Tack Palle_H för infot om "klumpen".
Jag skall se om det går att modifiera en bricka så att gasfjädern får ett bättre stöd inuti pistongen. Det går ju också att såga av klumpen i den änden som gick in i fjädern och borra ur den lite vidare än vad gasfjäderns ände är,för ett platt och lika brett stöd inuti pistongen som originalet.Då blir klumpen också lite lättare,om det nu har någon betydelse. Kanske ett omständigt arbete då du säger att bössan fungerar utan "klumpen"..Svaret får vi då jag provskjuter ute i stugan,sextio centimeter snö måste bort först
nja,tio centimeter räcker det finns ju stövlar he he. Kanske redan i helgen..
Funderar på vad du menade med "Pip bulten" ? Förklara gärna för en novis steg för steg hur jag gör det...
Bössan hade grym kraft tidigare i sitt original utförande. Men de sikten/fästen jag monterade blev förstörda av den kraftiga rekylen från
pistong/fjäder och klump.
Om jag jämför hur bössan uppför sig nu mot tidigare efter två skjutna skott gentemot ett gäng telefonkataloger så är det brutal skillnad. Tidigare fick man ta i för att spänna upp bössan,betydligt enklare nu. Slamret och vridningen från fjäder/
pistong finns inte längre,bara det är värt en konvertering.
Jag köpte gasfjädern i fjol men har inte bytt förrän nu. Klurade ut en ställbar jigg i trä,och med hjälp av skruvtvingar så fick jag isär bössan lätt utan missöden/klämskador. Första gången jag tagit isär ett luftvapen så byte till gasfjäder är ett enkelt jobb om man har en jigg att fästa bössan i.
Blir lite sugen att byta till gas på mitt BSA lightning.Fin bössa som skjuter som en dröm,men lite fjäder slammer..
Gasfjädern betalade jag 750:- pix för,har för mig att det var fraktfritt..Typ 6 gasfjäder..
Återkommer med prestanda resultat. Tyvärr så är min krono trasig så det blir mer ett upplevelseresultat träffbild osv. efter inskjutning på olika avstånd.Man lär ju se hur mycket kulan behöver "lobbas" på 25-50 meter
Mvh
Skott