BSA Superstar svårmeckade?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

BSA Superstar svårmeckade?

Inläggav Buttler 12 apr 2018, 13:20

Halloj

Har kommit över en BSA Superstar kal 22 av gamla Engelska varianten från ett dödsbo! Geväret är i hyfsat bra skick och kraften verkar vara alldeles utmärkt (lite väl utmärkt ☺️).. men det twangar en del och har en häftig rekyl och även om jag får bra träffbilder så tänkte jag ändå kolla om det är ide att öppna och tuna det eller blir det ingen större skillnad? Är de svårmeckade eller är de lik Weihrauch?
Sen är geväret lite för tungt för att även grabben ska kunna skjuta med det så jag funderar ickså på om vi ska sälja det istället! Vad kan man tänka sig begära för ett sånt?

Tack på förhand.
Buttler
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 jun 2016, 14:15
Ort: Gävle
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch om jag får tag på et

Re: BSA Superstar svårmeckade?

Inläggav Air 12 apr 2018, 16:36

Skulle nog vilja säga att det är ett samlarvapen nu för de som gillar äldre riktiga BSA.
Var en av deras finare modeller som oftast skjuter bra i rätt kaliber med men är
den innan 92 kan den nu vara licenbelagd om man inte köpte den ny själv från början.
Bra orginalskick är det som gäller vid bra pris ock då även i 10J licensfri version då ligger
de nog runt 3000kr.
Man bör ha en hylsa som man slipat ur ett spår i för att när man ska pressa tillbaka fjädern
kunna ta ur sprinten bak på cylindern.Kikarfästet måste slås bakåt med plastklubba tas bort
för att kolven ska kunnas ta ur vid tätningsbyte.Så nog lite mer pyssel än en HW.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: BSA Superstar svårmeckade?

Inläggav Buttler 13 apr 2018, 06:09

Tack för svaret Air
Jag får en känsla att geväret kommer mer till rätta hos någon BSA entuasiasm eller samlare än hos oss faktiskt så jag kommer så småningom sätta ut det till försäljning eller byte mot något mer lämpligt för oss.
Buttler
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 jun 2016, 14:15
Ort: Gävle
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch om jag får tag på et

Re: BSA Superstar svårmeckade?

Inläggav dagevert 13 apr 2018, 15:28

Den er ikke like enkel som en HW:
-avtrekket kan være litt vanskelig å montere/demontere om man ikke kjenner det.
-du må lage et verktøy for å komprimere fjæren så du kan trykke ut tverrsplinten uten å skade delene. Har sett endel supersport/lighning/meteor som er skadd pga ukyndig demontering av tverrbolten, det er akkurat samme montering av fjæren på superstar.

Du finner litt relevant info hos another airgun blog, han demonterer en børse som har theobe gass fjær og dermed er enklere å demontere, men han viser også hvordan original oppsett med fjær er satt sammen. Dessuten er det noen skisser som viser mekanikken:

För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.

For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: BSA Superstar svårmeckade?

Inläggav Buttler 13 apr 2018, 21:06

Superbra, tack Dagevert!
Jag tror jag ska låta bli och mecka med den för jag läste nånstans att det verkar inte gå att göra så mycket åt twangandet.. det får bli ett Weihrauch som är lite lättare samt lättare att tuna upp till bra skjutbarhet.
Men jag är väldigt positiv överraskad över hur bra precisionen är i Bsan, skjuter riktigt tätt och precis upp till ca 25 meter som jag har testat! Men låter rätt högt också!
Buttler
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 jun 2016, 14:15
Ort: Gävle
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch om jag får tag på et

Re: BSA Superstar svårmeckade?

Inläggav T.Lundberg 13 apr 2018, 22:39

1 svår ... nej 2. spara till senare mek. 3 hw rocks .4 meka till bsan så den går gött
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Re: BSA Superstar svårmeckade?

Inläggav Buttler 14 apr 2018, 23:23

Tack Lundberg☺️
Bsan har en gedigen känsla, kvaliten är hög och robust konstruktion. Tänker mig att om det går och tuna den som man kan tuna en Weihrauch och få samma resultat då är jag nöjd!
Ska söka lite på olika tuningsallternativ för att se om det finns saker man kan göra för att få bort twangandet.. har läst att Vmatch ska ha ett allternativ till de, har någon testat det?
Buttler
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 jun 2016, 14:15
Ort: Gävle
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch om jag får tag på et

Re: BSA Superstar svårmeckade?

Inläggav Air 15 apr 2018, 13:23

Chambers airgunspares UK har lösa fjäderstyrningar fram bak i lagerplast ger
tystare gång.De har renoveringskit där de finns med om man vill.
Ser egentligen inget behov av några andra dyra fjäderkits.Med nya orginaltätningar
rengjort smort på rätt ställen i cylindern(viktigt)andra styrningar för fjädern fram bak
så kommer den gå mycket jämnt fint.Det gör min ock då har jag skjutit samlat fjäder
vapen 35år.Så behåll BSA geväret de är fina orkar man inte renovera nu så kanske senare.
Eller finner någon som kan hjälpa en o kan.
Det är ett lite tyngre gevär så är lättare att hantera fjäderrekylen med.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX


Återgå till Bsa

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Sponsorer