Hur f*n siktar ni egentligen?

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Lastlogon 12 dec 2016, 09:43

Verkar vara väldigt individuellt alltså, ingen tumregel med andra ord. Tack för alla input :smt020
Användarvisningsbild
Lastlogon
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 18 sep 2016, 08:27
Ort: Stockholm och Dalarna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 13 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: Falubygdens Jaktskytteklubb
Luftvapen favorit: Nintendo NES

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav börne 12 dec 2016, 14:40

Lastlogon skrev:Verkar vara väldigt individuellt alltså, ingen tumregel med andra ord. Tack för alla input :smt020

Jo det är nog så... man måste testa sig fram. Började med 16x, ökade till 20x, sen 24 & slutligen blev ratten kvar på 32x så nu rör jag den aldrig.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Luftpangarn 09 nov 2018, 12:35

Jag återupplivar tråden. Jag tror inte detta ämne kan avhandlas för ofta. Dessutom har ni alla ackumulerat ännu mer erfarenhet. :)

Efter läsning, tolkar jag det som att dels har vi öppna sikte, numera mest pistolskytte, där regeln är fokusera på kornet. Där tycker jag För att följa länken så måste du registera dig.

är mycket instruktiv. Jag har tagit till mig att måla ett streck på kornet. Lustigt att han påpekar en svart prick på vitprickssikten. Förklarar väl också, varför vissa pistoler endast har en vit prick på kornet :wink: Att hålla rakt på, har jag alltid gillat bäst, men han ger ju en bra förklaring, att man har en naturlig tendens att centrera. Det gäller ju egentligen siktet och kornet också. Har man bara fått ihop dem, kan man börja jaga målet, tycker jag. Kornet och siktet brukar "klistra ihop sig", bara man har ett bekvämt grepp om pistolen / geväret. Jag tycker bäst om att smyga mig på målet underifrån - någon här skrev / föredrar att smyga uppifrån! :-)

Jag tycker jag får för litet "luft" på sidorna om kornet i siktet på min CP-1 pistol, troligen pga längre armar än genomsnittskinesen har. :| Vilket motverkar "autocentreringen", och gör att jag kollar siktet för mycket. Funderar på att fila upp bredden på siktesskåran. :roll: (Själva pistolkolven är ochså gjord för mindre händer - enda lösningen är att låta lillfingret ligga utanför / hängande. :-( Jag borde såga av kolven och förlänga den. Kanske gör det, och gjuter i bly för att flytta balansen bakåt också.)

Dels har vi kikarsiktesskytte. Jag är inte helt säker på att jag förstått, men det verkar föreligga (minst) tre synsätt. ( :-) ) Att koncentrera sig på hårkorset - analpgt med öppna riktmedel - eller på målet. Jag tycker målet verkar mer naturligt, pga självcentreringstendensen. MEN det tredje fallet, inträffar då man måste hålla för vind. (Och har man ingen höjdratt, måste man kompensera för avstånd högt / lågt också - standard vid Hunting Field Target, och vad jag förstår, Jaktstig.) Då kan man antingen koncentrera sig på vart man lägger hårkorset, eller konstruera ett tänkt hårkors utifrån mildotsen, och centrera detta virtuella kors på målet. Mitt nuvarande sikte har för små punkter på hårkorsets axlar, för att det skall funka riktigt.

Här infaller sig frågan hos mig, om det finns sikten med koncentriska cirklar kring hårkorset? Det käns för mig som det naturligaste. Typ mentalt, "nu siktar jag halv åtta, två ringar ut", och koncentrerar mig sedan mest på målet. Finns det? :?:

Som nybörjare med sikten, blir jag frustrerad av att siktesbilden inte visas på wesidorna. Hur siktet ser ut på utsidan, är ju ganska underordnat! :|
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav börne 09 nov 2018, 14:25

Luftpangarn skrev:Som nybörjare med sikten, blir jag frustrerad av att siktesbilden inte visas på wesidorna. Hur siktet ser ut på utsidan, är ju ganska underordnat! :|

Nu vet jag inte vilket sikte du syftar på men dom flesta tillverkarna har ju bild på hur riktmedlet ser ut!

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Leopold 09 nov 2018, 19:18

Var ju ett tag sedan jag funderade själv på detta men för kikarsikte så ser jag det som mest naturligt att hålla blicken på målets KZ hela tiden och låta bestämd del av riktmedlet/hårkorset hamna där jag vill träffa i skottögonblicket. Är det mycket vind så kanske min bestämda del av hårkorset ligger en eller ett par mildots till höger eller vänster om mitten, annars är det givetvis mitten av korset jag har som "trigger" när den rör sig in i KZ som jag fokuserar.

Detta har litet att göra med hur man ställer in parallaxen också, här är det extremt viktigt att både målet och hårkorset är knivskarpa samtidigt. Då faller det sig naturligt att man fortsätter att fokusera målet under själva skottet och gör som sagts i första stycket.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Silwer 09 nov 2018, 19:39

klart det är viktigt tat man får reda på rikmedlet innan man köper, inte bar för FT tävlande utan för vad man trivs med.

Jag har tex aldrig gillat julgranarna vissa sikten har, andar gillar dem mycket.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Luftpangarn 09 nov 2018, 21:02

Det är nog värdefullt för många on vi vårdar denna tråd. Trots att jag förmodligen sköt sådär gissningsvis 35'000 skott med mitt Diana 35 mellan 8-12 års ålder i vår 10m källare, fick jag aldrig instruktion, och mitt skytte är fortfarande "med känsla för feeling" som Stickan Andersson förklarade bla att han grejade ABBA. Nu tror jag att Stickan hade mycket mer strategier, än han berättat om. Eller ens var själv medveten om. Många var säkert omedvetna. Men här vill vi alla hjälpa varandra att hitta och forma en"ABBA" inom oss själva!

Jag borde köpa ett Diana 35 - då ger jag mig fan på att mina 20'000 skott bara skulle flyta fram ur pipan... Men nu vill jag medvetet behärska fler puffror! Och lära mig kikarsikten!
Senast redigerad av Luftpangarn 09 nov 2018, 23:18, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Silwer 09 nov 2018, 21:17

35k skott?

Jösses, hade du 10m bana i källaren mao?

Du måste ju skjutit väldigt ofta, säger inget skit om Diana 35 i sig.

Jag sköt en del i den åldern med men då i skolan jag gick på som hade 10m bana i källren och FWB300s, anledningen var mycket att grannbyn som var Gimo då hade väldiga eldstjälar så ofta var det ledare som tävlade i SM mm där.

Nu menar jag på inget sätt att det lärde mig nåt så mer än att man var löite grinig att de eländiga brytpipegevär o annat man hade hemma inte motsvarde de där bössorna.

Diana 35 är väl ganska stadig bössa för sin tid med, dvs rekyl, ja jises, lång o tung.

Min fiende var en kompis som hade en Diana M50, den gick alltid bätre än vad jag hade, och var mycket roligare o skjuta med trots dioptersiktet den hade.

Sen hehe hade jag köpt en BSA Superstar .22 när de kom ut, jag hade fått farsan att köpa ut den då jag inet var 18.
Då äntligen kunde jag sätta honom på plats hahahahaha, ja jises
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Luftpangarn (09 nov 2018, 23:20)

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Luftpangarn 09 nov 2018, 23:26

Jag drog ner uppskattningen till 20k. Men ja, det var ett djäkla skjutande i källarkorridoen mellan 7 till 13 år, fast mest inensivt vissa år. ( Det var ett mkt stort hus m 10m korridor + trapp etc) Mest komiskt, var att mamma deklarerade när hon skulle ut i skyttelinjen med tvättkorgarna - inte fan tänkte hon avbryta skytte! :lol: Riktig grabbtjej på många sätt :) Hon var bäst i världen på att bygga modelljärnvägsberg och broar också!

Ja, Diana 35 var exakt utav bara helsike, men sjuukt tungt för en liten grabb = endast liggande och knästående. :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Silwer 10 nov 2018, 14:53

jo iofs vet jag när man sprang o köpte dogg match burkar o sköt slut 500 skott på en eftermiddag hahaha, men jag hade inget särskilt bra i vapenväg, men var glad att jag fick skjuta luftgevär iaf, för det fick inte alla i den där åldern.
Senast redigerad av Silwer 10 nov 2018, 14:54, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Luftpangarn 10 nov 2018, 18:06

Alltså, jag vågar nästan alldrig berätta denna historia, för folk tror att jag ljuger. Men här finns det ju andra som bevisligen kan skjuta hl i hål, så här kommer historien, som helt klart platsar bland hysteriska jakthistorier, fast i liten skala.

10m korridoren jag sköt i, var en cementdammig källarkorridor. Med bla vansinniga mångder spindlar som vi kallade "Kalle långben". Den har en ca 5mm stor kropp, med 2, 5cm ben. Nåväl, på 6m fick en "Kalle" för sig att korsa skyttelinjen just då jag var skjutberedd. Fan flög i mig, och jag siktade noggrannt på "Kalle" och brännde av. Inget hände, så jag antog bom. Men jag skulle byta tavla, så jag gick fram. Där låg alla spindelbenen utan kropp...!!! :arrow: Spindeln stod stilla in skottögonblicket :wink: Icke desto mindre, var / är jag mycket stolt. :-)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Silwer 10 nov 2018, 18:18

De heter lockespindel på svenska.

Och tja nån gång så måste man ju få till ett perfekt skott tycker jag så otroligt är det väl inte.

Jo här finns allt folk som skulle kunna panga en husfluga om den satt på målet, absolut, det har vi väl sett.

Sen är det ju en lagom jakthistoria hehe
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Luftpangarn 10 nov 2018, 18:25

Visst Silwer, så otrolig är den inte. Men liksom färggrannt stärkande för självförtroendet hos en 10-åring. :)

Sedan jag kommit till detta forum, har jag insett att numera är en ringrostig klåpare. :o Men va fan, jag har iaf kul - men träffa spindlar klarar jag inte längre. :-)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Luftpangarn 10 nov 2018, 18:30

Poängen med allt tjat om min gamla Diana 35, är att jag sköt spetsigt korn. Och jag tror sikktet var en spetsig V-skåra. Jag hade korntunnel, om det möjligen spelar roll.

Jag ruttnade fullständigt på "TruGlo" i förrgår, och började längta efter mitt gamla Diana. Det siktet funkar till ALLT! :thumbupp:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Silwer 10 nov 2018, 18:37

det mesta om inte vapnet är rent defekt är ju skyttem och träning träning, vanan.

En sak jämför dig icke med det du ser från en del medlemmar här, tävla mot dig själv.

Barar du gör det på ett konkret sätt, allt för mycket konstigt dyker upp tex 7m skytte med fullt sjöd, eller stående stöd, en tavla skjuten på med 50skott osv, kan kanske var kul men svårt att utläsa nåt av.

är det tavla 5 skottserie, sen byt tavla osv, skjuter du i FT ställningar tex eller stående kommer mna fort märka när man blir bättre på att få in dem i det svarta, det är väldigt mentalt skytte, jag blir mer slut så än fysiskt efter ett tag.
och man lurra sig, sista skottet det måste sitta det bar måste och så går det åt pipan.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Luftpangarn (10 nov 2018, 18:44)

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Luftpangarn 10 nov 2018, 18:49

En fördel med att vara 55, är att man inte behöver spara på tavlor! :) Och jag håller med, kolla & byta tavla ofta, visar vad man håller på med. På sätt och vis är vrålproffsen här avslappnande - det blir uppenbart att min "tävling" är mot mig själv - hur kass jag än är! Och då är också "skytteglädje" viktigt. Så jag avslutar gärna tavlorna med litet tacksam plinkning. Ett uppmuntrande plong från ett plinkmål, känns bra att ta med in i stugan, känner jag. :wink:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav zpiff 10 nov 2018, 18:56

Det finns en STOR skillnad på leksaker för ett barn och en vuxen man, det är priset...
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Följande användare vill tacka zpiff för detta inlägg
Luftpangarn (10 nov 2018, 18:58)

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Silwer 10 nov 2018, 19:05

ja det klart man kan vara lite barnslig, skönt att inte var jättevuxen anser jag.

Klart att man väl får välja tillfällena, men ändå blir man glad at att köpa ett luftgevär och skjuta med, vad är fel?

Att investera i sitt eget intresse är ju sällan bortkastat.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Föregående

Återgå till Field Target

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

  • Sponsorer