Nybörjare

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Nybörjare

Inläggav ontheroof 07 sep 2013, 07:48

Hej alla!

Ny här o ny inom vapen också. Har precis köpt ett Hatsan mod 125 o köpte då även den starkare fjädern. Har skjutit med luftgevär i ungdomens dagar o när jag nu tänkte ta upp detta igen så ville jag ha ett med lite större styrka. Fjäderbytet kommer jag att behöva råd om även om jag läst en hel del på detta forum om fjäderbyten. Men återkommer till detta.

Dessutom köpte jag nyss en Zoraki hp 01 light o gillar verkligen hur den pistolen känns. Ända omaket är att man måste vara väldigt försiktig så man inte klämmer sig vid pumpningen. Men 190m/s kal.4.5 vid bara tre pump är tydligen inte dåligt efter vad jag läst.
ontheroof
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 sep 2013, 16:36
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: zoraki hp 01

Re: Nybörjare

Inläggav 1qaz1qaz 07 sep 2013, 10:44

Alla inbitna här är nog rätt mätt på att en nybörjare köpt en Hatsan 125 med fullfartfjäder vid sidan om. Bössan i sig själv behöver nästan till 100% ömsesidig tuning av någon som vet sin sak. Att trycka ditt en fullfjäder till 125:an krävs hjälp från typ limknekt eller helst utrustning som används till fjäderbyte. Tror garanterat att man får kapa minst 3-5 varv på fjädern innan. Annars så sparkar bössan och precisionen uteblir som lönen försvinner när tanten shoppar. Finns många trådar här om denna bössa. Lusläs det. Mvh 1qaz1qaz
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Nybörjare

Inläggav 1qaz1qaz 07 sep 2013, 10:56

Och... Sen vet jag ej hur du bor, kanske ensam ute i vildmarken och inte en kotte inom 5 mils radie. Man får inte skjuta med ett licenspliktigt luftvapen utan licens. Inte kul att åka dit på ett luftvapen. Hellre en kalashnikov då man kanske slipper att bli någons bitch i fängelset.
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Sv: Nybörjare

Inläggav Callmenobody 07 sep 2013, 18:42

Hejsan, välkommen till forumet. Jag kan inget om hatsan och dess precision men börja med att ge den en liten genomgång och kolla hur du gillar att skjuta med den. Mer kraft betyder inte naturligtvis att allt blir bättre. Och angående fjäderbyte, som föregående postare skrev så är det olagligt men som du ockdå gissat inte ovanligt bland ägare och även medlemmar här.

Jag ville bara ge dig ett lite positivare mottagande än via andra som verkar ha vaknat på fel sida idag.

Misspellings by tapatalk
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Sv: Nybörjare

Inläggav 1qaz1qaz 07 sep 2013, 18:45

Callmenobody skrev:Jag ville bara ge dig ett lite positivare mottagande än via andra som verkar ha vaknat på fel sida idag.

Misspellings by tapatalk

Näh... Jag vaknade på rätt sida. :-) klart att han är välkommen :cheeRs:
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Nybörjare

Inläggav Batistuta 07 sep 2013, 19:14

Finns ingen här som är mätt på något :cheeRs:
Välkommen!
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Nybörjare

Inläggav ontheroof 08 sep 2013, 13:28

Tack alla!

Japp vet redan att allt över tio joul är olagligt o så är också att bränna sin egen sprit o mycket omoraliskt att inte källsortera. Vad jag vill säga är det att användandet av ett vapen inte sitter i licensen utan i huvudet på vapenägaren. Sedan har jag försökt ta licensen men där jag bor var det enda möjliga licens på salongsgevär o uppåt o det blir lite för mycket att skjuta med för min smak. Men tänkte då att licensen för salongsgevär borde ju rimligtvis även gälla för licenspliktiga luftvapen så tog kontakt med polisen igen o fick som svar att det gjorde den inte. Så skjuten i sank redan från start av denna idiotiska regel som ju skulle vara jämförbar med att ha körkort på tung motorcykel men inte få köra lätt dvs ännu en regel med enda syftet att göra det så svårt som möjligt att kunna ha vapen o detta är väl iofs bra. Men går det ändå inte lite till överdrift då licens på ett armborst bara gäller just för det armborstet med det serienumret dvs du får inte ens köpa ett nytt av samma märke o modell utan blir då tvungen att ta om licensen på nytt. O med det sagt tillbaks till mina ritningar på ett luftgevär kal.32 rundkula.
ontheroof
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 sep 2013, 16:36
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: zoraki hp 01

Re: Nybörjare

Inläggav Silwer 08 sep 2013, 13:38

licensreglerna är mycket underliga i Sverige tyvärr, men man får ta på sitt samvete själv vad man gör, vi har ju inte till uppgift att försöka sätta åt dig.

Att man kan nämna saken är ju en sak, men tja, det är få med Hatsan 125or som har dem på licens eller 10J för den delen, men som sagt du är inte på polisens hemsida nu.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Hatsan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer