Nybörjare behöver köpråd

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Nybörjare behöver köpråd

Inläggav osseosse@hotmail.com 02 sep 2018, 20:46

Hej Jag funderar på och ta jägaresamen. Har nyligen fått hem böckerna från Svenska Jägarförbundet och börjat pluggat.

Jag har väldigt eller snarare inge erfarenhet av att skjuta med vapen (förutom en soft airgun) Jag skulle vilja ha lite köpråd. Jag vill köpa ett luftgevär kaliber-5,5mm / .22 så att jag kan börja träna. Jag kan tänka mig att lägga ut runt 3000kr. Jag har kollat runt lite på jakamera.se,(det var där jag köpte min softairgun). Tanken är väl att när jag får min jägaresamen att köpa bla ett gevär klass 3 och 4

En till fråga. på jakamera.se står det fönade om de luftgevär jag kollat på.

"Går givetvis att uppgradera med en trimfjäder (licensfjäder) eller ännu bättre, med en gas pistong Art.nr FP5866"

Vad är det får skillnad på ett trimmat 5,5mm diabol och när man skjuter med ett patron klass 3 och 4 med samma kaliber Anledning till att jag frågar är att när jag får licens och det inte skiljer något nämnvärt mellan dessa gevär kan jag tänka mig att lägga ut mer pengar för då behöver jag ju inte köpa ett till gevär.

Tacksam för alla svar och tipps

MVH
Thomas
osseosse@hotmail.com
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 okt 2017, 07:05
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Nybörjare behöver köpråd

Inläggav atte69 02 sep 2018, 21:25

Ett fjäder gevär kommer upp i ca 30 j max .med ett grams diabol blir det ca 300 m/s i utgångshastighet men dalar fort . Går ju att ha på jaktlic ..på 5.5 är lic fri hast ca 137m/s .. då ser man diabolen .så det är skillnad jämfört med krutvapen .. bara för att lic krävs så är inte bössorna helt jämförbara.. eller inte alls .. Samt att en fjäderbössa med lic är i det närmaste osäljbar om man nu funderar på att avyttra den ..
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Följande användare vill tacka atte69 för detta inlägg
osseosse@hotmail.com (03 sep 2018, 20:25)

Re: Nybörjare behöver köpråd

Inläggav soul 03 sep 2018, 12:14

Du får inte ut i närheten av samma kraft ut ett trimmat fjäderluftgevär.

Jag skulle föreslå ett hw30s eller hw50s i kaliber 4,5 och så låter du det vara otrimmat och använder det till träningsskytte. Det kommer ändå aldrig kunna ersätta en krutbössa.

Det enda jaktliga ändamålet för en 5,5mm luftbössa är skyddsjakt på t.ex vissa fågelarter.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka soul för detta inlägg
osseosse@hotmail.com (03 sep 2018, 19:30)

Re: Nybörjare behöver köpråd

Inläggav osseosse@hotmail.com 03 sep 2018, 20:41

tacka för tippsen. Har själv kollat på Hatsan 130 QE 5,5mm .22 och Hatsan 130 QE Vortex Gaspistong 5,5mm / .22 . Har läst lite här på forumet att Hatsan inte är av så bra kvalité. Stämmer det? Sen undrar jag när man är nybörjare om man ska börja träna utan kikarsikte. Tar gärna mot tipps på bra webbshoppar :)

MVH
Thomas


soul skrev:Du får inte ut i närheten av samma kraft ut ett trimmat fjäderluftgevär.

Jag skulle föreslå ett hw30s eller hw50s i kaliber 4,5 och så låter du det vara otrimmat och använder det till träningsskytte. Det kommer ändå aldrig kunna ersätta en krutbössa.

Det enda jaktliga ändamålet för en 5,5mm luftbössa är skyddsjakt på t.ex vissa fågelarter.
osseosse@hotmail.com
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 okt 2017, 07:05
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Nybörjare behöver köpråd

Inläggav Bara7 06 sep 2018, 16:52

osseosse@hotmail.com skrev:tacka för tippsen. Har själv kollat på Hatsan 130 QE 5,5mm .22 och Hatsan 130 QE Vortex Gaspistong 5,5mm / .22 . Har läst lite här på forumet att Hatsan inte är av så bra kvalité. Stämmer det? Sen undrar jag när man är nybörjare om man ska börja träna utan kikarsikte. Tar gärna mot tipps på bra webbshoppar :)

MVH
Thomas


soul skrev:Du får inte ut i närheten av samma kraft ut ett trimmat fjäderluftgevär.

Jag skulle föreslå ett hw30s eller hw50s i kaliber 4,5 och så låter du det vara otrimmat och använder det till träningsskytte. Det kommer ändå aldrig kunna ersätta en krutbössa.

Det enda jaktliga ändamålet för en 5,5mm luftbössa är skyddsjakt på t.ex vissa fågelarter.
Känner du för Hatsan, välj då det. Med eller utan kikarsikte- det är upp till dig, fast på längre avstånd än 10m börjar det bli tufft men fullt genomförbart med lite träning.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Nybörjare behöver köpråd

Inläggav Tolk 04 apr 2020, 14:04

Hej.
Går på en redan befintlig tråd eftersom jag inte kan bättre.
Undran i gaspistong frågan. Gaspistong finns ju till vissa märken redan och är anpassade efter dessa givetvis. Man undrar om man på något vis kan göra det på alla typer av fjäder/brytpips gevär oavsett fabrikat? Vad är grundförutsättningar för att göra det möjligt? Försökt hitta något om detta genom berömda gogla funktionen, utan framgång. Beror det på att det endast är en idiot som mig som tänkt tanken? Om nu någon kan ge ett vettigt svar vore jag tacksam.
Tolk
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 jun 2019, 08:20
Ort: Lunde (höga kusten)
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Harplinge pistolklubb
Luftvapen favorit: Hämmerli 850 Airmagnum cal 22

Re: Nybörjare behöver köpråd

Inläggav Air 04 apr 2020, 14:14

Gaspistonger har funnits hur länge som helst inget nytt där bara ett jäkla
pådrag nu med reklam.Det ger inte den stora skillnaden mot fjäder blir
en annan typ av rekyl bara.Fjädern är lättare att justera kraft byta vid
behov.Gaspistonger går sönder med så småningom.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Nybörjare behöver köpråd

Inläggav Silwer 04 apr 2020, 14:15

Nä en del har fjäderstyrningen fastsatt direkt i bakdelen som sitter i cylindern.

De förbereds inte, de tar genvägar för att slippa bygga bättre vapen, gasramen slår ju rakt ut bara utan styrningar.

Ett lätt sätt att få sämre vapen att tex inte twanga, dock blir de hårduppspända tex.

Så nej det är ingen universualösning för alla fjädergevär alls.

Ett bra bygt fjädervapen funkar lika bra och fjäderkraften är jämn

De som säljs med dem kan möjligen i vissa fall vara just för det, men vanlgt har varit att fadäser till vapen fått gasfjädrar för att iaf bli bättre.

Förr bygdes vissa vaoen just för det idag finns bara HW90 kvar, möjligen en del mysko Gamo med magasin bla som bygs numera.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Nybörjare behöver köpråd

Inläggav Batistuta 04 apr 2020, 14:53

För träning inför jaktexamen så rekommenderar jag ett Weihrauch HW95 med ett hyfsat sikte mellan 4-16 gångers förstoring. Du får lite studsarkänsla med det geväret. 4,5 eller 5,5 har egentligen ingen betydelse i ditt fall. Finns många billigare sikten som är fjäderratade tex Gamo, Leapers, Hawke mm.

Skulle du tröttna på att skjuta luft så kan du sälja allt för nästan inköpspriset. Det kan du inte med en Hatsan eller någon kinesbössa.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Nybörjare behöver köpråd

Inläggav Tolk 04 apr 2020, 15:18

Tackar och bugar.
Då utesluter jag de tankarna på pistong.
När man inte kan så mycket, tror man det är genväg.
Lär säkert finnas bra ”utbildningsfilmer” på hur man som nybörjare går tillväga för att byta en slö fjäder, man kan ju kanske få ut de 10 joule som man får åtminstone. Bara att lära sig (the hard way)
Tack för kloka ord.
Tolk
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 jun 2019, 08:20
Ort: Lunde (höga kusten)
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Harplinge pistolklubb
Luftvapen favorit: Hämmerli 850 Airmagnum cal 22

Re: Nybörjare behöver köpråd

Inläggav jerico 04 apr 2020, 17:41

För att klara kulprovet så är det 15mm på 10 meter omräknat... Det klarar även en jula bössa. För att klara högvilts provet (löpande älg) så är det till att lära sig skjuta på rörliga mål. Du kan välja nära på vilken luftbössa du känner för men du kommer vilja ha precision vad det lider. Du vill VETA att det är ditt fel och inte bössans.

Ska du ha upp ett luftgevär till klass 4 så blir det både dyrt och svårt. Det är minst cal 25 och tunga kulor för det. Prismässigt är det billigare skjuta 22lr då tyvärr...

Mitt tips är att köpa en bössa som passar dig i storlek och ett kikarsikte med 4x förstoring. Det är ju inte någon idé att du blir bortskämd med bättre grejer på luftbössan än vad du får ute på skjutbanan. Köp ett bättre sikte när du är klar.

Jag gjorde tyvärr inte så... Trist att dra precisions skyttet med mycket tråkigare sikte än man är van vid.
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Följande användare vill tacka jerico för detta inlägg
Naphets (23 dec 2020, 00:18)

Re: Nybörjare behöver köpråd

Inläggav börne 04 apr 2020, 20:12

osseosse@hotmail.com har inte varit inloggad sedan 04 sep 2018 så tror inte han läser era tips om vapen osv för att träna inför jakt.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms


Återgå till Hatsan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer