Hatsan 125 5.5 sniper vortex erfarenheter

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hatsan 125 5.5 sniper vortex erfarenheter

Inläggav Kerberos 01 mar 2014, 08:35

Tjena!

Jag köpte ett nytt luftgevär, hatsan 125 sniper 5.5mm med vortex kolv. Gaskolven är en s.k fullfartskolv, det gick i princip inte att skjuta med det innan när det låg på 10j. Men jag kollade lite på pippackningen häromdagen o tycker det ser ut som den nästan ligger under metallen i pipan. Nån mer än jag som har reflekterat över det? Bytte ni packning isf eller la ni nåt tunt under packningen o vände håll på den? Har nån av er bytt pistongpackning på denna bössan? Tänker om kvaliteten är sådär på de här bössorna kanske man skulle bytt packningar i förebyggande syfte till nåt bättre märke?
Ni som har ökat tryck/bytt kolv, vad har ni för tryck o hur tycker ni precisionen känns? Tunga eller lätta kulor?
Tacksam för lite tankar o svar.
Kerberos
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 feb 2014, 23:15
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan 125 5.5 sniper vortex erfarenheter

Inläggav Batistuta 01 mar 2014, 09:18

Kerberos skrev:Tjena!

Jag köpte ett nytt luftgevär, hatsan 125 sniper 5.5mm med vortex kolv. Gaskolven är en s.k fullfartskolv, det gick i princip inte att skjuta med det innan när det låg på 10j. Men jag kollade lite på pippackningen häromdagen o tycker det ser ut som den nästan ligger under metallen i pipan. Nån mer än jag som har reflekterat över det? Bytte ni packning isf eller la ni nåt tunt under packningen o vände håll på den? Har nån av er bytt pistongpackning på denna bössan? Tänker om kvaliteten är sådär på de här bössorna kanske man skulle bytt packningar i förebyggande syfte till nåt bättre märke?
Ni som har ökat tryck/bytt kolv, vad har ni för tryck o hur tycker ni precisionen känns? Tunga eller lätta kulor?
Tacksam för lite tankar o svar.

Pippackningen brukar hålla vad jag vet, men misstänker du att den inte är bra, byt eller lägg något under som du själv föreslår. Kvaliteten på bössorna är ojämn. Precisionen sådär, de flesta duger för plinking och lite enklare målskytte men ska du skjuta FT eller något mer seriöst räcker de inte till.

Precisionen blir inte bättre efter effektökning och det kan många intyga, oftast blir ökningen alldeles för kraftig och bössan blir ibland obrukbar.
Skott JSB eller HN rundnosar.

Söker du lite finns det massor av information på just denna bössa i forumet.

Välkommen hit :Thumbupp:
Senast redigerad av Batistuta 08 mar 2014, 09:21, redigerad totalt 1 gång.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Hatsan 125 5.5 sniper vortex erfarenheter

Inläggav Kerberos 08 mar 2014, 06:41

Tack för svar!
En annan grej jag tänkte på, vad är det för "knöl" på pipan man kan känna? Ca 10cm(?) bakom pipshrouden? Ska det vara så? Typ nån form av kröning? :?: Inte en aning iaf, kändes skumt.
Kerberos
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 feb 2014, 23:15
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan 125 5.5 sniper vortex erfarenheter

Inläggav Hedis62 08 mar 2014, 09:14

Kerberos skrev:Tack för svar!
En annan grej jag tänkte på, vad är det för "knöl" på pipan man kan känna? Ca 10cm(?) bakom pipshrouden? Ska det vara så? Typ nån form av kröning? :?: Inte en aning iaf, kändes skumt.


Du har ingen bild på det :?:

Pipan ska ju inte vara knölig utvändigt, låter skumt men
en bild på det säger ju lite mer :)
Weihrauch HW 95 cal 22 med Vortek Pg2
Hatsan 125 cal 22 med SAS och Quatro "Fullpower"
Hatsan 95 cal 22 med SAS Och Quatro "Fullpower".
Gamo Magnum cal 4,5
Diana 23 cal 4,5
Användarvisningsbild
Hedis62
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 15 jan 2011, 17:41
Ort: Pauliström och Upplands-väsby.
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg
Luftvapen favorit: HW 95

Re: Hatsan 125 5.5 sniper vortex erfarenheter

Inläggav Kerberos 10 mar 2014, 23:19

Hej!
Nej inte för tillfället har jag inte det. Det är ingen knöl som en "utväxt", utan om du håller pipan mellan pekfinger o tumme o flyttar dem längs pipan så känner man som en midja på ett ställe? Låter dumt jag vet, men verkar lite märkligt.
Kerberos
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 feb 2014, 23:15
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan 125 5.5 sniper vortex erfarenheter

Inläggav jtq 23 jun 2014, 21:09

Kerberos skrev:Hej!
Nej inte för tillfället har jag inte det. Det är ingen knöl som en "utväxt", utan om du håller pipan mellan pekfinger o tumme o flyttar dem längs pipan så känner man som en midja på ett ställe? Låter dumt jag vet, men verkar lite märkligt.


Hej Kerberos

Fick hem en Hatsan 95 .22 idag och min har också en midja mitt på pipan. Gjorde du nåt åt saken? Funderar på om jag ska reklamera geväret.
jtq
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 09 jun 2014, 15:12
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 4 inlägg

Re: Hatsan 125 5.5 sniper vortex erfarenheter

Inläggav jerkerh 23 jun 2014, 22:06

Hej,
Har en 85 Vortex som jag har testat en hel del. Den fungerar hjälpligt i 10J med JSB Excact Jumbo RS. I 16J är Barracuda Green bäst (Konstigt va?) Baracuda Match är Ok, men JSB helt kass. Discovery fungerar helt ok. I 25J är det Baracuda Match det enda som är nära att fungera. I över 10J är ALLA JSB helt odugliga.

Bössan klarar i 16J att hålla cirka 10mm på 15Meter sittande stöd som bäst..........
jerkerh
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 jul 2013, 10:57
Ort: Lidköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300, Walther LGV .177


Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer