Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Inläggav MrJohan 25 jul 2018, 15:20

Hej!
Ny på forumet, skapar (ännu) en tråd angående detta då jag inte vill hoppa in i en annan tråd.

Har köpt en Hatsan 125, köpte också med en vortex gasfjäder, har plockat bort triggerboxen samt fått ut fjädern som satt i, inga problem där..

Men när jag försöker trycka in gasfjädern så fastnar den på något, den behöver tryckas ned ca 1.5cm längre men det går inte alls, måste fastna på pistongen som sitter i eller så?
Tänkte först att det skulle vara så och att det behövdes kraft för att trycka ned den, nåväl monterade slutstycket och försökte trycka in den & gasfjädern - rubbades inte en mm, fram med gummihammaren och försöker slå ned den - samma resultat, läst på forumet att vid installationen ska det gå smidigt och att det inte riktigt behövs en kompressor för att få ned den..
Så, tog ut gasfjädern och stoppade ned ett sugrör, mätte hur långt den åkte ner och jämförde på gasfjädern, sugröret åker ned ca 1.5-2cm längre, dvs den längd som gasfjädern saknar. alltså måste gasfjädern fasta på någonting, men vad?


Det är (typ) mitt första luftgevär jag mekar med, förutom att leka med min gamla Crosman 1377c så är jag helt okunnig på det här.
Har kollat på youtube, men finns ingen information om just detta gevär och den information som finns är mest angående custom gasfjädrar.. har följt dessa iallafall (tror jag?) men fungerar inte ändå.

Det jag gjort är:
1. Skruvat bort stocken till geväret.
2. Tagit bort triggerboxen & safety pin
3. Tog bort slutstycket samt drog ut original fjädern.
4. Här är jag fast, försöker helt enkelt trycka in gasfjädern där gamla fjädern satt, men den fastnar när det är 1.5cm kvar.

Gör jag något stort misstag, typ missar ett steg eller vad kan problemet vara? har jag missat att man måste byta ut hela den gamla pistongen?

Edit: Såg bilderna här, För att följa länken så måste du registera dig.


Där syns ingen pistong, måste jag ta bort den som satt med vanliga fjädern och köpa en ny för gasfjädern? eller är det helt enkelt demonstration bilder (dvs med pistongen borttagen helt enkelt)
MrJohan
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 jul 2018, 00:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Inläggav Leopold 25 jul 2018, 18:03

Hej och välkommen till forumet!

Jag har ingen erfarenhet av dessa bössor men pillat med liknande fast stålfjäderbaserat.

Rimligen måste gasfjädern centreras i pistongens botten via någon ring/bussning som kanske redan sitter där, eller att det följde med en dylik centreringsring med gaspistongen som då kan kräva att man knackar ur ev existerande brickor i botten längst fram i pistongen för att det ska passa på längden.

Kolla så det inte är något så enkelt, att gasfjäderns stålpinne av någon anledning inte kommer in i den centreringsring som borde finnas där fram för att det ska ha en chans att fungera.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Inläggav MrJohan 25 jul 2018, 19:04

Hej, tack!
Lyckades pilla upp pistongen en bra bit genom att böja på pipan, således fick jag in gasfjädern ordentligt & såg att den åkte hela vägen in, alltså hakar den inte upp någonstans som jag trodde först.

Måste ha hamnat vid sidan till att börja med som du sa, nu är det bara 1cm innan bakstycket hamnar på plats.. men den sitter. HÅRT.

Ska iväg till jobbet strax, imorgon får jag försöka tillverka något att trycka ihop den med.. eller kan man köpa t.ex någon utav dessa tror du?
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Eller har du kanske något annat tips? står inte kraften i dessa så vet inte om det är värt att köpa om de bryts av, hehe.
MrJohan
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 jul 2018, 00:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Inläggav Nitro 25 jul 2018, 19:21

Jo jag använder också spännknekt eller limknekt.
När jag bytt fjädrar.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Inläggav MrJohan 25 jul 2018, 19:28

Nitro skrev:Jo jag använder också spännknekt eller limknekt.
När jag bytt fjädrar.


Ok, uppdaterar imorgon efter jobbet när jag köpt någon sorts anordning, hat du något tips på vilken jag ska köpa?
Annars tar jag den som ser stadigast ut
MrJohan
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 jul 2018, 00:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Inläggav Clumber 25 jul 2018, 19:35

MrJohan skrev:Hej, tack!
Lyckades pilla upp pistongen en bra bit genom att böja på pipan, således fick jag in gasfjädern ordentligt & såg att den åkte hela vägen in, alltså hakar den inte upp någonstans som jag trodde först.

Måste ha hamnat vid sidan till att börja med som du sa, nu är det bara 1cm innan bakstycket hamnar på plats.. men den sitter. HÅRT.

Ska iväg till jobbet strax, imorgon får jag försöka tillverka något att trycka ihop den med.. eller kan man köpa t.ex någon utav dessa tror du?
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Eller har du kanske något annat tips? står inte kraften i dessa så vet inte om det är värt att köpa om de bryts av, hehe.


Hej
Jag hade problem med min 125 a och fann hjälp på you tube det är många bra filmer o tipsar av det mesta med hatsan vapen,det hjälpte mig när tryckmekanismen o alla sprintar vill trilla ur o i vilka lägen det ska sitta i.
Men du har kanske titta där.
Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Re: Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Inläggav 1qaz1qaz 25 jul 2018, 20:31

Gaspistongen ska bara in 1 cm eller 1.5.
Är du stark så trycker du ner den med 2 händer. Andas, släpper en hand... Snabbt in med en skruvmejsel som provisorisk sprint. Vilar... Dricker en läsk... Trycker ner bössan, väck med mejseln.. In med sprinten 2,3mm och slå in den.

Är avtrycksdelen på så tejpa runt den så inte sprintarna lossnar vilket är lätt. De sitter riktigt lösa i Quattrotrycket.
De finns 2 sprintar bland de andra... Lossnar de så får du plocka ner allt och montera trycket från start.
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Inläggav Clumber 25 jul 2018, 20:49

1qaz1qaz skrev:Gaspistongen ska bara in 1 cm eller 1.5.
Är du stark så trycker du ner den med 2 händer. Andas, släpper en hand... Snabbt in med en skruvmejsel som provisorisk sprint. Vilar... Dricker en läsk... Trycker ner bössan, väck med mejseln.. In med sprinten 2,3mm och slå in den.

Är avtrycksdelen på så tejpa runt den så inte sprintarna lossnar vilket är lätt. De sitter riktigt lösa i Quattrotrycket.
De finns 2 sprintar bland de andra... Lossnar de så får du plocka ner allt och montera trycket från start.


Om man är stark ,kan man trycka in gaspistongen om den är en i fullfart ca 130- 150 bar ?
Nu vet vi ju inte vilken han har köpt.
En liten undran bara.
Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Re: Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Inläggav 1qaz1qaz 25 jul 2018, 20:56

Ja det kan man. Har själv gjort det och jag är inte überstark. Vill man så kan man släppa lite på trycket i gaspistongen. Man kan ju fylla den efteråt. Finns ett hål i bössan som går rakt in i pistongen.
Nästan alltid till 100% så får man slipa kanterna på ingångshålet i bössan så inte packningarna ryker på fyllnippeln. Hatsans gaspistonger är justerbara i tryck
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Inläggav 1qaz1qaz 25 jul 2018, 21:01

Hm... Jag funderar. Jag tror inte de levereras i fullt tryck. Man får själv pumpa upp dem
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Inläggav Clumber 25 jul 2018, 21:09

1qaz1qaz skrev:Hm... Jag funderar. Jag tror inte de levereras i fullt tryck. Man får själv pumpa upp dem


Jo det finns att köpa och flertalet köper nog dom i fullfart och dom kan man inte trycka in för hand vid montering.
Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Re: Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Inläggav MrJohan 25 jul 2018, 21:12

Clumber skrev:
1qaz1qaz skrev:Gaspistongen ska bara in 1 cm eller 1.5.
Är du stark så trycker du ner den med 2 händer. Andas, släpper en hand... Snabbt in med en skruvmejsel som provisorisk sprint. Vilar... Dricker en läsk... Trycker ner bössan, väck med mejseln.. In med sprinten 2,3mm och slå in den.

Är avtrycksdelen på så tejpa runt den så inte sprintarna lossnar vilket är lätt. De sitter riktigt lösa i Quattrotrycket.
De finns 2 sprintar bland de andra... Lossnar de så får du plocka ner allt och montera trycket från start.


Om man är stark ,kan man trycka in gaspistongen om den är en i fullfart ca 130- 150 bar ?
Nu vet vi ju inte vilken han har köpt.
En liten undran bara.


Jo, tycker själv jag är stark men med all min vikt (110kg) med mig tryckandes så rubbas den inte, men men.

Är fullfart versionen :) hur mycket bar det var vet jag ej, 135 tror jag det stod

1qaz1qaz skrev:Ja det kan man. Har själv gjort det och jag är inte überstark. Vill man så kan man släppa lite på trycket i gaspistongen. Man kan ju fylla den efteråt. Finns ett hål i bössan som går rakt in i pistongen.
Nästan alltid till 100% så får man slipa kanterna på ingångshålet i bössan så inte packningarna ryker på fyllnippeln. Hatsans gaspistonger är justerbara i tryck


Mig veterligen så finns det ingen ventil för varken påfyllnad eller utsläpp, om det inte sitter under någon skruv då.
Kan ordna med bild imorgon så kanske du kan peka ut den? kanske vore något för framtiden då jag ej har någon pump.

Bra tips om tejpet, halva avtrycksdelen föll isär när jag tog loss den, kör med ditt tips om jag får in gasfjädern :cheeRs:
MrJohan
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 jul 2018, 00:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Inläggav 1qaz1qaz 25 jul 2018, 21:53

Hålet sitter på vänster sida om cylindern. Ungefär där avtrycket sitter. Ingen ventil. Bara ett hål rakt in till gaspistongens fyllhål när den är monterad.
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Inläggav 1qaz1qaz 25 jul 2018, 21:56

Kanske så finns det hålet endast hos de som har en gaspistong förmonterad
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Inläggav 1qaz1qaz 26 jul 2018, 11:09

Alla hatsans vapen ska ha det hålet till fyllnippeln även de som kommer med traditionel fjäder
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Inläggav Clumber 26 jul 2018, 12:07

1qaz1qaz skrev:Kanske så finns det hålet endast hos de som har en gaspistong förmonterad


Hej
Alla deras gaspistonger är så man kan ändra trycket men man ska vara noga med att ha bra skruvmejsel och rätt storlek för hatsans skruvar o bultar är gjorda i mjukt metall så var extra noga för skruvskallarna tål inte mycket.
Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Re: Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Inläggav MrJohan 26 jul 2018, 13:24

Fick ihop gasfjädern med en skruvtving från Biltema, gick väldigt enkelt..
Ett problem avklarat, nästa problem runt hörnet.. :x

Har stora problem med min Quattro trigger, det ska inte vara så komplicerat tycker jag, förstår inte hur/var jag gör fel.
Följer denna video då det är den enda jag kunde hitta för min "version": För att följa länken så måste du registera dig.


Problemet, som man ser runt 4:18 på videon, är att ett av de stora hålen (vänster sida) täcks utav metallbiten, vilket är ett problem då en "pinne" ska igenom där.
Trycker jag den åt sidan med en skruvmejsel t.ex och stoppar in "pinnen" så ser allt bra ut, men då dyker det här problemet upp: För att följa länken så måste du registera dig.

som man ser vid ca :40 när man trycker in avtryckaren.


Edit: Suttit på youtube en stund, kom över en video som förklarade hur man tar sig åt, blir att försöka det strax, uppdaterar om jag får ihop allting..

Felet var/är att man behöver en liten plugg som går emellan hållen men inte rakt ut som den vanliga pluggen gör.
Efter allt är monterat så byter man ut den lilla pluggen med den stora genom att slå ut den lilla med den stora.

Har ingenting att använda hemma tyvärr, får bli en till runda till affären efter jobbet o köpa en 8mm borr/plugg eller något jag kan kapa till rätt storlek.


1qaz1qaz skrev:Kanske så finns det hålet endast hos de som har en gaspistong förmonterad


Verkar som det, hålet som finns på olika youtube videos finns inte på min iallafall :?
Senast redigerad av MrJohan 26 jul 2018, 15:59, redigerad totalt 1 gång.
MrJohan
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 jul 2018, 00:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Inläggav ZaphodB 26 jul 2018, 15:12

En fråga som jag inte har sett någon ställa hittils är om det går att tömma en gaspistong innan installtion och i efterhand pumpa upp den till önskad effekt, och om det isåfall finns någon tabell med vilket tryck som motsvarar vilken effekt?

Och finns det möjlighet att släppa ut bara lite tryck om man råkat komma över gränsen?

Har aldrig använd gaspistong på något fjädervapen men är nyfiken på detta och funderar på att kanske prova på det och vill ha lite kött på benen från de som testat redan hur det fungerar, och vad skiljer sig mellan de största tillverkarna av fjädervapen och gaspistonger vad funkar och vad är den dålig kombination?

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Inläggav 1qaz1qaz 26 jul 2018, 19:32

ZaphodB skrev:En fråga som jag inte har sett någon ställa hittils är om det går att tömma en gaspistong innan installtion och i efterhand pumpa upp den till önskad effekt, och om det isåfall finns någon tabell med vilket tryck som motsvarar vilken effekt?

Och finns det möjlighet att släppa ut bara lite tryck om man råkat komma över gränsen?

Har aldrig använd gaspistong på något fjädervapen men är nyfiken på detta och funderar på att kanske prova på det och vill ha lite kött på benen från de som testat redan hur det fungerar, och vad skiljer sig mellan de största tillverkarna av fjädervapen och gaspistonger vad funkar och vad är den dålig kombination



Mvh, ZaphodB



du kan tömma dem helt. En del pistonger som Hatsan levererar är helt tomma. 135-140 bar i fullfart.

I kaliber .22 så ligger de i ca 240 mps.

Man får en rappare avfyrning. Ingen fjäder som rör sig.
Ingen avmattning av tryck.
Jag har märkt att det är viktigt att ha en tät bössa med gaspistong. Den verkar kräva mer än en fjäder.
Locktime blir kortare. Dålig tätning ger 10-15 ms per skott. Finns ingen sund skottbild i det och bössan.är helt omöjlig att skjuta in.
Även nya vapen kan strulla angående det.
Folk tror det är pipan som är skit.
Generellt så sparkar ju Hatsanbössorna i fullfart.
Kan rent av vara energikrävade att skjuta 50 skott.

Du kan ha den uppspänd en längre tid med gaspistong men varför ska man det?
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Inläggav MrJohan 27 jul 2018, 23:42

Usch vilket jobbigt gevär.

Ska inhandla olja eller ngt smörjmedel imorgon, när jag fäster avtryckarmekanismen på geväret så låser sig allt allting, misstänker att de beror på att den är helt snustorr.
När jag 'hammrar in' bultarna så tror jag mekanismen böjs ihop väldigt liiite och pga torrheten så kan inte grejerna röra sig.

Usch.
MrJohan
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 jul 2018, 00:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Inläggav MrJohan 28 jul 2018, 12:30

Lyckades få ihop allting nu, lite skamsen då jag upptäckte att gasfjädern måste placeras åt rätt håll, har läst bl.a på det här forumet att det inte skulle spela någon roll men det gör det.
Iom att den var åt fel håll så fastnade avfyrningsmekanismen på en kant, när jag sedan försökte få fast hela enheten så hamnade den ca 2mm snett.

Nåja, smörjningen var nog onödig men det gjorde iallafall att jag upptäckte problemet, tack alla!

Fint drag i geväret, mycket bättre precision osv nu än med original fjädern. ska skjuta in siktet sen ge bort den.
Satsar på något enklare att meka med i framtiden...
MrJohan
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 jul 2018, 00:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Inläggav Nitro 28 jul 2018, 17:13

MrJohan skrev:Fint drag i geväret, mycket bättre precision osv nu än med original fjädern. ska skjuta in siktet sen ge bort den.

Jag vill inte leka fabror polis, men jag hoppas att den som får geväret är medveten om vad det innebär att ha ett gevär med "fint drag".
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Inläggav MrJohan 28 jul 2018, 18:33

Nitro skrev:
MrJohan skrev:Fint drag i geväret, mycket bättre precision osv nu än med original fjädern. ska skjuta in siktet sen ge bort den.

Jag vill inte leka fabror polis, men jag hoppas att den som får geväret är medveten om vad det innebär att ha ett gevär med "fint drag".


Jo då väl införstådd med vad det innebär, bor såpass långt ut på landet att det ej påverkar honom nämnvärt :thumbupp:

Han blev glad över den, har massa problem med skadedjur på gården, nu får jag leta vidare efter något nytt åt mig själv :cheeRs:
MrJohan
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 jul 2018, 00:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Inläggav börne 28 jul 2018, 18:46

MrJohan skrev:bor såpass långt ut på landet att det ej påverkar honom nämnvärt :thumbupp:

har massa problem med skadedjur på gården

Ok... så om man bor långt ut på landet så får man begå vapenbrott & skjuta djur som man vill :o

:thumbner:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Grodbulle (08 jun 2021, 22:02)

Re: Hatsan 125 installera vortex gasfjäder

Inläggav MrJohan 28 jul 2018, 19:05

börne skrev:
MrJohan skrev:bor såpass långt ut på landet att det ej påverkar honom nämnvärt :thumbupp:

har massa problem med skadedjur på gården

Ok... så om man bor långt ut på landet så får man begå vapenbrott & skjuta djur som man vill :o

:thumbner:


Oh nej, han har licens på ett antal vapen, luftgevär är billigare i drift när det kommer till sånt bara.

Ursäktar om det lät fel, givetvis skadeskjuter han inte djur, möss, råttor m.m är ett stort problem och iom hans djur på gården fungerar inte fällor eller gift, inte för att det har med tråden o göra dock :-)
MrJohan
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 jul 2018, 00:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Nästa

Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer