Värt att renovera Gamo Magum 4.5 från 80-någonting?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Värt att renovera Gamo Magum 4.5 från 80-någonting?

Inläggav Björna 07 jul 2013, 16:37

Hej alla Gamo-experter! I min ägo har jag ett gammalt Gamo magnum från någon gång på 80-talet som en gång tillhörde min bror. Nu i sommar tog jag fram detta gevär för att plinka lite såhär när sommarlovs-andan faller på! Hursom, geväret trilskades lite i början, när det avfyrades så hörde man hur luftcylinder-kolven hoppade fram stegvis och pös ut luft efterhand utan att överhuvudtaget lyckad trycka ut kulan från pipan.

Efter lite efterforskning på nätet så kom jag fram till att lite smörjning kanske skulle hjälpa upp situationen. Sagt och gjort, efter applicerande av några droppar olja i pipan följt av en stunds väntan så att det den hann rinna ner i luftcylindern så fungerade geväret i alla fall såpass att det konsistent lyckades avfyra kulan!

Nu till problemet. Träffbilden är helt groteskt slumpmässig! Skjuter på ungefär åtta meters avstånd, och geväret sprider kanske 5-10 cm som värst. Först trodde jag att jag helt enkelt hade dålig skjutställning/grepp, van som jag är vid krutvapen, men även med den bästa "artilleri-ställning" jag kan åstadkomma så är det helt slumpmässigt vart kulan går!

Frågan är alltså, vad kan detta bero på? Vad jag minns från den tid det begavs sig var detta gevär absolut inget skräp och hade rätt god precision, uppenbarligen har något hänt på de 25 år som gått sedan dess. Kan det vara värt de ungefär 400 (?) kronorna som en renoveringssats kostar med ny fjäder och packningar? Eller beror problemet på något helt annat? Om det skulle hjälpa upp problemet vore det ett roligt sommar-projekt att fixa till detta gevär.

M.V.H. Björna
Björna
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 jul 2013, 09:07
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Össeby-garn skytteförening

Re: Värt att renovera Gamo Magum 4.5 från 80-någonting?

Inläggav Silwer 07 jul 2013, 16:46

Synd att det inte var en .22, men ändå är den väl om den ser ok ut till det yttre värd at renovera.
Troligen har pistongpackningen pajat därför beter den sig dumt, byt den och fjädern, till El Gamo som de ju hette är det inte dyrt och Magnum var väl lite av toppmodellen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Värt att renovera Gamo Magum 4.5 från 80-någonting?

Inläggav Nitro 07 jul 2013, 16:47

Jag tycker absolut att det är värt en renoveringssats. Som det är nu så är det bara skrotvärde på bössan. Satsar du de 400:- så skall du ju troligtvis ha en bössa som går hyggligt och du vet vad du har. Ska du köpa nytt så får du upp i betydligt större summa för att hitta något likvärdigt. Min gamo 300 som är klenare går fint upp till 25m. Dock ger den inte mer än 6,5J så där skulle nog en ny fjäder också göra susen.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Värt att renovera Gamo Magum 4.5 från 80-någonting?

Inläggav grym 07 jul 2013, 16:47

man börjar med att skruva isär den och kolla om det är ok invändigt
läs, att det räcker matt byta packningar och fjäder

har det gått så man repat metall i cylindern så är det en lite annan fråga

men i stort sett, japp, det är lönt
för övrigt anser jag att svsf dödar intresset för sportskytte
Användarvisningsbild
grym
 
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 feb 2010, 17:54
Ort: småland
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 23 gånger i 18 inlägg

Re: Värt att renovera Gamo Magum 4.5 från 80-någonting?

Inläggav Björna 07 jul 2013, 17:36

Oj, det här var ett aktivt forum, hade inte väntat mig att någon skulle svara så snabbt! Verkar som om den allmänna åsikten är att det är något värt att spendera pengar på, skall beställa renoverings-kit från progunner.se snarast om inte någon har någon annan åsikt. Tyvärr har jag inte haft tid att plocka isär geväret än, men skall beställa satsen i alla fall och hoppas på att det inte är något internt fel! Tusen tack för alla svar, återkommer med rapport om hur det gick när jag fått prylarna och haft tid att skruva!

Björna
Björna
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 jul 2013, 09:07
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Össeby-garn skytteförening

Re: Värt att renovera Gamo Magum 4.5 från 80-någonting?

Inläggav morgan2421 07 jul 2013, 18:20

jag har nyligen renoverat ett gamo magnum om du undrar nått är det bara att fråga

För att följa länken så måste du registera dig.

morgan2421
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 dec 2012, 16:43
Ort: Härryda
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 16 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: Cometa Lynx-v10

Re: Värt att renovera Gamo Magum 4.5 från 80-någonting?

Inläggav Björna 12 jul 2013, 20:23

Hej igen alla! Fick renoverings-satsen i tisdags och fredags-kvällens mys fick bli att plocka isär och sätta ihop den gamla bössan med ny fjäder och packningar. Har aldrig mekat luftgevär tidigare så det var skoj, lite meckigt dock att trycka ihop fjädern men det gick till slut efter lite funderande med hjälp av tre tvingar och ett skruvstycke.

Den gamla fjädern var säkert 10 cm kortare än den nya och alldeles krokig, tog tyvärr inga bilder men antar att någon måste ha lämnat geväret uppspänt en längre tid. Packningarna var nog också ganska slut. Torkade bort allt gammalt fett och ersatte med luftvapenolja, smorde även upp avtryckarmekanismen och la på ett tunt lager vapenfett på alla exteriöra metalldelar. Här är resultatet:

För att följa länken så måste du registera dig.



Verkar som om byte av fjäder och packningar fixade vad som strulade förrut, nu kan jag nog inte skylla på bössan för bristande precision i alla fall! Provade med öppna riktmedel på 8-10 meter nu i skymningsljuset, och det gick helt ok med tanke på att jag inte är någon vidare skytt!

För att följa länken så måste du registera dig.



Hursomhelst, fick lite blodad tand och började fundera på om det inte vore skoj att försöka ordna de repor som finns på kolven. Inget jättedjupt, men repor liknande denna på ett flertal ställen:

För att följa länken så måste du registera dig.



Hur fixar man sådant här på bästa sätt? Jag tittade på din tråd Morgan, är det helt enkelt bara att slipa ner fullständigt och betsa/lackolja som gäller? Kunde inte se dina bilder, men jag fick intrycket att det gevär du renoverade var mer slitet än mitt kanske? Finns det något enklare sätt att fixa små repor?

Nåja, känns som om jag gjort en god gärning i alla fall som återfört en gammal trotjänare som vi hade mycket roligt med som barn till livet!

Björna
Björna
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 jul 2013, 09:07
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Össeby-garn skytteförening

Re: Värt att renovera Gamo Magum 4.5 från 80-någonting?

Inläggav Patrik 12 jul 2013, 20:25

Har du smörjat bössan invändigt med vapenolja?
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik
 
Inlägg: 2403
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:48
Ort: Goteborg
Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Re: Värt att renovera Gamo Magum 4.5 från 80-någonting?

Inläggav 1qaz1qaz 12 jul 2013, 20:44

Patrik skrev:Har du smörjat bössan invändigt med vapenolja?

Skräm inte han nu :o :-P
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Värt att renovera Gamo Magum 4.5 från 80-någonting?

Inläggav Springer 12 jul 2013, 21:04

Vad gäller repor och tryckskador i trä så gör man lämpligen precis lika som man gör med ett matbord i trä innan man slipar om bordsskivan.
Lägg en fuktig tygtrasa på det skadade området och värm lämpligt mycket med strykjärnet så får man oftast bort det mesta av tryckskador och repor. Sedan är det bara att putsa/slipa ytan till man är nöjd och ytbehandla.
Lycka till :)

Vad gäller smörjmedel i fjädergevär så är tumregeln att undvika närvaron av detta framför pistongpackningen såvida smörjmedlet inte har en kemisk sammansättning som omöjliggör spontan antändning av hög värme och högt tryck.
När pistongen når slutskedet av rörelsen framåt så rampas trycket i den komprimerade luften framför pistongtätningen upp enormt mycket för att kunna skicka iväg diabolen genom pipan. När det sker stiger även temperaturen i den komprimerade luften enormt mycket och kan därmed antända smörjmedel av fel typ.
Processen är väldigt lik arbetsfasen i en dieselmotor och i folkmun säger man att bössan dieslar.
En bössa som dieslar kan ofta skicka iväg diabolen med enorm kraft och man hör ljudbangar då diabolen spränger ljudvallen. Tyvärr är detta mycket skadligt för geväret och kan orsaka problem som knäckt fjäder, skadad pistongtätning eller skadad pistong. Inte att rekommendera med andra ord.
Senast redigerad av Springer 12 jul 2013, 21:06, redigerad totalt 2 gånger.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Värt att renovera Gamo Magum 4.5 från 80-någonting?

Inläggav Björna 12 jul 2013, 21:40

Va? Säger ni att det INTE är meningen att man ska känna en bränd lukt och stå som i ett rökmoln när man avfyrar? :evil:

Haha, nä då, till och med jag vet att man inte ska smörja i kompressionsutrymmet! Däremot använde jag faktiskt olja i stället för fett på själva fjädern eftersom jag tolkade det som att detta skulle funka?!? Denna produkt:

För att följa länken så måste du registera dig.



Var detta en dum idé, kanske borde jag använt fett på fjädern trots allt? Man ser så många motstridiga råd när man söker runt på nätet!

Tack för tipsen om hur man fixar kolven, får bli ett projekt för en annan dag!

Björna
Björna
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 jul 2013, 09:07
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Össeby-garn skytteförening

Re: Värt att renovera Gamo Magum 4.5 från 80-någonting?

Inläggav GunnarT 12 jul 2013, 21:48

Björna skrev:Va? Säger ni att det INTE är meningen att man ska känna en bränd lukt och stå som i ett rökmoln när man avfyrar? :evil:

Haha, nä då, till och med jag vet att man inte ska smörja i kompressionsutrymmet! Däremot använde jag faktiskt olja i stället för fett på själva fjädern eftersom jag tolkade det som att detta skulle funka?!? Denna produkt:

För att följa länken så måste du registera dig.



Var detta en dum idé, kanske borde jag använt fett på fjädern trots allt? Man ser så många motstridiga råd när man söker runt på nätet!

Tack för tipsen om hur man fixar kolven, får bli ett projekt för en annan dag!

Björna


Alltså... Varför folk använder ett klistrikt fett på fjädern är för att den gärna vill skaka av sig allt smörjmedel.

Och lukta bränt kan det göra fast en bössa inte är nysmörjd (framför packning)
Satte i en ny fjäder i min H125:a nu och då började det osa ur pipan fast jag inte smörjt och fast den innan inte osade.
Sätter du i en F-fjäder så räcker det att du tänker olja så börja den diesla. :smt021
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: Värt att renovera Gamo Magum 4.5 från 80-någonting?

Inläggav Springer 12 jul 2013, 21:52

:smt016 :smt016 :smt016
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Värt att renovera Gamo Magum 4.5 från 80-någonting?

Inläggav 1qaz1qaz 12 jul 2013, 22:14

Jag höjde mps med 137 mps genom diesling. Jag ville se vad som hände när jag sprutade teflon i pipan. Hehe, dieslingen kom alltid på det andra skottet. Modiga 398 mps i kronografen kaliber 0.177. Gevär: Hämmerli hunterforce 900 combo, underspännare.
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Värt att renovera Gamo Magum 4.5 från 80-någonting?

Inläggav Björna 14 jul 2013, 12:41

Qaz, antar att det inte var något vidare för precisionen (eller materielen!) att skrämma upp kulan i de hastigheterna?!? :)

På tal om precision, jag har en fråga om hur mycket kvaliteten på diabolerna egentligen påverkar... här är en bild från dagens förströelse:

För att följa länken så måste du registera dig.



Den vänstra tavlan är alltså några gamla Cometa spets-diaboler jag hittade i en låda, den högra är Gamos pro magnum med rund nos köpta igår. Observera att gamo-kulorna tycks sprida betydligt mer är Cometa-kulorna! Var lite sur för att jag tyckte jag sköt rätt uselt när jag använde gamo-kulorna, men blev lite gladare när jag provade de gamla cometa-diabolerna!

Uppenbarligen är gamo-kulorna inget vidare, eller går i alla fall (ironiskt nog) inte särskilt bra ihop med min bössa. Vilka märken bör man undvika, och finns det något märke som rekommenderas mer än andra (för plinkande, det är ju inte blodigt allvar men man vill ju ändå skjuta så bra det går!).

Sedan undrar jag också lite vad denna skillnad beror på? Är det bara dålig kvalitetskontroll som leder till detta resultat, eller är en del modeller av överlägsen design när det gäller aerodynamik, viktfördelning etc?

BJörn
Björna
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 jul 2013, 09:07
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Össeby-garn skytteförening

Re: Värt att renovera Gamo Magum 4.5 från 80-någonting?

Inläggav 1qaz1qaz 14 jul 2013, 13:50

Ärligt så är Pro Magnum kulorna kassa, iaf för mig. Har aldrig kunnat få samlade grupper. Jag testade HN sport pistol i mitt gevär och med dem så sköt jag hål i hål med 4 skott och den sista precis bredvid. 14 meter. Utgånghastighet, 260 mps.
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Värt att renovera Gamo Magum 4.5 från 80-någonting?

Inläggav Batistuta 14 jul 2013, 17:14

Gamo kulor är det nog få som rekommenderar på detta forum :wink:

De kulor som de flesta använder för luftgevärskytte på längre håll är JSB exakt (rundnosar i 4,52) De finns i olika tyngder också vilket även det kan göra en del för precisionen.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Värt att renovera Gamo Magum 4.5 från 80-någonting?

Inläggav natchez 14 jul 2013, 19:18

riv ner geväret och fetta in fjädern ,annars kommer den ge upp
i didnt do it
Användarvisningsbild
natchez
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 nov 2012, 14:01
Ort: småland
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: fjäder

Re: Värt att renovera Gamo Magum 4.5 från 80-någonting?

Inläggav Björna 15 jul 2013, 18:41

Natchez: Det är taget! Skall riva geväret vid nästa tillfälle och fetta in fjädern.

Lustigt hur olika fabrikat av kulor kan göra sådan skillnad för precisionen... undrar vad exakt det är som påverkar så mycket,

Björn
Björna
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 jul 2013, 09:07
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Össeby-garn skytteförening

Re: Värt att renovera Gamo Magum 4.5 från 80-någonting?

Inläggav Björna 05 aug 2013, 12:51

Hej igen alla, sedan senast så har jag skjutit kanske 700 skott med det renoverade geväret, men igår så råkade jag ut för ett nytt missöde. När jag avfyrade låt det plötsligt bara "PANG" bra mycket högre än normalt, men ingenting kom ut ur pipan...

Rev geväret igen och här är vad jag hittade:

För att följa länken så måste du registera dig.



Detta är alltså skruven som håller packningen på pistongen, gängorna är helt borta... mycket märkligt. Detta ledde till att packningen låg längst fram i kompressionskammaren tillsammans med skruven och pistongen var det enda som rörde på sig. Denna skruv är den som kom med i renoveringssatsen från progunner, nu har jag bytt tillbaka till originalskruven igen. Vad kan detta bero på? Är det dålig kvalitet på progunner-prylarna eller bara en underlig slump? Kan inte förstå hur detta gått till, gängorna i pistongen som skruven dras i verkar helt okej när i alla fall, så det är ju tur.
Björna
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 jul 2013, 09:07
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Össeby-garn skytteförening

Re: Värt att renovera Gamo Magum 4.5 från 80-någonting?

Inläggav Furby 05 aug 2013, 14:12

Eftersom det bara är gängorna i skruven som gett upp kan man ju misstänka uselt material. Eller sköt du av misstag utan kula för då kan saker gå sönder? Missade själv att stoppa i kula och fick fjäderbrott på en meteor. Det blir en våldsam smäll när pistongen ohejdat slår i luftkammarens gavel. Även för lätta kulor typ blyfria och liknande kan ge samma fenomen. Är det fullfartsfjäder i bössan så bör man skjuta hyfsat tunga kulor. Gamo magnum var väl på sin tid en rätt kraftfull bössa om man hade maxfjäder i, det belastar förstås mekanismen mer än "fjuttfjädrarna".
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg


Återgå till Gamo

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer