Varför hakar den inte upp? (125 Sniper)

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Varför hakar den inte upp? (125 Sniper)

Inläggav stefafo 14 jul 2016, 08:06

Hej, första inlägget här men har läst en hel del på forumet innan, har förstått att Hatsan inte ligger högst upp på allas listor :lol:

Har en ny Sniper 125 (5,5) och gett mig på att försöka montera licensfjädern.
Vill då direkt klargöra att jag kommer att söka licens om montaget lyckas och kan testa hastigheten i kronografen.
Har jägarexamen och ett flertal andra vapen som jag inte vill riskera.

Problemet, kan helt enkelt inte få den att haka upp, från början trodde jag att det var något fel med trycket men efter ca 25 gångers demonterande och återmonterande har jag nu lärt mig hur detta funkar, och varje gång jag slänger i originalfjädern hakar den ju upp klockrent.
Gjorde då som alla tipsar om, kapade 5-6 varv på licensfjädern men fortfarande hakar den inte upp. Tillbaka med originalfjädern och vips hakar den upp.

Bifogar en bild (det är inte mitt trycke på bilden, googlade fram en likadan, och den är ju "laddad" på bilden vilket jag förstått att den inte ska vara vid montage)
För att följa länken så måste du registera dig.


Siffra 1 på pistongen ska trycka på punkt 2?
Det blir då ett tryck på punkt 3 som gör att punkt 4 hakar upp?
När pistongen sen rör sig tillbaka hakar punkt 5 fast i punkt 6 och den är laddad?

Jag kan leva med att fortsätta kapa fjädern ända tills det funkar, alternativt köra med originalfjädern.
Men det jag verkligen är nyfiken på, vad är det med den starkare fjädern som gör att den inte kan haka fast? Jag menar pistongen ska väl åka exakt lika långt bakåt varje gång man bryter pipan oavsett fjäder?

/Vetgirig amatör
Senast redigerad av stefafo 14 jul 2016, 08:39, redigerad totalt 1 gång.
stefafo
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jul 2016, 13:23
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Varför hakar den inte upp? (125 Sniper)

Inläggav Hedis62 14 jul 2016, 08:31

Är fjädern för lång när den är komprimerad "uppspänd" kommer den inte att kunna haka upp, har hört att vissa fått kapa drygt 6 varv på fp fjädern.
Weihrauch HW 95 cal 22 med Vortek Pg2
Hatsan 125 cal 22 med SAS och Quatro "Fullpower"
Hatsan 95 cal 22 med SAS Och Quatro "Fullpower".
Gamo Magnum cal 4,5
Diana 23 cal 4,5
Användarvisningsbild
Hedis62
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 15 jan 2011, 17:41
Ort: Pauliström och Upplands-väsby.
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg
Luftvapen favorit: HW 95

Re: Varför hakar den inte upp? (125 Sniper)

Inläggav atte69 14 jul 2016, 09:10

Du kan ju göra en "grov"mätning av hur mycket utrymme /längd det finns i bössan när den e uppspännd mellan pistongen o bakstycke där fjäder n ska sitta ...sen mät trådtjocklek o plussa ihop o se var du hamnar. .....fjädern ska helst inte vara totalkomprimerad ..då riser det som fan i bössan A
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Följande användare vill tacka atte69 för detta inlägg
stefafo (14 jul 2016, 11:33)

Re: Varför hakar den inte upp? (125 Sniper)

Inläggav stefafo 14 jul 2016, 09:17

Okej, men då är det alltså inte så att pistongen kommer lika långt bak varje gång man spänner?
När man bryter pipan och spänner bakåt tills det bottnar, då borde väl spännarmen trycka pistongen lika långt bak varje gång oavsett om det sitter en kraftig fjäder eller en kollegieblocksfjäder där? :)

Eller är det så att man verkligen trycker samman fjädern totalt så att alla varven ligger pressade mot varandra? Då kan jag köpa att det tar emot pga det, även om det med blotta ögat ser ut som den går hela vägen...
stefafo
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jul 2016, 13:23
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Varför hakar den inte upp? (125 Sniper)

Inläggav T.Lundberg 14 jul 2016, 09:28

Det kan ju bli så att fjädervarven bottnar mot varandra och då kan man ju inte komma så långt bak att upphaket hakar i.
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Re: Varför hakar den inte upp? (125 Sniper)

Inläggav stefafo 14 jul 2016, 09:48

Ahaa :smt022
Har alltid haft föreställningen att fjädern inte trycks ihop totalt vid spänning, och att upphakningsproblem beror på att fjädern är för kraftig så den inte "orkar hålla" på nåt sätt.

Då blir det till att kapa något varv till eller två och prova sig fram... tack för svaren :cheeRs: moderator kan få låsa eller ta bort tråden om den anses överflödig.
stefafo
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jul 2016, 13:23
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Varför hakar den inte upp? (125 Sniper)

Inläggav atte69 14 jul 2016, 09:51

Pistongen hakar bara upp på ett ställe ..då skall fjädern oavsett längd få plats mellan pistongen o bakstycke. ..får den inte plats när den e komprimerad kommer inte pistongen tillräckligt långt bak för att kunna haka upp...bara o mäta enligt mitt inlägg ovan ...
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Följande användare vill tacka atte69 för detta inlägg
stefafo (14 jul 2016, 11:33)


Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer