Bygga FT-bana

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Bygga FT-bana

Inläggav Batistuta 15 sep 2019, 17:08

Jag har funderat lite över hur mycket tid vi lägger på banbyggandet idag. När jag började slängde en eller två man ut en träningsbana på någon timme och tävling en dag kanske. Idag läggs det i Mörrum iaf säkert 3 arbetsdagar upp till 7-8 man och det kan säkert bli hundra mantimmar av arbete. Jag förstår värdet av en fin bana absolut men är det där vi ska lägga krutet? Målen skjuts ju lika bra på enklare platser.

Jag förstår att det inte är en populär åsikt jag framför till alla dom som kämpat med Mörrums FT-bana i Tollarp men jag kan inte vara tyst som många vet. Sedan vet jag också att det varit problem med att få folk att hjälpa till med banbygget och några som tyckt att det läggs för mycket tid på det förutom jag då.

Jag har alltid varit förespråkare för enkla snabba lösningar som inte tar så mycket energi från folk. Jag har fått blickar från klubbmedlemmar som inte varit att leka med när jag tjatat om att lägga alla målen vid vägen på våra tävlingar. Nu börjar vi närma oss vägen mer och mer, men jag har uppfattats som tjatig och lat.

Jag själv har backat från många banbyggardagar detta året pga ryggproblem och det blir inte bättre utan det krävs mindre och mindre för att ryggen ska protestera. Jag flyttade stegen några gånger när vi lagade taket i lördags och drog i några skruv från stegen. Det var allt som behövdes för att jag skulle få dubbla min vanliga medicinering och även ta andra värktabletter så jag är som jag brukar säga ett vrak i fråga om manuellt arbete i dagens läge.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Bygga FT-bana

Inläggav börne 15 sep 2019, 17:15

Ja vi är ju inte överens i detta det vet vi båda två. Två dagar har vi lagt hos Nitro, inte tre. En dag för att bestämma var målen ska vara & röja, en dag för att placera ut målen.

Jag skrev i andra tråden men tog bort & klistrar in.

Batistuta skrev:sätter ut målen på en äng och sen får det va.

En FT bana med 50 mål på rad med olika avstånd på en äng!! Jag hade nog lagt av med FT direkt p.g.a uttråkning.

Sen är det väl inskjutningen som är på en äng på dom bilderna, dom är ju i skogen på FT banan.

Bilderna jag menar finns i denna tråden viewtopic.php?f=60&t=19041
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Nitro 15 sep 2019, 17:24

Det är helt klart en avvägning banbyggarna får göra.
Man kan göra det lätt för sig, med då en tråkigare bana.
Lägga ner hur mycket tid som helst och få till en superbana.
Tja var ska man lägga ribban, det är en avvägning.
Hade vi bara lagt målen på öppna fält här hos mig hade det utan tvivel gått fort, men frågan är hur rolig bana det hade blivit så.

Helt klart tycker jag du har en poäng Batti, men man kan kanske föröka sig på lite variation ändå.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Batistuta 15 sep 2019, 17:35

Nitro skrev:
Helt klart tycker jag du har en poäng Batti, men man kan kanske föröka sig på lite variation ändå.

Självklart variation, men jag har hört lite gnäll från olika läger och försöker få till en diskussion om var vi ska lägga krutet. För min egen del ska jag ägna mer tid åt att få in mer folk/nybörjare i 10 joules klassen. Hade vi lagt hälften av de timmarna på arbetet som utfördes inför tävlingen så kanske vi fått in 10 medlemmar till istället. Det är lite så jag resonera även om det inte står i klartext.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Bygga FT-bana

Inläggav börne 15 sep 2019, 17:36

Jag kommer låta nån annan ta över min roll som en av dom FT ansvariga i klubben efter nästa veckas tävling. Jag pallar inte mer :-(
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Kapten Kamin 15 sep 2019, 17:38

För min del är det inga problem att lägga lite tid på att få till en trevlig bana för gästerna. Jag tycker banbygget är en kul del av sporten och sen har vi så klart fördelen i Forshaga att kunna bygga en del stationer i förväg.
Jag har ju heller ingen att tänka på där hemma, så jag är ju på klubben flera dagar i veckan i alla fall.. (Lät rätt sorgligt, men så är det ju...)
Jag har full respekt för att inte alla har samma möjligheter, jag hade kommit och tävlat även med enklare banläggning. :cheeRs:
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Batistuta 15 sep 2019, 18:09

Kapten Kamin skrev:jag hade kommit och tävlat även med enklare banläggning. :cheeRs:

Hur många tänker som du?
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Batistuta 15 sep 2019, 18:12

börne skrev:Jag kommer låta nån annan ta över min roll som en av dom FT ansvariga i klubben efter nästa veckas tävling. Jag pallar inte mer :-(

Jag förstår men samtidigt inte, du gör ett kanonjobb och vill ha fina tävlingsbanor. Men du vet hur jag fick ringa runt och messa en lördag för att hjälpa till med manskap. Min fråga är fortfarande var ska vi lägga krutet? För det är ingen som har hur mycket krut som helst.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Leopold 15 sep 2019, 18:13

börne skrev:Jag kommer låta nån annan ta över min roll som en av dom FT ansvariga i klubben efter nästa veckas tävling. Jag pallar inte mer :-(


Nej så fan heller börne! Du pallar och du kommer att se hur uppskattat dina och andras insatser blir när tävlingen genomförs. Blir en härlig tävlingsupplevelse i Tollarp nu och det är pga arrangörers insatser och deltagarnas engagemang.

Men såklart kan man lägga olika mängd energi på olika tävlingar. Ibland kan det vara lämpligt med enklast möjliga typ lägga utmed en väg där man enkelt kan köra ut mål. Ibland kan man tycka det är motiverat och kul att trixa till det litet, knepiga mål över vatten och där man kanske till och med får ha pilbåge för att dra linor till målen.

Det är tillströmningen av deltagare vi ska adressera, se till att marknadsföra dessa tävlingar betydligt bättre än idag och vi får fundera allvarligt på vilka barriärer (inbillade eller verkliga) som finns för att locka folk.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Batistuta 15 sep 2019, 18:21

Leopold skrev:Det är tillströmningen av deltagare vi ska adressera, se till att marknadsföra dessa tävlingar betydligt bättre än idag och vi får fundera allvarligt på vilka barriärer (inbillade eller verkliga) som finns för att locka folk.

Tillströmningen är precis det jag är ute efter, hur ska vi marknadsföra oss för att få mer folk i sporten. Som jag ser det finns det en inbillad 5 års gräns för de flesta aktiva. Då har de tröttnat. Se på SM senast inte mycket folk och mest elitsatsande eller näst intill. Ska vi ha en folksport som alla kan uppskatta, och det gör de flesta som provar på så måste vi tänka på att få in mer folk och 10 joules klassen måste upp på agendan på ett helt annat sätt.

Jag är jobbig, jag vet men det omtanken om sporten även om inte alla förstår det.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Följande användare vill tacka Batistuta för detta inlägg
Leopold (15 sep 2019, 18:29)

Re: Bygga FT-bana

Inläggav börne 15 sep 2019, 18:24

Som svar till både Bati & Leopold.

Nä... dags för nytt blod, jag tycker inte det är roligt mer, det är bara en börda nu & då är det dags att backa.

Som tur är så tycker jag det är roligt med FT men om man inte backar i tid om man känner som jag gör nu så kanske det leder till att man tappar även den glädjen!

Men egentligen inte rätt att ta detta här, det blev bara läge att säga det rakt ut nu i denna tråden. Hoppas ni förstår.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Bygga FT-bana

Inläggav gubbe 15 sep 2019, 18:38

Tror det är bättre att dra ner antal tävlingar till en per klubb och år, istället för att "bara" ställa ut enkla mål.
I Onsala finns inga vägar så där får vi släpa och dra målen runt bergknallen oavsett.
Vid stugan är det skog som kräver trädfästen, något som också tar lite tid.
Där har jag dock fördelen att jag kan sätta upp fästena i god tid så att före tävling är det bara att skruva upp målen när det är dags.
Dessutom tycker jag nästan banbyggandet ät lika roligt som tävlingen.
Enkla enahanda banor tror jag inte är lösningen på tävling. :thumbner:
Träningsbanor för klubbtävlingar är något helt annat.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Bygga FT-bana

Inläggav gubbe 15 sep 2019, 18:41

Batistuta skrev:Tillströmningen är precis det jag är ute efter, hur ska vi marknadsföra oss för att få mer folk i sporten. Som jag ser det finns det en inbillad 5 års gräns för de flesta aktiva. Då har de tröttnat. Se på SM senast inte mycket folk och mest elitsatsande eller näst intill. Ska vi ha en folksport som alla kan uppskatta, och det gör de flesta som provar på så måste vi tänka på att få in mer folk och 10 joules klassen måste upp på agendan på ett helt annat sätt.

Jag är jobbig, jag vet men det omtanken om sporten även om inte alla förstår det.


Varför skulle bra banor vara ett hinder? :?
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Leopold 15 sep 2019, 18:46

Utan folk som bygger FT-banor blir det inga tävlingar.

För litet större tävlingar i synnerhet i början av säsongen krävs det två sessioner.

1. Man kör efter en grovplan av banan, röjer växtlighet så det blir fria skotthåll i aktuella skjutställningar. Verktygsbehov: röjsåg, gräsröjare, machete etc.

2. Man sätter ut målen, på betongplatta eller trädmål. Verktygsbehov: skruvdragare, spännband, ev stolar pallar etc för att positionera mål på lämpligt sätt.

För mindre tävlingar i synnerhet i slutet av säsongen: banorna redan röjda, växtlighet börjar vissna ner och är inget problem. Man kan välja enklast möjliga mål på betongplatta, bara att placera ut utmed en väg.

Så gjorde vi tex på en tävling i december i Vittsjö jag och Robban, vi drog dit i gryningen och lade hela banan (ca 25 mål) att avnjutas i sitt, knä, stå. Hur kul och bra som helst det också. Man behöver inte konstra till det alls.

Gör inte detta svårare än vad dom behövs är mitt råd. Har man tid, energi, manskap... ja men lysande då kan man kirra litet skojiga mål över raviner bäckar och vatten, höga och låga mål. MEN: absolut inget krav för att det ska bli kul tävlingar!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Bygga FT-bana

Inläggav skjutglad 15 sep 2019, 19:06

David, jag och Ola arrangerade vår första tävling i år på LV 6 området
som David hade ordnat. För att göra det enkelt för oss la vi banan
nära stugan och det blev en fält bana som vi försökte variera
och tänka till med vind och annat för att få omväxling.

Vår största utmaning var att göra allt första gången.
Nummerlappar, skyltar, etc
Nu till nästa gång finns allt klart.
Då kommer det att gå fort att sätta ut banan.
Tror vi sa att vi kan sätta ut banan på 3 timmar nästa gång på 3 man.
Detta var även tanken med våra stolp mål. Och färdiga trädmål.
Dock har det gått åt mycket tid att färdigställa målen
men det är ett engångs arbete.
Enkelt att sätta ut och en bit från marken för att
vinden skall få tag i det. Snabbt och ta in.
Sen är det ju olika på olika ställe hur mycket man behöver röja.

Jag vet att det inte funkar överallt men på många ställe
Onsala undantaget. :o

Dom f*** betongmålen är ju ett aber att sätta ut och kräver mycket röjning för att
få till.
Senast redigerad av skjutglad 15 sep 2019, 19:07, redigerad totalt 1 gång.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Följande användare vill tacka skjutglad för detta inlägg
Leopold (15 sep 2019, 19:07)

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Leopold 15 sep 2019, 19:12

skjutglad skrev:Dom f*** betongmålen är ju ett aber att sätta ut och kräver mycket röjning för att få till.


Ja vi har ju litet av en tradition där av att det ska vara monterat på betongplatta, att sättas på mark eller kanske på en stol eller något.

Men som jag ser i Mörrum så har det växlats över till en ansenlig del "trädmål", detta underlättar en hel del vad gäller markröjning och merarbetet för att sätta upp trädmålen tycker jag generellt underskrider alternativen i arbetskalkylen.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Leopold 15 sep 2019, 19:27

Skulle även vilja bolla in en idé för att förenkla ytterligare.

Ja jag vet att FT kräver fallmål. Men vi har en nära relaterad skyttesportgren som brukar kallas "jaktstig" i Sverige.

Vad vi vill ha är ett ökat intresse att delta vid skytteträffar, behöver inte vara särskilt arbetsamt att anordna.

Kör man "jaktstig" kan man ha enkla spinner-mål, kanske något fallmål etc. Hur kul som helst vet jag av egen erfarenhet från härliga tävlingar anordnade uppe i norra Sverige, Arnemark via Piteå luftvapenklubb. Även skytteträffar i Tollarp nere i Skåneland, hur skoj som helst. Till och med mål uppe i vajande träd, galna vinklar... :-)

Försök att förstå att allt inte behöver vara tävlingar som anordnas enligt officiella World Field Target Federation-regler. Tänk mer "fältskytte" som koncept och bara kör så det ryker!!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Johanna (16 sep 2019, 16:29)

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Batistuta 15 sep 2019, 19:29

skjutglad skrev:Tror vi sa att vi kan sätta ut banan på 3 timmar nästa gång på 3 man.
D.

Detta tror jag är rätt väg att gå, 3 timmar med 3 man. Sedan vet jag att det finns många som vill göra toppbanor med det krävs folk och resurser som inte många är villiga att lägga idag förutom ett litet klientel av eldsjälar. Och ska vi få någon fart på verksamheten tror jag vi behöver tänka annorlunda och satsa mer på att få in folk i sporten innan den självdör.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Bygga FT-bana

Inläggav janned 15 sep 2019, 19:29

Batistuta skrev: Hade vi lagt hälften av de timmarna på arbetet som utfördes inför tävlingen så kanske vi fått in 10 medlemmar till istället. Det är lite så jag resonera även om det inte står i klartext.

Tråkig läsning det här, man blir lite förstummad efter all tid och arbete man lagt ner dom här åren på tävlingar :|
Visst det går att göra enklare banor men hur roliga blir dom ?! Och banläggningen är ju bara en del i arbetet...allt annat
som görs vid sidan om, inbjudningar, IndTa, priser, sätta ihop skjutlagen mm mm, det sköter inte sig själv !!
Medlemmar kan man väl ragga upp ändå under resten av tiden ! Ni kunde ju passat på nu i somras i parken,
va det nån av er somhade en FT-bössa och nåt mål med er för att visa upp vad vi egentligen pysslar med, hade ju varit ett ypperligt tillfälle !!
Så jag förstår börne att han inte pallar mer...känner likadant :cry:
Dags för nya friska krafter att ta över som vill lägga "enklare" banor och sköta allt runt omkring!
Good luck !
Bild
Användarvisningsbild
janned
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 20 sep 2012, 16:05
Ort: Asarum
Tack utdelade: 1060 gång
Tackad: 687 gånger i 234 inlägg
Skytteklubb: Mörrums SkytteGille
Luftvapen favorit: Anschutz 9015 FT

Följande användare vill tacka janned för detta inlägg
börne (15 sep 2019, 19:32), gubbe (15 sep 2019, 20:04)

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Batistuta 15 sep 2019, 19:34

Leopold skrev:Skulle även vilja bolla in en idé för att förenkla ytterligare.

Ja jag vet att FT kräver fallmål. Men vi har en nära relaterad skyttesportgren som brukar kallas "jaktstig" i Sverige.

Vad vi vill ha är ett ökat intresse att delta vid skytteträffar, behöver inte vara särskilt arbetsamt att anordna.

Kör man "jaktstig" kan man man ha enkla spinner-mål, kanske något fallmål etc. Hur kul som helst vet jag av egen erfarenhet från härliga tävlingar anordnade uppe i norra Sverige, Arnemark via Piteå luftvapenklubb. Även skytteträfafr i Tollarp nere i skåneland, hur skoj som helst. Till och med mål uppe i vajande träd, galna vinklar... :-)

Försök att förstå att allt inte behöver vara tävlingar som anordnas enligt officiella World Field Target Federation-regler. Tänk mer "fältskytte" som koncept och bara kör så det ryker!!

Jag tycker du tänker rätt där men fortfarande tänker vi på oss som varit med ett tag. Vad som lockade oss in i sporten och vad som ska locka in andra i sporten. Jag ser aldrig några större event för pr inom någon klubb utan det går ryktesvägen, ingen som bjuder in kompisar i den utsträckning jag skulle vilja. Har man bjudit en 10 kompisar/vänner/bekanta så fastnar alltid någon.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Batistuta 15 sep 2019, 19:35

Leopold skrev:Skulle även vilja bolla in en idé för att förenkla ytterligare.

Ja jag vet att FT kräver fallmål. Men vi har en nära relaterad skyttesportgren som brukar kallas "jaktstig" i Sverige.

Vad vi vill ha är ett ökat intresse att delta vid skytteträffar, behöver inte vara särskilt arbetsamt att anordna.

Kör man "jaktstig" kan man man ha enkla spinner-mål, kanske något fallmål etc. Hur kul som helst vet jag av egen erfarenhet från härliga tävlingar anordnade uppe i norra Sverige, Arnemark via Piteå luftvapenklubb. Även skytteträfafr i Tollarp nere i skåneland, hur skoj som helst. Till och med mål uppe i vajande träd, galna vinklar... :-)

Försök att förstå att allt inte behöver vara tävlingar som anordnas enligt officiella World Field Target Federation-regler. Tänk mer "fältskytte" som koncept och bara kör så det ryker!!

Jag tycker du tänker rätt där men fortfarande tänker vi på oss som varit med ett tag. Vad som lockade oss in i sporten och vad som ska locka in andra i sporten. Jag ser aldrig några större event för pr inom någon klubb utan det går ryktesvägen, ingen som bjuder in kompisar i den utsträckning jag skulle vilja. Har man bjudit en 10 kompisar/vänner/bekanta så fastnar alltid någon.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Batistuta 15 sep 2019, 19:38

janned skrev:Medlemmar kan man väl ragga upp ändå under resten av tiden ! Ni kunde ju passat på nu i somras i parken,
va det nån av er somhade en FT-bössa och nåt mål med er för att visa upp vad vi egentligen pysslar med, hade ju varit ett ypperligt tillfälle !!
Så jag förstår börne att han inte pallar mer...känner likadant :cry:
Dags för nya friska krafter att ta över som vill lägga "enklare" banor och sköta allt runt omkring!
Good luck !

Vi marknadsförde FT och skytte överhuvudtaget under 12 veckor a två dagar i veckan och fick in 6 500:- till föreningen så den insatsen tycker jag inte du ska förklena. Det var många mer timmar än en banläggning.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Bygga FT-bana

Inläggav börne 15 sep 2019, 19:43

janned skrev:Och banläggningen är ju bara en del i arbetet...allt annat
som görs vid sidan om, inbjudningar, IndTa, priser, sätta ihop skjutlagen mm mm, det sköter inte sig själv !!

När vi sen gjort allt det.

Har vi kaffe kommer man på, ingen annan tänker ju på det & ställer frågan till en medlem om denne vill köpa kaffe & man får ett nej till svar... det är då man sväljer sin tunga... knyter näven i fickan & biter ihop!!

Men som sagt, jag måste backa för min egen skull nu. Det är inget nytt, känt så här ett tag, men idag släppte jag på spärren & fick det ur mig mer än till dig kompis som ju visst om detta, det började ju redan förra året :Hughug:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Bygga FT-bana

Inläggav janned 15 sep 2019, 19:44

Batistuta skrev:
janned skrev:Medlemmar kan man väl ragga upp ändå under resten av tiden ! Ni kunde ju passat på nu i somras i parken,
va det nån av er somhade en FT-bössa och nåt mål med er för att visa upp vad vi egentligen pysslar med, hade ju varit ett ypperligt tillfälle !!
Så jag förstår börne att han inte pallar mer...känner likadant :cry:
Dags för nya friska krafter att ta över som vill lägga "enklare" banor och sköta allt runt omkring!
Good luck !

Vi marknadsförde FT och skytte överhuvudtaget under 12 veckor a två dagar i veckan och fick in 6 500:- till föreningen så den insatsen tycker jag inte du ska förklena. Det var många mer timmar än en banläggning.

Ingen som förklenar nåt, det var bara en fråga !
Och om så är fallet, bra jobbat :thumbupp:
Bild
Användarvisningsbild
janned
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 20 sep 2012, 16:05
Ort: Asarum
Tack utdelade: 1060 gång
Tackad: 687 gånger i 234 inlägg
Skytteklubb: Mörrums SkytteGille
Luftvapen favorit: Anschutz 9015 FT

Re: Bygga FT-bana

Inläggav Leopold 15 sep 2019, 20:00

Vad har ni för idéer för att vända utvecklingen ni ser, hur borde vi utveckla och i vilken riktning?

Tror vi är inne på en viktig diskussion här när det hörs "gnissel" från en av de mest framgångsrika FT-klubbarna på senare år, medlemstillströmning osv.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Nästa

Återgå till Field Target

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

  • Sponsorer