Bästa luftvapen för jakt?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Bästa luftvapen för jakt?

Inläggav sr 500 29 nov 2013, 18:11

Naturligtvis, ska man inte uppmuntra till olagliga saker. Men det finns så jävla många muppar som ska tala om för folk hur dom ska sköta sej.
sr 500
 
Inlägg: 479
Blev medlem: 06 jan 2012, 21:19
Ort: örebro
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 19 gånger i 19 inlägg
Luftvapen favorit: BAM50 kanske

Re: Bästa luftvapen för jakt?

Inläggav Pellegrini 29 nov 2013, 18:16

sr 500 skrev:Naturligtvis, ska man inte uppmuntra till olagliga saker. Men det finns så jävla många muppar som ska tala om för folk hur dom ska sköta sej.

Och här har vi en....
Pellegrini
 
Inlägg: 2106
Blev medlem: 22 sep 2011, 16:12
Tack utdelade: 699 gång
Tackad: 430 gånger i 140 inlägg

Följande användare vill tacka Pellegrini för detta inlägg
Johanna (29 nov 2013, 18:59), Etienne (29 nov 2013, 19:01), Görgen (29 nov 2013, 21:44)

Re: Sv: Bästa luftvapen för jakt?

Inläggav parabola 29 nov 2013, 18:19

sr 500 skrev:Naturligtvis, ska man inte uppmuntra till olagliga saker. Men det finns så jävla många muppar som ska tala om för folk hur dom ska sköta sej.

Dito, mupp.
Användarvisningsbild
parabola
 
Inlägg: 667
Blev medlem: 17 apr 2012, 16:36
Ort: Ängelholm
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 72 gånger i 37 inlägg

Re: Bästa luftvapen för jakt?

Inläggav dubbel-v 29 nov 2013, 18:22

sr 500 skrev:Naturligtvis, ska man inte uppmuntra till olagliga saker. Men det finns så jävla många muppar som ska tala om för folk hur dom ska sköta sej.


Om du ofta råkar ut för "muppar" som inte tycker att du "sköter dig" så kanske det finns anledning att fundera kring orsaken till detta istället för att gå i försvar?
dubbel-v
 
Inlägg: 334
Blev medlem: 22 aug 2009, 14:33
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Luftvapen favorit: HW40

Re: Bästa luftvapen för jakt?

Inläggav Callmenobody 29 nov 2013, 18:23

Hur vore det om ni klättrar ur sandlådan och kommer med lite konstruktiva förslag på hur grabben ska vända på den dåliga starten och lösa det på ett korrekt och lagligt sätt istället?

Personligen vet jag många grabbar som har jagat småfåglar med luftgevär och varenda bonde jag varit hos har ett licensfritt eller trimmat luftgevär som har använts till mer än att punktera burkar.

Det sagt så är det viktigare att vi som vet bättre hjälper till att styra folk rätt när vi får tillfälle.

Sent from my GT-I9210 using Tapatalk
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Sv: Bästa luftvapen för jakt?

Inläggav sr 500 29 nov 2013, 18:51

parabola skrev:
sr 500 skrev: Byasmed? Är du byapolis med?


Men herregud!!!!
Är det så jävla konstigt och fel att någon påpekar en sak när det är olagligt och dessutom skrivs om på ett helt öppetforum?
Om ingat annat lär väl sig snubben att inte öppet skylta med vilka lagar han bryter.
Killen har ju inte ens läst forums reglerna....

Nu var ju det här inte en kille som ville, veta vilken BB gun, som var bäst att skjuta invadrare med. Ni som inte är uppväxta på landsbygden fattar nog inte det här. Inte ovanligt att pappan säger till sin 12 årige son, att ta salongsgeväret och gå ner på havreåkern, och se om du kan skjúta några ringduvor. Fin matfågel. Men ni stadsfolk vet ju bäst.
sr 500
 
Inlägg: 479
Blev medlem: 06 jan 2012, 21:19
Ort: örebro
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 19 gånger i 19 inlägg
Luftvapen favorit: BAM50 kanske

Re: Sv: Bästa luftvapen för jakt?

Inläggav parabola 29 nov 2013, 18:51

Callmenobody skrev:Hur vore det om ni klättrar ur sandlådan

Det sagt så är det viktigare att vi som vet bättre hjälper till att styra folk rätt när vi får tillfälle.

Sent from my GT-I9210 using Tapatalk


Sätter du dig inte själv i sandlådan med detta uttryck tycker du?

Det du tycker ska göras är redan gjort tidigt i tråden! Men det tyckte någon var fel.
Senast redigerad av parabola 29 nov 2013, 19:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
parabola
 
Inlägg: 667
Blev medlem: 17 apr 2012, 16:36
Ort: Ängelholm
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 72 gånger i 37 inlägg

Re: Bästa luftvapen för jakt?

Inläggav Silwer 29 nov 2013, 18:53

Skjut inte småfågel tycker jag, sk sångfåglar ska man låta bli, det finns annat i skräpväg att ge sig på i fågelväg om man nu har den möjligheten och som gör nytta med.
Kråkfåglar mm.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Sv: Bästa luftvapen för jakt?

Inläggav Callmenobody 29 nov 2013, 18:59

parabola skrev:
Callmenobody skrev:Hur vore det om ni klättrar ur sandlådan

Det sagt så är det viktigare att vi som vet bättre hjälper till att styra folk rätt när vi får tillfälle.

Sent from my GT-I9210 using Tapatalk


Sätter du dig inte själv i sandlådan med detta uttryck tycker du?

Det du tycker ska göras är redan gjort tidigt i tråden! Men tyckte någon var fel.


Det kanske du har rätt i. Det är bara lite tråkigt när folk börjar gälla på varandra så fort något känsligt kommer upp eller någon uttrycker sig illa.

Sent from my GT-I9210 using Tapatalk
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Sv: Bästa luftvapen för jakt?

Inläggav parabola 29 nov 2013, 19:06

sr 500 skrev:
parabola skrev:
sr 500 skrev: Byasmed? Är du byapolis med?


Men herregud!!!!
Är det så jävla konstigt och fel att någon påpekar en sak när det är olagligt och dessutom skrivs om på ett helt öppetforum?
Om ingat annat lär väl sig snubben att inte öppet skylta med vilka lagar han bryter.
Killen har ju inte ens läst forums reglerna....

Nu var ju det här inte en kille som ville, veta vilken BB gun, som var bäst att skjuta invadrare med. Ni som inte är uppväxta på landsbygden fattar nog inte det här. Inte ovanligt att pappan säger till sin 12 årige son, att ta salongsgeväret och gå ner på havreåkern, och se om du kan skjúta några ringduvor. Fin matfågel. Men ni stadsfolk vet ju bäst.


Vad ni på landet har för vapenlagar och krav för att få jaga är inget jag har koll på.
Men vi i de större samhällena vet däremot att även polisen har datorer nu förtiden och dom vet hur man använder de i brottsförebyggande syfte.

Vad ni på landet inte heller verkar att förstå är att man inte bara vill vägleda personer som skriver om olagliga saker utan man kanske vill försöka undvika att dra till sig uppmärksamhet till ett så pass öppet forum.

Tror du era landsbyggdslagar gynnar de svenska vapen och jaktlagarna?

Ju mer en sak uppmärksammas ju mer kommer remmen att stramas åt......
Användarvisningsbild
parabola
 
Inlägg: 667
Blev medlem: 17 apr 2012, 16:36
Ort: Ängelholm
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 72 gånger i 37 inlägg

Re: Bästa luftvapen för jakt?

Inläggav groda 29 nov 2013, 19:23

ja gjorde själv ett inlägg ,såg inte att han reggat sig idag ,så man skall inte döma killen han är ung och visste inte att det går inte att prata här som bland kompisar,så inget att tjöta vidare om,nu vet han det.
Användarvisningsbild
groda
 
Inlägg: 422
Blev medlem: 26 jan 2010, 19:11
Ort: kungälv
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg

Re: Bästa luftvapen för jakt?

Inläggav sr 500 29 nov 2013, 19:42

Vad är det som inte är klart? Jag uppmuntrar absolut inte till att, typ skjta småfåglar och dylikt. Men tycker, att det finns alltid någon som tycker sej vara för mer, som måste tala om hur man ska bete sej.
sr 500
 
Inlägg: 479
Blev medlem: 06 jan 2012, 21:19
Ort: örebro
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 19 gånger i 19 inlägg
Luftvapen favorit: BAM50 kanske

Re: Bästa luftvapen för jakt?

Inläggav Etienne 29 nov 2013, 19:51

sr 500 skrev:Vad är det som inte är klart? Jag uppmuntrar absolut inte till att, typ skjta småfåglar och dylikt. Men tycker, att det finns alltid någon som tycker sej vara för mer, som måste tala om hur man ska bete sej.


Du tycker inte att det är läge att påtala felaktigheterna i en situation som denna?

Alltså att en minderårig, som dessutom påstår sig nyss ha tagit jägarexamen, begår diverse jaktbrott. Dessutom sker allt detta hans fars uppsyn, som i sin tur faktiskt och gör ett och annat fel han också!

Och som förövrigt sitter och skriver om detta på ett forum för en hobby som redan som det är får ta mycket skit för att några få personer hittar på dumheter?
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Bästa luftvapen för jakt?

Inläggav sr 500 29 nov 2013, 20:00

Som sagt, han är ganska ung. Tycker ändå han verkar rätt mogen för sin ålder. Tror inte han har erfarenheten av forum, och att han kanske inte ska tala så mycket vad han gör och inte gör.
sr 500
 
Inlägg: 479
Blev medlem: 06 jan 2012, 21:19
Ort: örebro
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 19 gånger i 19 inlägg
Luftvapen favorit: BAM50 kanske

Re: Bästa luftvapen för jakt?

Inläggav Etienne 29 nov 2013, 20:09

Lite highlights:

Smurfen skrev:Jag har tittat runt på nya gevär som jag ska använda för småfågel, och även skator/kajor/duvor etc...

Gött!
Smurfen skrev:finns alldeles för mycket hos farsan och han ber mig skjuta av dom.

Bra att far din föregår med gott exempel.
Smurfen skrev:Jag vill ha ett gevär som utan problem kan döda dom...

Förvisso en bra sak i sammanhanget!
Smurfen skrev:fegfjäder...

Yes, det känns moget att använda såna termer.
Smurfen skrev:mitt 500 spänns gevär med 4.5 mm kulor knäcker ju småfåglarna utan problem...

Hmmm...
Smurfen skrev:om man träffar det vill säga ;) Inte så bra gevär så har en tendens att ändra träffområdet mellan varje skott....

Uppenbarligen var inte föregående påstående riktigt rätt då, eller hur? Att skjuta när man är medveten om att sannolikheten för skadeskjutning är stor så är det rätt illa enligt mig.
Smurfen skrev:så jag vet att jag egentligen inte får, men med kikarsikte och ett bättre gevär anser jag att småfågel borde gå att ta ner ändå...

Är detta mer eller mindre förmildrande menar du?
Smurfen skrev:Är fullt medveten om att det är olagligt att jaga med luftvapen på 10 joule...

Som sagt...
Smurfen skrev:Men om vi säger såhär: Om ni var tvungna att rekommendera något, och inte säga att det är olagligt och sånt, för det vet jag redan, vad skulle ni säga då?

Där satt den!
Smurfen skrev:Risken att jag blir påkommen är så minimal den kan bli, för jag bor mitt ute ingenstans, och fabriken ligger ute i en skog långt bort från "samhället" och vi har nog inte haft en snut eller liknande här på flera år.

Utmärkt! Om du skadeskjuter djur där ingen ser dig så är det mindre problematiskt. :thumbner:
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Följande användare vill tacka Etienne för detta inlägg
Beangan (29 nov 2013, 20:17), Ulf (29 nov 2013, 22:12), rovaren (29 dec 2013, 00:26)

Re: Bästa luftvapen för jakt?

Inläggav puttekula 29 nov 2013, 20:11

viewtopic.php?f=59&t=819&start=575

Jorå, såatt.... Hoppas inte grabben läser om att skjuta skinka och trimma moppe..... :lol:
puttekula
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 jul 2010, 11:03
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Sv: Bästa luftvapen för jakt?

Inläggav Callmenobody 29 nov 2013, 20:39

Äh, fick inte ordning på citaten i tapatalk.
Men jag tänkte bara påpeka att de första två citaten etienne angav råkar vara precis det jag använde för att motivera mitt licensbehov, förutom att det inte var farsan då utan en lantbrukare. Resten är dock en smula osmidigt.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Bästa luftvapen för jakt?

Inläggav dano_swe 29 nov 2013, 20:49

Fimpa tråden.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Följande användare vill tacka dano_swe för detta inlägg
Etienne (29 nov 2013, 20:57), Ulf (29 nov 2013, 22:12)

Re: Bästa luftvapen för jakt?

Inläggav Etienne 29 nov 2013, 20:57

För egen del så är jag personligen mer bekymrad över generella inställningen när det kommer till jakt och respekten för djur.

Lagen bör givetvis följas hur som helst, men onekligen så är det så att det som i sammanhanget är olagligt på en plats, eller vid en tidpunkt, är lagligt på en annan plats eller tidpunkt. För mig är detta underordnat i just det här sammanhanget.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Bästa luftvapen för jakt?

Inläggav Silwer 29 nov 2013, 20:59

Bästa smurfen för jakt då?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Bästa luftvapen för jakt?

Inläggav gubbe 29 nov 2013, 21:08

Vi hoppas att TS förstod att det inte var riktigt så det fungerar med luftvapenjakt. Sök skyddsjaktlicens när du fyllt 18 år så blir det inga bekymmer. :)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
Ulf (29 nov 2013, 22:13)

Föregående

Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

  • Sponsorer