AA Mistral eller vad??? EX88!!

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

AA Mistral eller vad??? EX88!!

Inläggav AndersF 16 aug 2011, 21:36

Hej. Jag har bössa som jag köpte som en AA Bora för en 7 år sen. jag skulle behöva packa om den då den tydligen mest har legat hos förra ägaren och jag har bara skjutit ett par gånger och det känns som den torkat ihop. Nu när jag mäter och kollar på den verkar det inte vara en Bora men kanske en Mistral eller EX80. Total längd 99,8 cm och piplängd 34,2 gör dock att den inte stämmer exakt överens med nån av dessa. Det finns inga stämplingar förutom ett S/N beläget framför laddbulten och som täcks till hälften av stocken..
Nu är väl innehållet samma i Bora och Mistral men det vore kul att veta vad det är jag har..... :?:
Senast redigerad av AndersF 17 aug 2011, 13:17, redigerad totalt 1 gång.
AirArms EX88, Bavaria 35? (rester av en iallafall), Diana 5, Diana?? 22 kanske...
När jag inte häckar här är jag på www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=18514
Användarvisningsbild
AndersF
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 aug 2011, 20:55
Ort: Linköping
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AA bössor

Re: AA Mistral eller vad???

Inläggav Ulf 16 aug 2011, 21:57

Lite bilder på skönheten kan underlätta för läsarna att kanske kunna hjälpa till :)
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: AA Mistral eller vad???

Inläggav AndersF 16 aug 2011, 22:08

Jovisst (det gick lite fort där....)
Är det några speciella detaljer eller närbilder utöver dessa som behövs?
Jag köpte den alltså som en AirArms Bora från 1989....

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

AirArms EX88, Bavaria 35? (rester av en iallafall), Diana 5, Diana?? 22 kanske...
När jag inte häckar här är jag på www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=18514
Användarvisningsbild
AndersF
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 aug 2011, 20:55
Ort: Linköping
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AA bössor

Re: AA Mistral eller vad???

Inläggav Silwer 16 aug 2011, 22:37

Det är en Mistral, Boran har en kort pipa, det är den enda skilnaden i basutförandet.(iaf om inte pipvikten är tillagt till pipan utan trädd över vilket de var normalt sett.

Man kan säga tast de var AA svar på Tracker och Viscount från Webley som har exakt samma skillnad bara.

Jag har en Mistral DL själv, kolven ser dock lite annorlunda ut där men det är samam mekanik, jag har dock stålpipvikten.

EX88 är jag för osäker på att kunna säga att det skulle kunna vara, SE90 är det iaf inte.
Det är ju lite udda att det inte står modell på dem utan bara just Air Arms på kilbasen.

Din har dock en sjysst stock, snyggare än jag tycker den vanliga modellen hade, eller så är det jag som tänker fel, annars kan man ju ana en EX88, den skule ju vara den fina på den tiden.

Här är den jag äger, antar att du noterar skuillnaden på kolven, men att piplängden tycks vara det samma.

Måtten du visar på piplängden är identiskt med min som jag vet är en Mistral, så av nån anledning så trodde nånb att din var en Bora helt enkelt, men alltså det är ju ingen fara, det är samam vapen i grunden, de hade sen flera modeller där just piplängd skiljde och kolven, allt från tumhålsvarianter eller tyrolerstockar med namn som Caramgue och sånt.

Vi är några stycken som har sånan här, en kille var senast in med nån piolares tror jag som vi bekräftade som en SE90 tex.

Bild
Senast redigerad av Silwer 16 aug 2011, 22:43, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
AndersF (17 aug 2011, 13:15)

Re: AA Mistral eller vad???

Inläggav Ulf 16 aug 2011, 22:39

viewtopic.php?f=92&t=4407

här är fler bilder
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: AA Mistral eller vad???

Inläggav AndersF 16 aug 2011, 22:44

Nja vad jag förstår är det standard bok kolven på denna, fast jag har liten eller ingen koll på sånt? Kilbasen? Var sitter den?
AirArms EX88, Bavaria 35? (rester av en iallafall), Diana 5, Diana?? 22 kanske...
När jag inte häckar här är jag på www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=18514
Användarvisningsbild
AndersF
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 aug 2011, 20:55
Ort: Linköping
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AA bössor

Re: AA Mistral eller vad???

Inläggav AndersF 16 aug 2011, 22:46

Jag ser ingen skillnad på Mistralen och EX88:an. Vad är måtten på EX88:an?
AirArms EX88, Bavaria 35? (rester av en iallafall), Diana 5, Diana?? 22 kanske...
När jag inte häckar här är jag på www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=18514
Användarvisningsbild
AndersF
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 aug 2011, 20:55
Ort: Linköping
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AA bössor

Re: AA Mistral eller vad???

Inläggav Silwer 16 aug 2011, 22:47

Alltså uppepå där du sätter kikaren, din täcks av din onepiece kikarringar, under denna står namnet Air Arms i metallen, men aldrig vilken modell det är exakt, därför har flera svårt att direkt säga vad de har mer än att det är just en AA sidospännare.

Vad säger Ulf om EX88?
Eller är det en vanlig Mistral`?

Min är en .177, alla andra jag sett i Sverige har varit .22or av naturliga skäl då de inte behövdes strypas alls då de är pre-92 bössor.

Något underskattad modell som jag anser är bättre på allt utom trycket än den klart övervärderade Tracker, men saken är att de här inte prånglades på folk på samam sätt och därför ägde få dem, de fannbs ju dessutom bara till 91, Tracker fanns till år 2000.

Jp jag har en Tracker att jämföra med förutom att den är en .22a, AA hade högre kvalitet helt enkelt, sen att de ju är barn av sin tid är ju en sak Mistral och anhang kommer ju från Sussex Arms gamla modeller som du ser i den andra tråden, så de har avstamp i 70-talet.

AA tillverkade mekaniken för dessa så när SA gick i konkurs(runt 85) så tog de bara över och fortsatte bygandet men med snyggare kolvar, och några år senare så var alla spår borta av SA när AA TX200 kom.

En del verkar inte se de här som AA bössor, men så har heller de flesta aldrig heller skruvat med dem, de är gedigna helt enkelt, nåt som inte ändrades med framtida fjädervapen heller även om de narurligtvis blev bättre vapen per definition.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: AA Mistral eller vad???

Inläggav AndersF 17 aug 2011, 00:28

Aha, jag kan ana ett halvt stort "A" kika fram framför fästet. Min är en .22 by the way.
AirArms EX88, Bavaria 35? (rester av en iallafall), Diana 5, Diana?? 22 kanske...
När jag inte häckar här är jag på www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=18514
Användarvisningsbild
AndersF
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 aug 2011, 20:55
Ort: Linköping
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AA bössor

Re: AA Mistral eller vad???

Inläggav Ulf 17 aug 2011, 07:06

AndersF skrev:Jag ser ingen skillnad på Mistralen och EX88:an. Vad är måtten på EX88:an?


Urklippt ur tråden jag länkat till ovan :

"Alla Air Arms modeller som tas upp har samma mekanism och det som skiljer dom åt är stockutformningen, med ett par undantag.

Bora: kortpipig karbin med rundad förstock, piplängd= 28cm, vikt=3,5kg, totallängd=91cm, bokstock, pris=1890kr.

Mistral: standard piplängd med rundad förstock, pipa=37cm, vikt=3,6kg, längd=101cm, bok, pris=2070kr.

Camargue: lyxvariant med tyrolerstock i valnöt i övrigt som Mistralen, pris=2990kr.

Khamsin: tumhålstock i valnöt, pipa=37cm, vikt=4,0kg, längd=104cm, pris=3950kr.

Alla data ovan är från 1987 även priser! (ngn som har en tidsmaskin att låna ut?)

Nyare modeller,dvs 1990:

EX88: field target variant med kantigare och fylligare förstock och högre kindstöd. Piplängd=37cm, vikt=4,0kg, längd=101cm, bok, pris=2195kr.

SE90: Utvalda mekanismer i denna modell med avsmalnande förstock och mkt hög kolvkam, skall också enligt uppgifter finnas med tumhål. Pipa=37cm, vikt=4,0kg, längd=101cm, bok, pris=2495kr. "

AndersF : jämför måtten med ovanstående mot din, kanske du hittar rätt i "modelldjungeln" :)

Av dina bilder att döma , så håller jag med Silwer om att den ser ut som en ren Mistral, men möjligen en EX88.
Skitsvårt när man inte kan jämföra dem sida-mot-sida
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Följande användare vill tacka Ulf för detta inlägg
AndersF (17 aug 2011, 13:15)

Re: AA Mistral eller vad???

Inläggav Dark Of Light 17 aug 2011, 11:03

:-) Det var väldigt...
De här börjar ju bli "vanliga" verkar det som.
Andra tråden på ganska "kort tid" nu...

Nåja till ämnet.

Av kamhöjden att bedöma så har du en EX-88, AndersF!

En Mistral hade (om du tittar noga på bilderna i länken ovan till signaturen "Mistrals" kompendium om AA:S vapenmodeller) haft betydligt lägre kamhöjd på kolven.
Lägre kindstöd.
Alltså på ren svenska en "lägre" kolv.

Och du Silwer har ingen Mistral, du har en SE-90!
Det är absolut inget att skämmas för, det är en skitfin bössa och speciellt ovanlig i landet eftersom du har en för tiden udda kaliber!

Skillnaderna var både få och påtagliga samtidigt modellerna emellan :o
Endast stockarna skiljer de åt MEN mekanismerna kom att trimmas till och bli bättre och bättre för varje modell som kom ut.

Mistral kom ut 1985 och var Air Arms första riktigt seriösa försök att lansera ett riktigt luftvapen med snävare toleranser för den mer mogna kundkretsen.
När Air Arms tog över verksamheten efter Sussex Armoury så stod plastkolvs försedda modeller på programmet (de ser du i mitt "kompendium" i länken ovan :oops: )...

Välbalanserad, exakt, mycket välbyggd, en seriös motståndare till de tyska undren då. Mistralens stock designades av AA:s Bill Sanders och Paul Rodgers från Custom Stocks. Resultatet blev en oljad bokstock med nätskärning i pistolgreppet.
Mistralen hade också, ett för tiden, nytt tvåstegsavtryck. Mässing eller plast(!) avtryckare.

SE-90 (Silwer) kom ut 1988 och levererades med bokstock som standard eller med den snygga men tunga valnötsstocken som du har där Silwer. "Handplockade och speciellt utvalda delar" kännetecknar vapnet som speciellt välbyggt. Ingen dålig bedrift eftersom de andra modellerna redan är byggda med kassaskåpskänsla. Som sagt, en ovanlig modell och en udda kaliber för tiden Silwer.
Håll i den bössan!

EX-88 då AndersF (och jag själv också för den delen :) ).
Den kom också ut 1988 samtidigt med SE-90:n och markerade slutet för "Air Arms sidspännar era". EX:n var tänkt ursprungligen för den skandinaviska marknaden(!) då med lönnstock, men tillverkades också senare för den brittiska marknaden med bokstock. Den levererades enbart med kikarsikte och med mässingsavtryckare.
Dåtidens Airgun World kunde inte höja bössan mer till skyarna då när det begav sig.

Inte många gjordes av dessa EX-88:or. :cry:
De markerade som sagt slutet på en era som skulle komma att ersättas av underspännare istället.
Kort sagt, håll i bössan du också AndersF!
Inga speciellt vanliga vapen det där och i bra skick dessutom!
Finländarnas rykte om brutalitet är välgrundat. Deras operor håller på i tre till fyra dagar och de har inget ord för ”fluffig”.
Användarvisningsbild
Dark Of Light
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 14 aug 2009, 19:39
Ort: Under marken... Nära dig.
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 18 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Analoga luftvapen

Följande användare vill tacka Dark Of Light för detta inlägg
Ulf (17 aug 2011, 11:26)

Re: AA Mistral eller vad???

Inläggav AndersF 17 aug 2011, 12:37

Hmm, kamhöjd, vad är det? (ursäkta en okunnig...)
Kul om det är en EX88 men måtten stämmer inte 100 vare sig totalt (knappt 100 cm mot 101) eller piplängd (ca 34cm mot 37) fast jag kanske mäter tokigt.
Man kanske ska köpa lite Wasp diaboler till den då den inte verkar gilla Gamo Crow Magnum. Tänkte faktiskt sätta i en gasfjäder när jag ändå går igenom den men det kanske är dumt om det är en ovanlig bössa.
AirArms EX88, Bavaria 35? (rester av en iallafall), Diana 5, Diana?? 22 kanske...
När jag inte häckar här är jag på www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=18514
Användarvisningsbild
AndersF
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 aug 2011, 20:55
Ort: Linköping
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AA bössor

Re: AA Mistral eller vad???

Inläggav Jazz 17 aug 2011, 12:52

Jag brukar göra som så att jag fixar så gevären skjuter bra om jag tänker använda dem. Men behåller alltid org delarna och förändrar inte dem så mycket att man inte kan sätta tillbaks de gamla delarna.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: AA Mistral eller vad???

Inläggav Dark Of Light 17 aug 2011, 13:03

Tycker nog att måtten stämmer bra!

Okunnighet ÄR inget brott.
Och fel gör vi alla!
Just därför är ju forum som den här t ex djävligt bra. Det finns SÅ mycket kunskap här så det svartnar! :arrow:
Faen, jag kan inte allt heller, lär mig hela tiden.
Även om jag är, i alla fall, hyfsat påläst om just de här vapnen... :lol:

Ja, den där sabla kamhöjden ja.
Alltså höjden på stället på kolven som du lägger kinden mot, dess högsta punkt så att säga.
Den ligger "nästan" i samma nivå som kilbasen eller manteln om du vill, där du skruvar fast ett kikarsikte t ex = EX-88.
En hyfsat mycket lägre kolv (runda slängar dryga tre cm kanske) som inte riktigt ligger på samma höjd som då sagda kilbas = Mistral.

Se på bilderna i länken ovan.
Bilderna från tidningen Jakt o Vapen, där ser du en Mistral.
Kolla kolven. Lägre eller hur, jämfört med kilbasen?
Jämför då med en EX-88 på en annan bild.
Högre kamhöjd.

Den totala längden (på både Mistral och EX-88 faktiskt) ska vara 101 cm MEN, jag har sett dessa små variationer förr så jag är rätt så säker.
Det KAN vara knepigt att mäta, gummikappan kan vara ngt tillplattad om vapnet stått länge mm...
Har även sett variationer på förstockens längd mätt ifrån laddporten.
Olika träslag=olika mått?
Eller bara beroende vem som stod vid maskinen just den dagen..?
Kanske...

De ÄR till förvirring lika dessa två modeller, just med tanke på att resten av måtten är lika och förutom förstockens kantighet (EX-88) kontra en lite rundare (Mistral), det enda som skiljer, är just höjden där.
Det hade varit enklare för oss om modell beteckningen hade stått någonstans på vapnet.
Mer komplicerat för fabrikanten förstås...

Gasfjäder ja!
Går inte eftersom den bakre fjäderguiden sitter fast i bakkappan.
OM nu inte ngn gjort en väldigt speciell modellspecifik variant men jag har inte hört talas om ngn sådan.
Finländarnas rykte om brutalitet är välgrundat. Deras operor håller på i tre till fyra dagar och de har inget ord för ”fluffig”.
Användarvisningsbild
Dark Of Light
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 14 aug 2009, 19:39
Ort: Under marken... Nära dig.
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 18 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Analoga luftvapen

Följande användare vill tacka Dark Of Light för detta inlägg
AndersF (17 aug 2011, 13:09), Ulf (17 aug 2011, 17:36)

Re: AA Mistral eller vad???

Inläggav AndersF 17 aug 2011, 13:12

Ok, finns det nån som säljer reservdelar i sverige och finns det nån custom fjäder passande denna då? Är innehållet samma som Mistral/Bora?
Supporten på AA skickade faktiskt en sprängskiss och en kopia på broschyren till mig via snigelpost när jag köpte bössan och frågade lite om den.
AirArms EX88, Bavaria 35? (rester av en iallafall), Diana 5, Diana?? 22 kanske...
När jag inte häckar här är jag på www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=18514
Användarvisningsbild
AndersF
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 aug 2011, 20:55
Ort: Linköping
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AA bössor

Re: AA Mistral eller vad??? EX88!!

Inläggav AndersF 17 aug 2011, 14:46

Theoben hade tydligen gasfjäder till Bora och Mistral.
För att följa länken så måste du registera dig.



Jag får en "Twang" typ av ljud är jag skjuter, inte högt men det låter inte som det ska tycker jag iallfall. Otät, kass fjäder?
Senast redigerad av AndersF 17 aug 2011, 14:48, redigerad totalt 1 gång.
AirArms EX88, Bavaria 35? (rester av en iallafall), Diana 5, Diana?? 22 kanske...
När jag inte häckar här är jag på www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=18514
Användarvisningsbild
AndersF
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 aug 2011, 20:55
Ort: Linköping
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AA bössor

Re: AA Mistral eller vad??? EX88!!

Inläggav Dark Of Light 17 aug 2011, 15:15

Japp!
Chambers i england har en del reservdelar kvar, dock inga fjädrar.
Och det börjar tryta även på de andra grejerna...

Progunner här i Sverige har det här servicekittet;
För att följa länken så måste du registera dig.



Har inte provat, vet inte riktigt vad det är för fjäder i kittet, troligtvis liknande grejer (samma?) som Chambers har i sina servicekit till andra vapen???
Något som liknar orginalet då orginalet i sig inte tillverkas längre.
Är nyfiken själv så ska nog dock köpa ett sådant kit själv vad det lider så då får jag ju se.

Någon annan kanske har erfarenhet av dem??? :)

Innanmätet är "likadant" i alla modeller, bara lite bättre toleranser ju längre fram i modellserierna man kommer.
Samma fjädrar o-ringar skruvar o annat jox, mm mm.

Det som skiljer dessa bössor från många andra är avsaknaden av en regelrätt packning till pistongen. "Bara" en o-ring finns där men verkar fungera bra ändå!
O-ringen är samma som finns till BSA Airsporter mm om du inte vill köpa service kittet ovan.

Vill man så kan man givetvis använda andra fjädrar än den i kittet också
tex:
Diana 34/35/36/38/45/
Dessa har jag för mig 34-35 varv på fjädern (rätta mig ngn om jag har fel!).

BSA Airsporter, Goldstar, Lightning, Mercury, Supersport,
Weihrauch HW 77, 97 och 99. (36-37 varv)
Fjädermått:
Längd: 305mm
Ytterdiameter: 21mm
Innerdiameter: 14,5mm

Om du mäter den bakre fjäderguiden (tjockleken) så kan t ex Hurricane kanske fixa fram en som passar riktigt tight om du väljer den vägen.
Annars ska nog 14,5mm stämma rätt så bra.
Stoppa bara inte i ngn OX fjäder eller Titan för att jaga hastigheter... :thumbner:
De har en tendens att gå av med skador på vapnet som följd.
Behändigt kanske att hitta sådana fjädrar men de är inte bra! :o

Ja, se där ja!!! Det fanns visst gasfjäder juh:
.22 cal Air Arms sidelevers -
Bora, Camargue, Jackal, Firepower,
Jackal, Khamsin, Mistral.
OUT OF STOCK.
Det var ju bara det där sista där... Out of stock, som inte var så kul. Ingen storsäljare kan jag tänka.

Kan man inte såga av den bakre fjäderguiden då så kan man kanske använda ngn annan gasfjäder eller tillsammans med en lös bakre guide, en annan, kanske starkare fjäder skulle man ju kunna undra??? :o
Har faktiskt hört talas om en dylik operation i england men...
Öhh... Nej!
Alltså, att såga sönder ett så här pass ovanligt vapen för att "trimma loss" är som att trimma en T-Ford för att få den att hänga med i trafikrytmen eller beställa ketchup till pastan på en italiensk restaurang...
Vissa saker gör man bara inte...

Mmm, twanget kommer sig av en sliten (komprimerad) fjäder, eller fel fjäder (för kort eller alldeles för stark), fjädern kan vara av också och då ska du inte skjuta med bössan. Du kan få otäcka skrap märken inuti cylindern. En annan anledning kan vara att vapnet torkat ihop och det fattas smörja t ex runt fjädern då...

Köp servicekittet från Progunner, det absolut enklaste sättet att lösa dina problem skulle jag tro utan att ha testat kittet själv.

Fränt att supporten reagerade på din förfrågan! Heja Air Arms!
Har kvar min broschyr o sprängskiss sedan jag köpte vapnet som nytt då "när det begav sig"... 8)
Finländarnas rykte om brutalitet är välgrundat. Deras operor håller på i tre till fyra dagar och de har inget ord för ”fluffig”.
Användarvisningsbild
Dark Of Light
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 14 aug 2009, 19:39
Ort: Under marken... Nära dig.
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 18 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Analoga luftvapen

Re: AA Mistral eller vad??? EX88!!

Inläggav AndersF 17 aug 2011, 16:33

Skicka en ny förfrågan idag ang EX88:an till AA och fick en scanning av broschyren och en detaljerad ritning + sprängskiss. Dessa gäller för SE90:an åxå. Nått att lägga i arkivet här kanske?
Blir nog ett service kit från Progunner då. Vet inte om jag orkar joxa med det själv (håller på med alldeles för mycket "kan själv" just nu). Finns det nån i Linköping med omnejd som fixar sånt? Känner iofs en vapensmed i södra östergötland (ydre) som kanske kan hjälpa mig.
AirArms EX88, Bavaria 35? (rester av en iallafall), Diana 5, Diana?? 22 kanske...
När jag inte häckar här är jag på www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=18514
Användarvisningsbild
AndersF
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 aug 2011, 20:55
Ort: Linköping
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AA bössor

Re: AA Mistral eller vad???

Inläggav Silwer 18 aug 2011, 13:49

[quote="Dark Of Light]Och du Silwer har ingen Mistral, du har en SE-90!
Det är absolut inget att skämmas för, det är en skitfin bössa och speciellt ovanlig i landet eftersom du har en för tiden udda kaliber!

[/quote]
Nej det är en Mistral DL :lol:

SE90 har en mycket kort liten stump som pipvikt som enda skillnad vad vi kunnat utröna, hehe.

Jag har alltså en stålpipvikt du skjuter över pipan och låser med en insex.(Valen aluminium, stål och mässing fanns tydligen)

Varför de tillverkade så mycket modeller med så väldigt små skillnader kan man undra över.

Och visst har en hel del visat sig på forumen nu, men aldrig en Khamsin eller en Camargue, de ska ju enl. uppgift åtminstonde kunnat köpas mot beställning nångång ief.

Men som sagt, jag vidhåller att bössan är underskattat, särskilt om man lägger in mekanismens ålder i ekvationen.

Det finns en Titanfjäder som passar till modellen, inte för att man direkt får lust att brista ut i hurrarop över det precis då iaf jag inte haft bra erfarenheter av de olika titanfjädrar jag provat, mne man har väl just inte så mycket val i det här fallet.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: AA Mistral eller vad??? EX88!!

Inläggav Dark Of Light 18 aug 2011, 16:41

Tjong Silwer! :)

Håller med dig om att skillnaderna är många och ibland förbryllande, men titta här en brittisk sida om dessa vapen:
För att följa länken så måste du registera dig.



Lite längre ner på sidan hittar du bl a en bild på två st Mistral. Den undre på bilden egentligen är ingen Mistral, som Mr Mike påstår, utan det är en EX-88 som någon klant kapat pipan på. Kamhöjden styr i detta fallet liksom.
MEN det hör ju inte hit.

Ännu längre ner kommer din godbit; som jag med en dåres envishet med all vänlighet fortfarande påstår är en SE-90 :wink:
Det enda som skiljer alla modellerna åt är just stocken.
Undantag fanns givetvis t ex de tidiga modellerna skiljdes åt av "auto-load sugrörsmojängen". Ta t ex "HiPower / Firepower som såldes som separata modeller med bara auto-load grejen som skillnad. Det slutade de med senare då Auto-load kunde köpas löst samt beställas till vilken modell som helst.

Mekanismerna kom "bara" att förädlas till att bli bättre och bättre.
Din tillhör, tillsammans med EX-88, eliten i modellserien.
The last in line liksom...

Någon Mistral DL fanns inte enligt samtida källor. Man kunde få Mistralen med nätskärning på förstocken också men själva stocken såg likadan ut till sin form och profil. Oljad bok.
Den kanske listades som Mistral DL då?
Har dock ej hittat ngt som styrker det.

Det skulle ju inte verka vettigt att sälja två identiska modeller samtidigt där den ena hette Mistral DL och den andra SE-90??
Samma stock, samma mekanism, olika namn..?

Namn förvirringar tillhör dock tyvärr vanligheterna inom Air Arms universum då t ex Bora ibland kallades för Bora Hunter i annonser helt utan synbar anledning... Sådant förvirrar oss som febrilt försöker att identifiera bössor tyvärr.

De där pipvikterna och "ljuddämparna" som förekom i samtida reklam, var options till alla modeller, i stort sett hela modellserien igenom under Air Arms styre.
Från och med Mistral så fanns minst tre olika att välja mellan.
För att inte nämna alla som fanns tillgängliga då Sussex Arms sålde sina varianter...
+ de dåtida eftermarknads prylarna...

Ett undantag var t ex Khamsin som hade en egen modellspecifik.
Men vad hindrade folk att köpa en sådan och sätta på på t ex sin SE-90..?
Dock så har ju åren gått och i fallen med de tidiga bössorna t ex så har folk skruvat och bytt delar hejvilt.
Man kan då idag hitta bössor i cal .20 t ex som, då enligt listorna, Air Arms inte har tillverkat ens.
Hur förvillande som helst.

Håller som bäst på att sammanställa ett kompendium om både Sussex Armoury och Air Arms historia inom "sidspännarepoken" med samtliga modeller och varianter.

Ett digert jobb, men intressant! :smt021 :smt020
Finländarnas rykte om brutalitet är välgrundat. Deras operor håller på i tre till fyra dagar och de har inget ord för ”fluffig”.
Användarvisningsbild
Dark Of Light
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 14 aug 2009, 19:39
Ort: Under marken... Nära dig.
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 18 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Analoga luftvapen

Re: AA Mistral eller vad??? EX88!!

Inläggav Silwer 18 aug 2011, 17:06

Samtliga bilder jag hittat på just SE-90 har den där korta lilla pipvikten.

Vissa engelska människor säger att Mistral just kunde fås med hardwoodstocken, för det är just vad den är, nån slags amerikanskt träslag, och sen valde man om man inte ville ha fasta riktmedel monterade vilken pipvikt som var aktuell.

Så stocken kallas "hardwood", och faktum är att den är betydligt tyngre än andra stockar jag har som är valnöt, så jag ställer det på frågetecken med faktikst, är det här valnöt verkligen?

Jag tror iofs inte att min är ett ihopskruvat hopkok, utan nån tok köpte den i Sverige(det är inte en importerad bössa), kanske vid en ev. utförsäljning eller liknade, då den var av fel kaliber för att säljas här i landet, troligen hade den blivit en hyllvärmare.

Dock är jag glad att nån intresserar sig över det hela, då det ändå är en episod i en blivande stor tillverkare av fjädervapen som än idag anses av många att vara de främsta som märke.

Det är kanske möjligt att den kan ha aviserats som en Mistral DL fast det var en SE-90 med en annan pipvikt, det vet jag inte.

Det vore intressant att få veta vad de gjorde invändigt för att skärpa upp vapnen, för trots allt var det AA som tilverkade delarna redan åt SA så det var ju inte svårt för dem att ta över, annars hade de nog inte ens gjort det.

AA var betydligt tuffare då med, tänk på att de kom ut med Shamalen i slutet av 80-tal tex, sen skulle det dock dröja ett tag efter lanseringen med underspännarna innan de vågade sig på det igen, 96 kom Pro-Sport och dena hade längre slaglängd vilket gick över i TX serien med mk2, se lanserade Pro-Elite (som jag f.ö. äger en med) 97 ett försök att slåss mot HW80 som tyvärr inet slog väl ut med enbart 1400 tillverkade ex. de krävde FAC för att funka nån som var svårt i UK.

RN-10 kom men döptes snabbt i detta om till Pro-Target(jo jag har en sån med) bland de första seriöst utvecklade FT bössorna.

TX200SR, trist namn då de borde komit på nåt PRO där med imo, de försökte att hålla kvar fjädervapnen i FT klassen, de var riktig jäkla heta då, me allt gick åt pipan utom PS modellen som säljer än idag trots att den är så dyr.

Vi får inte fler AA fjädervapen än dessa, det finns ingen marknad för dyra genomtänka fjädrebössor från UK helt enkelt, så inom några år misstänker jag att de alla har gått i graven för evigt.

För jag tror inte AA kommer att tillverka budgetbössor helt enkelt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: AA Mistral eller vad??? EX88!!

Inläggav AndersF 18 aug 2011, 19:00

Kolla tillbehören för SE90 och EX88 här.
Moderatorn får flytta det till arkivet om han tycker att det passar

För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av AndersF 18 aug 2011, 21:00, redigerad totalt 1 gång.
AirArms EX88, Bavaria 35? (rester av en iallafall), Diana 5, Diana?? 22 kanske...
När jag inte häckar här är jag på www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=18514
Användarvisningsbild
AndersF
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 aug 2011, 20:55
Ort: Linköping
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AA bössor

Re: AA Mistral eller vad??? EX88!!

Inläggav Silwer 18 aug 2011, 19:21

Hm hur förstorar man dem så man ser vad det står?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: AA Mistral eller vad??? EX88!!

Inläggav Dark Of Light 18 aug 2011, 19:22

Lysande, mannen!!! :thumbupp: :cheeRs:

Intressant att se de där skisserna på avtrycket. De har jag faktiskt inte sett förr. Brilliant!
De där kan nog hjälpa många osäkra med den "skrämmande AA avtrycket med 1000 brickor som skjuter ut".

Ja, och kolla pipvikterna där!!
Jag har en kort nr.4 på bilden där, på min EX-88.
Jag har för mig att min vän "Mistral" har en nr2, den lite längre, på sin...
Faen, det låter ungefär som att jag beställer mat på kinakrogen...

Hur som helst, lysande!
Finländarnas rykte om brutalitet är välgrundat. Deras operor håller på i tre till fyra dagar och de har inget ord för ”fluffig”.
Användarvisningsbild
Dark Of Light
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 14 aug 2009, 19:39
Ort: Under marken... Nära dig.
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 18 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Analoga luftvapen

Re: AA Mistral eller vad??? EX88!!

Inläggav Silwer 18 aug 2011, 19:26

Men jag kan inte läsa texten, laddar ni in dem i nåt annat program eller?

Pipvikteran visar väl vad som kunde väljas, jag har dock aldrig sett en sån här med en mässingsvikt, har du Dark?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Nästa

Återgå till Air Arms

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer