Längdmått

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Längdmått

Inläggav lelleg 14 mar 2013, 16:56

Hejsan Har en fråga om mått. Köpte en gasfjäder från Lideco 125mm slaglängd. När jag monterat ner geväret Tryckte in pistongen igen och montera trycket. Sen tog jag mått på längden mellan avtryck och upphak och fick 117mm. Om man har 3mm förspänning så fattas det ju 5mm till fullt ihoptryckt fjäder. Kan man då öka förspänningen till 8mm så får man ju hela fjädern ihoptryckt. Har läst här på forumet att den mesta kraften ligger i slutet på ihop spänningen.Det kan väl knappast ha någon betydelse men vore kul att få veta om man har rätt eller fel i sitt resonemang. I samband med det här köpte jag en ny pistongpackning tyckte att den gick himla lätt i cylindern ska det verkligen bara vara så lite överdimition för att hålla tätt bakåt?.
lelleg
 
Inlägg: 335
Blev medlem: 24 jan 2013, 15:47
Ort: Mjölby
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Längdmått

Inläggav Frank69 14 mar 2013, 19:40

Om du söker på Hatsan 125 så finns det en tråd med just gasfjädern... har för mig att det lades in ett par brickor också... men använd sökfunktionen på forumet så hittar du nog svaret på din fråga...
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Längdmått

Inläggav Laredo 14 mar 2013, 21:11

Du har sannolikt rätt då det gäller slaglängden på fjädern. Jag bygger ju om en 135:a och när jag räknat mätt o kapat och sen la ihop delarna så upptäckte jag att det liksom försvunnit 7-8mm på slaglängden, någon mm vet jag att jag tappade i en dålig kapning men resten var ett mysterium, jag utgick ifrån att slaglängden från början var fulla 125mm, så var alltså inte fallet ... Rent tekniskt så har man en bättre kraftkurva i slutet än i början av kompressionen, det kan alltså löna sig att lägga mellan några mm bricka :thumbupp:
Att montera gasfjäder är lite annorlunda jämfört med spiralare, gasaren har ju en minimilängd i hoptryckt läge som i Lidecos fall är 45mm längre än slaglängden, det innebär att man i en 125 teoretiskt behöver 125+170=295mm utrymme i tuben.För maximalt utnyttjande ska utrymmet i pistongvikten vara 170 och slaglängden 125 (eller strax under så det inte glappar). Finns det extra utrymme ska man lägga brickor både i pistongvikt o längst bak så att idealparametrarna uppnås :smt031 Med en spiral kan man packa alla brickor i pistongvikten :thumbupp:
Senast redigerad av Laredo 14 mar 2013, 22:32, redigerad totalt 1 gång.
Laredo
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 24 sep 2012, 19:22
Ort: Piteå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapenklubb

Re: Längdmått

Inläggav lelleg 14 mar 2013, 21:29

Hej jo något fel är det. Tror du det går att gå upp en storlek på packning. Min cylinder ska vara 28,5 men jag får den till 28,7 och packningen är 29 det blir inte mycket kvar till tätning. Jag provsköt i dag och första skottet trängde in bra i trä ca 40mm Sen vart det sämre. Det var någon som skrev att man måste skjuta ett par 100 skott innan det blir bra med ny packning. Den borde väl täta best när den är ny?
lelleg
 
Inlägg: 335
Blev medlem: 24 jan 2013, 15:47
Ort: Mjölby
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Längdmått

Inläggav Laredo 14 mar 2013, 22:41

Jag tycker att du ska reklamera den pistongpackning som levererats och be leverantören (Hurricane? ) utreda vad som kan vara fel. De får kolla med Hatsan/Svenska generalagenten, det är inte ditt ansvar! Jag blir själv lite orolig, har jag en ny eller gammal variant, vilken packning passar när jag vill byta?!
Laredo
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 24 sep 2012, 19:22
Ort: Piteå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapenklubb

Re: Längdmått

Inläggav Gamo45 14 mar 2013, 22:54

var väl denna tråden som behandlade gasfjädern
viewtopic.php?f=96&t=6574
Användarvisningsbild
Gamo45
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 sep 2011, 12:28
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: Morini CM162 MI

Re: Längdmått

Inläggav Sir Villee 14 mar 2013, 23:03

lelleg skrev:Hej jo något fel är det. Tror du det går att gå upp en storlek på packning. Min cylinder ska vara 28,5 men jag får den till 28,7 och packningen är 29 det blir inte mycket kvar till tätning. Jag provsköt i dag och första skottet trängde in bra i trä ca 40mm Sen vart det sämre. Det var någon som skrev att man måste skjuta ett par 100 skott innan det blir bra med ny packning. Den borde väl täta best när den är ny?

En packning tätar INTE bäst när den är ny utan när den format sig efter alla mikroskopiska spår och ojämnheter som finns på ytorna. Detta tar ett bra antal skott. Dock är inte den där packningen av riktigt rätt storlek ser det ut som ...
Everything´s a race Träning? Det är för de talanglösa !
Gamo Hunter 890 cal.177 GRT II/Maccari/ARH (El Conquistador)
EdGun Matador R3 cal.22 (Rasputin)
KalibrGun Cricket WST cal.25 (The Mighty Bug)
Sir Villee
 
Inlägg: 1054
Blev medlem: 11 dec 2012, 00:18
Ort: Genarp, Skånska highlands
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 15 gånger i 15 inlägg
Skytteklubb: Öved-Östraby SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: HW 97 & EdGun Matador R3


Återgå till Hatsan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Sponsorer