G Shadow 1000 träffar ej målet EDIT nu gör den det!+bild

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: G Shadow 1000 träffar ej målet

Inläggav Jimmy85 08 aug 2011, 00:41

Lite dumt att borra upp transferporten tycker jag då dett uppenbarligen är något annat fel. Transferporten är liksom absolut sista utvägen i mina ögon. Lätt att borra upp men destå svårare att förminska.
Ingenting är omöjligt,det omöjliga tar bara lite längre tid.
Användarvisningsbild
Jimmy85
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 21 jan 2011, 03:06
Ort: Södra sverige
Tack utdelade: 72 gång
Tackad: 50 gånger i 44 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: G Shadow 1000 träffar ej målet

Inläggav airtrip 08 aug 2011, 07:00

Jo, det är sant men då kraften finns i "överflöd" och enligt innehållet på dessa sidor:
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.




För att följa länken så måste du registera dig.



kan det konstateras att av stor vikt är att den komprimerade luften verkligen far ut geom transferhålet och inte läcker ut andra vägar. = större hål, större mängd luft.
airtrip
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 05 aug 2011, 07:00
Ort: Finland
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 6 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan AT44-10 6,35mm

Re: G Shadow 1000 träffar ej målet

Inläggav gubbe 08 aug 2011, 16:59

airtrip skrev:Jo, det är sant men då kraften finns i "överflöd" och enligt innehållet på dessa sidor:

Intressanta länkar airtrip. :smt020
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: G Shadow 1000 träffar ej målet

Inläggav soul 08 aug 2011, 18:00

airtrip skrev:kan det konstateras att av stor vikt är att den komprimerade luften verkligen far ut geom transferhålet och inte läcker ut andra vägar. = större hål, större mängd luft.


Mängden luft är ju densamma eftersom det är samma cylinder, därimot så kanske kolven slår i botten nu då det blivit för lite mottryck.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: G Shadow 1000 träffar ej målet

Inläggav airtrip 08 aug 2011, 18:00

Inte min förtjänst egentligen, jag stal dem från en tråd i tuning, service avdelningen.
Men tack iallfall.
Jag polerade lite på avtryckaren idag, spridningen blev mindre med någon mm...haha
airtrip
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 05 aug 2011, 07:00
Ort: Finland
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 6 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan AT44-10 6,35mm

Re: G Shadow 1000 träffar ej målet

Inläggav Silwer 09 aug 2011, 10:15

Det fins en sak som inte är så bra med att öka transferhålet storlek och det är att pistongen nte får den kudde av luft den behöver på slutet utan ränner in i cylinderväggen med en jäkla smäll bara, så ta absolut inte upp hålet mer.

Prova skjuta lite kulor med högre vikt med, det tar också ner V0.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: G Shadow 1000 träffar ej målet

Inläggav airtrip 09 aug 2011, 14:20

Nä, jag rengjorde noga med terpentin och mängder med trasor. Så mycket förstod jag nog. Idag har jag putsat pipan invändigt, men jag märkte ingen skillnad. som det känns nu ska jag demontera den med vinkelslip när Hatsanen kommer (paketen 3 st har lämnat importören, det fick jag mail om) Spännande eller hur?
airtrip
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 05 aug 2011, 07:00
Ort: Finland
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 6 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan AT44-10 6,35mm

Re: G Shadow 1000 träffar ej målet

Inläggav Silwer 09 aug 2011, 15:59

Har du köpt en Hatsan i stället, jag hoppas det är en PCP iaf, annars är du inte klok och kommer visa dig åter i en sån här tråd.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: G Shadow 1000 träffar ej målet

Inläggav airtrip 09 aug 2011, 17:25

Såklart, jag kommer aldrig att röra en fjäderbössa igen. At44 valnöt enskottare i 6.35 kommer fredag eller måndag.
airtrip
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 05 aug 2011, 07:00
Ort: Finland
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 6 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan AT44-10 6,35mm

Re: G Shadow 1000 träffar ej målet

Inläggav Silwer 09 aug 2011, 18:52

Trist att höra att du blev bränd på fjäder, de är trevliga om man bara tar reda på lite info inna man köper, men lycka till iaf.

Tyvärr är PCP i det närmaste rekylfria så nån jätgteutmaning väntar väl inte.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: G Shadow 1000 träffar ej målet

Inläggav kl0ckren 10 aug 2011, 15:19

kan de inte vara så att pipan glapar lite de är väll en bryt bössa.... hade ett gevär förut där pipan glapade då fick man sätta de i skruvstädet och klämma ihop den så mycket som de gick och dra åt skruven så mycket som de gick.
Användarvisningsbild
kl0ckren
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 aug 2011, 17:29
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: G Shadow 1000 träffar ej målet

Inläggav Silwer 10 aug 2011, 15:28

Då är det et riktigt dåligt vapen om den glappar i brytblocket ny, då skulle jag skicka den i ansiktet på säljaren.

annarts så får man givetvis justera skruven som du skriver, men jag trro det stora felet var fel kaliber särskilt lätta kulor och en fullfartsfjäder och givetvis att rekylerande luftvapen är svåra för i princip alla oavsett bakgrund i annat skytte.

Man har nästan lättast om det är var man började med och sen nött i evighetr med inna man provat nåt annat.

Men nu har han ju ett PCP på gång så jag hoppas det blir bra.

Men jag hoppas det inte är .177 och 7gr diaboler och ostrypt igen då ser det likadant ut åter igen.

Lustigt dog att han krönte om pipan och fick bättre resultat det får mig att kräkas faktiskt, sån skit ska inte få finnas för reda pengar, det kan man förlåta på nån krokig kines inte på nåt annat.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: G Shadow 1000 träffar ej målet

Inläggav kl0ckren 10 aug 2011, 15:50

jo de var de sämsta luft vapnet jag någonsin haft i mina ägor de var ett omärkt luftvapen till och med
Användarvisningsbild
kl0ckren
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 aug 2011, 17:29
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: G Shadow 1000 träffar ej målet

Inläggav airtrip 06 okt 2011, 17:30

Nåväl jag gav Gamon en till chans den femtielfte i ordningen. Efter ännu en kröning som jag utförde själv, jag tog ordentligt med material bort med borr och sedan finputs med sänkare så blev resultatet bra, jag gjorde lite annat i samma veva. Här kommer listan på förbättringarna som jag utfört och varför.

Inköpt som ny Gamo Shadow 1000 4,5mm. 305 m/s ca 30 joule med Jsb heavy
Bössan var värdelös att skjuta med men jag trodde det var bristande skjutegenskaper och behöll bössan.
Till slut efter ett par år (nu) sökte jag hjälp här. Jag har läst många trådar om tuning och krånglande bössor här och på engelska sidor.
Bössan var värdelös för mej när jag började och jag vill inte sälja sånt skit. Med friskt mod och framgång i sikte började jag.
Den höga effekten söker jag inte mera, jag ville bara träffa med bössan.

Kröning av mynningen 2ggr totalt (den såg ut att vara kapad rakt av)
Kapade fjädern 2-3 varv
Putsade pistongkammaren och pipan
Applicerade vaselin på fjädern
Polerade på avtryckarens glidyta, eller vad det heter
Borrade upp transferhålet från 3 mm till 3,5mm (minskar fjäderns luftkudde inbromsning=mindre upplevd rekyl i det här fallet!)
Fyllde den ihåliga kolven med sand i en plastpåse (Det sägs att vibrationer uppstår i tomrummet) + mera vikt, balansen är nu så att bössan väger jämnt 3cm framför varbygeln.
Tog bort kikaren och noterade att rekylstoppskruven i kikarfästet, den som man spänner ner mot fjäderkammaren knuffade mycket material bakåt, det är verkligen stora krafter i rörelse. Lämnade bort kikaren helt.
Hittade ett gammalt gamo baksikte utan f...ing truglow och bytte, det funkar mycket bättre med glasögonen. Det gamla siktet är högre i själva bladet och klarare på något vis. Jag dämpade lyskraften i det främre röda pärlsiktet med tusch. Det gav också en klarare siktbild (läste om det i någon tråd)
Köpte olika sorters diaboler för att pröva med

Jag tror det var allt, jag editerar in mera vid behov sen.
OBS det jag ville ha var mindre upplevd rekyl och ökad precision. Det här sköt jag idag i lite sidvind.


För att följa länken så måste du registera dig.


Jsb heavy
Öppna sikten
8 meter inomhus
Stående

För att följa länken så måste du registera dig.


Jsb heavy
Öppna sikten
30 meter ute, lite sidvind
Stöd från biltaket (skitkul det var i princip omöjligt att träffa inom 7 cm på 20 m med stöd förr)

Slutsats: Jag är nöjd, Shadowen funkar nu, den kommer att få vara utan kikare då öppna sikten funkar bra.
Mitt råd till andra: Det där med greppet kan förklara en del men det är sannolikt ett eller flera fel kombinerat med fel ammo som är problemet. Ett annat råd är att satsa mer pengar på något kvalitemärke istället för höga effekter. Jag tror att fjädergevär ska hålla sej under 300 m/s för att funka optimalt, det kan vara annorlunda med dyra märken. För höga effekter passar PCP:er bättre.

Tackar ödmjukast för alla tips och sånt, det var till stor hjälp. Det är tredje rådet: sök information och hjälp här på .info
airtrip
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 05 aug 2011, 07:00
Ort: Finland
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 6 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan AT44-10 6,35mm

Föregående

Återgå till Gamo

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

  • Sponsorer