Air arms se 90

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Air arms se 90

Inläggav imba 27 aug 2010, 22:04

Hej är stolt ny ägare :smt021 till en air arms se 90 ( nästan säker) skulle vilja veta prestanda orginal på denna, bifogar även en bild så ni kan bedöma ifall jag har rätt vapen.
Finns det någonstans man kan knappa in serie nummer och få fram info om geväret?
För att följa länken så måste du registera dig.

imba
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 aug 2010, 21:41
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: air arms se 90

Re: Air arms se 90

Inläggav Ulf 27 aug 2010, 22:24

Bössan ser ut att va i mycket bra skick :-)


Här är en gammal tråd till att börja med. Finns nån fler också .
Kolla igenom Fjäder arenan från sida 1 osv , så tror jag det finns fler trådar som kan va till hjälp.

http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=2&t=4381
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Air arms se 90

Inläggav imba 27 aug 2010, 23:15

Tack för svaret!

Jag har sökt på forum på google samt mailat air arms om detta vi får väl se om en manual och data om geväret dykerfram ha ha. vore ju kul med tillverkningsår samt joule samt m/sek
imba
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 aug 2010, 21:41
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: air arms se 90

Re: Air arms se 90

Inläggav imba 03 jan 2011, 20:24

Inget svar från dom i England får väl hoppas att någon på detta forum har svaret he he:)
imba
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 aug 2010, 21:41
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: air arms se 90

Re: Air arms se 90

Inläggav eddie 03 jan 2011, 20:49

Den här Mistralen liknar ju din och en kompis har en likadan 16j fr runt 90-92
viewtopic.php?f=51&t=1539&p=14457&hilit=Air+Arms+Mistral#p14457
eddie
 

Re: Air arms se 90

Inläggav Bsa_Airsporter 03 jan 2011, 20:53

kollat på För att följa länken så måste du registera dig.

??
Finns nästan all info om alla AA modeller genom åren, bara att starta en tråd ang den bössan så kommer du få svaren du vill ha o behöver :)
Kan tyvärr inte mycket om SE90, Mistral, Kamshin o dom snarlika modellerna mest att det är AA svar på Webley Tracker och att dom är mer lättskjutna än trackern
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Re: Air arms se 90

Inläggav norris 03 jan 2011, 21:27

snygg AA modell fick ett visst habegär
norris
 
Inlägg: 572
Blev medlem: 10 okt 2010, 20:21
Ort: Piteå
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 33 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Piteå LuftVapen Klubb
Luftvapen favorit: Walther Lever Action

Re: Air arms se 90

Inläggav imba 08 jan 2011, 01:49

Jag är inte säker än ifall det är en mistral eller en se 90 man kan se vissa skillnader på kolven samt stocken men det är finlir nu he he:)
imba
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 aug 2010, 21:41
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: air arms se 90

Re: Air arms se 90

Inläggav imba 08 jan 2011, 01:56

kolla bara här jag lånade dessa bilder från en annan tråd visst har jag en se 90 och intre en mistral men blir ju lite misstänksam när eddie visade sin kompis gevär???

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

imba
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 aug 2010, 21:41
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: air arms se 90

Re: Air arms se 90

Inläggav Silwer 08 jan 2011, 02:24

SE 90 kan vara sant, de hade konstiga benämningar där et tag.

Bössan liknar anars min ir Arms Minstral med DL kolv, men jag vet att en S 90 fanns, jag har aldrig dock förstått vad skillnaden var.

Min är en sbensksåld .177a.

Kolvarna skiljer en hel del från den vaniliga modellen, min har den kolv du visar och kallades DL, den är inte ivalnöt som man kan tro utan i nåt som kallas hardwood och är mycket tung, minstral i övrigt är den långpipiga varianten, den korta kllades Bora.

DE var direkt konkurrenter med Ebleys bössor där få förstår Tracker med kort pipa och Viscount med längre pipa, de hade i min mening dock inte övertag, jag har en Tracker och den är skrammligare och eländigare än min AA Minstral.

Förutom din väldigt korta pipvikt liknar den min bössa helt.

Minstral fanns annar med aluminiumpipvikt, stålpipvikyt (vilken min har) eller mässingsvikt.

Många som inte tänkte behålla det originalal peepsiktet valde det utförnandet då de ju ändå tänkte sätta på ett kikarsikte direkt.

Kn du på nåt sätt få fram att din är en SE-90 så är det intressant, då jag stängat mig blodig vad det innebar.

Är din en .177 är den som min en klart udda sak i Sverige då det handlade om V0 190 på den tiden, dvs ingen valde .177or.

Jag tycker min är trevlig, och kvaliteten är hejdlöst hög.

Jag har ngen bild nu då jag typ supt bort var de ligger, men tro mig på mit ord.

Min har också tex mässngsavtryckaren så inte helöler där går det att särskilja dem.
Och som du vet så står det ju bara Air Arms ändeskilbasen vilket int ens ger en vilket bössa det är.
Jag gillar de här gamla sidospänarna som AA tog över från Susex Arms i mitten av 80-talet faktiskt.

De försvann dock iom den nya TX200 som började dyka upp 1991.

Så tänk ad du nu än har att det är en hstorisk bössa i ett sånt här land, det såldes säkert 30ggr så många Trackers.

Ifag vet jag att de hade fel, men det kvittar då Dalhman eller vad han hette våldsamt pushade för Trackern här i landet, och den sålde också slut i omgång efter omgång.

DEt gjorde inte dessa då jag antar att min kan vara jämnprig med din, som namnet antyder är d tillverkade 1990, äen min som jag tror jag forskat fram att den är en Minstral DL är tillverkat då.

Tyvärr blir jag så nyfiken på vad som kan skilja, jag ser inget på bilden alls faktiskt. ändå vet jag at SE88 och SE90 existerade som modeller, men vad fan var skillnaden mot de andra bössorna?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Air arms se 90

Inläggav eddie 08 jan 2011, 12:09

Ja man blir inte klok på vad som är vad :shock: men det är nog som Silwer säger och som du anar att det är en SE90, kompisens är visserligen exakt lika dan men det kan ju vara en SE90 i stället för Mistral eller så fick den SE90 stock av någon anledning, kanske special beställning?

viewtopic.php?f=2&t=3958#p32831
viewtopic.php?f=92&p=62682#p39102
För att följa länken så måste du registera dig.



The SE90 came with a beech stock as standard with an optional Walnut stock offered
eddie
 

Re: Air arms se 90

Inläggav G0LI4T 09 jan 2011, 00:10

Satt de inte en kortare pipvikt på SE90

Min mistral har en längre pipvikt , liknande Trackerns.
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Air arms se 90

Inläggav Silwer 09 jan 2011, 00:28

Ja den på bilden har en mycket kortare pipvikt än min Mistral DL, men det käns som en väldigt liten skillnad för att ge modellen ett helt nytt namn.

För att baar gå på det jag kan se på bilden är den förutom pipvikten identisk med min bössa, min upplevs rödare i kolven, men det kan ju vara bilden som gör att den ser blekare ut än min i färgen bara.

Jag har kollat väldigt ycket och frågat runt om de här gamla sidospännarna men jag har inte knäckt den här saken ingen tycks veta.

I grunden skilde det ju egentligen bara piplängd och vilken kolv bössan hade, i övrigt är mekaniken den samma, sen är det bara småsaker som mässingsavtrykare vilket min har men som jag sett andra sakna.

Mistral motsvaras av Weblwy Viscount dvs den med lång pipa, Tracken motsvaras av AA Bora.

Och som jag skrev högre upp nån la upp en test av dessa vapen och där nämns förstås de modeller med helt andra typer av stockar och att de gick att välja att få med olika pipvikter från början, stål (som min har) aluminium och mässing.

Vet inte vr den testen finns nu, men den lades upp på nåt av de svenska forumen.

De är inte särskilt informerade i UK heller om dessa, så jag har inte fått ut så mycket av att fråga på forum heller.

Jag upplever min som tung (kolven väger bly) av mycket hög byggkvaltet och något bättre än en Tracker att skjuta med, Trackern har ju inet direkt den bästa precisionen och de har väl inte dessa heller men det finns en skillnad i känslan melan modellerna även o de förstås är tillverkade som raka konkurrenter.

AA tog över Sussex Arms i mitten av 80-talet och fick då konstruktionen med på köpet, de tillverkade redan delar åt SA så när dessa slog igen portarna så döpte de sig till Air Arms och bytte i princip ut stockarna till andra val än föregångaren använde sig av.

Det är kanske därför det är så lite snack om den här bössan för att den inte anses riktigt AA, deras egna första fjäderbössa kom ju 91 iom TX200 och det ar ju en hel egen konstruktion.

Jag hittade min på en vanlig marknad bara och den var så jävla snygg så jag bara måste köpa den, OCH som sagt det var en .177 vilket det måste finnas nästintill inga alls här i landet då ju 199mps gällde oavsett kaliber och i ett sånt val valde givetvis "alla" .22 modellen.

Kanske är det en hyllvärmare från nån butik som sålts ut billigare senare, ingen aning, jag har inte haft möjlighet att krona den heller tyvärr så jag vet inte vad den ger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Air arms se 90

Inläggav Silwer 09 jan 2011, 00:35

eddie skrev:Ja man blir inte klok på vad som är vad :shock: men det är nog som Silwer säger och som du anar att det är en SE90, kompisens är visserligen exakt lika dan men det kan ju vara en SE90 i stället för Mistral eller så fick den SE90 stock av någon anledning, kanske special beställning?

viewtopic.php?f=2&t=3958#p32831
viewtopic.php?f=92&p=62682#p39102
För att följa länken så måste du registera dig.



The SE90 came with a beech stock as standard with an optional Walnut stock offered


Tja jo, eller så är det där verkligen en valnötsstock, min som är en Mistral DL som de hette med den utformningen av stockenhar enligt de källor jag hört med "hard wood", jag vet inte exakt vad som enas men det är alltså inte valnöt, och stocken är betydligt tyngre än en valnötstock skulle vara.

Vem vet, SE90 kanske just har samma design men med valnöt, och den där korta pipvikten på bilden.
Trassligt är det bland modellerna iaf, 90 tyder ju på att den kommit då, men även den jag har är tillverkad i början av 90-talet, ja jag vet inte.

Kul iaf att det finns lite såna här bössor, för de tycks ju ha förlorat stort mot Weblwys Tracker här i landet fast de inte är sämre eller nåt, Trackern blev så hypad så den sålde sig ju självt i princip oh finns ju därför massor av i landet.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Air arms se 90

Inläggav G0LI4T 09 jan 2011, 00:56

Tog ett par bilder på min Mistral.

För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Nyskick, och oskruvad med matchande AA kikare från samma årgång :)
"Varningslappen" på stocken sitter kvar.
Vill inte ta bort den för då kommer det garanterat vara olika färg på stocken där under.
Och att det är en bokstock råder det inga tvivel om.

Riktigt trevlig att skjuta med, men avtrycket är Trackers motpol.
Detta är svampigt och absolut noll tryckpunkt.
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Air arms se 90

Inläggav Silwer 09 jan 2011, 01:06

viewtopic.php?f=92&t=4407&p=39102&hilit=mistral#p39106

Här hittade jag testet upplagt och fler grejor om de här bössorna i tråden.

Goli4T, det var en fin bössa, den ser ny ut som du skriver, kul med en kikare med från när det begav sig.

Hittade en bild på just min
Bild

Siktet sitter löst på bilden om nån undrar, det är ett 4x 32 Husquarna, faktiskt med plljustering.

Och som sagt en .177, har nån anan en .177 av de här sidospännarna?
Är lite nyfiken vad en ej strypt 4.5a egentligen gav för V0 med nån nominel kulvikt från tiden.?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Air arms se 90

Inläggav Mistral 17 jan 2011, 13:58

En Air Arms sidspännare, med frisk pistongtätning och fjäder, i kal .22 ger ca 195-197 m/s. 4.5:or ger detsamma (om dom är lagenligt kastererade). Det var ju max 200 m/s som gällde fram till 1992 för att vara licensfritt.
*Jag har tomtar på loftet. Undrar om jag kan få skyddsjakt på dom...*
Mistral
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 03 okt 2009, 20:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms EX-88

Re: Air arms se 90

Inläggav Silwer 16 apr 2011, 03:18

Öh, jo men få har nog kvar originalfjädern utan har FAC fjädern idag, jag har inte mätt min, då jag inte har tillgång till nån krono, men Webleyn gjorde väl iaf en 220-230 nånstans som .177 tror jag och dessa är inte sämre tror jag alls.

Som .22 så är det väl nånstans runt 190mps gissar jag på en FAC.

Ingen har dock kunat svara mig vad .177orna gav ostryprta så att säga, men det käns nog vettigt med mina siffror ungefär, det är ju inga kanoner precis.

Men med de här speciella stockarna är det få bössor som är eleganrtare egentigen, jag tycker de är snyggare än Webley DL själv och definitivt så mycket ovanligare.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Air arms se 90

Inläggav Silwer 23 jul 2013, 18:05

Mätte den över 15 skott igår med JSB 8.44gr medelvärde 205mps.

Lite mer ska de nog ge, jag tror det är en gammal twangig titanfjäder i den personligen tyvärr, den käns allt sämre med åren.

Ingen aning vad som liknar exportfjädern alls då det inte fins i produktion sen evigheter.

Så det är inte bara ett tapp av effekt utan twngigheten med som ogillas, hade inte det varit så käns det skitsamam då det är en pre92, de burar nog inte in en om den gör 205mps direkt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Air Arms

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer