Hatsan 150 eller 125 ?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Hatsan 150 eller 125 ?

Inläggav Kapten Kamin 30 maj 2019, 16:19

mr_magoo skrev:Jag borde kanske påpekat att detta var detta stående utan stöd.

Det är ju rätt väsentlig information. Bra skjutet. :thumbupp:
Stående utan stöd testar dina färdigheter som skytt, mer än det testar bössans precision.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Hatsan 150 eller 125 ?

Inläggav mr_magoo 31 maj 2019, 01:37

börne skrev:Nämner man inte att det gäller stående tar man ju för givet att det är sittande med stöd för att testa egenprecisionen om man nämner en träffbild!

Att skruva fast ett fjädergevär gynnar inte precisionen så antagligen sämre än om man kör med artillery hold från en bra skjutsäck!


Jag pratade med min kompis ikväll. Han sa att precisionen inte är mycket bättre med stöd. Han slutade använda bössan rätt fort, hans ungar har den och skjuter burkar med... Han använder en HW till skat- och duvjakten nu. Så jag får nog ta tillbaka det där att den skulle vara prisvärd för skyddsjakt... :oops:
mr_magoo
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 sep 2017, 18:57
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan 150 eller 125 ?

Inläggav mr_magoo 31 maj 2019, 01:47

Kapten Kamin skrev:
mr_magoo skrev:Jag borde kanske påpekat att detta var detta stående utan stöd.

Det är ju rätt väsentlig information. Bra skjutet. :thumbupp:
Stående utan stöd testar dina färdigheter som skytt, mer än det testar bössans precision.


Kör alltid fritt när jag tränar så jag tänkte faktiskt inte ens på att prata om träffbild på något annat sätt. Men jag inser ju i efterhand det lite meningslösa i att prata om träffbilden för ett vapen om man inte sitter ned med stöd. Har inte så mycket erfarenhet av att prata skytte med andra. Är en sorts yoga och ensamtid för mig, så jag är inte van att "umgås" med andra skyttar :)
mr_magoo
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 sep 2017, 18:57
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan 150 eller 125 ?

Inläggav Kapten Kamin 31 maj 2019, 07:37

mr_magoo skrev:
Kapten Kamin skrev:
mr_magoo skrev:Jag borde kanske påpekat att detta var detta stående utan stöd.

Det är ju rätt väsentlig information. Bra skjutet. :thumbupp:
Stående utan stöd testar dina färdigheter som skytt, mer än det testar bössans precision.


Kör alltid fritt när jag tränar så jag tänkte faktiskt inte ens på att prata om träffbild på något annat sätt. Men jag inser ju i efterhand det lite meningslösa i att prata om träffbilden för ett vapen om man inte sitter ned med stöd. Har inte så mycket erfarenhet av att prata skytte med andra. Är en sorts yoga och ensamtid för mig, så jag är inte van att "umgås" med andra skyttar :)

Är helt enig om yoga-biten. Att titta in i kikarsiktet och bara fokusera på kulbana, vind, andning, puls, etc är underbart. Då försvinner livets övriga vedermödor. Jag tror många skyttar känner likadant. Min mor kommenterade justa detta förakta gången hon besökte en FT-tävling. "-Va lugnt och fridfullt det är!" Vi kanske ska börja kalla våra skytteevenemang för gruppyoga istället, för att locka fler att komma? :Hughug:

Ontopic: En femkrona träffbild med en fjäderbössa som inte är känd för att ha snäll rekyl är bra skjutet oavsett.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Föregående

Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer