hatsan smäller och ryker

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

hatsan smäller och ryker

Inläggav cossie_martin 18 sep 2008, 20:46

Hej, jag är ny här på forumet och relativt ny på luftvapen, jag har ju andra vapen men dom är ju lite.. vad ska man säga.. jobbig att ligga och skjuta med på baksidan huset, grannarna
skulle nog klaga.
nu till problemet jag har ett hatsan 125 4,5 med lite hårdare fjäder, nu är det så att efter fjäderbytet så smäller bössan fan som en 22a och det slår gnister och eld ur pipan, den ryker
också men inte så mycket.
jag har ju läst en del här på forumet om diesling men jag rengjorde cylindern och pistongen nogrant och smorde försiktigt med ett icke petroliumbaserat fett, men ändå håller den på
så här.
vad tror ni kommer det att försvinna av sig själv eller måste jag demonteran skiten igen och smörja med något annat, det var inte så roligt att få ihop det med denna fjäder.
att det ryker gör inte så mycket, men det är värre med smällen fortsätter det att smälla såhär är det lika bra jag säljer skiten för då är det ju samma problem som med resten av bössorna :(
cossie_martin
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 16 sep 2008, 22:02
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Luigi 18 sep 2008, 20:49

Välkommen till forumet :)

Hur stark är den nya fjädern du bytt till?

Kan gnistorna ur pipan bero på fel ammunition?
Användarvisningsbild
Luigi
 
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 jun 2008, 19:49
Ort: Finland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg

Inläggav BucketMan 18 sep 2008, 20:56

He he he... låter som en gammal mynningsladdare de där. :-)

Säkert att du inte har slängt i lite krut... :wink:
BucketMan
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 06 jul 2008, 23:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav cossie_martin 18 sep 2008, 21:04

det är den så kallade turkfjädern, jag har testat med 3 olika sorters ammo.
1. normark diabolo dog match
2. RWS hobby sport line
3. nå orginal som följde med bössan vet ej vad det är för det står inget på locket
av dessa tre så tycker jag normark verkar bäst för dom fasnade aldrig när jag hade andra fjädern i, dom andra två får man trycka in en bit i pipan för att inte dom ska klämmas fast
när man stänger pipan.
men nu smäller det högst med normarken av någon anledning.
alltså nog för att kulan paserar ljudvallen om den nu verkligen gör 380 m.p.s men inte ska den väl smälla för det.
cossie_martin
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 16 sep 2008, 22:02
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Luigi 18 sep 2008, 21:07

cossie_martin skrev:det är den så kallade turkfjädern, jag har testat med 3 olika sorters ammo.
1. normark diabolo dog match
2. RWS hobby sport line
3. nå orginal som följde med bössan vet ej vad det är för det står inget på locket
av dessa tre så tycker jag normark verkar bäst för dom fasnade aldrig när jag hade andra fjädern i, dom andra två får man trycka in en bit i pipan för att inte dom ska klämmas fast
när man stänger pipan.
men nu smäller det högst med normarken av någon anledning.
alltså nog för att kulan paserar ljudvallen om den nu verkligen gör 380 m.p.s men inte ska den väl smälla för det.


Doggmatch i ett 5,5mm gevär? Finns inte dom kulorna enbart i kaliber 4,5mm? Där är ju förklaringen till att dom kulorna inte fastnar :-)
Du kanske har ovanligt mycket skit i pipan?

Nånting verkar ju galet i din bössa iaf.
Användarvisningsbild
Luigi
 
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 jun 2008, 19:49
Ort: Finland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg

Inläggav cossie_martin 18 sep 2008, 21:11

jo geväret är en 4,5 så storleken är rätt.
men alltså det måste vara diesling, det kan inte ska smälla så här, suck ja ja det är väl bara att plocka isär då :(
cossie_martin
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 16 sep 2008, 22:02
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav öberg 18 sep 2008, 21:18

Helt klart ett fall av diesling!
Bara att plocka i sär och göra rent, framför allt framför pistongpackningen får det inte finnas någon olja/fett.
Sen är ju Hatsan ganska så skramliga av sin natur :cry:
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav marhol 18 sep 2008, 21:41

cossie_martin skrev:... får man trycka in en bit i pipan för att inte dom ska klämmas fast
när man stänger pipan.



Precis detta problem hade jag på mitt Hatsan55 men det fixade jag till med en 60 graders försänkare.
Det var helt enkelt inte någon fas runt "skottistoppningshålet" eller vad det heter.
Så skaffa dej en SKARP försänkare så kan du lätt som en plätt fixa till en liten fas runt hålet. Du behöver inte ens någon maskin att sätta upp försänkaren i för pipan är inte särskilt hård. Det gick att försänka/grada hålet med handkraft MEN du MÅSTE ha en skarp försänkare så att det inte bryter upp några grader nedanför fasen, så att säga.
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
Ort: Västkusten
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Inläggav cossie_martin 18 sep 2008, 22:46

det var en bra ide ska ta med en från jobbet.
vad kan hända om man forsätter att skjuta trots dieslandet, förutom sura grannar och så vidare.
far tätningen eller ?
cossie_martin
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 16 sep 2008, 22:02
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav G0LI4T 18 sep 2008, 22:57

Det händer inte så mycket mer än det du beskriver + att bössan är omöjlig att få bra träffbilder med...
Packningen håller för mycket, om det inte börjar brinna i fettet ;)

Dom flesta nya bössor dieslar från fabrik, men brukar ge sig efter en eller ett par burkar.

Men har du fettat den själv och vet att det finns massor med fett framför pistongen, så skulle ialla fall jag riva den direkt.
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav cossie_martin 18 sep 2008, 23:07

som jag skrev så var jag mycket sparsam med fett, dom sista skotten jag sköt rök den inte alls längre.
kan ju ha varit så att det kommit lite fett i hålet mellan cylindern och pipan å det var det som gjorde kvasten
skratta inte nu men kan det bli en ljudvallsknall av skottet? :oops:
fråga man inte får man inget veta. :lol:
på ett vanligt gevär är det ju lite annat som smäller så där är de ju svårt att säga om det blir någon knall av själva kulan.
cossie_martin
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 16 sep 2008, 22:02
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Daniel 18 sep 2008, 23:11

hur mkt fett lade du på själva fjädern ?, det ska bara vara ett unt lager fett.
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav cossie_martin 19 sep 2008, 16:08

tunt tunt lager samma med både pistongen och vikten, men alltså detta funkar inte, fan ungar skriker och hundar skäller när jag pangar med denna luftsmälla
cossie_martin
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 16 sep 2008, 22:02
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Jonas 19 sep 2008, 18:09

Det värsta ljudet kommer att försvinna jag å dizeldoris har varit uta å pangat nästan 500 skott å snart är röken borta men min 125 och är en kal 25 nu ska jag inte skriva förmycket det kan jag som har blivit döv
Jonas
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 27 dec 2007, 11:40
Ort: Falköping
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Inläggav cossie_martin 20 sep 2008, 16:58

nu har jag brassat nästan 500 skott och det smäller fortfarande lika mycket, men nu ryker det inte längre.
och skottbild...vad är det fan omöjligt att ställa siktet, står på 50 m och får väl in skotten inom ca 100 mm
det tycker jag suger, men det är rätt bra kräm i bössan står på 15-20 m och skjuter igenom 5mm alu och sedan genom 12 mm spånplatta och in i en stubbe.
nä får väl köpa ett pcp, vill ju ha både tryck och precision ju.
har ni något bra förslag?
cossie_martin
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 16 sep 2008, 22:02
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Luigi 20 sep 2008, 17:02

cossie_martin skrev:nu har jag brassat nästan 500 skott och det smäller fortfarande lika mycket, men nu ryker det inte längre.
och skottbild...vad är det fan omöjligt att ställa siktet, står på 50 m och får väl in skotten inom ca 100 mm
det tycker jag suger, men det är rätt bra kräm i bössan står på 15-20 m och skjuter igenom 5mm alu och sedan genom 12 mm spånplatta och in i en stubbe.
nä får väl köpa ett pcp, vill ju ha både tryck och precision ju.
har ni något bra förslag?


Någon modell av FX :-)
För att följa länken så måste du registera dig.

finns ett sortiment av FX gevären.
Användarvisningsbild
Luigi
 
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 jun 2008, 19:49
Ort: Finland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg


Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Sponsorer