10j pcp och fjäder 2019

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: 10j pcp och fjäder 2019

Inläggav Avalonblower 17 sep 2018, 19:51

Här bör man förlänga så att man inte har någon tidsgräns.

Att ha en obegränsad tid till den klassen skapar ju ingen nackdel, bara möjligheter till fördelar.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: 10j pcp och fjäder 2019

Inläggav gubbe 17 sep 2018, 19:55

Avalonblower skrev:Att ha en obegränsad tid till den klassen skapar ju ingen nackdel, bara möjligheter till fördelar.


Du tror inte alla skulle förbli debutanter då?
Åka runt på tävlingar som "någon annan" ornat?
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: 10j pcp och fjäder 2019

Inläggav Avalonblower 17 sep 2018, 19:58

Jovisst.

Skulle det vara ett problem?
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: 10j pcp och fjäder 2019

Inläggav dano_swe 17 sep 2018, 20:03

Kan vi hålla oss till ämnet?
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: 10j pcp och fjäder 2019

Inläggav dano_swe 17 sep 2018, 20:04

Marsi skrev:
dano_swe skrev:
Debutantklassen finns redan, kräver inget av det du nämner. Man kan köra debutantklassen ett år utan att ha tävlingslicens och utan vara medlem i någon klubb.

Jag skulle tro att det helt enkelt är så att de flesta helt enkelt inte vill tävla i Field Target, de vill plinka hemma i trädgården istället. Att marknadsföra FT är otroligt svårt, det finns för få kanaler. Där har du det verkliga problemet.


Tror det ligger mycket i detta. Jag själv är nybörjare och börjat plinka på bana för att jag har för liten tomt, och det är väldigt skönt att komma ut på banan och skjuta en timme eller två, rena terapin. Skulle kunna tänka mig att testa tävling, men behöver lösa knåstående (kasst knä som inte går att vika ihop), sen måste tävlingen komma på "rätt" helg då det är annat som drar tid också.

Sen är man ju lite blyg också :o

Men men, kanske ses vi nästa år?


Vill du skjuta sittande på knästående station pga fysiska problem ser jag inget problem med det om du skjuter som debutant. Hoppas vi kan ses på en tävling framöver. :smt020
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: 10j pcp och fjäder 2019

Inläggav börne 17 sep 2018, 20:07

dano_swe skrev:
Marsi skrev:
dano_swe skrev:
Debutantklassen finns redan, kräver inget av det du nämner. Man kan köra debutantklassen ett år utan att ha tävlingslicens och utan vara medlem i någon klubb.

Jag skulle tro att det helt enkelt är så att de flesta helt enkelt inte vill tävla i Field Target, de vill plinka hemma i trädgården istället. Att marknadsföra FT är otroligt svårt, det finns för få kanaler. Där har du det verkliga problemet.


Tror det ligger mycket i detta. Jag själv är nybörjare och börjat plinka på bana för att jag har för liten tomt, och det är väldigt skönt att komma ut på banan och skjuta en timme eller två, rena terapin. Skulle kunna tänka mig att testa tävling, men behöver lösa knåstående (kasst knä som inte går att vika ihop), sen måste tävlingen komma på "rätt" helg då det är annat som drar tid också.

Sen är man ju lite blyg också :o

Men men, kanske ses vi nästa år?


Vill du skjuta sittande på knästående station pga fysiska problem ser jag inget problem med det om du skjuter som debutant. Hoppas vi kan ses på en tävling framöver. :smt020

Är det inte så att om man meddelar vid anmälan att man har en skada så kan man alltid skjuta i en svårare ställning, oftast är det ju just knästående som ställer till det så det blir ju stående då! Har själv haft problem under ett par år & knästående är ett jäkla skit om knäna strular!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: 10j pcp och fjäder 2019

Inläggav Avalonblower 17 sep 2018, 20:08

dano_swe skrev:Kan vi hålla oss till ämnet?


Absolut.

Det finns inget skäl att diskutera detta här och nu.

Grundproblemet kommer ju tyvärr ändå att kvarstå så länge som man inte löser frågeställningen som sådan, så fler tillfälle att dividera runt det måttliga antalet tävlingsdeltagare kommer utan tvivel att dyka upp i framtiden.

Då kanske klimatet mognar och villigheten att öppna dörrarna för nytänkande ökar.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: 10j pcp och fjäder 2019

Inläggav gubbe 17 sep 2018, 20:09

dano_swe skrev:Kan vi hålla oss till ämnet?


Okej.
Visserligen kan jag tycka att problemet du tog upp hänger ihop med deltagarantalet.
Men eftersom du är TS så lyder jag. :wink:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: 10j pcp och fjäder 2019

Inläggav Nitro 17 sep 2018, 20:16

börne skrev:
dano_swe skrev:
Marsi skrev:
dano_swe skrev:
Debutantklassen finns redan, kräver inget av det du nämner. Man kan köra debutantklassen ett år utan att ha tävlingslicens och utan vara medlem i någon klubb.

Jag skulle tro att det helt enkelt är så att de flesta helt enkelt inte vill tävla i Field Target, de vill plinka hemma i trädgården istället. Att marknadsföra FT är otroligt svårt, det finns för få kanaler. Där har du det verkliga problemet.


Tror det ligger mycket i detta. Jag själv är nybörjare och börjat plinka på bana för att jag har för liten tomt, och det är väldigt skönt att komma ut på banan och skjuta en timme eller två, rena terapin. Skulle kunna tänka mig att testa tävling, men behöver lösa knåstående (kasst knä som inte går att vika ihop), sen måste tävlingen komma på "rätt" helg då det är annat som drar tid också.

Sen är man ju lite blyg också :o

Men men, kanske ses vi nästa år?


Vill du skjuta sittande på knästående station pga fysiska problem ser jag inget problem med det om du skjuter som debutant. Hoppas vi kan ses på en tävling framöver. :smt020

Är det inte så att om man meddelar vid anmälan att man har en skada så kan man alltid skjuta i en svårare ställning, oftast är det ju just knästående som ställer till det så det blir ju stående då! Har själv haft problem under ett par år & knästående är ett jäkla skit om knäna strular!

Jag ser inga problem med det :thumbupp:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: 10j pcp och fjäder 2019

Inläggav zpiff 17 sep 2018, 20:16

Ett annat problem är att även om du skjuter debutant ett år så måste man ha skyttekort för FT år 2 och vad jag hört och läser finns bara examinatörer i typ skåne och syd Sverige. Vill man ha fler tävlande kanske det borde ses över också.
För att följa länken så måste du registera dig.

Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: 10j pcp och fjäder 2019

Inläggav börne 17 sep 2018, 20:24

zpiff skrev:Ett annat problem är att även om du skjuter debutant ett år så måste man ha skyttekort för FT år 2 och vad jag hört och läser finns bara examinatörer i typ skåne och syd Sverige. Vill man ha fler tävlande kanske det borde ses över också.
För att följa länken så måste du registera dig.


Vet inte om Kapten Kamin & Leopold är villiga att göra likadant men Lasse fixade kursen innan tävlingen startade vid en del tillfälle, dock krävs det ju att man läst på själv innan & klarar av skjutprovet!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: 10j pcp och fjäder 2019

Inläggav dano_swe 17 sep 2018, 20:25

börne skrev:
dano_swe skrev:
Marsi skrev:
dano_swe skrev:
Debutantklassen finns redan, kräver inget av det du nämner. Man kan köra debutantklassen ett år utan att ha tävlingslicens och utan vara medlem i någon klubb.

Jag skulle tro att det helt enkelt är så att de flesta helt enkelt inte vill tävla i Field Target, de vill plinka hemma i trädgården istället. Att marknadsföra FT är otroligt svårt, det finns för få kanaler. Där har du det verkliga problemet.


Tror det ligger mycket i detta. Jag själv är nybörjare och börjat plinka på bana för att jag har för liten tomt, och det är väldigt skönt att komma ut på banan och skjuta en timme eller två, rena terapin. Skulle kunna tänka mig att testa tävling, men behöver lösa knåstående (kasst knä som inte går att vika ihop), sen måste tävlingen komma på "rätt" helg då det är annat som drar tid också.

Sen är man ju lite blyg också :o

Men men, kanske ses vi nästa år?


Vill du skjuta sittande på knästående station pga fysiska problem ser jag inget problem med det om du skjuter som debutant. Hoppas vi kan ses på en tävling framöver. :smt020

Är det inte så att om man meddelar vid anmälan att man har en skada så kan man alltid skjuta i en svårare ställning, oftast är det ju just knästående som ställer till det så det blir ju stående då! Har själv haft problem under ett par år & knästående är ett jäkla skit om knäna strular!


Det lät ju vettigt. Hade inte koll på det.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: 10j pcp och fjäder 2019

Inläggav dano_swe 17 sep 2018, 20:26

gubbe skrev:
dano_swe skrev:Kan vi hålla oss till ämnet?


Okej.
Visserligen kan jag tycka att problemet du tog upp hänger ihop med deltagarantalet.
Men eftersom du är TS så lyder jag. :wink:


Kanske lika bra att tråden får spåra ur lite. Jag har inga problem med det egentligen. :smt020
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: 10j pcp och fjäder 2019

Inläggav börne 17 sep 2018, 20:29

dano_swe skrev:Det lät ju vettigt. Hade inte koll på det.

Fast ser inget i reglerna så vet inte om det är så.

Jag har hört det av någon någon gång men som sagt det är inget jag kan läsa mig till! Men det borde ju inte vara ett problem!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: 10j pcp och fjäder 2019

Inläggav gubbe 17 sep 2018, 20:32

dano_swe skrev:Kanske lika bra att tråden får spåra ur lite.


Det var bra att stoppade upp lite.
Hade skrivit ett svar till Avalonblower som kanske inte borde publiceras. :|
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: 10j pcp och fjäder 2019

Inläggav Nitro 17 sep 2018, 20:35

gubbe skrev:
dano_swe skrev:Kanske lika bra att tråden får spåra ur lite.


Det var bra att stoppade upp lite.
Hade skrivit ett svar till Avalonblower som kanske inte borde publiceras. :|

Haha, ja sånt kan hända oss alla :)
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: 10j pcp och fjäder 2019

Inläggav Nitro 17 sep 2018, 20:38

För att gå tillbaks till huvudfrågan.
Frågan är hur många som vill att klasserna ska vara uppdelade och att det då kanske inte är mer än en i en klass.
Vill de som deltar i klassen ha det så ser inte jag några problem med det heller.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: 10j pcp och fjäder 2019

Inläggav Larzzon 17 sep 2018, 21:00

Normalt brukar det vara 5-7 deltagare i varje klass och då kan det väl vara motiverat med två klasser.
Att deltagarantalet varierar från tävling till tävling är väl inga konstigheter egentligen.
Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: 10j pcp och fjäder 2019

Inläggav densvenske 17 sep 2018, 21:34

densvenske skrev:
dano_swe skrev:
densvenske skrev:Kan ju tillägga att jag tycker har man gått rundan så har man. 2 rundor är de endast första som gäller oavsett vilket. Du har sett banan på första och kan om man har huvud memorera längderna. slår man i hop de klasserna tycker jag att de jag framfört borde tas med ochså. du har en huvudklass den är den som ska räknas.


Inte helt med på vad du menar, men det låter som ”dagens dubbel” som finns idag. Första rundan räknas som klassresultat medans andra rundan sedan adderas till första resultatet och blir dagens dubbel-resultatet.



Jo så är de ju om du går med samma bössa många går ju ett andra varv med en annan bössa och blir rankade på den med. vilket jag tycker är lite korupt alla andra var skulle vara dagens dubbel...


Citerar mig själv igen då ingen vågar ta i frågan tycker denna till hör frågeställningen! För de har ju med antalet med! Men de verkar ju inte vara någon annan som tycker detta är fel..
Air arms s200
Stroeger x20

Bild
Användarvisningsbild
densvenske
 
Inlägg: 377
Blev medlem: 13 feb 2014, 17:56
Tack utdelade: 93 gång
Tackad: 34 gånger i 25 inlägg
Skytteklubb: Mörrums skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms S200

Re: 10j pcp och fjäder 2019

Inläggav Leopold 17 sep 2018, 22:08

Angående detta med att skjuta stående i stället för kommenderat knästående så kan alla deltagare göra detta alltid, behövs inga särskilda tillstånd från tävlingsledningen för det.

Med reservation för att jag kan ha fått det om bakfoten men det betvivlar jag starkt... ett stabilt knästående för skyttar som klarar den ställningen och tränat in sig på det kan vara relativt nära ett stabilt sittande skytte skjutresultatsmässigt, långt ifrån den naturliga instabiliteten som uppstår i stående skytte. Så jag tror alla är överens om att stående för de flesta är en nackdel mot knästående såvida man inte rent fysiskt/träningsmässigt råkar vara bättre på stående skytte jfr knästående.

Sedan när det gäller trådämnet/frågan, jag är benägen att lämna det öppet för tävlingsledningen att besluta om ev sammanslagningar av klasser när man väl samlat alla faktiska deltagare och ska skjuta tävlingen.

Håller även med om argumenten för att bara första varvet ska kunna vara rankinggrundande, av skälen som nämnts. Rent tekniskt har man en fördel av att ha gått tävlingsslingan tidigare det går inte att komma ifrån, jämfört med medtävlare som inte gjort det.

Sedan kommer det ju in saker som att väder och vind ändras över dagen så helt hundra procent rättvist kan det aldrig bli... inte ens om alla startar samtidigt för det är olika förhållanden på olika delar av banan vad gäller utmaningar av ljus och vind etc.

Men det är en svår balansgång det här. Man vill ha så många startande som möjligt på en tävling som tävlingsarrangör, som tävlande kan man vilja ha möjlighet att lufta flera bössor i olika klasser, rättvisemässigt vill man att alla som startar samma klass ska starta samtidigt... en omöjlig ekvation är det. Lösningen tycker jag får bli att man får komma överens om den minst dåliga kompromissen.

Till och med på VM i Polen nu sist så var det inte enkelt att får det så rättvist som möjligt. Pga skyfall fick man avbryta dag 2. Vad göra? Använda dag 3 till att alla skulle slutföra sin dag 2, i varierande tillstånd av kaos pga skyfallet där vissa deltagare på vissa bandelar helt enkelt inte kunde se sina mål men tvingades skjuta ändå? Eller slopa dag 2 och köra en "ren" dag 3? Oavsett så kom inte alla deltagare att ha tampats med alla tre tävlingsbanorna Svart, Blå, Vit... de var olika.

Till syvende och sist så handlar det om att deltagarna tillsammans ändå ska känna att det varit ett givande tävlingstillfälle och det kan jag nog garantera att alla deltagare på VM i Polen kan skriva under på... men visst helt rättvist var det inte på långa vägar men det kunde ingen människa hjälpa.

Bara att konstatera att FT i likhet med allt fältskytte aldrig kan bli 100% "rättvist", det är inte inomhusskytte 10m med reglementsenlig belysning och noll vind.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
börne (17 sep 2018, 22:12), dano_swe (17 sep 2018, 23:18), Nitro (18 sep 2018, 07:12)

Re: 10j pcp och fjäder 20

Inläggav dano_swe 17 sep 2018, 23:10

Avalonblower skrev:
dano_swe skrev:Kan vi hålla oss till ämnet?


Absolut.

Det finns inget skäl att diskutera detta här och nu.

Grundproblemet kommer ju tyvärr ändå att kvarstå så länge som man inte löser frågeställningen som sådan, så fler tillfälle att dividera runt det måttliga antalet tävlingsdeltagare kommer utan tvivel att dyka upp i framtiden.

Då kanske klimatet mognar och villigheten att öppna dörrarna för nytänkande ökar.



Att skjuta som debutant under ett år är tillräckligt lång tid för att avgöra om man tycker sporten är kul eller inte. För FT är just det, en sport. Det är inte ölburksplinking med bössa i ena näven och folköl i den andra. Att det är långsam tillväxt beror på andra saker. Det kan vara folkskygghet, att man inte gillar att tävla, att man tycker tio tusen för en bössa med sikte är mycket pengar eller att krutskytte lockar mer. För krutskytte är ju ”riktigt” skytte ... Eller så är man helt enkelt inte redo att träna för att bli duktig. Eller man kanske är rädd för att göra bort sig. Det finns säkert tusen anledningar till varför folk inte vill tävla.

Det här med att FT i sin nuvarande form ska anta en annan form som inte har med FT att göra är bara att glömma. Sverige har ett landslag i FT sedan en tid tillbaka och är anslutna till Svsf. Vill man skjuta HFT, jaktstig eller tömma sin kolsyrepicka på ölburkar får man göra det i egen regi eller med likasinnade. Tåget har gått, dags att släppa detta nu. FT är inte för alla och kommer aldrig vara det heller. Antingen lever sporten vidare i Sverige eller så gör den det inte. Personligen hade jag i princip lagt av med luftskyttet om det inte vore för att det fanns FT-tävlingar att åka på. Jag behöver en utmaning för att fortsätta.

Att slå ihop 10j pcp med 10j fjäder är en no brainer för mig. Är den eventuella medaljen inte välförtjänt så går den till återvinning. Det ska vara lite kamp för att man ska kunna njuta av medaljens sötma. Men jag är inte beslutsfattare vill bara höra vad de som tävlar i dessa klasser tycker.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Följande användare vill tacka dano_swe för detta inlägg
gubbe (18 sep 2018, 05:38), börne (18 sep 2018, 06:54), Nitro (18 sep 2018, 07:19), Skyddsjägarn (18 sep 2018, 07:26), Kapten Kamin (18 sep 2018, 16:35)

Re: 10j pcp och fjäder 2019

Inläggav Luftpangarn 18 sep 2018, 01:14

Vill man öka rekryteringen, kanske man skulle inrätta en "budgetklass". Den behöver inte ens vara internationellt erkänd. Den skulle ju vara tänkt att erbjuda ett enkelt sätt att upptäcka tävlingsformen. Att upptäcka och stimulera nyfikenhet och trivselfaktor. Alla kanske inte ens har som mål att bli "världsbäst". Litet grand som många golfare eller maratonlöpare och andra utövare av olika sporter, mest tävlar mot sig själva - men i ett trevligt socialt sammanhang med andra intresserade.

Golf har ju ett extremt intressant handikappsystem. Något många sporter borde försöka konstruera och erbjuda.

En intressant variant är "folkrace" (heter det väl?) inom motorsport, som ju är en materialsport, där kostnader kan spåra ur fullständigt. Där har man rätt att köpa vinnarbilen till ett på förhand fastställt pris, typ 4'000 kr. Ett effektivt sätt att begränsa den ekonomiska insatsen, så att alla skall ha råd att delta.

Inom FT skulle man kunna sätta ett max katalogpris på bössan på tex 2'000kr. (Siktet skulle förslagsvis inte räknas. Det är ju bra att lära känna till nästa dyrare bössa.) Förmodligen får man också begränsa denna "billighets"-klass till tex 30 m med 40 mm mål.

En sådan budgetklass dessutom skulle dessutom sätta press på tillverkarna i de lägre budgetsegmenten. För riktigt seriösa precisionstest skulle garanterat uppstå. Till glädje för de stora skarorna icke tävlande hobbyister. Vem vet, kanske fler fabrikssponsorer skulle dyka upp?

Litet vid sidan om topic, men ändå inte.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: 10j pcp och fjäder 2019

Inläggav dano_swe 18 sep 2018, 01:40

Luftpangarn skrev:Vill man öka rekryteringen, kanske man skulle inrätta en "budgetklass". Den behöver inte ens vara internationellt erkänd. Den skulle ju vara tänkt att erbjuda ett enkelt sätt att upptäcka tävlingsformen. Att upptäcka och stimulera nyfikenhet och trivselfaktor. Alla kanske inte ens har som mål att bli "världsbäst". Litet grand som många golfare eller maratonlöpare och andra utövare av olika sporter, mest tävlar mot sig själva - men i ett trevligt socialt sammanhang med andra intresserade.

Golf har ju ett extremt intressant handikappsystem. Något många sporter borde försöka konstruera och erbjuda.

En intressant variant är "folkrace" (heter det väl?) inom motorsport, som ju är en materialsport, där kostnader kan spåra ur fullständigt. Där har man rätt att köpa vinnarbilen till ett på förhand fastställt pris, typ 4'000 kr. Ett effektivt sätt att begränsa den ekonomiska insatsen, så att alla skall ha råd att delta.

Inom FT skulle man kunna sätta ett max katalogpris på bössan på tex 2'000kr. (Siktet skulle förslagsvis inte räknas. Det är ju bra att lära känna till nästa dyrare bössa.) Förmodligen får man också begränsa denna "billighets"-klass till tex 30 m med 40 mm mål.

Litet vid sidan om topic, men ändå inte.


Det är där debutantklassen kommer in. Du kan komma med en Jula-bössa eller en Crosman 2240 med axelstöd och du kommer garanterat skrapa ihop lite poäng (plåtträff ger poäng). Dock måste man komma ihåg att banorna byggs för Field Target och dess regelverk, en utmanande FT-bana kan aldrig fungera jätte bra för enklare vapen och kikarsikten. Så är det bara. Can´t please em all. Och vilka bygger banorna idag? Svaret är hängivna FT-skyttar som brinner för sporten. Hur gärna man än skulle vilja det så har jag mycket svårt att tänka mig att det skulle bygga banor efter de önskemål du har.

Öppna riktmedel skulle eventuellt kunna vara en klass som funkade på en klassisk FT-bana. Poäng för plåtträff och fällning. Att hålla reda på riktpris på bössor och annat blir för krångligt för tävlingsledningen.

Sporterklass har det pratats om förut på forumet. Begränsad/låst förstoring på siktet bland annat. Rätt svagt intresse om jag inte missminner mig men kan ha fel.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Följande användare vill tacka dano_swe för detta inlägg
gubbe (18 sep 2018, 05:40), börne (18 sep 2018, 06:57), Luftpangarn (18 sep 2018, 08:17)

Re: 10j pcp och fjäder 2019

Inläggav börne 18 sep 2018, 07:03

Nä jag är inte intresserad av att bygga en extra lätt bana, tror jag kan tala för resten av mina klubbkompisar också då det är tillräckligt med jobb som det är.

För ett antal år sedan testade vi en variant i Mörrum med lätt, medel & svår bana. Nybörjare körde bara lätt & medel & erfarna körde alla mål vilket resulterade i kritik att banan blev för lätt bland dom erfarna skyttarna. Det blev ingen succé.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (18 sep 2018, 08:18)

Re: 10j pcp och fjäder 2019

Inläggav Skyddsjägarn 18 sep 2018, 07:32

När man nu pratar om att sprida FT så kanske det vore på sin plats att vara med på någon fritid/jaktmässa, tror att det är där som vi hämtar deltagare och framför allt kanske kan få till oss fler som blir upplysta och intresserade. Ursäkta att jag gick ifrån ämnet.
Skyddsjägarn
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 04 jul 2017, 19:28
Ort: Höganäs
Tack utdelade: 342 gång
Tackad: 152 gånger i 71 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv jsk
Luftvapen favorit: FX Maverick licens FWB P70

Följande användare vill tacka Skyddsjägarn för detta inlägg
gubbe (18 sep 2018, 08:04), Luftpangarn (18 sep 2018, 08:18), densvenske (18 sep 2018, 11:12), Leopold (18 sep 2018, 11:15)

FöregåendeNästa

Återgå till Field Target

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer