AA Pro Sport.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: AA Pro Sport.

Inläggav Silwer 24 feb 2020, 23:43

atte69 skrev:Var väl strax efter kriget som enkelskottarna (22salong) började se slutet på den fria sidan .. det var ju nästan som den tidens luftvapen ..licensfri... ammon var väl däremot begränsad till 22kort. .. hagel var du väl tvungen att ha ""behov"" för.. typ markägare men licensfri.. men detta var då .
Har ju inte med tråden att göra .. men lite historia kan ju inte skada..A..


Hade man mark kunfe man få ha just ett salongsgevär och pven ofta enpipiga hagelgevör.

Jag har en del sån gammal ammo, tex dunsthagel, väldigt mycket udda fanns, bka dp kombinerade hagel och kulvaoen i säg 20 gauge.

Husqyarna i Sverige bygde första sk salngsgeväret på tidigt 20tal, så tudgt att den fick sexkantig pipa inte rund.
För att följa länken så måste du registera dig.



Jo jag hittade den på marknad, helt olagligt, normalt är de rosthögar, men denna funkade allt på.
Hundra spänn dp vi båda visste att den måste skritas, nan kan inte ens få licens på dem.

Den har .22lr fornat nwn de sköt svagare laddade kulir då.
Jag ville iaf inte skjuta nåt, spg det mer som en del av svensk historia.

Blev ivar his mina föräldrar, dp sitter gubben och renglr pipan, tar med den till skogs där han har ett hus och sklt .22lr ammo han hade flr sin lilla winchester .22.

Tokfan
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: AA Pro Sport.

Inläggav Silwer 24 feb 2020, 23:50

Nåväl de här fanns överalkt hör i bygden kvar när farsan var ung säg 50talet så de tog ju dem och sköt med som vi sköt luftvapen.

Dvs de sköt råttor och dylugt med de här eller oftast utlänska vapen tex små enpipiga hagelgevär, italuenska, utslitna så de sprutade krut ich skit där man ju låste pipan.

Farsan lyckads få en metallbit av en patron i pannan, sitter där önnu inbäddad.
Tror han lärde sg nåt då.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: AA Pro Sport.

Inläggav Silwer 25 feb 2020, 00:56

AA pri-sport föresten kom ju efter TX200 och fick en längre cylinder, sägs att som somvanligt jänkarna krävde det för mer effekt än 16J

Ok att de väl gav mer, iaf sp fick då alla samma grejir som Pro-sport

Mk1 tx200 finns som pre92, men tvekar att Sveige fick några.

Det hör PRO kan man ju undra över, efter att först haft namnvapen om än trista på slutet, så kom TX200. Och en matchbossa för 10floppade efter test i FT med mycket trubbel innan regulatirn öht fungerade så kom Pro-Target.

Vet inte om det smittade Pro-Sport iofs mnst i samma tid, men öven till 1997 drig man till med PRO-Elite på sin HW80 konkurrent bygd som TX200 men större.

Skitbra om den nu funkat i UK strypt och i USA sägs den kostat dubbelt mot en HW80.

Sen var det slut med PRO iaf, och PS lever vidare bara.
AA TX200SR Semi Recoiless betyder det, som en FWB300.

Lägg märke till att även Diana med 54/56 gjorde samma sak de med, yttre glidbana.

Gamla brittuska vaoen kan man inappt köpa längre, jag svär att jag aldrg tg in en TX200SR.
Men äh idag hade den hängt på en vägg med iofs, men det visste man ju inte.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: AA Pro Sport.

Inläggav Silwer 25 feb 2020, 01:35

Jo jag vet, jag har inte här att göra då jag förnedrar alla medlemmar och det på pin kiv.

Det kommer finnas stavfel, jag har förklarat mig men för att jag är jag tros jag inte utan då gör jag allt på enkom.

Är jag sur? Ja, jag tål rättningar ingen fara, men efter att förklarat mig och att jag ska lägga mer tid på stavningskontroll inann jag postar lovade jag
Det var inte värt ett skit utan det var samma visa igen.

Jag var inte mot nån, men som vanlugt ska folk sim jag kanske retat vända det så, tråkigt

Ville mest be om ursäkt för så många inlägg sent, jag borde väl inte skrivit nåt.

Ev värde är som för andra imo allt är inte intressant man kläcker ur sig, normalt.

Inga PM från de som strartade saken med rättta men som valde att inget var bra nog, uaf visar det att de skiter i allt och mg med, fegt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: AA Pro Sport.

Inläggav Martin 08 apr 2020, 22:45

Huga för att ha en tråd om en bössa utan en endaste bild!? Nu blev jag sugen på att lufta min, inte skjutet med den på flera år.... :oops:

Air Arms Pro Sport Mk1
Bild
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: AA Pro Sport.

Inläggav Silwer 09 apr 2020, 07:45

Den kom 1996 tror jag, rätt lång tid efter TX200 som kom 91.

PS hade en längre cylinder, ner effekt lnskades från USA, vid uppdatering av TX200 fick den samma uppbygnad och cylinder med.

Många gillar de här gamla bäst, själv vet jag inte, fiskfjälls pittingen på de nya är rätt cool, ned maskiner blev ju sånt möjlugt.

Hade jag köpt en AA ny var det dock TX200HC, den ser ut som en lyftbössa, och jag gillar det, PS ser ut som en studsare..

Valnöt är en självklarhet om nu bössan inte ska byggas om för FT tex.

En TX200SR skulle jag ha med, men tiden rann ut, dels kan man inte köoa en så lätt, få finns här ich impirt är stoppat för de flesta.
Sen betingar de ju en bra skant jag inte längre kan få fram, nör jag kunde var ingen till salu :-)

Å andra sidan hade jag haft en bössa till att inte vilja sälja men inte kunna använda.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: AA Pro Sport.

Inläggav börne 09 apr 2020, 08:14

PS har dock inte fiskfjällen som TX.

Dom har en mer klassisk design.

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: AA Pro Sport.

Inläggav Silwer 09 apr 2020, 08:19

Ok, men jag gillar fuskfjällen, inget fel på det där iofs, med laser kan ju allt göras idag.

Förr fick det göras för hand om än ned maskiner, eller vanligast var att man stämpelpressade in dem i stockarna, det ser man ofta är fallet.
Senast redigerad av Silwer 09 apr 2020, 08:20, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: AA Pro Sport.

Inläggav Desaleux 09 apr 2020, 11:35

Att göra fiskfjäll mönster på kolv är gammal yrkes kunnande har set på forum robsoft kalix kolvmakarens kunde se bilderna gäst ruter mönster andra varianter. ja lasern gör ju ett snyggt jobb på trä också för att vara snabb tillverkning trä stämpling måste vara grund biten exakt annars missar det på miner om när man dragit en träbit lätt i skruvstycket mönstret som blir efteråt.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: AA Pro Sport.

Inläggav Silwer 09 apr 2020, 13:41

Det ör det nog, men dessa moderba görs med laser, det ör därför många luftvapen fick stippling och randningar, tom skrivna namn oå sig.

Ng är det ett hantverk egentlugen, nen på bössor tillverkade i många exemplar gick det sldrig att ha så mycket på kolvarna, ofta pressat mpnster fick duga.

Men nu är det gjort med laser ich kan egentligen vara så komplicerat som nån kan komma upp med ifall de skulle vilja.

Det är väl Minelli som har maskin nerna, ifta dsignas dock kolvarna av någon innan tex Gary Cane.

Alla använder inte dem såklart HW inappast tex.men AA absolut
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Föregående

Återgå till Air Arms

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Chris och 6 gäster

  • Sponsorer