Nya reglerna för 2010

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav ogster 22 feb 2010, 23:21

Johnny skrev: , min Lonestar kan jag inte få ner under 55 joule så den får vara hemma..



Verkar lite konstigt då den finns att köpa som 10J :smt020
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav Johnny 22 feb 2010, 23:34

Förvisso, men då får man strypa den omfattande - hör bara vad Sandstig tyckte om sin Sportsman HV...hehe

Transferport, hammarfjäder, stryphylsa på ventilen mm, mm...

Det krävs rätt mycket ombyggnader och det är det inte värt bara för en tävling, dessutom är den lång som ett kvastskaft och tung som attans att bära runt på.
CZ 200T .177 - Leupold 3-9/33 EFR VX-II (8.00J)
BSA Lonestar .25 - Tasco Varmint II 6-24/42 (62.00J)
BSA Ultra .22 - Tasco Varmint I 2.5-10/42 (25.00J)
Användarvisningsbild
Johnny
 
Inlägg: 483
Blev medlem: 02 dec 2009, 21:17
Ort: Ödsmål
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav öberg 22 feb 2010, 23:35

Johnny skrev:Finns det vettig förvaring för licensvapen så kör jag Ultran som 10J+ och CZ som 10J.

Öppen klass får jag tyvärr stå över då jag bara har två luftvapen som är godkända för tävlingar, min Lonestar kan jag inte få ner under 55 joule så den får vara hemma..

Två klasser med andra ord.

Hade man kunnat köra fler klasser med samma vapen så hade jag ordnat öppna riktmedel på min CZ och kört där också...


Skall du låna min Patriot? :mrgreen:
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav Johnny 23 feb 2010, 07:35

Bara om du är min caddie...
CZ 200T .177 - Leupold 3-9/33 EFR VX-II (8.00J)
BSA Lonestar .25 - Tasco Varmint II 6-24/42 (62.00J)
BSA Ultra .22 - Tasco Varmint I 2.5-10/42 (25.00J)
Användarvisningsbild
Johnny
 
Inlägg: 483
Blev medlem: 02 dec 2009, 21:17
Ort: Ödsmål
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav Dan B 23 feb 2010, 17:35

martinw skrev:Dom nya reglerna för 2010 finns nu på ftsverige.org

Arrangörerna kommer inte tillåta samma bössa i två klasser, men det innebär i sig ingen omskrivning av reglerna.

Frågor?
Kommentarer?

Det innebär att man får använda två likadana bössor, en under 10J och en över 10J.
Har jag förstått det rätt.

ps jag äger inte två likadana bössor.
Dan B
 
Inlägg: 495
Blev medlem: 07 aug 2008, 20:18
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav Johnny 23 feb 2010, 19:31

Det känns nog som att man behöver tänka över den paragrafen ytterligare tror jag.

Det blir konstigare och konstigare ju mer saker som kommer upp..
CZ 200T .177 - Leupold 3-9/33 EFR VX-II (8.00J)
BSA Lonestar .25 - Tasco Varmint II 6-24/42 (62.00J)
BSA Ultra .22 - Tasco Varmint I 2.5-10/42 (25.00J)
Användarvisningsbild
Johnny
 
Inlägg: 483
Blev medlem: 02 dec 2009, 21:17
Ort: Ödsmål
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav martinw 23 feb 2010, 19:42

Dan:
Två likadana gevär i två olika klasser är helt ok, fast dom blir ju inte helt likadana...
För att kunna ställa upp i två olika klasser så måste dom ju ligga över/under 10J.


Öberg:
Korntunnel som sitter som skydd för kornet och alltså inte är inblandad i siktandet är ok.
Börjar du fylla din korntunnel med korn i olika höjd för att hålla över så blir det nog inte ok.


Jag vill helst inte sitta här på mina höga hästar och leka gud med regeltolkningar, enklare tokningar som jag vet hur det diskuterats om kan jag eller någon annan ur alla reda ut, svårare tolkningar kommer att gå tillbaks till AG så vi får bestämma oss.
Sen kan det vara bra at komma ihåg att vi bara är människor, missar och konstigheter finns och kommer alltid finnas i reglerna.
Vi har dock för avsikt att kunna presentera regler som sedan ligger fast, men hittar vi rena tabbar så kommer reglerna att kunna revideras, detta kommer bara ske i extrema fall, bättre att ha ett fel som smyger sig med än regler som ändras när folk byggt sina vapen ock köpt grejer för barnbidraget.


Vi har i dagsläget tokenkla regler som rätt enkelt kan utnyttjas av skyttar som vill vrida och vända till sin fördel.
Jag tycker vi hjälps åt att bromsa sådana vridningar och vändningar redan när de är på gång. Alternativet till detta är att skriva stenhårda regler där allt är reglerat och där allt kollas, inte kul för varken skytten eller arrangören.
Däremot är det bra att påpeka att reglerna är lite oklara eller att det finns kryphål, tack Dan, Öbbe, Martin och ni andra.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav G0LI4T 23 feb 2010, 19:44

Vad är oklart ?
Tycker snarare det verkar som man hittar oklarheter som inte finns.

"Samma" bössa är inte samma sak som två "likadana" bössor.

Helt allvarligt Johnny, så tycker jag att du förstorar upp ett problem som inte finns genom att vända och vrida på meningar så de tjänar din åsikt.

Släpp detta istället och ta tag i att planera in tävlingskalendern istället.
Så du har tid att deltaga på alla tävlingar istället.

// Golle
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav martinw 23 feb 2010, 19:55

Det känns nog som att man behöver tänka över den paragrafen ytterligare tror jag.


Att ett gevär bara kan ställa upp i en klass framgick väldigt tydligt både i den toklånga regeltråden på ett annat forum, samt i den inte lika toklånga regeltråden som finns på detta forum.
Även i styrelsediskussioner och i AG-diskussioner är det helt klart så att folk vill hindra ett gevär från att tävla i flera klasser.

Det var några få som tyckte tvärt om, men väldigt få.
(det är väl kanske ingen hemlighet att jag var en av dessa, startade tillomed flera trådar i ämnet där jag bla fick veta att jag var en av väldigt få som tyckte annorlunda :-) )

Just nu är det demokrati som bygger reglerna, skyttarna själva bestämmer.
Vill man ändra det så får man nog skapa förbund och välja sin representant till en styrelse, väljer man en bra representant så vågar han göra regler som är bra för sporten men kanske samtidigt jobbiga för den stora massan.
I dagsläget är vi i mina ögon inte tillräckligt många aktiva skyttar för att bilda ett förbund.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav Johnny 23 feb 2010, 20:41

Det intressanta är att jag hittar inget vettigt argument för att man ska förbjuda samma vapen i flera klasser.

Däremot så finns det goda skäl att tillåta dem:

* Man behöver inte transportera en massa olika vapen, en för varje klass.
* Man behöver inte förvara ett antal vapen när man går med andra vapen.
* Nya skyttar kan tävla i flera klasser direkt, utan att behöva köpa flera vapen
* Kompromissvapen för flera klasser blir inte så optimerade för en enda klass

Med ett vapen i flera klasser så kan fler deltagare delta i flera klasser, detta har följande fördelar:

* Deltagande i flera klasser minskar dötiden av väntan om man bara skjuter en klass
* Resultat med optiska riktmedel kan analyseras jämfört med exakt samma vapen med öppna riktmedel
* Ju fler klasser man kan delta i desto mera motiverande är det att åka långa sträckor för att tävla
CZ 200T .177 - Leupold 3-9/33 EFR VX-II (8.00J)
BSA Lonestar .25 - Tasco Varmint II 6-24/42 (62.00J)
BSA Ultra .22 - Tasco Varmint I 2.5-10/42 (25.00J)
Användarvisningsbild
Johnny
 
Inlägg: 483
Blev medlem: 02 dec 2009, 21:17
Ort: Ödsmål
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav ogster 23 feb 2010, 21:10

Johnny:

Det hela är enkelt, väldigt många störde sig på vissa som sköt fwb300 i först fjäder 10J å direkt efter sköt man med samma bössa i fjäder 10J+.

Blir ju som att få en andra chans då att förbättra sitt resultat med förra rundan färskt i minnet...
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav Henrik 23 feb 2010, 21:19

Johnny skrev:Finns det vettig förvaring för licensvapen så kör jag Ultran som 10J+ och CZ som 10J.

Öppen klass får jag tyvärr stå över då jag bara har två luftvapen som är godkända för tävlingar, min Lonestar kan jag inte få ner under 55 joule så den får vara hemma..

Två klasser med andra ord.

Hade man kunnat köra fler klasser med samma vapen så hade jag ordnat öppna riktmedel på min CZ och kört där också...


Johnny, gör som jägare och övriga skyttar.
När du inte använder bössan, lås då in vapnet i bilen.
Så mitt tips blir väl att inte ta cykeln till träffarna. ;-)
Henrik
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 25 jun 2008, 13:43
Ort: Karlskoga
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav Johnny 23 feb 2010, 21:21

Jag förstår tankarna runt FWB och jag kan inte säga att dessa är fel.

Det borde dock gå att hitta en smidigare lösning, kanske en minimigräns för fjädervapnen på 12-13 joule..?

Ett alternativ är ju att tillåta öppna riktmedelklassen att kombineras med en annan klass så att man kan köra samma bössa med kikarsikte respektive utan.
CZ 200T .177 - Leupold 3-9/33 EFR VX-II (8.00J)
BSA Lonestar .25 - Tasco Varmint II 6-24/42 (62.00J)
BSA Ultra .22 - Tasco Varmint I 2.5-10/42 (25.00J)
Användarvisningsbild
Johnny
 
Inlägg: 483
Blev medlem: 02 dec 2009, 21:17
Ort: Ödsmål
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav Johnny 23 feb 2010, 21:23

När du inte använder bössan, lås då in vapnet i bilen.


Lustigkurre....vad tror du polisen säger om det när vapnet är stulet...

"-Nä, jag hade ingen bevakning på det eller förvarade det i klubbens vapenskåp, jag lade det obevakat i min låsta bil istället..."
CZ 200T .177 - Leupold 3-9/33 EFR VX-II (8.00J)
BSA Lonestar .25 - Tasco Varmint II 6-24/42 (62.00J)
BSA Ultra .22 - Tasco Varmint I 2.5-10/42 (25.00J)
Användarvisningsbild
Johnny
 
Inlägg: 483
Blev medlem: 02 dec 2009, 21:17
Ort: Ödsmål
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav ogster 23 feb 2010, 21:26

Johnny skrev:

Ett alternativ är ju att tillåta öppna riktmedelklassen att kombineras med en annan klass så att man kan köra samma bössa med kikarsikte respektive utan.


Det där är ingen dum ide, då kan ju väldigt många fler va med.
Nått för AG att fundera över.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav martinw 23 feb 2010, 21:29

Johnny:
Allt det där har diskuterats flitigt under hösten, men precis som ogster säger så tycker de flesta att man lär sig banan på ett fördelaktigt sätt om man går två varv med samma bössa.
Det blir helt enkelt enklare att skjuta bra på andra varvet, och då kan man inte jämföras med de andra som bara går ett varv per bössa.
Detta drog jag lite till sin spets i flera trådar för att få reda på var gränsen går då ett vapen anses vara för likt ett annat, det slutade i att även ett vapen med justerbar hastighet ska anses vara just "ett" vapen, och alltså bara kunna ställa upp i en klass.


Eftersom vi tog bort möjligheten för engevärsägare att gå flera varv ville jag ha en modell där man även med få vapen kan tävlingsskjuta mycket under en dag, min tanke var att erbjuda en "stor" klass där man kan skjuta 40-60skott/varv.
Den idén föll på kompakt ointresse på all nivåer och på att det skulle bli extremt struligt i resultatlistor med alla klasser och olika stora rundor.
Jag tror personligen att det är en rätt smart väg att gå, med fler skott per runda, frågan är väl hur man löser det rent praktiskt. Det är ju dessutom bra om det kan ske med flytande övergång från dagens klasser så ingen känner sig drabbad när dom inte hinner gå rundor med alla sina favoritgevär.
Jag kommer under säsongen kolla intresset hos de aktiva skyttarna för en större runda inför nästa år.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav Johnny 23 feb 2010, 22:17

Alltså, jag köper argumentet (även om jag personligen inte samtycker) om att man inte bör köra samma vapen i två olika effektklasser.

Eftersom vapnet i grund och botten är samma och skillnaden i effekt inte är en fundamental skillnad (i synnerhet inte på en 300S) så är en klasspärren vettig.

Om man däremot kör samma vapen med kikarsikte och sedan med "öppet korn och skåra" så har man en fundamental skillnad mellan upplevelserna, där jag tror att man inte får någon fördel av det tidigare varvet i fråga om att lära sig vapnet eller banan.

Förutsättningarna är alltså mer förändrade när man byter riktmedel än när man byter effekt IMHO.
CZ 200T .177 - Leupold 3-9/33 EFR VX-II (8.00J)
BSA Lonestar .25 - Tasco Varmint II 6-24/42 (62.00J)
BSA Ultra .22 - Tasco Varmint I 2.5-10/42 (25.00J)
Användarvisningsbild
Johnny
 
Inlägg: 483
Blev medlem: 02 dec 2009, 21:17
Ort: Ödsmål
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav G0LI4T 24 feb 2010, 23:44

En fråga.

Många nyare bössor har TruGlo korn/sikte som original, och som tillval.

Kommer dessa vara godkända som Korn/skåra ?

// Golle
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav martinw 25 feb 2010, 17:35

Tanken med endast korn o skåra är ju som sagt att försöka styra klassen mot enklare vapen, typ det som "står i sommarstugan". Som tidigare sagt så går det utan problem att maxutnyttja reglerna, köpa en anschutz, bygga om en frigevärsdioper till skåra, osv... Men om det visar sig att det utnyttjas på det sättet så blir det mer petiga regler. Vi har hört saker som bara "gamla" vapen, bara vapen med siktet som "orginal", bara brytbössor, osv. Det finns alltså många sätt att styra klassen dit ni vill, men för tillfället så vill vi se vad skyttarna använder i klassen, när vi vet det kan vi förfina och göra mer precisa regler.

När det gäller truglo så sitter ju det på många av dom enklare bössorna, som vi vill ha in i klassen.
Samtidigt vill vi inte ha in fantasifulla flervåningskorn/skåror, det ska inte finnas inbyggd "mildot" i rikmedlet, skytten ska få hålla över på känn.
Så länge truglo är av typen korn/skåra, och inte har detta inbyggda "hålla över system" så funkar det fint.

Vi i OLK kommer köra hellre fria än fälla när det gäller klassen med öppna riktmedel, vi ger det en chans och ser hur det utvecklas.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav G0LI4T 25 feb 2010, 20:27

Det var just de enklare TruGlo siktena jag syftade på.
Just för de finns som utbytes till många modeller där de gamla original kornet inte längre går att få tag på.

Just när du talar om flervåningssikten, så tänker jag på de gamla mynningsläddarnas höghus till sikte, med en "ribba" man förde upp mellan två stolpar.
Har sett nått liknande på en Haenel från 50 talet, och i en gammal reklamtext med bild för just den bössan.

Nå ja, de va truGlo jag undrade över.
Och fick svar på.

THX
Golle
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Föregående

Återgå till Arrangörsgruppen informerar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

  • Sponsorer