Klassificera effektbegränsade luftvapen

Här samlas alla omröstningar

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vilket sätt att klassificera effektbegränsade (licensfria) luftvapen föredrar du?

Energi: Maximalt 10 joule anslagsenergi.
96
48%
Kaliber: Maximalt kaliber 4,5 mm.
74
37%
Vill endast se omröstningsresultatet.
28
14%
 
Antal röster : 198

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav mikebike 21 aug 2012, 12:51

Jazz skrev:Är det poäng för luftgevär. Trodde det bara var krut som gav poäng i vapenskåpet?

Alla licensbelagda skjutvapen, med undantag för replikor av vapen tillverkade före 1890.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Zippo 21 aug 2012, 12:54

Etienne skrev:
Zippo skrev:När är det tänkt att denna lagförändring möjligen skall genomföras?


Det är bara ett förslag som "kräver mer undersökning" för tillfället. Finns inte ens ett konkret lagförslag. Men som sagt, Rikspolisstyrelsen har lobbat för detta ett tag nu. Det är inte helt omöjligt att det blir aktuellt om säg 5-10 år.


Okej tack, trodde jag hade missat något.
Ber om ursäkt för halvt OT
FX Cyclone .22 + Lightstream 4.5-14x44 + BKL
BSF S60 .177
Användarvisningsbild
Zippo
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 22 aug 2011, 16:23
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Jazz 21 aug 2012, 12:54

Ligger jag snart risigt till.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Hawkeye 21 aug 2012, 12:59

Jazz skrev:Ligger jag snart risigt till.


Du får köpa ett skåp till, Jazz.
Senast redigerad av Hawkeye 21 aug 2012, 13:02, redigerad totalt 1 gång.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav soul 21 aug 2012, 13:00

Men ponera att det skulle bli så att 4,5mm vapen får ha fri hastighet och allt över ska vara på licens, hur skulle man då kunna tänka sig att det blir med de vapen man redan har? Blir ju säkert som pre -92 vapnen att det är helt ok att behålla dem men får man trimma även dem till över 10 joule? Annars kvarstår ju problemet för polisen i bra många år att de måste kunna kronografera för att veta om det är ett vapenbrott som har begåtts. Det finns ju rätt många 5,5 och 6,35 bössor ute hos folk idag menar jag.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav mikebike 21 aug 2012, 13:02

Daniel skrev:Vilket sätt att klassificera effektbegränsade (licensfria) luftvapen som nämns i Ds 2010:6 föredrar du? (Gäller ej för helautomatiska vapen).

Jag är så himla gammal att jag börjar bli konservativ. :wink:

Det innebär att man motsätter sig förändringar som inte innebär rejäla förbättringar.
Jag har faktiskt svårt att se att man uppnår några som helst förbättringar genom att släppa 4,5 fritt och införa licenstvång för alla grövre luftvapen. Däremot en rad försämringar.

Jag jobbar en del med problemlösning och reparation. Bland det första man gör då är att fråga sig vad som är problemet. Sedan kan man gå vidare och undersöka vad som orsakar problemet. Därefter kan man tänka ut lösningar på problemet. Slutligen väger man olika lösningars för- och nackdelar mot varandra.

Vad är problemet i detta fall?
Är luftgevär i kalibrar över 4,5mm kraftigt överrepresenterade i brottsstatistiken? -Tror inte det.
Vilka luftvapen förekommer mest vid brott? Vid olika typer av okynnesskjutningar mot bussar, katter, ungar och pensionärer är det vanligaste troligen CO2-pistoler, därefter kanske billiga luftgevär från JULA. Sedan är Airsoft ganska vanliga när det vapen på allmän plats och rån!!!
Löser man dessa problem genom ett licenstvång på >4,5mm?
Tvärtom lär ju konsekvenserna bli värre om snorungarna får tillgång till betydligt kraftigare luftgevär?
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Etienne 21 aug 2012, 13:04

Görgen skrev:För det tar ju ingen hänsyn till om det är nyinköpta eller redan ägda och kanske fina samlingar över 4.5 mm i 10 joul som det då ska bli licens på.


Varför skulle det inte bli samma övergångsbestämmelser som när liknande grejer har genomförts tidigare? Alltså som för exempelvis "pre 92"-vapen?

(det står inget om detta i Ds 2010:6, men det är ju rimligt att anta att man kör på samma spår som tidigare...)
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav mikebike 21 aug 2012, 13:09

Etienne skrev:
Görgen skrev:För det tar ju ingen hänsyn till om det är nyinköpta eller redan ägda och kanske fina samlingar över 4.5 mm i 10 joul som det då ska bli licens på.


Varför skulle det inte bli samma övergångsbestämmelser som när liknande grejer har genomförts tidigare? Alltså som för exempelvis "pre 92"-vapen?

(det står inget om detta i Ds 2010:6, men det är ju rimligt att anta att man kör på samma spår som tidigare...)

Mig veterligt finns det ingen pre-regel för armborst till exempel. När förvaringskraven för skjutvapen har höjts i flera steg har det inte heller kommit några undantag. Samma med pistolmantlar....
Jag tycker det är naivt att ta något för givet. Men jag kanske är pessimistisk? :Sneak:
Senast redigerad av mikebike 21 aug 2012, 13:12, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Oden 21 aug 2012, 13:10

Utan att ens tänka över det röstar jag på 10j förslaget. Mer konstiga lagar blir iaf jag inte gladare över.
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav RoLig 21 aug 2012, 13:12

Kommer det någon ändring, så blir det "alternativ 3".....max kaliber .177 och max 7,5j eller 10j.
PCP vapen kommer inte längre att säljas som licensfri.

Det är bara att se vad som hänt tidigare genom åren med lagändringar angående luftvapen...att dom skulle släppa .177 i fri fart kommer aldrig att hända....tro mig. Speciellt med tanke på att det snarare kommer inskränkningar när det gäller allt som har med vapen o skytte att göra.
RoLig
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: 19 jul 2008, 15:14
Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav losdrivare 21 aug 2012, 13:13

Det känns vare sig rimligt eller praktiskt genomförbart att, ifall alternativ 2 skulle bli verklighet, plötsligt licensbelägga alla existerande luftvapen över 4,5 mm. Inte ens lagstiftaren är så dum...

Det skulle förvåna mig mycket om det inte blev någon form av övergångsbestämmelser, eller att den nya lagen endast avser vapen som säljs nya efter genomförandet.

Som sagt, OM det nu någonsin blir tal om att lagstifta om alternativ 2. Nu spekulerar vi ju bara. :-)
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav mikebike 21 aug 2012, 13:17

RoLig skrev:Kommer det någon ändring, så blir det "alternativ 3".....max kaliber .177 och max 7,5j eller 10j.
PCP vapen kommer inte längre att säljas som licensfri.

Det är bara att se vad som hänt tidigare genom åren med lagändringar angående luftvapen...att dom skulle släppa .177 i fri fart kommer aldrig att hända....tro mig. Speciellt med tanke på att det snarare kommer inskränkningar när det gäller allt som har med vapen o skytte att göra.

Ah, det finns någon som är ännu mer pessimistisk! :Hughug:

OT: Licenstanten ringde och talade om att licensen på min AR-15 är på väg. Det gäller att passa på innan de blir förbjudna! :smt021
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Hawkeye 21 aug 2012, 13:22

Mig veterligt finns det ingen pre-regel för armborst till exempel. När förvaringskraven för skjutvapen har höjts i flera steg har det inte heller kommit några undantag. Samma med pistolmantlar....
Jag tycker det är naivt att ta något för givet. Men jag kanske är pessimistisk?


Var och en får tycka som han vill. Men det ligger närmast till hands att jämföra med pre-92 luftgevär.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Etienne 21 aug 2012, 13:24

losdrivare skrev:Det känns vare sig rimligt eller praktiskt genomförbart att, ifall alternativ 2 skulle bli verklighet, plötsligt licensbelägga alla existerande luftvapen över 4,5 mm. Inte ens lagstiftaren är så dum...

Det skulle förvåna mig mycket om det inte blev någon form av övergångsbestämmelser, eller att den nya lagen endast avser vapen som säljs nya efter genomförandet.

Som sagt, OM det nu någonsin blir tal om att lagstifta om alternativ 2. Nu spekulerar vi ju bara. :-)


Jag ser egentligen inte att alla dessa "komplikationer" som målas upp med gamla vapen kaliber >4,5 ens är rimliga. Med tanke på hur dessa förslag tas fram och alla funderingar bakom dem så har jag svårt att se hur det skulle kunna bli extremt problematiskt att behålla ett redan befintligt vapen i kaliber >4,5. Det kan givetvis hända, men jag finner det mycket osannolikt, och dessutom rätt onödigt att utgå från att det kommer att ske på ett dåligt sätt!

Men som sagt, vi spekulerar bara.

Förövrigt så skulle en konsekvens av den nya lagen bli att luftvapenpipor i kaliber 4,5 blir garanterat licensfria (om inget annat ändras). Så flera vapen skulle ganska enkelt kunna nergraderas till en billig peng, om man nu vill sälja vidare dem.

Konstigt nog verkar detta vara den största invändningen. Att man är rädd för att folk i allmänhet eventuellt inte ska kunna hantera vapen i kaliber 4,5 med högre energier har inte alls fått samma uppmärksamhet. Men det kanske inte är ett problem?
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav lazlo09 21 aug 2012, 13:24

losdrivare skrev:Det känns vare sig rimligt eller praktiskt genomförbart att, ifall alternativ 2 skulle bli verklighet, plötsligt licensbelägga alla existerande luftvapen över 4,5 mm. Inte ens lagstiftaren är så dum...


Både Norge och Danmark har ju gjort just detta!
Best on YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Lf6Xe7iVdE4
Användarvisningsbild
lazlo09
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 jan 2010, 15:41
Ort: NV Skåne
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: ME BullBarrel 5,5

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Etienne 21 aug 2012, 13:33

lazlo09 skrev:
losdrivare skrev:Det känns vare sig rimligt eller praktiskt genomförbart att, ifall alternativ 2 skulle bli verklighet, plötsligt licensbelägga alla existerande luftvapen över 4,5 mm. Inte ens lagstiftaren är så dum...


Både Norge och Danmark har ju gjort just detta!


Nej, i Norges fall vet jag inte, men i Danmarks fall så måste man inom ett år från ikraftträdandet va lagen anmäla innehavet till polisen. (notera ordvalet, alltså EJ söka licens)
Man får därefter ett "kvitto" på att man har rätt att inneha vapnet och sedan är det frid och fröjd tills man säljer vapnet. Så i praktiken så får man "licens" på vapnet i fråga utan prövning.

För att följa länken så måste du registera dig.


Danska justitsministeriet skrev:Personer, der ved bekendtgørelsens ikrafttræden er i besiddelse af et luft- eller et fjedervåben med en kaliber over 4,5 mm kan fortsat besidde dette våben. Personer der fortsat ønsker at besidde luft- eller fjedervåben med en kaliber over 4,5 mm skal dog inden et år fra bekendtgørelsens ikrafttræden anmelde dette til politiet.

Anmeldelsen sker ved at udfylde en blanket og sende blanketten til politiet.

Personer, der til politiet anmelder besiddelsen af luft- og fjedervåben med en kaliber over 4,5 mm får af politiet udleveret en kvittering. Denne kvittering skal opbevares sammen med våbnet, og vises til politiet såfremt politiet forlanger dette.


Egentligen är det ju en bättre läsning än den svenska "pre 92"-modellen, där vem som helst som var minst 18 år vid ikraftträdandet av lagen kan hävda att ett vapen som fanns på marknaden vid denna tidpunkt var i deras ägo vid det tillfället. Det är alltså mycket svårt, om inte rent av omöjligt, att kontrollera andrahandsmarknaden med den svenska modellen.
Senast redigerad av Etienne 21 aug 2012, 13:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Hawkeye 21 aug 2012, 13:36

lazlo09 skrev:
losdrivare skrev:Det känns vare sig rimligt eller praktiskt genomförbart att, ifall alternativ 2 skulle bli verklighet, plötsligt licensbelägga alla existerande luftvapen över 4,5 mm. Inte ens lagstiftaren är så dum...


Både Norge och Danmark har ju gjort just detta!


Skillnaden är att i Danmark och Norge har 4,5 mm varit fritt tidigare. Så har det inte varit i Sverige.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Etienne 21 aug 2012, 13:44

Hawkeye skrev:
lazlo09 skrev:
losdrivare skrev:Det känns vare sig rimligt eller praktiskt genomförbart att, ifall alternativ 2 skulle bli verklighet, plötsligt licensbelägga alla existerande luftvapen över 4,5 mm. Inte ens lagstiftaren är så dum...


Både Norge och Danmark har ju gjort just detta!


Skillnaden är att i Danmark och Norge har 4,5 mm varit fritt tidigare. Så har det inte varit i Sverige.


Jag tror att invändningen var att båda dessa länder (påståds) sakna särskilda övergångsbestämmelser för befintliga vapen i kaliber >4,5. Men som sagt så stämmer ju inte detta (åtminstone inte i Danmarks fall, Norge vet jag som sagt inte)...
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Hawkeye 21 aug 2012, 14:29

lazlo09 skrev:
losdrivare skrev:Det känns vare sig rimligt eller praktiskt genomförbart att, ifall alternativ 2 skulle bli verklighet, plötsligt licensbelägga alla existerande luftvapen över 4,5 mm. Inte ens lagstiftaren är så dum...


Både Norge och Danmark har ju gjort just detta!


Hur har man gjort i Norge? Saknas övergångsbestämmelser helt? I Danmark behöver man inte söka licens. Man ska bara anmäla sitt innehav.
Senast redigerad av Hawkeye 21 aug 2012, 15:04, redigerad totalt 1 gång.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Silwer 21 aug 2012, 14:52

nr2 är det enda som förbättrar för oss så det är självklart.

Jag tycker 10J är värdelöst för annat än .177 ändå.

Visst det hindrar ju fjädervapen en del då man inte kan köpa dem som mer än .177 isf utan licens, men lagen ska givetvis bar vara för vapen framöver inte för de som redan är sålda.

Det kommer aldrig hända ever dock
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav grymme 21 aug 2012, 15:12

luftvapen
Senast redigerad av grymme 06 okt 2012, 23:03, redigerad totalt 1 gång.
grymme
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 28 mar 2011, 23:25
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Följande användare vill tacka grymme för detta inlägg
TonyS (21 aug 2012, 19:19)

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav losdrivare 21 aug 2012, 15:17

grymme skrev:tycker 16joule licensfritt i alla kalibrar skulle vara det optimala för hobby skytten :thumbupp:


Det håller jag verkligen med om. Synd bara att det inte verkar finnas med på lagstiftarnas agenda. :cry:
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Ulf 21 aug 2012, 15:21

mikebike skrev:
Jazz skrev:Är det poäng för luftgevär. Trodde det bara var krut som gav poäng i vapenskåpet?

Alla licensbelagda skjutvapen, med undantag för replikor av vapen tillverkade före 1890.


Då har våra handläggare fel då....

Här räknas inga poäng för luftdrivna licensbössor för målskytte, enbart skyddsjakt/jakt.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav Silwer 21 aug 2012, 15:26

grymme skrev:röstar inte denna gång ! tycker 16joule licensfritt i alla kalibrar skulle vara det optimala för hobby skytten :thumbupp:

jo jag håller med, men valet fanns inte.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Klassificera effektbegränsade luftvapen

Inläggav mikebike 21 aug 2012, 15:33

Ulf skrev:
mikebike skrev:
Jazz skrev:Är det poäng för luftgevär. Trodde det bara var krut som gav poäng i vapenskåpet?

Alla licensbelagda skjutvapen, med undantag för replikor av vapen tillverkade före 1890.


Då har våra handläggare fel då....

Här räknas inga poäng för luftdrivna licensbössor för målskytte, enbart skyddsjakt/jakt.

Kul för er isåfall.
Målskyttevapen räknas inte in i jägargarderoben (6 vapen), men däremot i förvaringspoängen (max 20 poäng i ett godkänt vapenskåp.)
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

FöregåendeNästa

Återgå till Omröstningar

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer