Hatsan SAS

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hatsan SAS

Inläggav sos 17 apr 2010, 12:32

Väldigt stort "marknadsförings-hallå" över denna nyhet... jag är väl måttligt imponerad... att ha någon slags stötdämpande plast bussning som främre skruven går igenom kanske funkar på ett luftgevär i teorin?... minska/ta bort en del vibrationer/resonans från fjädern? men varför drar man då stumt fast där bak? (skruven i varbygeln) och även sätter systemet tight i stocken (där bak... ingen rörelsemån bakåt).

Någon annan som har några tankar teorier om detta... borde man raspa upp kolven lite där bak och svarva midja på skruven som gör den mer fjädrande och kanske jobbar bättre med SAS i fronten...

På krutvapen är det helt tvärtom... plastad rekylklack, stumt, stumt och åter stumt.... och stumt där bak... endast pipan skall vara friliggande och man skall ha gott stöd mot framstocken och fixerat bakåt mot axeln MEN inte "krampa" fast bössan... jag läser att flertalet håller stenhårt i Hatsan för att få den att gå någorlunda... det känns verkligen som bakvända världen mot krutskytte.

Det nya Quattro trycket verkar dock bra... utan att ha ett gammalt att jämföra mot - men det känns inte så tokigt.
HW97K .20" + BSA CatsEye 4-16x44AO
Norica Sport .177" + Tasco 4x20
Norica No1, Gamo R77 Combat, HW40 och Zoraki luftpistoler
Användarvisningsbild
sos
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 27 mar 2010, 22:03
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Hatsan SAS

Inläggav Piore 17 apr 2010, 12:58

Har ett Hatsan 155 Torpedo där förre ägaren satt i en fjäder modell "stark".Är livrädd att skjuta med geväret pga att upphaket släpper en gång på 10 så att laddarmen släpper med väldig fart.Har haft sönder två st plasthus där laddarmen förankras på detta vis.Vågar nu inte skjuta med det längre.Fick med 10joules fjädern på köpet och om jag sätter i den istället kanske fenomenet försvinner.Har någon annan kanske erfarenhet av detta.Har även provat 8 sorters kulor och fått en bästa precision på 10 meters håll där kulorna slår inom 20cm ! ! !.Kalibern är .25. :(
Piore
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 05 apr 2010, 13:42
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 18 gånger i 18 inlägg
Luftvapen favorit: Webley Eclipse .25

Re: Hatsan SAS

Inläggav sos 17 apr 2010, 14:03

Fjädern är nog lite för lång, antingen plockar man bort distans brickor bak Om det finns några kvar eller så kapar man fjädern lite... prova med original fjädern så du kan utesluta övriga mekaniska "fel" ... plocka isär så du kan undersöka delarna...
HW97K .20" + BSA CatsEye 4-16x44AO
Norica Sport .177" + Tasco 4x20
Norica No1, Gamo R77 Combat, HW40 och Zoraki luftpistoler
Användarvisningsbild
sos
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 27 mar 2010, 22:03
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Hatsan SAS

Inläggav Piore 17 apr 2010, 14:34

Tack sos,ska försöka få någon att hjälpa mig med att sätta i 10 joulesfjädern istället och sedan sälja det så fort jag kan.Aldrig mer Hatsan för mig.Man lär ju av sina misstag. :?
Piore
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 05 apr 2010, 13:42
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 18 gånger i 18 inlägg
Luftvapen favorit: Webley Eclipse .25


Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer