Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav skjutglad 05 jan 2019, 15:29

Min erfarenhet av temp shift i kikaren fick jag på SM
i höstas då jag missade ett par mål då kikaren visade 46 när
det var 50m.
Då jag inte skjuter under +3 och sällan är ute mer än 45 min
vid dom tillfällena så har jag inte haft något problem innan.
Kikaren har annars fungerat hela vägen upp till +45.
Det tog tid innan det flyttade sig först efter ca +1 timme.
Har även sett på SB att det brukar ta över en timme att kyla ner kikaren
så att du kan råka ut för tempshift lite beroende på utetemp givetvis.
Så du kanske skall prova att låta den vara ute lite längre.

Kommer i fortsättningen ha en kemisk värmestav i väskan
om de finns risk för tempshift vid tävlingar så
behöver man inte bry sig om problemet.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav gubbe 05 jan 2019, 15:54

Sweron skrev: dvs "normaltempererade" vs soluppvärmd högsommarvärmd utrustning påverkar mer?


Så upplever jag problemet.

Kul test hur som helst. :thumbupp:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Marsi 05 jan 2019, 16:28

Sköt in ett nytt sikte strax innan kul och det vara bara någon grad över nollan /svårt att hålla sig med nya leksaker). Började med att ställa en massa tavlor var 5e meter för att sätta markeringar på sidohjulet (var nog mer eller mindre rumstemperatur efter resan till skjutbanan), gick sedan över till att ratta in skjutningen.

Efter ett tag märkte jag att sidohjulet inte stämde längre, visade ett par meter kort, men det var 1-1,5 timme in i skjutningen, så det tar tid innan det blir kallt, och då var det framme hela tiden. Tror att man kommer långt med att bara hålla det instängt i väskan utom när man skjuter.
Marsi
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 14 jun 2017, 19:03
Ort: Ödåkra
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 65 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 mk4

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Sweron 05 jan 2019, 16:53

Låter som om jag skulle låtit sakerna kylas ner en längre tid för att vara säker på att allt nått låg temperatur. Kanske jag låter dem ligga ute i garaget inatt o tar en ny skjutomgång imorgon bitti. Fortsättning följer, kanske... :wink:
Användarvisningsbild
Sweron
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 17 dec 2015, 20:08
Ort: Staffanstorp (Lund)
Tack utdelade: 79 gång
Tackad: 147 gånger i 92 inlägg
Skytteklubb: Björnstorps SSK
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Nitro 05 jan 2019, 22:44

Har du ingen rejäl frysbox :lol:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Sweron 06 jan 2019, 00:43

Tillägg till tidigare rapport från min test.
Jag valde att lyssna på era kommentarer, och gjorde om skjutningarna med ordentligt nedkyld bössa och kikare. Utetemperatur -1 grad Celsius (-680 meter density altitude) och utrustningen fick ligga utomhus i 4 timmar. Men inte heller denna gång kan jag säga att jag ser några signifikanta skillnader, tvärtom nu mindre skillnad mot de skjutningar som gjordes med uppvärmd (21 grader) utrustning.
Kikaren visade korrekta (exakta) avstånd på både 12, 25 och 45 meter.
Liksom tidigare registrerades träffarna med TargetScan.

För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.


Bilderna ovan är 12 meter, varmt (5 mm högt träffläge) resp kallt (7.5 mm högt träffläge).

För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.


Bilderna ovan är 25 meter, varmt (7 mm högt träffläge) resp kallt (5.5 mm högt träffläge).

För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.


Bilderna ovan är 45 meter, varmt (3.4 mm högt träffläge) resp kallt (7.6 mm högt träffläge).

Slutsats? Oförändrat mot tidigare, dvs mina resultat kan inte med tydlighet säga att jag har någon träffbildsförändring med nedkyld utrustning jämfört med normaltempererad. Önskvärt hade varit en skjutomgång på 45 meter med normaltempad utrustning i helt vindstilla förhållanden.
Som synes i bilderna ovan var vinden inatt helt underbar att skjuta i (stabil 0,5 m/s från vänster), vilket gav mycket samlade träffar.
Och är det något mer jag lärt mig av detta så är det att jag bör se över inställningarna på höjdratten, eftersom alla mina träffar är några milimeter för högt...
Användarvisningsbild
Sweron
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 17 dec 2015, 20:08
Ort: Staffanstorp (Lund)
Tack utdelade: 79 gång
Tackad: 147 gånger i 92 inlägg
Skytteklubb: Björnstorps SSK
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Sweron för detta inlägg
gubbe (06 jan 2019, 08:17), skjutglad (06 jan 2019, 11:02), Leopold (06 jan 2019, 16:00), Blackpowder (14 jan 2019, 14:31)

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav skjutglad 06 jan 2019, 11:02

Kul att se att någon hårdtestar sina prylar. :arrow:
En liten fråga för att ställa saken på sin spets. :o
Hur funkar det på 45-50m då det var där jag hade problem
och jag vet en del till som har problem just i det spannet.
Det är också här kulbanan faller som mest och ett par meter fel
kan göra så man missar målet.
Som sagt vill inte var motvalls käring men följer testandet med
stort intresse. :Thumbupp:
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Leopold 06 jan 2019, 16:30

Ja mycket spännade Sweron! Då verkar du ha vissa tecken som tyder på att bössan/riggens temperatur inte spelar särskilt stor roll för avståndsbedömning upp till 45 m och att prylarna (sikte, montage) inte verkar ha några allvarligare bimetall-effekter, bra!

Jag känner igen det du visar i dina sista tavlor på 45 meter från kronografmätningen vi inhämtade på SM i höstas när det var bara ett par plusgrader på morgonen vill jag minnas: TopGunns R400 låg oväntat högt i hastighet och det var på vippen att den klarade effektgränsen, en skillnad på ca 3-4 mps jfr vad vi ställt det på med JSB Heavy vid mer normala temperaturer. Där har du kanske förklaringen till ditt något högre träffläge med kall bössa.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Leopold 06 jan 2019, 22:33

Vill bara klarlägga en sak så vi inte bidrar till förvirring.

Det finns olika anledningar att man kan få ändrad POI beroende på temperatur.

Tråden inleddes med de rent fysikaliska anledningarna och hur man kan parera för detta.

Sedan tillkom en annan aspekt - tror det var gubbe som förde in detta - att siktet/fästet kan ge POI-shifts beroende på temperatur och solbelysning. Visar sig på olika sätt tex att siktet "mäter" avståndet för lång eller kort, eller att man får ytterligare förskjutningar åt höger/vänster.

Tolkar jag Sweron rätt så har han inte sett några dylika avvikelser i avståndsbedömning på sitt sikte, trevlig egenskap i ett sikte i så fall!

En ytterligare faktor som kan påverka POI är att projektilhastigheten beror av bössans temperatur. En del bössor går ner i hastighet med lägre temp, andra ökar i hastighet (tex TopGunns FX R400). Vilket givetvis får konsekvenser på POI.

När det gäller min AA FTP900 och det jag skrev i september om hur jag försöker få in flera olika skjutkurvor så är det enbart med hänsyn till lufttemperatur (& lufttryck) och detta testas inte i dessa senaste testerna.

Min bild nedan illustrerar två saker:
1. Jag har en "varm" skala på parallaxhjulet med röda streck som markerar var tex 50m är om det är "varmt", här över 25 C kikartemperatur. Finns även motsvarande "kalla" markeringar i blått, vet inte om det syns så bra.

2. Min utprintade huvudskala i vitt med svart text gäller bara för 10 grader lufttemp, normaltryck. Skjuter jag i säg 30 graders lufttemp så gäller mina tejplappar dvs jag måste dra ner ca 4 klick på 50 meter för att få samma träffläge som vid 10 C lufttemp. Eller rättare sagt detta är ett utgångsläge man får modifiera från utefter aktuella tävlingsförutsättningar.

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav jerico 06 jan 2019, 22:48

Jag tror att det är optiken som spökar vid temperatur växling. Om ni kollar länken så ser ni hur "mycket" olika metaller rör sig vid värmeskillnad... För att följa länken så måste du registera dig.

jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Leopold 06 jan 2019, 23:12

Jerico: ja att det kan spela roll är helt uppenbart tex på Sightron S3. Därmed inte sagt att effekterna är lika på alla sikten, kan vara större eller mer blygsam effekt, kan vara linjär eller mer stegvis med tröskeleffekter. Allt sådant måste man bara helt enkelt prova sig fram till.

I FT-sammanhang påverkar detta hur pass väl man kan bedöma avståndet korrekt och därmed kompensera korrekt.

Så det är fyra huvudfaktorer som påverkar POI inom FT beroende på lufttemp & siktets temp:
1. Siktets förmåga att "bedöma avstånd" vid olika temperaturer på siktet, hur man måste kompensera för att "mäta rätt".
2. Hur siktet + fästet ger en konsistent POI över olika temperaturer på riggen (sikte+fäste+bössa). Den sk "bimetalleffekten" dvs att olika metaller utvidgar sig olika beroende på temperatur. Många FT-skyttar försöker minimera dessa effekter vid tävlingar genom att skydda vapnet/siktet med diverse medel tex isolerande fodral eller alu-beklädda värmesköldar typ det man har till bilars vindrutor på sommar och vinter.
3. Luftens densitet som beror främst av lufttemp och lufttryck. Ju högre densitet (kallare, högre lufttryck) desto krokigare projektilbana.
4. Vapnets förmåga att producera samma projektilhastighet vid varierande omgivningstemperatur. Vissa går ner i projektilhastighet vid kyla, andra upp och idealet är såklart att det ska vara samma hela tiden.

Bara för att vara tydlig, tråden inleddes med faktor 3 men alla faktorerna är viktiga att bemästra om man har ambitioner att nå toppskiktet inom FT.

Faktor 4 kan på vissa vapen handla om att man måste justera in rätt hastighet på plats vid tävlingen när man känner till aktuell temperatur, skjutmässigt är det givetvis lika illa att ligga för högt som för lågt och skulle man ligga för högt kan man dessutom bli diskvalificerad. Man kan ofta stabilisera den här faktorn genom noggrant val av smörjmedel etc men det är inte alltid man får 100% temperaturstabilitet trots alla ansträngningar och då får man ha en effektiv strategi för att ställa hastighet på plats.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav jerico 07 jan 2019, 11:48

Jag tror att du är inne på ett mycket intressant spår... Beroende på lufttryck och fuktighet både i bössan och utanför ger nog en hel del olika resultat.

Vätska som övergår till gas utvidgas med en faktor nära 1000 (intressant för i bössan). Sedan tror jag att luftfuktighet ökar motståndet när kulan rör sig genom luften. Det borde kunna mätas med en kronograf och en hygrometer.

När jag ställer ut mitt teleskop så låter jag det stå i en timme för varje 10 graders skillnad i temperatur inne-ute för att inte få skillnad på fokus. Men jag har inte samma fokusläge om jag har +10 som runt 0an. Verkar som om optiken och tuben ändrar sig mycket mer än metall. Skillnaden är att mitt teleskop är fyllt med luft medans ett riktigt kikarsikte är fyllt med kväve som inte har samma problem med temperatur och utvidgning.

Om någon av er skulle vilja skjuta genom en kronograf på olika avstånd under olika lufttryck och luftfuktighet skulle jag bli mycket glad.
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Sweron 12 jan 2019, 11:24

Leopold skrev: 2. Hur siktet + fästet ger en konsistent POI över olika temperaturer på riggen (sikte+fäste+bössa). Den sk "bimetalleffekten" dvs att olika metaller utvidgar sig olika beroende på temperatur. Många FT-skyttar försöker minimera dessa effekter vid tävlingar genom att skydda vapnet/siktet med diverse medel tex isolerande fodral eller alu-beklädda värmesköldar typ det man har till bilars vindrutor på sommar och vinter.

Även om inte jag kunnat se några signifikanta skillnader mellan normaltempererad och kyld rigg, så gjorde jag igår likväl ett test för att se om jag kunde få fram några förändringar med hänsyn till materialens olika egenskaper. Det som jag bedömer vara av intresse är eventuella förändringar i förhållandet mellan pipa och sikte. Laserpekare fästes därför vid pipan (se bild), och vapnet fästes i stabilt skruvstäd (utomhus i städ som redan stått många timmar i kylan). Vapnet siktades in på en tavla 50 meter bort och lasern justerades till exakt samma punkt. Detta gjordes medans riggen fortfarande var rumstempererad. Riggen fick sedan stanna kvar utomhus (-1 grad Celsius, -540 m density altitude) >2 timmar tills det var acklimatiserat till uteförhållanden (hela tiden fäst i städet). Därefter kontrollerades siktets inställning och laserns ”träffpunkt”. Båda var med mina mätmedel helt oförändrade.
Vapen och sikte samma som i tidigare inlägg, och fästena är FX No limit.
Så just denna kombination uppvisar fortsatt inga skillnader mellan normaltempererad eller kyld.
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Sweron
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 17 dec 2015, 20:08
Ort: Staffanstorp (Lund)
Tack utdelade: 79 gång
Tackad: 147 gånger i 92 inlägg
Skytteklubb: Björnstorps SSK
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Sweron för detta inlägg
Leopold (12 jan 2019, 16:03), börne (12 jan 2019, 16:44), gubbe (12 jan 2019, 16:50), Blackpowder (14 jan 2019, 14:31)

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Leopold 12 jan 2019, 16:03

Smart användning av laser för detta viktiga test, förenklar avsevärt! :thumbupp:

Tack för tipset!
___
PS. Inte så van vid laser i skyttesammanhang, vad rekommenderas i form av lasertyp (grön/röd) och fäste så det blir vettigt att använda på 50 m i denna applikation? Har bara en IR-tempmatare med laser och att döma av den så skulle den typen av laser inte funka något vidare på 50 meter och i synnerhet inte i dagsljus, för svag. Dessutom är det ju så att många skyttehandlare tagit bort lasersikten ur sortimentet så tips mottages med tacksamhet.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Sweron 26 apr 2019, 19:32

Så här i dagarna innan tävlingen i Onsala börjar mina träffbilder ta generellt för högt. En viss oro att något hänt med utrustningen, ELLER så är det relaterat till den höga temperatur, och density altitude, som de senaste dagarna bjudit på? Idag, 24 grader och 550 m density altitude.
Ska bli spännande att se om träffbilden sjunker till ”det normala” när temperatur (och D.A.) sjunker, annars blir det till att sikta lågt på söndag.
Vid mina tidigare test (se tidigare i tråden) har jag testat olika temperaturer på utrustningen, utan att kunna registrera uttalade skillnader, men kanske är det luftens egenskaper (relaterat till tryck och temperatur) som kan ställa till det? Som sagt var, får se de kommande dagarna när temperaturen sjunker.
Tillägg: kikaren visar fortsatt helt korrekta avstånd, trots relativt höga temperaturer. :arrow:
Senast redigerad av Sweron 26 apr 2019, 21:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sweron
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 17 dec 2015, 20:08
Ort: Staffanstorp (Lund)
Tack utdelade: 79 gång
Tackad: 147 gånger i 92 inlägg
Skytteklubb: Björnstorps SSK
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Nitro 26 apr 2019, 21:17

Du är inte ensam. Både jag och Alfred hade höga träfflägen idag när vi provade.
Det måste ha med densiteten att göra.
Det låg runt 1-2 cm högt på 35-50m jämfört med inskjutningen för två veckor sedan i Mörrum.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Sweron (26 apr 2019, 21:52)

Re: Temp/tryck-beroende skjutkurvor, hur hantera smart?

Inläggav Sweron 27 apr 2019, 16:30

Dagens skjutning, samma uppställning som igår. Skillnaden är att tempen idag sjunkit till 11 grader och -66 D.A.
Resultat? Träffarna sitter nu (närmast) mitt i. Kanske någon millimeter högt, men det kan finnas ”andra faktorer” som förklarar det.
Några slutsatser? Tja, med den aktuella inställningen på min bössa bör jag akta mig för höga temperaturer (eller höga D.A.). Eller åtminstone vara medveten om att detta kan höja träffpunkten något. :-?
Användarvisningsbild
Sweron
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 17 dec 2015, 20:08
Ort: Staffanstorp (Lund)
Tack utdelade: 79 gång
Tackad: 147 gånger i 92 inlägg
Skytteklubb: Björnstorps SSK
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Föregående

Återgå till Field Target

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer