Hatsan 125 Sniper Vortex 5.5 mm

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Hatsan 125 Sniper Vortex 5.5 mm

Inläggav Tjompa 29 dec 2015, 19:19

Skulle skruva isär geväret bara för att rengöra alla ytor där det är onödigt att det är överdrivet med fett, men klantig som jag är så gör jag så fel det bara går.

Avtryckaren flög i molekyler, så det är inte en enda rörlig del kvar. Kommer ju bli jättekul att pilla ihop igen...
Råkade även släppa på trycket i gasfjädern, så nu är den helt obrukbar såvida jag inte får tag i en pump.

Tycker nippeln för att fylla på med luft ser lite lustig ut då det inte ö.h.t är några gängor och hålet går rakt igenom längst bak på hela gasfjädern varvid själva hålet in i pistongen sitter på sidan inuti.
Är det något speciellt munstycke det ska vara eller är det någon standard?
Kan kanske ringa ordföranden i skytteklubben och höra om man kan låna hans pump en snabbis, men blir så awkward om det visar sig att det ska vara något superspecialmunstycke.

Är det någon som vet vilket tryck som är standard för att det ska vara licensfritt?
Vet att det kan skilja sig från bössa till bössa, men kan vara bra att ha någon grov siffra att utgå från.
Tjompa
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 dec 2015, 00:23
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Re: Hatsan 125 Sniper Vortex 5.5 mm

Inläggav atte69 29 dec 2015, 22:21

[quote="Tjompa"]Skulle skruva isär geväret bara för att rengöra alla ytor där det är onödigt att det är överdrivet med fett, men klantig som jag är så gör jag så fel det bara går.

Avtryckaren flög i molekyler, så det är inte en enda rörlig del kvar. Kommer ju bli jättekul att pilla ihop igen...
Råkade även släppa på trycket i gasfjädern, så nu är den helt obrukbar såvida jag inte får tag i en pump.

,,,,,,OJ,,,,,,,,,,,,,,,

men starkt att bekänna :lol:
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Hatsan 125 Sniper Vortex 5.5 mm

Inläggav Tjompa 15 jan 2016, 19:19

Nu i efterhand har jag insett att det var fruktansvärt omständigt gjort av mig att komprimera pistongen för hand (vilket går med våld och vilja så länge trycket är under 50 bar) då det trots allt finns hål i sidorna för att komma åt både fyllventil och ventilskruv genom att bara plocka loss stocken.

Avtryckaren lyckades jag pilla ihop igen efter två timmars googlande och joxande men tror jag tappat en pinne då jag inte kan få fast säkringen, vilket känns lite sådär då pipan nu med högsta garanti kommer klippa av allt som hamnar i vägen ifall avtryckaren får för sig att fela. Tror inte jag ens skulle orka spänna den i 145 bars tryck som ger maxhastighet.
Har pumpat pistongen till 120 bar (bara för att testa skjutbarheten, ska försöka låna en kronometer så jag kan stämma av den till högsta lagliga hastighet) och JÄVLAR i min själ vilken manlig bössa det blev!!!

Rekylen är precis på gränsen mellan att vara tillfredställande och obehaglig men den blev ändå inte särskilt mer högljudd såvitt jag kan höra. Dock låter den fortfarande trevligare än lokala skytteklubbens FWB 600:or vilka är pneumatiska med ett väldigt skarpt och obehagligt ljud.
Precisionen blev en aning bättre än i licensfritt utförande, men svårt att avgöra exakt hur bra den skjuter då jag fortfarande har öppna riktmedel.

Hursomhelst blev jag desto mer taggad att ta licens då det skulle vara väldigt trevligt att knata till skjutbanan med den utan att länsman blir grinig.
Senast redigerad av Tjompa 15 jan 2016, 19:31, redigerad totalt 1 gång.
Tjompa
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 dec 2015, 00:23
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Följande användare vill tacka Tjompa för detta inlägg
Bullpup 96 (15 jan 2016, 19:26), Rascoe (30 mar 2016, 21:00)

Re: Hatsan 125 Sniper Vortex 5.5 mm

Inläggav Bullpup 96 15 jan 2016, 19:26

Trevligt inlägg
Användarvisningsbild
Bullpup 96
 
Inlägg: 981
Blev medlem: 13 jun 2015, 18:31
Ort: Asgard
Tack utdelade: 127 gång
Tackad: 64 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: The Cricket Club
Luftvapen favorit: Cricket

Re: Hatsan 125 Sniper Vortex 5.5 mm

Inläggav Dce 10 feb 2024, 11:34

Hur ser fyllnipeln ut till en hatsan 125 vortex gasfjäder typ2
Var kan jag köpa en sådan. Vilket tryck o bar rekommenderar ni står ju trots allt max 150 bar den
Dce
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 feb 2024, 20:56
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Hatsan

Föregående

Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer