Hatsan 55 - dags för renovering

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hatsan 55 - dags för renovering

Inläggav eDw 04 maj 2009, 12:44

Hej!

har plockat fram mitt Hatsan 55 årsmodell ~02 igen.
Testsköt lite och ställde in kikarsiktet på ca 50 meter och det funkade fint. Efter ~100 skott märkte jag dock att kulorna fastnade i pipan, orkade inte ens få kulan att röra sig det minsta. Om jag petade in kulan några cm gick det däremot fint!
Misstänker att det är packningen där man bryter pipan som är kass.

Vart kan man köpa en sån packning? Finns det renoveringskit att köpa?

Något jag också stör mig på är att avtryckaren är väldigt okänslig, typ seg. Finns det något botemedel mot det? Helst skulle jag vilja ha en ny avtryckare helt, då denna är i plast.
Funderar också på att köpa en nya fjäder för 300m/s.

Vad tror ni? Går det att få någon vettigt luftgevär av det, eller är det bättre att satsa på ett nytt?
Aldrig renoverat det förut, så jag misstänker att det är hög tid för det? Totalt har nog ca 3000 kulor skjutits med det.
eDw
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 maj 2009, 12:27
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan 55 - dags för renovering

Inläggav olapersson 04 maj 2009, 15:41

tja,
ja är inte helt säker på om det är samma tryck på hatsan 55 o 125...
men fall det är det så har je ett flong nytt om det är av intresse?,själva avtryckaren är dock i plast på dom nyare oxå, tyvär så är hatsans tryck inte det bästa.....
cabome.se har nya packningar till hatsan om inte Hurricane har det..... fråga hurricane först dom är bäst att o göra med...
fall geväret skjuter tillfredställande som du säger så tycker ja lätt att det är värt att betala 1-300 spänn för att få det bra igen.
själv har jag bara dålig erfarenhet av hatsan 125 tyvär.... den spred lika mycket original som med fullfartfjädern... typ över en hel soptunna på 15 meter.... men om ditt håller ihop bra så tror ja inte att presitionen blir skitmycke sämre, bara en del...
ja skulle nog nöja mig med 16J fjädern personligen, täck på att trycket blir ytterligare lite hårdare o segare när man sätter i en trimfjäder.... ja tycker det är roligare att träffa det man siktar på än att få genomslag OM man träffar....

Mvh Ola :smt035
FX bobcat MK2 .22
Kikarsikte FX 6-18
Kula: FX 16gr
olapersson
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 01 mar 2009, 20:02
Ort: Motala
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat MK2 5,5mm

Re: Hatsan 55 - dags för renovering

Inläggav wizman 11 maj 2009, 21:23

Hej.
Ny medlem här, har också en Hatsan 55s som jag skulle behöva ha bytt en fjäder i.

men jag saknar kunskap om luftvapen undra därför om någon här vet var man kan vända sig runt Helsingborgs trakten ?

/ Jonas

Hejsan alla har nu hittat skisser och sett bilder på olika sidor om fjäderbyte,, kommer ge mig på min hatsan 55s inom kort.

Kommer ta bilder på hela förloppet och posta dom här när jag är klar

/ Jonas
wizman
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 maj 2009, 16:54
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Vet inte är ny


Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 23 gäster

  • Sponsorer