vilket kikarsikte håller med gasfjäder?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: vilket kikarsikte håller med gasfjäder?

Inläggav alvess 10 aug 2013, 20:15

Leopold skrev:Det jag tror förstör era sikten är att ni får "piston slam" dvs att pistongen brakar in i tubgaveln helt odämpat. Detta sker om man inte har en avpassad fjädermotor. Tex för stark fjäder, för tung pistong, för dålig tätning, för stor transferportvolym vs svept cylindervolym.

Fixa detta och det behövs inga speciallösningar. Bonuseffekten blir att man faktiskt kan träffa det man siktar på.


Kan vara så, men min svåger köpte ett paket med 125 hatsan 5.5 och ett Walter sikte.
Samma sak siktet höll kanske 400skott.
Obs, geväret är helt orört alltså 138 m/s
Han har nu skickat iväg siktet för utbyte, men jag tror helt enkelt att sikterna är för "billiga".
Men vem har lust att betala lika mycket för siktet som luftgeväret.
Om man jagar med krutvapen är det nästan en regel.
-Lägg lika mycket på bössan som siktet..
Hatsan 125 Sniper .22
FWB 300s Junior
FWB 300s Match
BSA MeteorSuper .177
HW95 Match .22
FWB LP80
alvess
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 10 jul 2013, 07:49
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300

Re: vilket kikarsikte håller med gasfjäder?

Inläggav Leopold 10 aug 2013, 20:34

Ok. Kan säga att jag utsatt mitt sikte för värsta tänkbara elände när jag trimmade in min SAG AR1000 i licensutförande. Tunga pistongvikter, max fjäderförspänning, galen piston slam blev resultatet plus mycket medioker prestanda. Råkade ha turen att ha ett sikte som klarar väldigt mycket skit, MTC Viper 10x44.

Nåväl. Efter att jag fått till alla parametrar så kan jag säga att ett vältrimmat fjädergevär beter sig så polerat att man inte alls behöver sikten som är så robusta som detta sikte. Skakar bössan runt så fyllningarna hoppar ur tänderna så är det något allvarligt fel i fjädermotorn, så enkelt är det. Fixa detta problem istället för att försöka köra med "plåster"-varianten, dampamount etc.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: vilket kikarsikte håller med gasfjäder?

Inläggav alvess 10 aug 2013, 21:24

Leopold skrev:Ok. Kan säga att jag utsatt mitt sikte för värsta tänkbara elände när jag trimmade in min SAG AR1000 i licensutförande. Tunga pistongvikter, max fjäderförspänning, galen piston slam blev resultatet plus mycket medioker prestanda. Råkade ha turen att ha ett sikte som klarar väldigt mycket skit, MTC Viper 10x44.

Nåväl. Efter att jag fått till alla parametrar så kan jag säga att ett vältrimmat fjädergevär beter sig så polerat att man inte alls behöver sikten som är så robusta som detta sikte. Skakar bössan runt så fyllningarna hoppar ur tänderna så är det något allvarligt fel i fjädermotorn, så enkelt är det. Fixa detta problem istället för att försöka köra med "plåster"-varianten, dampamount etc.


Stämmer säkert, men min HW95 skjuter riktigt mjukt.
Hatsan 125 å andra sidan, den skakar om fyllningarna.. Men inget pistong slam :)
Helt enkelt mycket massa i rörelse i en Hatsan pump.
I bägge dessa fallen:
Kan man antingen köpa billiga sikten tills man har turen att hitta ett som håller...
Eller montera ett dampa mount. (Kostar ca 500:- på eBay)
Man kan säkert trimma in geväret hos någon kunnig person, men inte för dom pengarna.

Och nått allvarligt fel , e det inte på nått av gevären.
Tror helt enkelt det är många skräp sikten som säljes idag.
Hatsan 125 Sniper .22
FWB 300s Junior
FWB 300s Match
BSA MeteorSuper .177
HW95 Match .22
FWB LP80
alvess
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 10 jul 2013, 07:49
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300

Re: vilket kikarsikte håller med gasfjäder?

Inläggav Leopold 10 aug 2013, 21:34

Skakar bössan om tänderna & fyllningarna har du ett problem i själva bössan skulle jag säga. Tacka fan för att siktena tar stryk. Så beter sig ingen fjäderbössa som tillåter skytten att träffa där man siktar.

Fixa till bössan i första hand, går inte det eller att modifieringarna blir ekonomiskt oförsvarbara så välj en bättre konstruerad bössa. Aldrig i livet att jag skulle låta en bössa få sitta och paja sikte efter sikte för mig för att den är undermåligt konstruerad. Livet är för kort för att krångla med sånt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: vilket kikarsikte håller med gasfjäder?

Inläggav GunnarT 10 aug 2013, 21:38

Som sagt innan ... jag har bara haft fasta sikten på mina Hatsan och inget har inträffat.
Kanske är det så att "små" fasta sikten håller bättre än Zoom med stora linser.
Det är ju så att siktet måste följa geväret i rörelsen... och ju mera rekyl.. desto mera jobbigt för siktet. :|
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: vilket kikarsikte håller med gasfjäder?

Inläggav alvess 10 aug 2013, 21:54

Leopold skrev:Skakar bössan om tänderna & fyllningarna har du ett problem i själva bössan skulle jag säga. Tacka fan för att siktena tar stryk. Så beter sig ingen fjäderbössa som tillåter skytten att träffa där man siktar.

Fixa till bössan i första hand, går inte det eller att modifieringarna blir ekonomiskt oförsvarbara så välj en bättre konstruerad bössa. Aldrig i livet att jag skulle låta en bössa få sitta och paja sikte efter sikte för mig för att den är undermåligt konstruerad. Livet är för kort för att krångla med sånt.


Gjorde det..köpte en bättre konstruerad bössa.. HW95 5.5 match med vortek 2.
Och den skjuter lika mjukt och fint som många påstår här på forumet.
Perfekt till skyddsjakt då den även e lätt och smidig med bra precision.
Men som sagt även den pajar sikten.

Vill med detta inlägg göra andra uppmärksamma på att oavsett bössa med någorlunda kraft (gäller fjäder ej PCB).
Så skall man inte räkna med att ett billigt sikte håller, vill man ändå chansa eller inte har råd med annat..
Montera ett dampa mount , så slipper man som du säger slösa massa tid och eventuellt pengar.

PS.
Har man ett allvarligt fel på bössan är givetvis inte nått fäste i världen nån lösning.
Hatsan 125 Sniper .22
FWB 300s Junior
FWB 300s Match
BSA MeteorSuper .177
HW95 Match .22
FWB LP80
alvess
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 10 jul 2013, 07:49
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300

Re: vilket kikarsikte håller med gasfjäder?

Inläggav alvess 10 aug 2013, 22:09

GunnarT skrev:Som sagt innan ... jag har bara haft fasta sikten på mina Hatsan och inget har inträffat.
Kanske är det så att "små" fasta sikten håller bättre än Zoom med stora linser.
Det är ju så att siktet måste följa geväret i rörelsen... och ju mera rekyl.. desto mera jobbigt för siktet. :|


Till och med Newton håller med dig :)
a=F/m
Hatsan 125 Sniper .22
FWB 300s Junior
FWB 300s Match
BSA MeteorSuper .177
HW95 Match .22
FWB LP80
alvess
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 10 jul 2013, 07:49
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300

Föregående

Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer