Tvätta skyttejacka... :)

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Tvätta skyttejacka... :)

Inläggav Leopold 29 aug 2018, 21:21

Kände att nu är det dags, väldigt tung arom från ett otal svettiga rundor under några år plus detta att man ibland aldrig får jackan torr så det ligger och mognar till.

Trodde att det kanske skulle räcka att vi stod ute i totalt skyfall en timme eller vad det blev på VM men nix. Blev snarare värre och det underlättades väl inte av att den inte blev torr alls på hotellet.

Vi pratar i detta fall om den norska svarta fältskyttejackan av märke "Skytterlinken" avsedd för vinterbruk men det är nog rätt lika. Grov canvas innerst och så ett ytterskal av typ cordura-nylon och en massa friktionspads påsydda.

Gjorde helt enkelt som så att jag tvättade den för hand (gummihandskar) i ett baby-badkar från ICA. I en salig blandning av några mått Formil Active (Lidl), en skopa Vanish Chrystal White plus 1/2 dl Perstorps ättika, ca 40 grader. Bearbeta runt rejält med handkraft, pressa ur all luft. Lät det ligga i badet till dagen efter ca 12 timmar, vattnet blev väldigt brunt ungefär som amerikanskt kaffe.

Noggrann sköljning en tre - fyra ggr tills sköljvattnet såg vettigt klart ut. Skyttehandsken fick samma behandling.

Man får sträcka delar typ vid knapparna så det inte blir onödigt krympt innertyg vs yttertyg, bara att ta i för kung och fosterland och dra ut ungefär som jeans fast 10x kraft.

Det enda som är litet småbesvärligt är hur man ska få det torrt på tillräckligt kort tid.

Jag landade i en setup med en Calix kupévärmare underst, en skotorkare ner i ärmar och handske och en luftavfuktare. Funkade riktigt bra! Tar inte särskilt många timmar innan det blir snustorrt. Garanterat inte ett spår av ättiksdoft så man kan säkert dosera litet mer av det och det försvinner oavsett med vädring.

För att följa länken så måste du registera dig.



Återstår att se hur pass styv jackan blev nu, gissar litet mjukare eftersom det mesta av stärkning tvättats ur men det blir nog bra. Ska definitivt ta med den där skotorken och kupévärmaren till framtida tävlingar där man behöver få grejorna torra mellan varven, supereffektivt och tar inte mycket plats.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Batistuta (29 aug 2018, 21:23), Skyddsjägarn (29 aug 2018, 21:45), Tomaz (30 aug 2018, 05:02), David_M (30 aug 2018, 07:27), skjutglad (30 aug 2018, 08:48), Nitro (30 aug 2018, 11:30)

Re: Tvätta skyttejacka... :)

Inläggav Rudolf91 30 aug 2018, 10:54

Du är händig du :thumbupp:
Bra karl reder sig själv heter det ju.
Den där bläckfisken var väldans användbar :)
Allt går utom små barn och tennsoldater
Användarvisningsbild
Rudolf91
 
Inlägg: 669
Blev medlem: 28 maj 2016, 21:10
Ort: Löberöd
Tack utdelade: 681 gång
Tackad: 383 gånger i 137 inlägg
Skytteklubb: Löberöds SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: Excellent

Re: Tvätta skyttejacka... :)

Inläggav Leopold 30 aug 2018, 22:04

När jag gör om proceduren om ett år eller två så ska jag inte använda Formil Active... väljer något mer lågparfymerat. Men annars blev det riktigt bra. Ser att det där friktionsgummit slitits bort nästan helt där bakkappan ligger an och det går säkert att sy ditt litet nytt om man vill.

Annars blev den som ny, ingen krympning vad jag kan märka. Men visst man får vara beredd på att ändra litet på knappar så det passar, släppte ut litet över bringan och in litet över mage & höft. Skulle nog behövts oavsett.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效


Återgå till Field Target

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer