Hatsan 135 4.5mm fjäderbyte, har frågor och vill ha tips!

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hatsan 135 4.5mm fjäderbyte, har frågor och vill ha tips!

Inläggav RifflarN 03 jan 2016, 19:01

Hej,

Jag vet att det redan finns tusentals liknande trådar, men jag fick inte mina frågor och funderingar besvarade av de.
Som titeln lyder så har jag en Hatsan 135 4.5mm och vill uppgradera fjädern till en starkare typ. Det jag är fundersam på är om det är värt det, vilka blir konsekvenserna, kommer jag att kunna träffa det jag siktar på från typ 10-20m osv?
Det jag specifikt letar efter är tips av personer som har gjort detta och testat geväret med uppgraderad fjäder, behöver inte vara exakt modell 135.
Dock så undrar jag över ammunitionen efter att man har bytt fjäder, borde man använda tyngre pellets, t.ex. 15-20 grains, eller hålla sig till de vanligare 7-10 grains - Vilket är bäst för precision?

Måste man plocka isär avtryckarpartiet vid fjäderbyte? Det var några som sade att de var tvungna att ta bort avtryckaren och några som sade motsatsen. Det skulle vara trevligt om denna frågan kunde bli besvarad. ( Om man måste ta bord den så skulle lite tips och tricks vara nice eftersom jag har hört att det kan vara ganska pillrigt etc )

Mycket mer än så var det inte, om ni har bilder eller vill dela med er av vad som hände med erat gevär efter fjäderbyte så skulle det uppskattas mycket, annars får ni ha det trevligt framöver och önska mig lycka till med mitt projekt. :)
Någon dag så kommer jag ha en cool signatur ;)
RifflarN
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 jan 2016, 18:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan 135 med kikarsikte

Re: Hatsan 135 4.5mm fjäderbyte, har frågor och vill ha tips

Inläggav gubbe 03 jan 2016, 19:23

Hej RifflarN, välkommen till forumet.

Att du inte redan hittat svaret på dina frågor beror nog på att "fjäderbyte till starkare fjäder" ofta är det detsamma som att begå vapenbrott.
Dom flesta här vill nog inte var behjälpliga till det. Du har ju en kaliber som fungerar bra i 10J, är det inte bättre att försöka tuna bössan till bästa precision, och samtidigt ha en bössa som du inte behöver vara rädd att den ska leda till tråkigheter för dig. Skaffar du licens så kommer givetvis saken i en helt annat läge. :)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Hatsan 135 4.5mm fjäderbyte, har frågor och vill ha tips

Inläggav RifflarN 03 jan 2016, 19:34

Hm, okej. Lägger nog det här projektet på hyllan tills vidare eftersom att jag inte har tillräckligt med information om hur man utför fjäderbyte smidigt och vad konsekvenserna blir, än så länge fungerar ju bössan bra så det skulle vara synd om jag misslyckas och gör den obruklig - Tyckte bara det skulle vara ''coolt'' med lite mera kraft, men men.

Tack för svaret i alla fall
Någon dag så kommer jag ha en cool signatur ;)
RifflarN
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 jan 2016, 18:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan 135 med kikarsikte

Re: Hatsan 135 4.5mm fjäderbyte, har frågor och vill ha tips

Inläggav Hedis62 03 jan 2016, 19:37

Det finns ju hur många trådar som helst bara du letar lite.
Om du tittar på sidan två i dom här inläggen så har du bilder på trycket.

http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=96&t=6574&start=25#p131341

http://luftvapen.info/viewtopic.php?f=53&t=445&start=25
Weihrauch HW 95 cal 22 med Vortek Pg2
Hatsan 125 cal 22 med SAS och Quatro "Fullpower"
Hatsan 95 cal 22 med SAS Och Quatro "Fullpower".
Gamo Magnum cal 4,5
Diana 23 cal 4,5
Användarvisningsbild
Hedis62
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 15 jan 2011, 17:41
Ort: Pauliström och Upplands-väsby.
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg
Luftvapen favorit: HW 95


Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer