i ett av två hål i början av kilspåren. Är det någon slags "stopp" för kikarsiktet? Och isf, var/hur skall den sitta? I manualen till siktet står det att man skall försöka sätta siktet så långt fram som möjligt på bössan "för att inte skada sig av rekylen" :smt016
Finns det någon praktisk eller precisionsmässig fördel med om man monterar kikarsiktet längst fram, längst bak eller i mitten? Min tanke är att sätta det där det känns rätt för min hållning av bössan.

2: Här är en del bilder på hur Diabolerna ser ut efter att farbror hatsan spottat ut dom:
För att följa länken så måste du registera dig.




För att följa länken så måste du registera dig.



Skjutna på 8 meters avstånd inomhus mot kulfång av 2 m.m. tjock plåt (vanlig gul modell, mycket kraftigare än Hatsans), och det blir fan en liten buckla/fördjupning. Vi snackar inte 5m.m. djup håla utan knappt sebar men definitivt kännbar "inbuktning". Är detta fullt normala resultat för ett gevär speccat till 199m/s på så kort avstånd? Tyckte också den var trög som fan att spänna, och jag är verkligen inte klen (snickare ftw), så jag började nästan undra om det skett nån miss så den är iaf relativt ostrypt. Men nu efter ca 20 skott så känns det som att det börjar bli lättare att spänna, men det är ändå mycket tyngre än jag hade förväntat mig.
En dum fråga, men det är ju lågpris: Om jag spänner/bryter pipan med handen längst ut på pipan för maximal hävstång, kan det finns någon chans till att böja pipan, om än minimalt?

Sedan skall ni så klart få se min "KulfångsHållare", har döpt den till Makk Gajvorr (Gajverr för er norr om skåne) trots avsaknad av silvertejp (kartongtejp fick duga). Delar som ingår i denna exklusiva gör-det-självare: 1st Stol, 1st Tvättställ, 1st löst datorchassi (höljet), 1 meter snöre och några meter brun tejp. Som fönsterskydd (är ett fönster bakom) används 1st Täcke inkl påslakan.
Voila´:

För att följa länken så måste du registera dig.



Och till sist bössan + kikarsikte:
För att följa länken så måste du registera dig.




PS: Visst är färgen, dvs den misslyckade trä-looken, extremt ful! Synd att dom sålde sista svarta 5,5m.m. 70:ian en vecka innan jag fick reda på utförsäljningen. Stocken är ju av nån slags plast/komposit. Vet nån om det finns nån bra mattsvart färg som fäster bra på en uppruggad plastyta och som inte slits bort efter 2 veckor? Dvs finns det nått ställe eller speciell färgsort/märke som lämpar sig för detta?
Senast redigerad av lazlo09 20 apr 2010, 12:03, redigerad totalt 2 gånger.
Best on YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Lf6Xe7iVdE4
Användarvisningsbild
lazlo09
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 jan 2010, 15:41
Ort: NV Skåne
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: ME BullBarrel 5,5

Re: Frågor om Hatsan 70, kikarmontage etc...

Inläggav sos 20 apr 2010, 11:51

Riktigt tjusigt ordnat... jepp stopp för kikare är det, monteras bakom fästet... du monterar kikaren så att du får rätt ögonavstånd, dvs då du blundar och slänger upp bössan och sedan öppnar ögat så skall kikaren visa perfekt "bild" man skall helst slippa röra huvudet framåt eller bakåt alltför mycket... fram eller bak spelar alltså mindre roll. Använd gärna ett helt fäste istället för delat eller om det är möjligt kolla så att kikaren inte "skjuvar" om du har delat -då blir det spänningar när du drar åt och det är inte så bra.
HW97K .20" + BSA CatsEye 4-16x44AO
Norica Sport .177" + Tasco 4x20
Norica No1, Gamo R77 Combat, HW40 och Zoraki luftpistoler
Användarvisningsbild
sos
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 27 mar 2010, 22:03
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Frågor om Hatsan 70, kikarmontage etc...

Inläggav lazlo09 20 apr 2010, 12:17

sos skrev:Riktigt tjusigt ordnat... jepp stopp för kikare är det, monteras bakom fästet... du monterar kikaren så att du får rätt ögonavstånd, dvs då du blundar och slänger upp bössan och sedan öppnar ögat så skall kikaren visa perfekt "bild" man skall helst slippa röra huvudet framåt eller bakåt alltför mycket... fram eller bak spelar alltså mindre roll. Använd gärna ett helt fäste istället för delat eller om det är möjligt kolla så att kikaren inte "skjuvar" om du har delat -då blir det spänningar när du drar åt och det är inte så bra.


Tack, men jag fattar ingenting! "Delade fäste med spänningar som skjuvar", jag förstår tyvärr inte. Försök gärna att förklara för mig som om jag vore en kvinna, eller nej förresten, en 10 åring.

Fästet är ju med två "klämmare" som man klämmer fast i spåren genom att skruva, men jag förstår inte vad du menar.

OBS: Detta är inte ironi eller så, jag vet faktiskt inte vad du menar, har aldrig snvänt kikarsikte innan.
Best on YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Lf6Xe7iVdE4
Användarvisningsbild
lazlo09
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 jan 2010, 15:41
Ort: NV Skåne
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: ME BullBarrel 5,5

Re: Frågor om Hatsan 70, kikarmontage etc...

Inläggav sos 20 apr 2010, 12:36

Ser ut som att du har en kikare med integrerat eller "inbyggt" fäste oftast gjort av plåt... då är det bara två klammor att dra åt som du skriver och inte tänka så mycket mer på det... dessa går dock oftast inte att dra åt speciellt bra så du behöver verkligen "kikarstoppet" sedan finns ju "lösa fästen" och kikare vilket finns otaliga beskrivningar och bilder om på forumet... kolla in sektionen om sikten eller trådar om kikar montering
HW97K .20" + BSA CatsEye 4-16x44AO
Norica Sport .177" + Tasco 4x20
Norica No1, Gamo R77 Combat, HW40 och Zoraki luftpistoler
Användarvisningsbild
sos
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 27 mar 2010, 22:03
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Frågor om Hatsan 70, kikarmontage etc...

Inläggav lazlo09 20 apr 2010, 13:44

sos skrev:Ser ut som att du har en kikare med integrerat eller "inbyggt" fäste oftast gjort av plåt... då är det bara två klammor att dra åt som du skriver och inte tänka så mycket mer på det... dessa går dock oftast inte att dra åt speciellt bra så du behöver verkligen "kikarstoppet" sedan finns ju "lösa fästen" och kikare vilket finns otaliga beskrivningar och bilder om på forumet... kolla in sektionen om sikten eller trådar om kikar montering


Det skall jag göra, tack!
Best on YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Lf6Xe7iVdE4
Användarvisningsbild
lazlo09
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 jan 2010, 15:41
Ort: NV Skåne
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: ME BullBarrel 5,5

Re: Frågor om Hatsan 70, kikarmontage etc...

Inläggav marhol 20 apr 2010, 18:36

He he, ett fönster bakom kulfånget... :lol:

Ja ja friskt vågat hälften vunnet! :wink:
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
Ort: Västkusten
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Re: Frågor om Hatsan 70, kikarmontage etc...

Inläggav lazlo09 21 apr 2010, 06:33

marhol skrev:He he, ett fönster bakom kulfånget... :lol:

Ja ja friskt vågat hälften vunnet! :wink:


Hehe, igår kväll blev jag mer kreativ och vände på steken. Dvs sköt från där fönstret var mot ytterdörren där ett kulfång hängde i snöre. Som "dörrskydd" användes en strykbräda som gav ca 15 cm "safezone" runt kulfånget.
Innan sista skottet för kvällen föll busigheten på och jag bestämde mig för att medvetet skjuta på strykbrädan för att se om kulan penetrerade något. Gissa vad fan som hände, kulfan ricochettade i nästintill perfekt bana och träffade MITT på nyckelbenet där huden är som tunnast. Behöver jag nämna att jag var barbröstad?

Efter det blev det skjutförbud från frugan...
Best on YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Lf6Xe7iVdE4
Användarvisningsbild
lazlo09
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 jan 2010, 15:41
Ort: NV Skåne
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: ME BullBarrel 5,5

Re: Frågor om Hatsan 70, kikarmontage etc...

Inläggav sos 21 apr 2010, 07:48

Learning the hard way... :?: :idea: :arrow: :smt050
HW97K .20" + BSA CatsEye 4-16x44AO
Norica Sport .177" + Tasco 4x20
Norica No1, Gamo R77 Combat, HW40 och Zoraki luftpistoler
Användarvisningsbild
sos
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 27 mar 2010, 22:03
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Frågor om Hatsan 70, kikarmontage etc...

Inläggav HerrLarsson 21 apr 2010, 08:45

lazlo09 skrev:...kulfan ricochettade i nästintill perfekt bana och träffade MITT på nyckelbenet där huden är som tunnast. Behöver jag nämna att jag var barbröstad?

Efter det blev det skjutförbud från frugan...


Du förgyllde just min onsdagsmorgon! :mrgreen:
Olivgrön älg vid namn Örjan ombedes komma till informationsdisken.
HerrLarsson
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 27 maj 2009, 14:58
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: nein!
Luftvapen favorit: -HW80 .25-


Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer