Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Leopold 25 sep 2018, 19:14

Vi har pratat om detta tidigare, att vi inte bara kan behöva tampas med temp-shift i kikarens parallaxinställning ("avståndsbedömning") utan även att vi har olika kulbana under olika omgivningsförutsättningar.

Vad som funkade i södra Polen i 30+ eller Portugal uppåt 40+ fungerar förmodligen inte här hemma i 10+.

Finns många parametrar som spelar in lufttemp, luftfuktighet, lufttryck för att ta några... svårt att ha en skjutkurva redo att använda för varje tillfälle. Blir en massa jobbigt tejpande... på VM i Portugal för några år sedan hade jag med mig fem olika skjutkurvor och valde en lämplig under inskjutningsdagarna och smackade på.

Jag ger ett exempel nedan där jag skrivit ut "scopetapes" från Chairgun där jag enbart ändrat temp i "environmental settings". En enkel tolkning är att ju varmare det är desto flackare kulbana, väldigt naturligt eftersom kall luft är tätare. Liknande sker om man ändrar lufttryck, ju lägre lufttryck desto flackare kulbana.

Skillnaderna är inte obetydliga, det står 40 klick per varv men det är i själva verket 80 klick per varv på Sightron S3 med 8 klick per MoA. Avvikelser på 0,5 - 1 MoA betyder att man kommer att missa avgörande mål.

Det man kan lägga märke till (och det ser man även på motsvarande kurvor i Chairgun och i verklighetens träfflägen) är att man måste kompensera i båda ändar, inte bara uppåt långhållen. Dvs skjuter jag i 10+ C så får jag ett alltför högt träffläge på skjutkurvans högsta punkt (25 - 30m) och måste skruva ner ytterligare om jag går på en kurva som stämmer för 30+ C. Detta gäller även för de kortare avstånden, de träffar högt med en alltför varm skjutkurva och kan göra att man missar "enkla" reducerade KZ på säg 15 - 20 meter - om jag vid inskjutningen sett till att ha rätt träffläge på tex 50 meter.

För att följa länken så måste du registera dig.



Frågan är hur man bäst kan förbereda sig för att skjuta efter en korrekt skjutkurva givet aktuella förutsättningar. Det går att ha två av dessa kurvor fastklistrade på tex en litet förstorad höjdratt, övre delen - dvs andra varvet - med sub-11metersmarkeringarna kan man fixa med lappar för det skiljer inte nämnvärt temp-mässigt (i detta exempel).

Kollat litet hur andra gör på VM och det är inte ovanligt att man kör med tabeller vid sidan om. Tycker inte riktigt om det, vill helst att allt är fast inkodat i utrustningen... men det är kanske inte möjligt? Hur gör ni andra?

Helst av allt skulle jag vilja ha en flexibel display typ electronic ink / e-paper istf trad scopetape där man kan visa den skjutkurva som passar bäst... men det ligger några år framåt innan det kan bli aktuellt :)
__
Edit: ändrade litet i titeln, både temp och lufttryck har avgörande effekt på luftens densitet som är vad som ställer till det med våra skjutkurvor (luftfuktighet mer marginellt).
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Tomaz (25 sep 2018, 19:34), Nitro (25 sep 2018, 19:47)

Re: Temp-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Nitro 25 sep 2018, 19:56

Ja det har vi alla problem med.
Jag har min skjutkurva tejpad på bössan.
David har det på vänsterarmen.
Tänker att tempen kommer garanterat att ändra sig under dagen som det ser ut nu.
Relativt kyligt på morgonen när vi börjar nu på SM för att ett par timmar senare bli varmare när solen börjat värma om det nu blir sol.
Så det kan ju vara bra att ha 2-3 olika skjutkurvor för den ungefärliga tempen med sig. En för 5 grader en för 10 och en för 15 typ.

Själv har jag inte kommit så långt så jag har dessa skjutkurvor men det hade varit bra.

För min del skulle jag kunna ha uppsättningar med olika temp som jag kunde tejpat på beroende på temp vid inskjutningen.

Inte lätt att hålla skjutkurvorna i huvudet.
Så för de flesta av oss blir det nog att man vet om att skotten går lågt vid kall temp och kompensera för det.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Temp-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Leopold 25 sep 2018, 20:30

Nitro skrev:Inte lätt att hålla skjutkurvorna i huvudet.
Så för de flesta av oss blir det nog att man vet om att skotten går lågt vid kall temp och kompensera för det.


Jo det är väl inte otänkbart att man kör efter kompensationstabeller om man inte vågar "höfta", kanske rätt kvickt och enkelt om man blir van vid det.

När jag testpangade sist i söndags så såg jag lustigt nog de största skillnaderna vid 15 - 20 meter där var träffläget 1/2 MoA högre än väntat... men då gick jag efter en gammal 30 grader C skala som nollats på 40 meter och stämde ok på 50m också. Som sagt, 1/2 MoA (fyra klick i detta fall) kanske inte låter mycket men jag garanterar att det kan räcka för att missa en 15mm KZ på dessa avstånd... allt mikro-vingelutrymme blir förbrukat.

Mitt beting för nästa säsong är att samla betydligt mer data under olika miljöförhållanden och mer noggrannt och systematiskt, enda sättet att få styr på det här med ballistiken.
__
PS. Eftersom jag kan ha två skjutkurvor på min höjdratt (inte tre det blir för plottrigt...) så ska jag testa att köra med 10 grader C och 30 grader C, borde vara relativt enkelt att höfta rimliga inställningar kring dessa hållpunkter beroende på vad som gäller för dagen. Man får prova sig fram vad som funkar...
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Temp-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Leopold 26 sep 2018, 16:27

Efter att ha kikat litet på skjutkurvorna så bestämde jag mig för att en hyfsad kompromiss får duga. Det händer uppenbarligen inte särskilt mycket med skjutkurvan under 40 meter såvida vi inte pratar om att skjuta i typ -10, -20 grader C... men då är det jobbigt av andra anledningar tex att projektilhastigheten inte är sig lik alls.

Så jag printade ut den nya, korrekta kurvan som gäller för 10 grader C (normalt lufttryck, luftfuktighet), detta korrigerar bekymren kring 15 - 25 meter jag såg nu sist med min gamla 30-graderskurva... inte så konstigt. Tejpa fast och vara noga med min 50m-referensträffläge som jag verifierat åtskilliga ggr under samma tempförhållanden.

Sedan satte jag helt enkelt klisterlappar för att märka upp varannan meter över 40 meter, som det ser ut vid 30 grader C samma förhållanden.

Man kan nog anta relativt linjära träfflägesförändringar över temp i intervallet 0 - 40 grader C och då kan jag enkelt interpolera/extrapolera fram hur jag ska ställa ratten i det intervallet. Jag har alltså skjutkurvorna för 10 grader C och 30 grader C på plats, allt däremellan och utanför får jag höfta. På så sätt kan jag hantera fem skjutkurvor hyfsat; 0, 10, 20, 30, 40 grader Celcius lufttemp.

Egentligen är det inte helt rätt uttryckt, handlar om att hantera olika luftdensitet där luftens temp bara är en faktor. Så vid inskjutningen gör jag som jag gjorde sist, skjuter några skott på ett känt långt avstånd tex 50 meter och ser vilken av de fem skjutkurvorna jag ska välja. Träffläget avgörs av lufttryck, lufttemp, luftfuktighet... ja ni fattar :)

Så här simpelt ser det ut nu, avståndsmarkeringarna för 11, 10 och 9 meter på andra varvet satte jag längst ner och är i stort sett identiska oavsett temp i intervallet 0 - 30 grader C.

För att följa länken så måste du registera dig.



Återstår att utvärdera om det kan vara så här enkelt eller om det behövs finslipning... men ju enklare desto bättre!

__
PS. Angående parallaxhjulet... ja jag vet, måste hitta någon bättre lösning så man får mer separation mellan 40 - 50 meter. Litet väl mycket "känsla" som krävs för avläsning där under olika kikartemperaturer.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Temp-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav gubbe 26 sep 2018, 17:30

Jag har en lite annorlunda lösning som jag tycker fungerar bra.
Inga meter på hjulet utan i stället en logaritmisk skala där siffrorna blir tätare ju närmare 50 meters markering man kommer.

För att följa länken så måste du registera dig.



Sen tittar jag på tabellen och klickar in tornet till det avlästa värdet.

För att följa länken så måste du registera dig.



Kall och varm skala, bara att välja. :)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
Leopold (26 sep 2018, 18:18)

Re: Temp-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Leopold 26 sep 2018, 18:15

Jag gillar din lösning gubbe! Har sett du visat den förut och den funkar uppenbarligen mycket bra över tid och som bevisats i skjutresultat. Vill du ändra något tex byta till annan kulsort så printar du ut en ny översättningstabell.

Frågan är hur det hanterar detta med att kikaren anger en smula olika avstånd (lägen på din logarimiska skala) beroende på *kikarens* temperatur, tillsammans med detta att man får olika kulbanor i synnerhet över 40 meter beroende på luftens täthet som beror av *luftens* temperatur, relativ luftfuktighet, lufttryck.

Problemet - rent tekniskt sett - är att kikaren kan ha en temp som är rätt mycket högre än luftens temp och det blir oklart när man ska gå efter "varm" eller "kall" skala. Men det skulle inte förvåna mig om det går att bortse ifrån för det mesta, att effekterna kanske tar ut varandra tillräckligt bra.
__
PS. Noterar att det inte är många som känner för att bidra i denna tråd. Faktum är att vi är inne och pillar på ett av de mest "o-googlingsbara" ämnena kring FT nämligen hur man kniper de där sista avgörande poängen i trixiga tävlingar med långa och svåra mål via tekniskt försprång.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Leopold 27 sep 2018, 17:09

Som synes fick jag litet blodad tand när det gäller att få kläm på dessa träfflägesförändringar man kan uppleva. Senaste året vet jag knappt hur många gånger jag varit och pillat med "zeroing" av höjdratten, skjutkurvor, rätt stora ändringar behövdes för att klara sig hjälpligt under våren.

Men nu blev det dags för en total reset av allt och börja på ny kula med en ny regulator som tycks funka fint, plus nya strategier för hur man bäst anpassar sig till rådande tävlingsförutsättningar.

En sak jag glömde och som borde förklarats i första inlägget: förutsättningen är att man har stenkoll på sin projektilhastighet, den måste ligga perfekt där den ska vara annars är allt sånt här lönlöst att fundera på.

Den som vill läsa litet mer om hur man funderar på engelska forum kring dessa frågor har faktiskt litet att hitta trots allt om man söker riktigt djupt och noga. Rekommenderar denna tråd som jag hittade idag och där dyker det även upp ett intressant mätinstrument "Kestrel 4000" som kan bestämma en viktig storhet i sammanhanget, "Density Altitude": För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Sweron 27 sep 2018, 17:43

Istället för att köpa en Kestrel 4000, så skulle jag vilja tipsa om appen ”Density Altitude+”, för blygsamma 20 kronor! Appen plockar väderdata från nätet, positionshöjd via GPS och telefonens barometer för att därefter beräkna density altitude värdet.
Om någon orkar sig på ett test av detta, så berätta gärna hur ni upplever det. Kanske något att prova på?
Användarvisningsbild
Sweron
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 17 dec 2015, 20:08
Ort: Staffanstorp (Lund)
Tack utdelade: 79 gång
Tackad: 147 gånger i 92 inlägg
Skytteklubb: Björnstorps SSK
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Sweron för detta inlägg
Leopold (27 sep 2018, 17:55), Nitro (27 sep 2018, 18:44)

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Leopold 27 sep 2018, 18:00

Jag tänkte i exakt samma banor, varför sitta och mäta fram data som redan finns? In i en formel bara och ut ploppar ett värde som kan indikera om det är den ena eller andra skjutkurvan som borde passa bäst.. sedan kolla mot vad verkligheten säger osv.

Lysande tips Sweron ska genast kolla upp detta! Dock kan man fråga sig om det är tillåtet att använda en sådan app under tävlingar men givetvis lysande för att kalibrera sina sinnesintryck mot resultat som sagt under träning och kanske även under inskjutning, efter tävlingen om man blev överraskad av plötsliga POI-shifts.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav börne 27 sep 2018, 18:05

Nu kommer ett OT inlägg. Sorry för det :oops:

Det har ju diskuterats i lite trådar nu hur vi ska locka till oss nya FT skyttar & till dom vill jag bara säga att man måste verkligen inte "nörda" ner sig på detta vis om allt, själv tänker jag inte alls på sånt här, snarare går det som bäst när jag lyckas stänga av hjärnan helt & inte tänker på saker alls utan bara skjuter. Om man verkligen hade varit tvungen att tänka på luftens densitet & exakt vilken temp det är ute & hur varm/kall kikaren är i förhållande till utetempen så hade det gjort FT sjukt tråkigt för mig personligen, alla är vi olika!

Nu säger jag inte att det inte påverkar, bara att vissa av oss som håller på med FT klarar oss relativt bra utan att tänka så mycket på detta!

Bara så eventuella FT intresserade inte tänker att detta är ett måste!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav gubbe 27 sep 2018, 18:33

börne skrev:Nu säger jag inte att det inte påverkar, bara att vissa av oss som håller på med FT klarar oss relativt bra utan att tänka så mycket på detta!

:-)


Vi är olika personligheter helt enkelt. En del gillar att "nörda" ner sig till minsta beståndsdel för att dom helt enkelt tycker det är kul. :thumbupp:
Vi andra som inte begriper bättre, vet ju inte om alla svårigheter, som tur är, så vi träffar ibland ändå. :cheeRs:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
börne (27 sep 2018, 18:45)

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Sweron 27 sep 2018, 18:35

Så sant Börne. För min egen del är jag övertygad om att denna typ av nörderi egentligen inte ger mig något precisionsmässigt när jag skjuter. Däremot är jag sådan att när jag hittar något jag verkligen gillar (FT just nu!) så gottar jag ner mig i alla möjliga (och onödiga) detaljer Som när jag fokuserade på fotografering, då var det bländare, pixlar och ljusmätare för hela slanten. Fastän det finns ett autoläge på kameran. Men visst, så fick jag också ett SM-guld i undervattensfotografering! :)
Men det var då, nu är det Field Target. Med density altitude!
Användarvisningsbild
Sweron
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 17 dec 2015, 20:08
Ort: Staffanstorp (Lund)
Tack utdelade: 79 gång
Tackad: 147 gånger i 92 inlägg
Skytteklubb: Björnstorps SSK
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Sweron för detta inlägg
börne (27 sep 2018, 18:48)

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Leopold 27 sep 2018, 18:41

Det är absolut en befogad kommentar börne! Kollar man på tråden jag refererade till på STB-forumet så ser du precis samma sak, en del bara skakar på huvudet, tycker det funkar bra utan att fundera på dylikt.

Denna tråd är för nördar, så är det. Absolut inte något man behöver fundera på alls egentligen för att utveckla intresset.

Så i den här tråden pratar vi om förklaringar och vad man kan göra om man upplevt "obegripliga" träfflägesförändringar som man misstänker har med omgivningsförhållanden att göra. Finns många andra problemkällor som måste uteslutas först om man upplever problem, relaterat till bössa, sikte, montage osv.

Men min filosofi är att jag försöker göra vad jag kan för att ta hänsyn till effekter som beror av rent fysiska och mätbara faktorer och samband, detta för att få litet mer "slack" för att hantera alla de faktorer jag inte fullt ut kan kontrollera tex hur vinden påverkar kulans färd, egen instabilitet pga instabila skjutställningar etc.

___
PS. Förresten så såg jag att den där fina appen "Altitude Density +" bara fanns för iPhone... trist. Försöker hitta något liknande som bara hämtar tillgängliga data och fixar på egen hand, vill inte mäta något som redan är mätt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
börne (27 sep 2018, 18:52)

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Nitro 27 sep 2018, 18:50

Ja och hur nördigt är det inte att sitta och väga varje skott med diamantvåg med 1000 dels gram i precision, haha

Oavsett sport/intresse kommer det alltid att finnas de som nördar ner sig, det bör även nybörjare förstå, men bra att det påminns Börne :thumbupp:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
börne (27 sep 2018, 18:52)

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav börne 27 sep 2018, 18:51

Leopold skrev:Denna tråd är för nördar, så är det.

Som tur är så är vi alla FT "nördar" på något vis, annars hade jag inte valt det uttrycket, inte menat som något negativt så att säga :wink:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Leopold 27 sep 2018, 19:02

Nejdå jag är helt med på vad du menar börne.. och även nitro har definitivt en poäng med detta att mäta/väga kulor som jag vet att en del filurer pysslar med när de tror ingen ser... haha :-)

Tror de flesta försöker att hitta sätt att skaffa sig en liten smula kontroll över vad som faktiskt går att kontrollera till viss del... i en sport där så otroligt mycket handlar om rutin, erfarenhet och magkänsla till syvende och sist.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Sweron 27 sep 2018, 19:16

Leopold skrev:PS. Förresten så såg jag att den där fina appen "Altitude Density +" bara fanns för iPhone... trist. Försöker hitta något liknande som bara hämtar tillgängliga data och fixar på egen hand, vill inte mäta något som redan är mätt.

Jag var bara tvungen att skaffa den. :-) Vad är tjugo kronor?
Användarvisningsbild
Sweron
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 17 dec 2015, 20:08
Ort: Staffanstorp (Lund)
Tack utdelade: 79 gång
Tackad: 147 gånger i 92 inlägg
Skytteklubb: Björnstorps SSK
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav gubbe 27 sep 2018, 19:54

Något jag funderat över när det gäller temp-shift är om problemet sitter i själva kikaren, eller om det i själva verket är bössan/fästena som beroende på temp rör sig.
Vet att när jag skjuter med FWBn så "vrider" sig pipan (eller vad det nu är) ganska markant om solen plötsligt värmer på från ett håll. :?
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Leopold 27 sep 2018, 20:12

gubbe skrev:Något jag funderat över när det gäller temp-shift är om problemet sitter i själva kikaren, eller om det i själva verket är bössan/fästena som beroende på temp rör sig.
Vet att när jag skjuter med FWBn så "vrider" sig pipan (eller vad det nu är) ganska markant om solen plötsligt värmer på från ett håll. :?


Hur märker du att pipan / sikte verkar vrida sig? Lufttemp/-tryckberoende träffpunktsförändringar märks bara på litet längre avstånd, över 40 meter i 16J och jag gissar 30+ meter i 10 J, ska typiskt visa sig som lägre träffläge i tätare luft (högre lufttryck eller lägre lufttemp). Har du temperaturberoende träffpunktsförändingar över alla skjutavstånd så verkar det ju tyda på något bimetallartat fenomen dvs att siktet (typiskt aluminium) utvidgar sig mer med ökad temp än vad stålet i fwb300's mekanism/kilspår gör.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav gubbe 27 sep 2018, 20:25

Leopold skrev:Hur märker du att pipan / sikte verkar vrida sig?


Helt enkelt genom att träffbilden vandrar ut till höger när solen värmer på från vänster.
Märks när jag skjuter och plötsligt har solen lysande från sidan. Som det kan vara på sommaren en halvklar dag.
Går solen i moln tar det inte lång stund förrän träffbilden vandrar tillbaka.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Leopold 27 sep 2018, 20:44

gubbe skrev:
Leopold skrev:Hur märker du att pipan / sikte verkar vrida sig?


Helt enkelt genom att träffbilden vandrar ut till höger när solen värmer på från vänster.
Märks när jag skjuter och plötsligt har solen lysande från sidan. Som det kan vara på sommaren en halvklar dag.
Går solen i moln tar det inte lång stund förrän träffbilden vandrar tillbaka.


Då har du säkert träfflägsförändringar över alla avstånd, verkar vara litet "bimetallartat". Kan säkert avhjälpas helt genom att skydda riggen mot solstrålning, sett många särskilt i VM-sammanhang som har sådana där aluminiumflärpar för vindrutor på bilar att täcka över med mellan skjutstationerna.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav börne 27 sep 2018, 20:55

gubbe skrev:
Leopold skrev:Hur märker du att pipan / sikte verkar vrida sig?


Helt enkelt genom att träffbilden vandrar ut till höger när solen värmer på från vänster.
Märks när jag skjuter och plötsligt har solen lysande från sidan. Som det kan vara på sommaren en halvklar dag.
Går solen i moln tar det inte lång stund förrän träffbilden vandrar tillbaka.

Det där har Leif snackat om... kommer inte ihåg riktigt vad han sa men har för mig det var någon sorts illusion på själva målet när solen lyser rakt från sidan!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Sweron 05 jan 2019, 12:09

Bestämde mig idag för att genomföra ett enkelt experiment för att se hur min bössa och kikare egentligen påverkas av termperaturförändringar.
Utrustning: FX Royale 400 FT, Hawke Sidewinder ED 10-50x60, JSB Exact 4.52. Liggande skytte med stöd under bössan.
Jag satte upp måltavlor på 12, 25 resp 45 meters avstånd.
5 skott sköts på respektive avstånd, först med "rumstempererad" utrustning (21 grader Celsius), därefter fick allt (bössa, kikare, diaboler) ligga ute i 45 minuter för att kylas ner till utetemperatur (2 grader Celsius) innan jag sköt ytterligare 5 skott på respektive avstånd.
Inför varje tavla bedömde jag avstånd med kikaren utan att se på vad parallaxhjulet visade, för att därefter skruva in höjdratten efter vad avståndsbedömningen visat. Detta för att få en så tävlingsrealistisk situation som möjligt, där kombinationen av kikare och bössa bedöms.
Vinden idag låg på 2-4 m/s, och i detta experiment har jag valt att inte bry mig om den horisontella spridningen. Därför gjorde jag en bedöming inför varje 5-skottstavla och höll ut lika mycket inför dessa skott, även om vindflaggan visade på en hel del vindvariation.
Resultaten var överraskande (positiva) för mig!
Avståndsbedömningarna på 12 meter visade 12,5 meter både varm och kall.
Avståndsbedömningarna på 25 meter visade 25 meter varmt och 26 meter kallt.
Avståndsbedömningarna på 45 meter visade 45 meter varmt och 46 meter kallt.
Dessa små skillnader skulle kunna förklaras med den mänskliga faktorn, speciellt bedömningen på 45 meter.

Skjutträffarna registrerades med appen TargetScan.

För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.


Bilderna ovan är 12 meter, varmt (5 mm högt träffläge) resp kallt (4.5 mm högt träffläge).

För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.


Bilderna ovan är 25 meter, varmt (7 mm högt träffläge) resp kallt (2.5 mm högt träffläge).

För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.


Bilderna ovan är 45 meter, varmt (3.4 mm högt träffläge) resp kallt (3.6 mm lågt träffläge).

Så hur ska dessa resultat tolkas? Min bedömning är att träffbilderna på 12 och 25 meter talar för att min utrustning INTE påverkas nämnvärt av dess temperatur. Jag tror också att eventuellt förändringar på 45 meter är försumbara och drunknar i den mänskliga faktorn.
Vad detta experiment inte jämfört är eventuell yttre påverkan (utetemperatur: 2 grader Celsius/density altitude:-520 meter), eftersom dessa var desamma under alla skjutsessioner. Endast UTRUSTNINGENS temperatur varierade, men detta såg som sagt var inte ut att påverka avståndsbedömning och skjutkurvor.
"Problemet" med mina resultat är att de talar emot de erfarenheter som många av våra erfarna skyttar har. Eventuellt kan det vara så att temperaturförändringar åt andra hållet, dvs "normaltempererade" vs soluppvärmd högsommarvärmd utrustning påverkar mer? Vi får se om jag orkar mig på ett motsvarade experiment när sommaren kommer. Men för tillfället känner jag att eventulla bommar i kyla får skyllas på mig...

Med hänsyn till tidigare (och eventuella framtida) kommentarer, japp, detta är att nörda ner sig! :lol:
Användarvisningsbild
Sweron
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 17 dec 2015, 20:08
Ort: Staffanstorp (Lund)
Tack utdelade: 79 gång
Tackad: 147 gånger i 92 inlägg
Skytteklubb: Björnstorps SSK
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Nitro 05 jan 2019, 12:35

Det jag med många andra har erfarenhet av är att siktet visar fel avstånd mot vad det är i verkligheten ofta 2-3m fel. Oftast uppstår detta fenomen över 25-30m.

Tänkte på din test nu att du sköt på samma avstånd med kall bössa och då visste du avståndet redan alltså vad siktet visade när det var varmt.

Testa att mäta upp ett visst avstånd runt 40m - 45m med varm resp. kall bössa och se ifall siktet visar samma avstånd.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Sweron 05 jan 2019, 14:39

Nitro skrev:Tänkte på din test nu att du sköt på samma avstånd med kall bössa och då visste du avståndet redan alltså vad siktet visade när det var varmt.

Testa att mäta upp ett visst avstånd runt 40m - 45m med varm resp. kall bössa och se ifall siktet visar samma avstånd.

Det du föreslår ingick i mitt test. Jag var medveten om vilket avstånd målet stod på, men ”steg 1” i mitt lilla test var att skruva på parallaxhjulet (utan att tjuvkika på avståndsskalan) tills jag hade skarp bild. Därefter läste jag av på hjulet, och denna del av testet visade ingen egentlig skillnad mellan varm o kall kikare.
Användarvisningsbild
Sweron
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 17 dec 2015, 20:08
Ort: Staffanstorp (Lund)
Tack utdelade: 79 gång
Tackad: 147 gånger i 92 inlägg
Skytteklubb: Björnstorps SSK
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Nästa

Återgå till Field Target

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer