Gamo Maxima

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Gamo Maxima

Inläggav No skill No kills 03 jan 2011, 21:57

har precis köpt ett gamo maxima 177. 10 joules, och nu har jag lite frågor om det :roll: tex: så undrar jag varför kulan inte går rakt? siktar i mitten utav tavlan men kulan träffar ibland och ibland inte? skjuter på 10meter. kan ibland bli utanför kulfånget även om siktet ligger stadigt i mitten, ibland så blir det fullträff och man vrålar av lycka. .jag undrar också vilken ammo man ska använda, har just nu diabolo dogg match Normark. kan man använda geväret till nån slags längre skytte (som skulle varit väldigt kul). går det att använda i nån slags jakt, som att skjuta några kajor på ängen utanför sommar stugan?inte så kul om det inte räcker och man skandeskjuter :cry: vilka håll kan man skjuta ifrån isånafall? 30m?
kan lägga upp lite bilder på resultaten om ni undrar vad jag menar :roll:
MVH lycklig ägare av ett Gamo Maxima som skjuter snett :mrgreen:
Användarvisningsbild
No skill No kills
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 nov 2010, 11:56
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Gamo Maxima

Inläggav eddie 03 jan 2011, 22:44

testa med andra kulor tex Fx, skjut med något form av stöd
eddie
 

Re: Gamo Maxima

Inläggav Bsa_Airsporter 03 jan 2011, 22:54

ok för det första: Glöm det där med att skjuta kajor på stört..
ang precisionen: testa att hålla såkallat artillery hold dvs låt bössan vila i handen inte hålla krampaktigt, finns ingen fjäderbössa som gillar det. testa även lite kvalité kulor typ FX JSB H&N och Crosman Premium FT
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Följande användare vill tacka Bsa_Airsporter för detta inlägg
No skill No kills (04 jan 2011, 17:20)

Re: Gamo Maxima

Inläggav stoffemannen 04 jan 2011, 13:34

Haha jag skrattade högt när jag läste ditt inlägg med skadskjutna kajor etc, hahaha! Om bössan går lite hur som helst på tio meter, ibland inte ens träffar kulfångfet :shock: är det en extremt rolig tanke av dig att vilja testa bössan på kajorna, hahaha skrattar igen. Mer såna här roliga inlägg tack, som gör att stoffemannen får dra på smilbanden! :smt016

Sen att det är i allra högsta grad olagligt att skjuta på djur lite hur som helst (även om det nu "bara" råkar vara en gammal kaja) kanske du vet men inte bryr dig om....
För mig känns det så här, vissa saker är olagligt men jag gör det ändå, t.ex kör jag för fort någon gång ibland och inte heller skvallrar jag om jag skulle känna till någon som bränner sin egen sprit osv (vilket egentligen borde vara varje mans rätt) MEN när det gäller djur och att skjuta på dem hej vilt tycker jag att vår lagstiftning skall följas till punkt och pricka. Behöver några kajor skjutas av för att de är för många och äter upp alla bondens körsbär eller något sånt, låt då en skyddsjägare med utbildning för just skyddsjakt att utföra det mindre angenäma uppdraget att skjuta av dem. Bara de som inte dödat tillräckligt mycket tycker att det fortfarande är en rolig handling tror jag.

Försök istället att få din sneskjutande Gamo att skjuta lite rakare genom att använda tavlor och hjärnan för att få den att gå bra, om det nu går. Kasta den annars.

:-)
Användarvisningsbild
stoffemannen
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 20 jun 2010, 18:59
Ort: Västmanland
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AT44 LW Long WaltherFT8-32x56

Re: Gamo Maxima

Inläggav eddie 04 jan 2011, 14:54

stoffemannen skrev:Kasta den annars.:-)

eller så kommer du hit med den så ska vi nog få fason på den ;)
eddie
 

Re: Gamo Maxima

Inläggav speedhitz 04 jan 2011, 15:58

stoffemannen skrev:Haha jag skrattade högt när jag läste ditt inlägg med skadskjutna kajor etc, hahaha! Om bössan går lite hur som helst på tio meter, ibland inte ens träffar kulfångfet :shock: är det en extremt rolig tanke av dig att vilja testa bössan på kajorna, hahaha skrattar igen. Mer såna här roliga inlägg tack, som gör att stoffemannen får dra på smilbanden! :smt016

Sen att det är i allra högsta grad olagligt att skjuta på djur lite hur som helst (även om det nu "bara" råkar vara en gammal kaja) kanske du vet men inte bryr dig om....
För mig känns det så här, vissa saker är olagligt men jag gör det ändå, t.ex kör jag för fort någon gång ibland och inte heller skvallrar jag om jag skulle känna till någon som bränner sin egen sprit osv (vilket egentligen borde vara varje mans rätt) MEN när det gäller djur och att skjuta på dem hej vilt tycker jag att vår lagstiftning skall följas till punkt och pricka. Behöver några kajor skjutas av för att de är för många och äter upp alla bondens körsbär eller något sånt, låt då en skyddsjägare med utbildning för just skyddsjakt att utföra det mindre angenäma uppdraget att skjuta av dem. Bara de som inte dödat tillräckligt mycket tycker att det fortfarande är en rolig handling tror jag.

Försök istället att få din sneskjutande Gamo att skjuta lite rakare genom att använda tavlor och hjärnan för att få den att gå bra, om det nu går. Kasta den annars.

:-)


Håller helt med stoffemannen.
innan du börjar skjuta på små djur bör du nog överväga att skjuta dig själv först för det vore mer förståeligt/rätt och vettigt med tanke på hur du värderar djur.
använd din gamo för det den är gjord för skytte på tavlor och mål sk hobby skytte :smt060
speedhitz
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 dec 2010, 23:14
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Gamo Maxima

Inläggav gubbe 04 jan 2011, 16:52

stoffemannen skrev:För mig känns det så här, vissa saker är olagligt men jag gör det ändå, t.ex kör jag för fort någon gång ibland och inte heller skvallrar jag om jag skulle känna till någon som bränner sin egen sprit osv (vilket egentligen borde vara varje mans rätt) MEN när det gäller djur
Konstig inställning.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Gamo Maxima

Inläggav No skill No kills 04 jan 2011, 17:18

nu har ni nog allt missupfattat det här-.-' dessa förbannade kajor/skator har varit ett stor problem vissa år, tjabblar väldigt mycket med varanna 6 på morgonen tex. alla granar stör sig på denna faktor OCH JAG SKULLE ABSOLUT INTE SKJUTA ETT DJUR OM JAG INTE SKULLE HA ANVÄNDNINGA AV DET ELLER ATT DET GÖR SKADA. men nu har jag fått vissa förnuftiga svar så det kommer grannens hagel bock ta hand om istället-.-' det va bara en fråga om ni läser i texten ovan. och så undrade jag vilken ammo jag skulle använda på längre avstånd, som ingen har någon vidare lust att svara på. känner sig väldigt välkommen på forumet-.-' har ingen erfarenhet av luftgevär tidigare och har snart löst problemet med att bössan skjuter snett. tack och hej då detta var mitt sista inlägga och nästan det första på detta forumet.
Användarvisningsbild
No skill No kills
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 nov 2010, 11:56
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Gamo Maxima

Inläggav stoffemannen 04 jan 2011, 18:07

gubbe skrev:
stoffemannen skrev:För mig känns det så här, vissa saker är olagligt men jag gör det ändå, t.ex kör jag för fort någon gång ibland och inte heller skvallrar jag om jag skulle känna till någon som bränner sin egen sprit osv (vilket egentligen borde vara varje mans rätt) MEN när det gäller djur
Konstig inställning.


Nja jag vet inte om den inställningen är så konstig. Tror även många andra har liknande inställningar. Jag personligen tycker att vissa av Svea Rikes lagar är väldigt hårt och konstigt satta och de är just satta för att folk beter sig som idioter och det är just därför många lagar är skrivna på det sättet, för att folk inte kan beté sig. Skulle det t.ex vara fri fart på våra vägar skulle folk köra ihjäl sig och alla andra medans jag som är en hyfsat rutinerad medelålders man kan tänka mig att köra för fort då jag befinner mig ensam i bilen på motorvägen med viltstängsel en sommarkväll medans jag ALLTID håller hastigheten vid 30 sträckor eller på andra ställen där det är befogat eller rent av idiotiskt att inte köra långsamt. Men folk klarar inte att hålla sig till vanligt vett utan det kommer självklart att gå över styr om man släpper på en sån lag. Jag personligen har både licens för racebilar och racemotorcyklar och kan hantera ett fordon hyfsat OK så om jag gasar på lite på en motorväg någon gång varannat år eller hur ofta man nu får chansen sedan alla ungar kom till världen tycker inte jag gör så mycket...

Det jag menar med att tillverka sin egen sprit är också en sådan sak som jag INTE tycker förmyndaren Svea behöver bestämma åt mig att jag istället för att göra den själv måste gå till ett s.k systembolag och köpa varan för en enorm mycket högre summa än vad tillverkningskostnaden egentligen var. Men detta är mina högst personliga åsikt och jag bränner inte hemma själv. Kanske skulle göra det om det inte var så att jag tycker öl är det som är godast att dricka och dricker sällan sprit (någon rysk vodka kan vara fint någon gång), men själva principen står jag fast vid.

Att skjuta djur till höger och vänster är ju bara riktigt dumt. När vi var yngre så där 14-15 år (innan jag jobbade som slaktare) så stal jag och en kompis hans pappas hagelbössa då och då och var ute och sköt på varenda liten fågel vi såg, jag lyckades även skadsjuta en räv vid ett av dessa tillfällen där jag fick göra den mest otäcka avlivningen jag hade varit med om vid den tidpunkten, då grät jag kan jag lova. Jag har fortfarande dåligt samvete över den extremt idiotiska handlingen och jag ångrar det djupt! DET är en sak jag aldrig kommer glömma och jag kommer berätta detta för mia barn att såna här saker leker man inte med. Att jag sen jobbade flera år på slakteri har bara gjort att jag tycker djur inte ska behöva lida i onödan för de får de på våra svenska slakteri. Den hanteringen speciellt av de mindre så som kycklingar är inte helt lyckad.
Och jag hatar såna som är ute med sina små luftpistoler och bössor och skjuter/skadskjuter småfåglar.

Men som sagt, detta är min högst personliga åsikt och jag står för vartenda ord!
Användarvisningsbild
stoffemannen
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 20 jun 2010, 18:59
Ort: Västmanland
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AT44 LW Long WaltherFT8-32x56

Re: Gamo Maxima

Inläggav Oden 04 jan 2011, 18:23

De Gamo Maxima jag har testat (har bara provat 2) en i cal .177 och en .22a sköt bra på 30m som vi sköt på.Ammon som användes var Gamo pro mach till.177an och Pro hunter i .22 an,tilläggas ska att båda var i fullfarts versionen.Så om du missar kulfånget på 10m måste något vara graft fel på antingen bössan lr ........ :wink:.Kolla alla skruvar stockskruvar,pipbulten mm.En Maxima skjuter mao inte dåligt men sedan är det oxå så att träning ger färdighet.Tänk på att du inte har något hårt/stumt stöd om du nu skjuter med stöd.
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Gamo Maxima

Inläggav gubbe 04 jan 2011, 21:55

stoffemannen skrev:Haha jag skrattade högt när jag läste ditt inlägg med skadskjutna kajor etc, hahaha! Om bössan går lite hur som helst på tio meter, ibland inte ens träffar kulfångfet
Först hånskrattar vi.
speedhitz skrev:bör du nog överväga att skjuta dig själv först
Sen tycker vi att han ska skjuta sig. Allt för att han frågade
No skill No kills skrev: går det att använda i nån slags jakt,
Med andra ord försökte han få lite goda råd av mer rutinerade och kunniga luftvapen ägare. Vore det inte bättre att vänligt men bestämt förklara att det är både olagligt och oetiskt att skjuta djur med luftgevär (med vissa undantag). Hoppas grabben är så tuff att han trots allt kommer tillbaka och tar del av all kunskap och trevlig läsning som finns det här forummet.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
No skill No kills (04 jan 2011, 22:50), Spik (05 jan 2011, 11:50), öberg (06 jan 2011, 14:01)

Re: Gamo Maxima

Inläggav No skill No kills 04 jan 2011, 22:41

speedhitz skrev:
stoffemannen skrev:Haha jag skrattade högt när jag läste ditt inlägg med skadskjutna kajor etc, hahaha! Om bössan går lite hur som helst på tio meter, ibland inte ens träffar kulfångfet :shock: är det en extremt rolig tanke av dig att vilja testa bössan på kajorna, hahaha skrattar igen. Mer såna här roliga inlägg tack, som gör att stoffemannen får dra på smilbanden! :smt016

Sen att det är i allra högsta grad olagligt att skjuta på djur lite hur som helst (även om det nu "bara" råkar vara en gammal kaja) kanske du vet men inte bryr dig om....
För mig känns det så här, vissa saker är olagligt men jag gör det ändå, t.ex kör jag för fort någon gång ibland och inte heller skvallrar jag om jag skulle känna till någon som bränner sin egen sprit osv (vilket egentligen borde vara varje mans rätt) MEN när det gäller djur och att skjuta på dem hej vilt tycker jag att vår lagstiftning skall följas till punkt och pricka. Behöver några kajor skjutas av för att de är för många och äter upp alla bondens körsbär eller något sånt, låt då en skyddsjägare med utbildning för just skyddsjakt att utföra det mindre angenäma uppdraget att skjuta av dem. Bara de som inte dödat tillräckligt mycket tycker att det fortfarande är en rolig handling tror jag.

Försök istället att få din sneskjutande Gamo att skjuta lite rakare genom att använda tavlor och hjärnan för att få den att gå bra, om det nu går. Kasta den annars.

:-)


Håller helt med stoffemannen.
innan du börjar skjuta på små djur bör du nog överväga att skjuta dig själv först för det vore mer förståeligt/rätt och vettigt med tanke på hur du värderar djur.
använd din gamo för det den är gjord för skytte på tavlor och mål sk hobby skytte :smt060



jag kan säga dig direkt att om du menar det som du säger i dom där orden så blir det för det första polisanmällning eller var det kanske ett sjukt skämt om att jag e sjuk i huvet och ska ta självmord bara för att jag frågade om det gick att använda geväret till nåt slags jakt syfte? haha den va riktigt bra =). om jag skulle se dig så skulle ja fane mig !"¤#"& det här ska ja nog fan polisanmälla. det här e helt sjukt! en enkel fråga och vad får man som svar? jo att man bordde ta självmord bara för man frågar en sak? kan bara säga en sakt till nu ... jag kan nog medela dig att ja e en bättre männiksa än dig som uppmuntrar till självmord och tycker att man ska låta vissa djur lida tex låta 4 kycklingar tas av skator och bli väckt på sin semester varje dag kl 6-5. ett väldigt bra exempel har jag faktist. katten kom en dag hem med en halv död fasan i munnen.. vad tycker du man ska göra då? ska man ta en spade och klappa till så hårt man kan (som farsan gjorde i det lägget)eller ska man hämta bössan och göra det snabbt? det e vad jag undrade om det hade tillräckligt med kraft att undrlätta med sånt, men nej jag ska tydligen knäppa så många kajor jag kan och låta dom ligga på åkerna ! idioti!? jag kan meddela dig att jag var helt förstörd efter den upplevelsen . så du kan inte säga ett skit om att jag inte e en djur vän! såna som du skulle fnemig skickas till nån jvla stor stad där ni kan sitta och titta vad som händer där inne, kaniner blir överkörda, kråkor, måsar jag kan säga tt det svider till varje gång jag ser ett dött som har dött förgäves! och det där med hembränt tar nog inte polis så lätt på... nej nu blir jag fan riktig ledsen och chockad... jag tycker fanemig ni ska tänka efter innan ni skriver nåt... asså det här e sjukt.. kan säga en till sak desutom =) jag einte myndig och delar deta gevär med farsan och jag har inte snått farsan väns hagel bock och går ut och skade skjuter en räv tex+ det E SJUKT! så ni kan bara hålla käften nu eller be om ursäkt eller hitta på nåt mer om att jag e sjukt av nån adhd sjukdom... kan säga att jag kan mer om svenska faunan en du och skötter den bättre så nu e jag färdig hoppas ni förstår vad jag säger här och fattar att man inte kan säga vad som helst till en annan människa! bara för att jag sinte ser dig i ögonen så FAN ASSÅ NU BLIR JAG RICKTIGT FÖRBANNAD OCKSÅ! jvlans människor ! kan inte respektera nåt och tror alltid att man gör allt för att göra så mycket skada som möjligt! jag förstår fan inte.... hoppas detta medelandet får er att tänka efter lite.. och jag bry mig inte ett skit om att jag e omyndig och ni inte e det.. använder endast gevär med målsman uppsikt. jag kan desutom säga att jag e betydligit mer mogen än vad va i dina tonår ''stoffemannen''. om jag skulle göra nåt sånt skulle jag nog skjuta mig tror jag..... jag skriver detta för att målsman inte har något som helst koll på luftvapen, vet inte änns hur man skjuter.''speedhitz'' du tror också tydligen att man kan säga vad som helst till en person som du inte känner eeller ser i vit ögat+. om ni kan vara litemogna för er ålder förslår jag att ni ber om ursäkt ochtänker lite innan ni skriver nåt som ni intevet ett skit om! RESPEKT KALLAS DET! RESPEKT! men jag tror att vi alla har olika åsikter om vad som kan göras och inte göras... men tänk att ni kan göra någon bådde förbannad och ledsen... detta medellandet har jag försökt avsluta många gånger man det går ej... har väldigt starka känslor att ni tror jag e nån slags galen böbel som tror att kajor inte känner nåt! det en massa saknade mellan rum i texten. hoppas ni inte somnar eller slår dövörat till! om jag skulle avslöja min ålder skulle ni nog spy av förvåning men det betyder inte att jag ska behandlats som en annan människa! Niklas (obs t''t.et funkar inte så bra heller ! nu kan man nog anväda det här utrycket ''det ebättre att ställa en dum fråga och få ett smart och förnufftigt svar än att inte säga nåt och förbli dum'' Niklas igen!
Användarvisningsbild
No skill No kills
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 nov 2010, 11:56
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg


Återgå till Gamo

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer