Skyttekort FT

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Skyttekort FT

Inläggav Leopold 20 nov 2018, 23:43

Avalonblower skrev:Vad gäller att skjuta med 16J på exempelvis en radhustomt så bör man betänka att anslagslätet liksom till viss del även flyktlätet från projektilen är ansenligt och inte sällan högre än vapnets avfyrningsljud.


Visst kan det vara så men behöver inte alltid. Tex en FX Royale 400 i 16J (eller i tex 27 J som är fullt möjligt i cal .177) har i princip inget avfyrningsljud, ingen större konst att få anslagsljudet i kulfånget minimalt. Flyktljud är negligerbart eftersom det är subsonic.

Och det roliga är, det spelar egentligen ingen roll mer än möjligen detta att det är trevligt att träningsskjuta utan att någon kan märka det.

I de allra flesta kommuner i landet ska det vara helt ok att skjuta med luftgevär på egna tomten, faktiskt oavsett effekt. Kolla i ordningsstadgarna så ser ni. Visst, litet om detta att man ska vara 18 år osv men inga principiella bekymmer. Har kommunen mot förmodan infört någon regel mot detta så går det att ifrågasätta mht gällande lagstiftning,

Så jag har skjutit en väldig massa med den långt ljudligare AA FTP900 i 16 J på min villatomt, har meddelat samtliga grannar om vad det handlar om och ingen har några bekymmer med att det kan låta en smula från min tomt ibland. Självklart kör jag inga träningssessioner när grannarna har grillfest eller annan trädgårdsaktivitet, man får visa litet hänsyn såklart.
___
PS. Med detta vill jag förmedla min uppfattning att man inte i onödan ska låta sitt liv begränsas av felaktiga uppfattningar av de lagar och regler som gäller. En del tror att man endast kan skjuta med licensfria vapen på tex en villatomt. Detta är i normalfallet felaktigt, det hänger inte på effekten för det första. Handlar om att man måste säkerställa säkerheten på ett betryggande sätt. Kolla ordningslagen så ser ni vad som gäller för skjutning med luftgevär på privat mark.

Så om det mot förmodan skulle dyka upp en polispatrull som hälsar på pga att någon mer avlägsen granne jag inte pratat med inkommit med en anmälan om störande beteende eller vad det nu kan handla om... jag är 100% säker på att det inte är några problem iaf inte i min kommun,

När man tänker på det... hur fasen skulle det se ut om varenda jäkel anmäler sina grannar för störande skällande taxar eller vad som helst. Löjligt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Skyttekort FT

Inläggav Silwer 21 nov 2018, 06:03

Jag får tillägga att jag när Henno3 påpekade vad som "borde" var vägen att gå för licens kom igång lite om vad jag själv tyckt.

Jag vill inte utmåla nån som skurk, det som gäller gälller och är ju inte bestämt av nån här.

Det är absolut inte säkert att mer intresse för FT finns oavsett hur man gått till väga, vi vet ju att försök har gjorts som inte givit mycket.

Det borde finnas en annan väg för licens på luftvapen, MEN det gör det helt enkelt inte idag.

Och egentligen vet jag inte om allt var ett missförstånd från TS då skyttekortet beskrivs som om det vore en licens, kanske var det missuppfattat av mig.

Anledningen att jag var tvärstum med reglerna ÄR för att det är de som gäller idag och inte de som ev. borde gälla.

Jag vidhåller att OM inte klubben aktivt sysslar med just skytte med licensbelagda luftvapen kan INTE en licens ges till någon hur mycket krutbanor och 10m match det än finns där.

Annars skulle alla givet bara söka sig till en vanlig krutklubb och panga lite med 10J bössan i ett halvår ensam och så skulle klubben skriva ut nämnda intyg för att skicka med licensansökningen.

Jag förstår inte de som försöker få det till att det är så och anar att det isf skrivits ut intyg som inte är mer än polartjänster som sen inte kontrollerats av myndighterna.

Trots allt tar ju ingen av dig licensen om du sen struntar i att skjuta på klubben helt, ännu är vi inte där.

Vägen att få licens via skydsjakt är inte heller enkel då där i stället måste skickas med papper om att man verkligen har områden hos bönder tex som man får skydsjaga på.

Det kvittar dessutom hur mycket andra licenser man har om så på automatkanoner, det blir ingen luftvapenlicens ändå, inte heller tidigare utfärdade licenser för luftvapen har nån betydelse.

On nån vill fiffla för att få ut intyg i en krutklubb så är det inte min ensak, men det är inte lagligt, likaså om man egentligen inte varit aktivt medlem alls är lagligt men hopplöst att kolla upp givetvis, allt på hur rymligt samvete klubbens ordförande har.

Visst allt kan bli sämre, vi har ju ännu iaf 10J fritt, men just licens för luftvapen är jävligt snårigt och onödigt komplicerat och tyvärr väldigt lokalt betingat, dvs ingen likhet inför det existerar utan bar var du råkar bo eller isf vem du råkar känna.
Därför bryts lagarna ständigt också.

Skrukarna kommer ändå strunta i lagar, men VI som vill registrera våra vapen och då då stå för vad de används för ska inte behöva hålla på så tycker jag.
Senast redigerad av Silwer 21 nov 2018, 06:19, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Skyttekort FT

Inläggav Batistuta 21 nov 2018, 08:44

Jag vidhåller att OM inte klubben aktivt sysslar med just skytte med licensbelagda luftvapen kan INTE en licens ges till någon hur mycket krutbanor och 10m match det än finns där.

Om det hade varit så hade det aldrig blivit några nya skytteformer i Sverige. Det är helt upp till klubben vad de vill skjuta för något.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Skyttekort FT

Inläggav Silwer 21 nov 2018, 09:04

Nej inte om det är fråga om att få ut luftgevärslicenser, isf måste klubben just hålla på med den skytteformen, en vanlig krutskytteklubb duger inte alls.

Jag förstår inte hur ni kan missförstå det?

Klubben måste ha med säg FT på "schemat" som exempel, annars går det ju inte att godkänna nånting för ett luft licensvapen.

Ruffel och båg må vara men så är det och kallas "klubbregeln" som populärnamn.

Visst du kan starta upp en klubb för tex FT åter som exempel och bygga på det, eller få en krutklubb att lägga till FT på schemat, helt uppfattat.

Men "välja vad man vill" är inget som delar ut luftvapenlicenser.

Det gamla allmäna målskytte godkäns inte av polisen utan intyget om aktivt deltagande i licenskytteformen i 6mån.

Det går inte att komma förbi rent lagligt.
Senast redigerad av Silwer 21 nov 2018, 09:05, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Skyttekort FT

Inläggav Batistuta 21 nov 2018, 09:36

Silwer skrev:
Jag förstår inte hur ni kan missförstå det?

Det gamla allmäna målskytte godkäns inte av polisen utan intyget om aktivt deltagande i licenskytteformen i 6mån.

Det går inte att komma förbi rent lagligt

Alla licensenser som skrivs ut för FT står det målskytte på. Vad är det du inte fattar.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Skyttekort FT

Inläggav Luftpangarn 21 nov 2018, 11:02

När jag pratade med en handläggare för licenser för bara ett par veckor sedan, blev det tydligt att de är ute efter att man skall ha erfarenhet av handhavande av "vapentypen". Det är det klubbtillhörighet skall stödja.

Uppenbarligen är dock "vapentyp" inte alldeles entydigt tillämpat. Om man ser likartat på brytpipa 16J och PCP 16J som samma "vapentyp", vilket de gör, kan man ju undra varför inte erfarenhet av krutskytte med gevär inte skulle duga som erfarenhet i handhavande av "vapentypen". Ur säkerhetssynpunkt och handhavande i stort, är skillnaderna utomordentligt små. Att det dessutom står "målskytte" på licenserna, gör ju kravet på klubbens specifika vapenanvändning ännu mer inkonsekvent.

Frågeställningen är ju ytters relevant, då det saknas luftskytteföreningar i stora delar av Sverige.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skyttekort FT

Inläggav börne 21 nov 2018, 11:29

Luftpangarn skrev:Ur säkerhetssynpunkt och handhavande i stort, är skillnaderna utomordentligt små. Att det dessutom står "målskytte" på licenserna, gör ju kravet på klubbens specifika vapenanvändning ännu mer inkonsekvent.

Klubben måste ju dock bedriva någon form av målskytte med LV om du ska kunna få ett föreningsintyg & sedan licens. Spelar ingen roll om du har licens & vana av krutvapen. Man får ingen licens bara så där, det måste finnas ett behov vilket det gör om du är medlem i en klubb som skjuter BR med LV eller FT.

Tror det är en jäkla massa missförstånd i denna tråden, inte alltid det går fram vad som menas i text!!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skyttekort FT

Inläggav Batistuta 21 nov 2018, 11:45

Senast redigerad av Batistuta 21 nov 2018, 13:05, redigerad totalt 1 gång.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Skyttekort FT

Inläggav Luftpangarn 21 nov 2018, 12:02

Det är exakt det jag menar Börne.

Myndighetens resonemang är skakiga. Det borde gå att ifrågasätta - inte minst som landsbyggdsfråga. Och då djävlar lär det bränna till i polisstyrelserna. Vilket jag misstänker räcker - jag kan inte tänka mig att lagregleringen är så detaljerad. Det handlar nog om myndighetspraxis, vilket går att påverka relativt lätt, bara man hittar rätt knappar att trycka på. (Men jag har inte läst lagtexten, så detta är viss spekulation.)

Att ha erfarenhet av krutskytte gevär, borde räcka för luftvapenlicens. På så sätt kan man ta sig ur moment 22 situationen, att kunna starta luftskytteföreningar där även 16J kan användas.

Skulle dessutom inte bli förvånad, om inte en del krutskyttar och föreningar, skulle kunna få intresse för LV-skytte och även FT.

Synen på luftvapen är inkonsekvent. Skillnaden mellan brytpipa och PCP är större än skillnaden mellan salongsgevär och älgstudsare, som ses likvärdiga ur handhavandesynpunkt, och skillnaden mellan salongsgevär och LV över 10J är inte avgrundsdjup. (Därav kravet på vapenskåp, får man förmoda.)

Alltså borde licens för LV över 10J kunna ges till skyttar med krutskytteerfarenhet, i likhet med licens för salongsgevär. Som "inte belastar vapengarderoben". Det blir bara snurrigare och snurrigare, ju mer man tänker efter.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skyttekort FT

Inläggav Luftpangarn 21 nov 2018, 12:03

Batistuta skrev:Punkt 1-5 för gevär och hagelvapen sidan 2.
http://www.skyttesport.se/globalassets/svenska-skyttesportforbundet/information/vapenpolicy/svsf-handlingsregler-foreningsintyg.pdf
Notera punkt 2 och 5 särskilt.


Länken funkar inte för mig?! :-(
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skyttekort FT

Inläggav Silwer 21 nov 2018, 12:15

Batistuta skrev:
Silwer skrev:
Jag förstår inte hur ni kan missförstå det?

Det gamla allmäna målskytte godkäns inte av polisen utan intyget om aktivt deltagande i licenskytteformen i 6mån.

Det går inte att komma förbi rent lagligt

Alla licensenser som skrivs ut för FT står det målskytte på. Vad är det du inte fattar.


Jag betackar mig för hårklyverier om vad det står på licensen, det är helt oitresssant här, vi pratar om hur man idag kan få licens för luftvapen målskyttevägen.

Jag antar att du vill ställa till bråk bara då flera i tråden skriver det jag skrivit hela tiden, det finns inga
genvägar, folk som sitter och ljuger de som inte vet fulla med dumheter borde skämmas.

Jag har själv en äldre licens för luftvapen, den är på målskytte, men då krävdes ingen klubb eller verksamhet för att få licensen.

Jag trodde du var hyfsat reko men jag inser nu att det ska bråkas som förr i tiden.
Senast redigerad av Silwer 21 nov 2018, 12:16, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Skyttekort FT

Inläggav dreg 21 nov 2018, 12:16

Luftpangarn skrev:När jag pratade med en handläggare för licenser för bara ett par veckor sedan, blev det tydligt att de är ute efter att man skall ha erfarenhet av handhavande av "vapentypen". Det är det klubbtillhörighet skall stödja.

Uppenbarligen är dock "vapentyp" inte alldeles entydigt tillämpat. Om man ser likartat på brytpipa 16J och PCP 16J som samma "vapentyp", vilket de gör, kan man ju undra varför inte erfarenhet av krutskytte med gevär inte skulle duga som erfarenhet i handhavande av "vapentypen". Ur säkerhetssynpunkt och handhavande i stort, är skillnaderna utomordentligt små. Att det dessutom står "målskytte" på licenserna, gör ju kravet på klubbens specifika vapenanvändning ännu mer inkonsekvent.

Frågeställningen är ju ytters relevant, då det saknas luftskytteföreningar i stora delar av Sverige.


För att det är två olika vapentyper!
Kulgevär är en vapentyp.
Luftgevär är en annan.
Hagelgervär är en.
Osv
Osv
Klart som korvspad om du frågar mig.
Om du vill förverkliga ett lagligt innehav av licensvapen så anpassa dig till dom regler som finns istället för att snöa iväg i en dröse flummiga funderingar och en massa ifrågasättande av de regler som finns. Du kommer aldrig kunna genomföra några förändringar i rådande vapenlagar.
Och ditt resonemang kring rådande vapenlagstiftning kommer inte heller leda dig fram till en eventuell licens.
Rådande regelverk är verkligen supertydligt. Jag tror dom flesta licensinnehavare håller med mig i den åsikten.
Sen finns det handläggare på tillståndsenheten som inte är speciellt bevandrade i vare sig licensförfarande eller rådande vapenlagstiftning.
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Följande användare vill tacka dreg för detta inlägg
börne (21 nov 2018, 12:23)

Re: Skyttekort FT

Inläggav Silwer 21 nov 2018, 12:17

börne skrev:
Luftpangarn skrev:Ur säkerhetssynpunkt och handhavande i stort, är skillnaderna utomordentligt små. Att det dessutom står "målskytte" på licenserna, gör ju kravet på klubbens specifika vapenanvändning ännu mer inkonsekvent.

Klubben måste ju dock bedriva någon form av målskytte med LV om du ska kunna få ett föreningsintyg & sedan licens. Spelar ingen roll om du har licens & vana av krutvapen. Man får ingen licens bara så där, det måste finnas ett behov vilket det gör om du är medlem i en klubb som skjuter BR med LV eller FT.

Tror det är en jäkla massa missförstånd i denna tråden, inte alltid det går fram vad som menas i text!!


Just så är det ju, det handlar inte om nån strid utan om hur det helt enkelt är. :)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Skyttekort FT

Inläggav Silwer 21 nov 2018, 12:22

Luftpangarn skrev:Det är exakt det jag menar Börne.

Myndighetens resonemang är skakiga. Det borde gå att ifrågasätta - inte minst som landsbyggdsfråga. Och då djävlar lär det bränna till i polisstyrelserna. Vilket jag misstänker räcker - jag kan inte tänka mig att lagregleringen är så detaljerad. Det handlar nog om myndighetspraxis, vilket går att påverka relativt lätt, bara man hittar rätt knappar att trycka på. (Men jag har inte läst lagtexten, så detta är viss spekulation.)
etc.
.


Som vanligt beskriver du "hur det "borde" vara inte hur det är egentligen.

Det är inte korrekt information du lämnar här utan var DU tycker.

Inget fel i det men märk gärna det hela att det just är vad du tycker borde var lagen och inte hur lagen är idag.

Hur enkelt det är att påverka har jag ingen aning om, det är inte exakt så vi har folk som försöker påverkan myndigheterna, för folk skiter i lagarna här i stället, men folk har åkt fast i flera fall, visserligen har de betett sig dumt men olaga vapeninehav är kanske inget man vill ha i papperna.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Skyttekort FT

Inläggav Luftpangarn 21 nov 2018, 12:35

Nej nej, jag tänker anpassa mig till gällande regler / praxis.

Jag bara menar att det är snurrigt att inte någon krutskytteform med gevär, skulle räcka som handhavandeerfarenhet för luftgevär. Oerhört svårt faktiskt, att vettigt argumentera för.

Vore kul att få veta hur det gått för någon med licens för salongsgevär / studsare / krutmålskyttevapen, som sökt licens för något luftvapen, utan medlemsskap i luftskytteförening.
Senast redigerad av Luftpangarn 21 nov 2018, 12:40, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skyttekort FT

Inläggav Silwer 21 nov 2018, 12:45

Det finns såklart och de får ingen licens.
Även de måste ha intyg från föreningen.

Visst låter snurrigt men så är det.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Skyttekort FT

Inläggav dreg 21 nov 2018, 12:58

För att följa länken så måste du registera dig.



Leta bland föreningarna får du göra själv.
Men som Börne skriver, 6 månaders aktivt medlemskap innan föreningsintyg och licensansökan är det som gäller.
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Skyttekort FT

Inläggav Luftpangarn 21 nov 2018, 13:34

Skall kolla listan, men vad jag förstått, finns ingen förening i Stockholm, som bedriver inomhusskytte vintertid.

Kankse kan jag hitta en krutförening, som låter mig använda luftgevär, inom deras ordinarie verksamhet vintertid. Har inget med licens att göra. Bara kanske möjlighet till innomhusskytte, instruktion och litet skyttesamvaro. :)

Nu skall jag ut och byta startsnöre på utombordaren. Är ju hela +3 - gäller att passa på! :lol:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skyttekort FT

Inläggav XY1 21 nov 2018, 13:48

Luftpangarn skrev:Vore kul att få veta hur det gått för någon med licens för salongsgevär / studsare / krutmålskyttevapen, som sökt licens för något luftvapen, utan medlemsskap i luftskytteförening.


Man tar alltid en risk när man ger sig in i en tråddiskussion....men

Det kanske är lättare att förstå systemet om man inser att det finns ett generellt förbud mot innehav av vapen i Sverige. Det görs vissa undantag mot detta förbud (luftvapen under 10J (för personer över 18 år) som exempel). Det kan även ges tillstånd (vapenlicens) för de personer, organisationer eller företag som har behov av vapen. Föreningar som anordnar och deltar i tävlingar i olika skyttegrenar kan få tillstånd för vapeninnehav om de tillhör något av de nationella skytteförbunden. Om medlemmar i föreningen deltar aktivt i föreningslivet och aktivt tävlar kan även de ha behov av ett eget vapen. Det föreningen då gör är att utfärdar ett intyg till polisen om att personen är aktiv i föreningen och tävlar aktivt och att personen har därför ett behov av ett eget vapen.

Behovsintyget har alltså inget med att göra om man har andra vapenlicenser. Om jag har fyra vapenlicenser för pistoler och ska köpa mig den femte så behöver jag iallafall ett behovsintyg från klubben för just det vapnet.
Senast redigerad av XY1 21 nov 2018, 14:20, redigerad totalt 1 gång.
Steyr LG110 FT/BR 16J, LP 50
AA TX200 Mk3 10J, S400 MPR FT 10J
FX Panthera 700, .22
Thomas BR/FT FAC
RAW BM500, .22 FAC
Morini CM 162E Titan
Weihrauch HW98, .22 27J
Användarvisningsbild
XY1
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 15 aug 2013, 14:21
Ort: ÄLVSJÖ
Tack utdelade: 440 gång
Tackad: 258 gånger i 126 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr LG110

Följande användare vill tacka XY1 för detta inlägg
börne (21 nov 2018, 17:06)

Re: Skyttekort FT

Inläggav Luftpangarn 21 nov 2018, 15:51

Jo det resonemanget låter ju vettigt XY1, men hur resonerar de då när folk som har andra gevärslicenser, bara så där får lätt som en plätt licens för ett salongsgevär, och det sägs då ”inte räknas i vapengarderoben”. Något ändamål krävs tydligen inte, vad jag förstått. Det synsättet borde lika gärna kunna gälla för ett luftgevär. Tom är det kanske eventuellt rimligt att hävda att det är ett bra övningsvapen på längre håll än ett 10J klarar.

Inte tar du väl en risk med att bidra i en tråd?! Jag är iaf tacksam när folk bidrar!
Senast redigerad av Luftpangarn 21 nov 2018, 15:54, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skyttekort FT

Inläggav Avalonblower 21 nov 2018, 16:30

XY1 skrev:
Luftpangarn skrev:Vore kul att få veta hur det gått för någon med licens för salongsgevär / studsare / krutmålskyttevapen, som sökt licens för något luftvapen, utan medlemsskap i luftskytteförening.


Man tar alltid en risk när man ger sig in i en tråddiskussion....men

Det kanske är lättare att förstå systemet om man inser att det finns ett generellt förbud mot innehav av vapen i Sverige. Det görs vissa undantag mot detta förbud (luftvapen under 10J (för personer över 18 år) som exempel). Det kan även ges tillstånd (vapenlicens) för de personer, organisationer eller företag som har behov av vapen. Föreningar som anordnar och deltar i tävlingar i olika skyttegrenar kan få tillstånd för vapeninnehav om de tillhör något av de nationella skytteförbunden. Om medlemmar i föreningen deltar aktivt i föreningslivet och aktivt tävlar kan även de ha behov av ett eget vapen. Det föreningen då gör är att utfärdar ett intyg till polisen om att personen är aktiv i föreningen och tävlar aktivt och att personen har därför ett behov av ett eget vapen.

Behovsintyget har alltså inget med att göra om man har andra vapenlicenser. Om jag har fyra vapenlicenser för pistoler och ska köpa mig den femte så behöver jag iallafall ett behovsintyg från klubben för just det vapnet.


Precis - en bra sammanfattning.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Skyttekort FT

Inläggav XY1 21 nov 2018, 16:34

Nja, kal .22 ”enpetare”, salongsgevär kan få licens på, om man har rätt att jaga med fällor, för avlivning av fångade djur. Annars är det för målskytte, med samma krav som andra tävlingsvapen, det vill säga, behovsintyg.
Steyr LG110 FT/BR 16J, LP 50
AA TX200 Mk3 10J, S400 MPR FT 10J
FX Panthera 700, .22
Thomas BR/FT FAC
RAW BM500, .22 FAC
Morini CM 162E Titan
Weihrauch HW98, .22 27J
Användarvisningsbild
XY1
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 15 aug 2013, 14:21
Ort: ÄLVSJÖ
Tack utdelade: 440 gång
Tackad: 258 gånger i 126 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr LG110

Följande användare vill tacka XY1 för detta inlägg
börne (21 nov 2018, 17:09)

Re: Skyttekort FT

Inläggav Avalonblower 21 nov 2018, 16:41

Leopold skrev:
Avalonblower skrev:Vad gäller att skjuta med 16J på exempelvis en radhustomt så bör man betänka att anslagslätet liksom till viss del även flyktlätet från projektilen är ansenligt och inte sällan högre än vapnets avfyrningsljud.


Visst kan det vara så men behöver inte alltid. Tex en FX Royale 400 i 16J (eller i tex 27 J som är fullt möjligt i cal .177) har i princip inget avfyrningsljud, ingen större konst att få anslagsljudet i kulfånget minimalt. Flyktljud är negligerbart eftersom det är subsonic.

Och det roliga är, det spelar egentligen ingen roll mer än möjligen detta att det är trevligt att träningsskjuta utan att någon kan märka det.

I de allra flesta kommuner i landet ska det vara helt ok att skjuta med luftgevär på egna tomten, faktiskt oavsett effekt. Kolla i ordningsstadgarna så ser ni. Visst, litet om detta att man ska vara 18 år osv men inga principiella bekymmer. Har kommunen mot förmodan infört någon regel mot detta så går det att ifrågasätta mht gällande lagstiftning,

Så jag har skjutit en väldig massa med den långt ljudligare AA FTP900 i 16 J på min villatomt, har meddelat samtliga grannar om vad det handlar om och ingen har några bekymmer med att det kan låta en smula från min tomt ibland. Självklart kör jag inga träningssessioner när grannarna har grillfest eller annan trädgårdsaktivitet, man får visa litet hänsyn såklart.
___
PS. Med detta vill jag förmedla min uppfattning att man inte i onödan ska låta sitt liv begränsas av felaktiga uppfattningar av de lagar och regler som gäller. En del tror att man endast kan skjuta med licensfria vapen på tex en villatomt. Detta är i normalfallet felaktigt, det hänger inte på effekten för det första. Handlar om att man måste säkerställa säkerheten på ett betryggande sätt. Kolla ordningslagen så ser ni vad som gäller för skjutning med luftgevär på privat mark.

Så om det mot förmodan skulle dyka upp en polispatrull som hälsar på pga att någon mer avlägsen granne jag inte pratat med inkommit med en anmälan om störande beteende eller vad det nu kan handla om... jag är 100% säker på att det inte är några problem iaf inte i min kommun,

När man tänker på det... hur fasen skulle det se ut om varenda jäkel anmäler sina grannar för störande skällande taxar eller vad som helst. Löjligt.


Jag håller med dig i sak om att det inte finns några juridiska hinder i sak för att skjuta med ett licensvapen som inte är ett eldvapen på den egna tomten.

Det finns dock två förbehåll:

1. Den allmänna ordningsstadgan är dispositiv, en lokal ordningsstadga (som kan säga tvärtom) har företräde.
2. Skyttet får inte ske på ett sådant sätt att "fara eller olägenhet för annan anses föreligga".

Just det sista direktivet är högst subjektivt och här har ordningsmakten ett tolkningsföreträde i den aktuella situationen. Om exempelvis en polisperson anser att fara föreligger så kan denna göra ett "skyddsomhändertagande" av vapnet medan utredning pågår. Visst kan man få tillbaka vapnet utan konsekvenser efteråt om denna utredning exempelvis läggs ner, men det är ju alltid retfullt att bli av med vapnet. En del brottsutredningar tenderar ju till att vara ganska långdragna processer, juridiskt sett.

Jag tror det är sunt att utgå ifrån att en person som inte vet om att skytte pågår per automatik utgår ifrån att något olagligt sker. Numera så tenderar människor att ringa polisen för väldigt små bagateller och i synnerhet när skjutvapen är inblandade.

Om polisen faktiskt dyker upp så tror jag att man har ett bättre läge om man använder ett licensfritt snarare än ett licenspliktig vapen.

Detta är bara mina gissningar men min rekommendation är att man tänker efter innan man försätter sig i en utsatt situation.

Vad gäller anslagsläge så tenderar många att underskatta detta, vilket på många sätt är naturligt då det uppstår en god bit ifrån skytten, jämfört med exempelvis avfyrningslätet. Samma sak, fast i mindre skala gäller för flyktlätet - men - skjuter man med 10J och kaliber 177 jämfört med kaliber 22 så hör man tydligt en skillnad i lätet. Ännu snabbare projektiler tydliggör skillnaden än mera markant.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Skyttekort FT

Inläggav Leopold 21 nov 2018, 17:00

Jo det är sant att det kan finnas hinder i en lokal ordningsstadga, detta måste man kolla.

Men då handlar det om att luftvapenskytte är förbjudet på bestämda områden tex detaljplanelagt område, gäller allt luftvapenskytte.

Hade jag bott i en sådan kommun så skulle jag försökt ändra på detta. Det är poängen med luftvapenskytte att man ska kunna bedriva det i trädgården tex, att inskränka på detta kan inte vara rätt och riktigt.

I övrigt, kör en rak och ärlig kommunikation med grannar om luftvapenskyttet och det brukar lösa sig. Men visst, har man en granne som absolut inte kan tänka sig detta så har jag ingen bra lösning.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Skyttekort FT

Inläggav dreg 21 nov 2018, 17:23

XY1 skrev:Nja, kal .22 ”enpetare”, salongsgevär kan få licens på, om man har rätt att jaga med fällor, för avlivning av fångade djur. Annars är det för målskytte, med samma krav som andra tävlingsvapen, det vill säga, behovsintyg.


Ja, alltså som fångvapen poänglöst, som målskyttevapen 1 poäng. Eller minns jag fel nu?
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

FöregåendeNästa

Återgå till Field Target

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer