Börja med Field Target

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Börja med Field Target

Inläggav skjutglad 27 feb 2015, 13:18

Hej

Tänkte nu när säsongen snart drar i gång så hoppas jag där finns
en hel del som vill testa på att skjuta Field Target i år.
Kan inte nog poängteras att det är otroligt roligt och man träffar många
trevliga människor. Jag räknar mig fortfarande som nybörjare på detta
men tänkte försöka delge hur jag själv började för lite mer än två år sedan och även lite
vad jag lärt mig under vägen och hoppas att dom tipsen hjälper någon.
Jag är PCP skytt och skriver efter detta men det mesta går nog att använda
som fjäderskytt också.

Min första tävling var Mörrum och vi var 3 stycken från Tåstarp som åkte ner till den första
tävlingen Mörrum arrangerade. Mycket spända för att delta mot alla "proffs med super bössor"
som man då uppfattade det.
Tittar man tillbaka så var vi nog alla nybörjare utom ett gäng från Onsala och några till.
Men det var väldigt trevligt och jag sköt 15 av 30mål i 10J klassen och tyckte det var OK.
Sedan provade man Onsalas höst tävling och det var väl inga lysande resultat precis men jag förstod problemen
och vilken utrustning som var viktig. Justerade till detta och tränade mycket och
ett par veckor senare sköt jag 28 av 30 på Mörrums höst tävling.
Och det är detta som jag tänkte gå igenom i denna tråd. Vad kan man enkelt förändra för
att skjuta bättre.

Vi börjar med geväret och jag kommer inte att gå in på vad man skall skjuta med för det finns det
massor av trådar på detta forum utan mer vad man kan tänka på när man skjuter
och varför saker blir som dom blir.

Vapnets egen precision. Något som vi vet finns men som vi alla även erfarna skyttar
glömmer ibland. Allt som avhandlas här gäller 10J ca 40 meter. Kan omräknas 16 J 50 meter.
Vad är det då som påverkar om vi skall träffa vårt mål i Field Target.

1.Egenprecision
Om du har ett vapen som har en egenprecision på 20 mm som exempel. Vilket innebär
att skjuter du 10 skott i vindstilla förhållande på 40 meter så kommer alla 10 skotten att sitta inom
en ring med diametern 20 mm. Vad är då detta bra till, jo det gör att vi vet hur mycket marginal
vi har när vi skall träffa en killzone på 40 mm på 40 meter när vi skjuter Field Target.

2. Vingeleffekt
Vingeleffekt är hur mycket du vinglar med geväret när du försöker sikta mot målet på 40 meter.
Alla människor vingar olika mycket och vi skall ta ett exempel på 20mm från sida till sida.
I början vinglar nog dom flesta mer men vi använder oss av 20 mm för att beskriva hur det påverkar skyttet.

Nedan har vi en bild av en 40 mm träffzon och ringen är 20mm detta är då vapnets egenprecision.

För att följa länken så måste du registera dig.



Om vi då lägger till vingeleffekten på detta se bild nedan.

För att följa länken så måste du registera dig.



Då ser vi snabbt att med dom här två effekterna samverkande så blir det rätt många skott som kan missa.

Som exempel: Jag tror alla suttit och skjutit mot ett mål och hållit ut lite för
vinden och så går kulan precis där man siktade. Varför detta?
Jo om du håller ut höger 4 centimeter för vinden och spridningseffekten är 2 cm och oturligt nog
går kulan just i detta skottet i högra kanten av din spridningsring samt du vinglar 2cm höger så tar
skottet precis där du siktade. Sen att det bara är enstaka skott som allt detta samverkar
men det händer.

Vad kan vi då göra för att eliminera dessa saker och hålla oss inom målet.

Spridningseffekt.
Jag här är det så att oftast skjuter kvalitets vapen bättre än enkla vapen dock inte alltid
men oftast. Det man kan göra är att prova med så många olika diaboler som möjligt.
För 10J så rekommenderar jag diaboler med mjuka, tunna kjolar och anledningen är
att vapnets låga effekt har svårt att blåsa upp diaboler med kraftig kjol som då inte greppar
räfflingen i pipan.
Även prova olika batcher av samma diabol och hittar man en som är bra så köp på er några askar.
Fråga dom ni skjuter med om ni kan få prova några skott av deras batcher.
Som sagt detta är något man får testa för att se hur mycket man kan komma ner i spridning.

Vingeleffekt.

Ja här är det lite enklare här rekommenderar jag "torrträning" vad är då detta.

Sitt någonstans där du har möjlighet att sikta utåt genom balkong eller altan dörr tex.
SE TILL ATT GEVÄRET ÄR OLADDAT!!
Börja sedan att försöka hitta en skön sitt ställning med ditt gevär finns massor med
olika ställningar när man söker på nätet och DU är unik du är den enda som kan avgöra
om en skjutställning fungerar för dig. Vi är alla olika och har olika kroppsformer.
Sikta sedan på något 40 meter bort ca och ha ditt kikarsikte på max förstoring.
Varför max förstoring? Jo då ser du hur mycket du vinglar och ser förbättringar
när du tränar. Många sätter ner förstoring för då vinglar jag inte så mycket.
Egentligen så vinglar du lika mycket men du lurar dig själv till att tro att det är mindre.
(Då mitt kikarsikte har 50X förstoring skjuter jag alla mål utom stående på 50X).
Sitt sedan och sikta på en knast eller blomma eller vad som nu finns tillgängligt
samtidigt som du trycker av varje gång du är i centrum och glöm inte andas.
Ta ner geväret var 10-15 sekund vila en stund så att du är avslappnad och kör igen.

Gör man detta 3 gånger i veckan en halvtimme åt gången så kan jag
garantera att efter 2 veckor så kan du nästan hålla geväret nere på 6-8 mm
i vingeleffekt när du skjuter. Och det bara händer en kväll när du
sitter där att du upptäcker att det bara funkar.
Sedan räcker det oftast med en gång i vecka för att underhålla det.
Tänk aven på att skjuta vänster alltså bakvänt lite då och då
annars får du snart kramp i nackmusklerna eller gör lite
stretch övningar för nacken.

Torrträning är nog 40% av all träning jag gör då det ger dig grunden
i dom olika skjutställningarna. Viktigt också att du tajmar avtrycket när du är i målet.
Detta kan man träna i Knästående och stående också.

Utrustning.

Jag här kan jag säga att det enskilt största som kommer att ge dig fler träff är en hamster.
Hamstern är en justerbar eller icke justerbart stöd under framänden av kolven.
Denna gör att du kan få upp geväret så att du sitter rakt utan att du behöver bocka eller luta
huvudet när du skall titta i kikarsiktet. En avslappnad rak ställning är grunden för att kunna
hålla geväret still och få en stabil position.

Höjden är olika för alla skyttar men man kan säga att max ca 20 cm från underkant
till mittlinjen på kikarsiktet. Man kan ta högre men risken är då att man får
geväret topptungt och att det blir vingligt. Här får man prova sig fram vad som känns bra.

Sittkudde

Var mycket diskuterat i början och ähh vad skall man med en sån till.
Men när man provat det vill man inte skjuta utan.
Förutom att den är skön och sitta på ger den dig stöd i svanken
och jämnar ut ojämnheter där du sitter så att du nästan alltid
får en bra sittposition. (Dessutom slipper man bli våt i häcken)
Den ger dig också stöd när du skjuter knästående.

Detta var en början och skall försöka fortsätta denna tråden med
vindpåverkan och hur en tävling går till samt tips och tricks
när man skjuter tävling.

Som sagt återkommer längre fram.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Följande användare vill tacka skjutglad för detta inlägg
Deichenpoff (27 feb 2015, 13:46), martinw (27 feb 2015, 14:04), Lasse (27 feb 2015, 14:11), Nitro (27 feb 2015, 14:12), gubbe (27 feb 2015, 16:00), börne (27 feb 2015, 16:04), jerkerh (27 feb 2015, 16:37), Eneroth (27 feb 2015, 16:38), David_M (27 feb 2015, 17:34), Frank69 (27 feb 2015, 18:00), soren (27 feb 2015, 18:35), fiffy (27 feb 2015, 20:21), Tomaz (27 feb 2015, 20:58), Deepoff (28 feb 2015, 00:47), janned (28 feb 2015, 08:08), Freerider (05 apr 2018, 21:54), Luftpangarn (28 maj 2018, 11:04), stefan2018 (18 sep 2018, 15:43)

Re: Börja med Field Target

Inläggav buffalo 27 feb 2015, 17:28

Mycket bra!
buffalo
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 okt 2014, 18:23
Ort: Linköping
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch 97

Re: Börja med Field Target

Inläggav martinw 27 feb 2015, 19:50

Tajmingen för avtryck är viktigt att öva på, rätt lätt att få till hemmavid. Däremot något helt annat när du står i uppförsbacke och vinden sliter i dig, dessutom är dina minuter snart slut... :-)
Visst kan man sitta som ett fån i sin skjutjacka ensam i sitt garage och torrklicka (jag gör det), men absolut mest träffbild för pengarna får man av att haka på någon duktig skytt på tävling, ovärdeligt.
När man sedan har tränat någon vinter och åkt på några tävlingar så kommer resterande poäng på vindbedömning, riktigt svårt i 10-16j.
Som skjutglad säger är det viktigt att ställa in vapnet efter din egen kropp, absolut ingen ide att kika på vad andra byggd på sitt vapen.
Tycker man hög hamster blir vingligt kan man alltid höja kikaren istället, det är ju kikare/hamster som räknas.

(Vet inte om man fick skriva här, kändes lite som det skulle bli skjutglads tips. Men eftersomjag inte är jätteblyg...) :o
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Följande användare vill tacka martinw för detta inlägg
Luftpangarn (28 maj 2018, 11:04)

Re: Börja med Field Target

Inläggav skjutglad 27 feb 2015, 20:12

Du är alltid välkommen Martin :thumbupp:
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Re: Börja med Field Target

Inläggav skytten68 27 feb 2015, 20:22

Bra tips för en nybörjare inom luftsgevärskytte. Bara sätta igång att träna.
skytten68
 

Re: Börja med Field Target

Inläggav gubbe 27 feb 2015, 20:49

martinw skrev:Tajmingen för avtryck är viktigt att öva på, rätt lätt att få till hemmavid.


Ett av mina stora problem trots en del övning. Känner ofta av att fingret vägrar kröka sig trots att jag vill. :-(

Har börjat praktisera omedveten avfyrning ( För att följa länken så måste du registera dig.

) för att komma över problemet. Gillar det inte.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Börja med Field Target

Inläggav Nitro 28 feb 2015, 00:29

BR är ju det som jag tränat stenhårt på, men efter många om och men så blev det ju också FT förra säsongen. Det var skitroligt trots att jag med min kroppsbyggnad och smidighet hade vissa svårigheter att komma i vettig skjutställning. Så vad gör man, jo man bygger en extremt hög hamster, haha så kan jag också vara med i matchen.
Trots att jag är nybörjare i FT så känns det som man börjar få lite koll och det känns kul.
Utrustningsmässigt så är det nog framför allt ett bättre sikte för bättre avståndsbedömning som står högt i kurs.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Börja med Field Target

Inläggav skjutglad 03 mar 2015, 13:34

Tänkte bara sticka emellan med det kanske viktigaste
som man behöver när man skjuter Field Target förutom
själva geväret vilket är kikarsiktet. Kikarsiktet är vårt
arbetsredskap som ger förutsättning för oss att träffa vårt mål.

Uppfattningar om kikarsikte är ungefär lika många som det finns människor på
jorden med andra ord sagt den enda som kan avgöra om ett kikarsikte är
bra eller dåligt är du. Det är ju du som skall använda det.
Så länge ingen kan "hoppa in" och titta ut genom dina ögon och se hur du ser världen
så kommer alla att uppfatta sikten olika.

Vad skall man då skjuta med.
När jag började med Field Target så hade jag ett FX 6-18 alltså max 18 gångers förstoring.
Och med sidoparallax hjul där jag markerade mina avstånd på.
Detta upplevde jag var helt ok för debutant och 10J klassen för att skjuta ut till 40 meter.

Som sagt man tager vad man haver.
Kan man välja så gärna så hög förstoring som möjligt för att lättare avstånds bedöma.

Hur skall jag sedan ställa in siktet. Ja det finns två skolor antingen skjuter man med mildot.
alltså prickar i hårkorset i siktet som man då ställer in till avståndet och håller då mitt på, över eller under
förenklat sagt eller så klickar man in som är den dominerande typen och som
alla som tävlar internationellt använder. Detta för det är helt enkelt är mer exakt.

Sedan kan man ha front parallax eller sidoparallax med det sistnämnda dominerande
på grund av sin enkelhet.

Vad är då allt detta och hur använder jag det? Här tänkte jag skriva ett längre inlägg men det blev aldrig bra hur jag än skrev det.
Utan jag hänvisar till engelska Bfta och Wayne K Hudsons mycket kompetenta
manual för Field Target inställning av kikarsikte, som sagt varför uppfinna hjulet en gång till.
Denna är dock på engelska men är mycket bra och tar upp alla aspekter av inställning av kikarsikte.
Dock så ändrar man från 55 yards till 40 meter och som Zero avstånd kan man använda
någonstans runt 22-26 meter.
Men här finns mycket för debutanten och även guldkorn för den erfarne FT skytten.

För att följa länken så måste du registera dig.



Återkommer snart med hur vi skjuter en tävling och vindberäkning.

Är det något som är oklart i den engelska manualen så ta gärna upp det så ser vi om vi kan
förklara det bättre här i tråden.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Följande användare vill tacka skjutglad för detta inlägg
Frank69 (03 mar 2015, 13:39), fiffy (03 mar 2015, 14:22), David_M (03 mar 2015, 17:01), Luftpangarn (28 maj 2018, 11:05)

Re: Börja med Field Target

Inläggav martinw 03 mar 2015, 15:28

Det finns en svensk översättning av siktesmanualen på andra forumet, tror även jag gjorde en egen variant och la upp där för typ hundra år sedan.

Här finns lite info om skjutställningarna för nybörjaren:
Kan vara något att kika på medan skjutglad laddar om.
För att följa länken så måste du registera dig.

Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Börja med Field Target

Inläggav skjutglad 03 mar 2015, 15:40

Visste inte detta Martin.
Det vore kanon om det är översatt.
Har du eventuellt någon länk eller liknande?
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Re: Börja med Field Target

Inläggav martinw 03 mar 2015, 15:57

Nix, vill ha så lite som möjligt med det forumet att göra.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Börja med Field Target

Inläggav skjutglad 03 mar 2015, 16:32

Hoppad att du inte har något emot att jag publicerar
din guide här Martin.

Här kommer en svensk guide som Martin gjorde och som
beskriver det den engelska guiden förklarar med lite extra
tips från Martin. :thumbupp:

Guide till att montera kikarsikte för Field Target.
Jag märker att förvirringen runt hur man monterar och använder ett sikte för FT är stor, kände att det var dags att reda ut begreppen.
Jag har sållat all info på flera forum, lagt till egna tips, och gjort en liten guide.
Var snäll och se detta som en ofullständig guide till hur jag brukar göra, alltså inte det bästa och enda sättet, utan mer mitt sätt.
Själva tanken med termosar i FT är att kunna avståndsbedömma med hjälp av litet skärpedjup, man har kikare med hög förstoring som endast ger skarpa bild när parallaxratten är vriden till det avstånd som man tittar på. Ratten är märkt med detta avstånd. Vips så vet vi hur långt det är till målet.
Om man sedan väljer att vrida höjdjusteringsratten till ett förutbestämt läge, eller om man gillar att hålla över med hjälp av mildot blir sedan upp till skytten. Det är mest naturligt för hjärnan att centrera korset på målet, alltså vrider de flesta FT-skyttar på höjdjusteringen, vilket också guiden går igenom.
(Det gäller bara att hålla koll på vilket varv på hj-ratten man är på…)


Så här gör jag:

1. Kindstödshöjd, bakkappshöjd, bekvämt, mer upprätt än du tror. Ditt öga fungerar bättre rakt fram än det gör åt sidan, rakt fram ger avslappnade ögonmuskler. Försök att få upp huvudet, enklare att hålla still om inte nacken är ansträngd. Brukar ge vapen med högt kindstöd och låg bakkappa. ett djupt vapen är att föredra, då slipper du vrida in huvudet till kolvkammen vid knästående skytte. Geväret skall upp till ögat, inte tvärtom.

2. Centrera siktet optiskt, räkna varv på justering, ex fyra varv från max höger till max vänster, vrid sedan två varv från maxläget. Gör samma för höjdjusteringen. Eller bygg en enkel vagga som du lägger siktet i. Vrid siktet i vaggan utan att hårkorset rör sig mot den punkt du tittar på. Cirklar korset får du testa att vrida ratt tills korset slutat cirkla och nu bara vrider sig. Detta gör vi för att linser är betydligt bättre i mitten än vad dom är ute i kanten, hårkorset hamnar alltså mitt på linsen.

3. Montera i längsled. Om du snabbt lyfter upp geväret till kinden utan att ha sikte monterat så får du efter några lyft ett ställe där din kind hamnar oftast och där det känns naturligt för dig, märk upp var huvudet hamnar och montera sikte så tjock svart ring syns runt hela den skarpa bilden. Det är ingen idé att se hur andra monterat sitt sikte, alla människor är olika byggda och sikten har dessutom väldigt olika ögonavstånd.

4. Focus på hårkors. ställs in med linsen närmast ögat. Sätt parallax till inf, se på vit del av himlen (inte solen), vrid ut (motsols) eyepiece tills hårkorset blir oskarpt, vrid in tills det blir skarpt, markera var det blir skarpt. Titta korta ögonblick, annars ställer ögat in sig. Ta medelvärdet av dina många småtittar, alltså precis när det blir skarpt längst utvridet. Vrid in ca 5-10mm från den punkten. Du kommer upptäcka att du kan se ett skarpt hårkors mycket längre invridet än det avstånd du kom fram till, men mest avslappnat för ögat blir det lite invridet från det läge där det blev skarpt första gången.

5. Justera siktets montering i lod, vattenpass på vapen, lodlina i stark färg. Vrid siktet tills hårkorset är utefter lodlina.

6. Sidojustera fäste till exakt träff på lodrät linje, skjut på 15m först sedan 45m, skotten skall ta på samma lodlinje på både 15m och 45m. Man skall inte behöva ställa siktet mer än ett halvt varv i sidled, i så fall är något snett, chimsa.

7. Justera fästet så träffbilden är rätt i höjd på 45m, mät från framsida sikte. 5cm högt/lågt är ok. Vi har alltså inte skruvat på siktet än, utan all justering sker med fästet/chims.

8. Bestäm högsta punkt på kulbana, 10j .177 ca 18m, 16J .177 ca 25m, ställ ut mål på varje meter mellan 14-24m, skjut in med höjdjustering på 18m, sedan utan att ändra hj på dom andra avstånden, var går kulan högst? Detta är vår högsta punkt, zenit, på kulbanan. Allt skjutande vid monterandet görs enklast på a4 med ett stort kors på, försök få linjerna 4-5mm tjocka. Vid all inskjutning skall du ha den förstoring du tänker skjuta med sedan, jag kör på 20ggr.

9. Justera hj- hylsan (utan att skruva på själva ratten) så att zenit är satt till 0, allt skruvande på dom olika avstånden sker uppåt härifrån. Detta gör det enklare att komma ihåg maxvärdet när din text regnat bort, eller om du inte vill skriva på din ratt och kör med tabell istället. Märk din hj-ratt med 18m här. En remsa LETRA-TAG fungerar utmärkt. Om du inte vill märka upp din hj-ratt så kan du göra en liten tabell över vilket avstånd som ger vilket nummer på hj-ratten.

10. Skjut in på 20-50m, 5m intervall, vi vrider alltså hj-ratten tills vi träffar där vi tittar på dom olika avstånden, skriv på hj-ratt vilket avstånd du sköt på.

11. Skjut in på 8-15m varje meter, och 17,5m, markera på hj-ratt.

12. Ställ siktet på högsta mag och avståndsmarkera sidohjul eller ao-ring, 8-15 varje meter, 17,5m och 20-55m var femte meter. Detta är mycket påfrestande för ögat, vila mycket. Du kommer även att upptäcka att du avståndsbedömmer olika om det är soligt eller grått, skriv ner skillnaden.

13. Kolla om ditt sikte är kass, skjut in dig på 30m med min-förstoring, ändra sedan till max-förstoring. Flyttade träffpunkten sig? Reklamera sikte.

14. Kolla om ditt sikte är kass, skjut in dig på 30m med max förstoring, vrid upp/ner ett varv på höjdjustering och sikta på samma punkt som tidigare. Dina två nya träffpunkter skall ligga rakt ovanför/under ursprungspunkten. Träffade du bredvid till vänster på ovansidan och bredvid till höger på undersidan? (eller tvärtom) Reklamera sikte.

Focus:
Focusera i första hand på hårkorset, vrid focusratten, ta snabba glimtar på målet, du kommer ”känna” att målet är skarpt även om du inte fokuserar på det. Så fort du börjar titta på målet kommer ditt öga att försöka göra en skarp bild, och du kommer misslyckas med avståndbedömningen. Målet skall endast ses med perifera seendet, focus skall ligga på hårkorset.
Vrid in dig från nära till målet. du har garanterat lite glapp någonstans mellan ratten och linsförskjutningen, vrid alltså alltid från samma håll.

Testa avståndsbedömningen ljusa /mörka mål, anteckna skillnaden
Testa avståndsbedömningen ljusa/mörka dagar, anteckna skillnaden
Testa avståndsbedömningen kalla/varma dagar, anteckna skillnaden

Tänk på att du kan ha glapp i hj-ratten, utgå alltid från zenit när du vrider, så vet du att glappet inte spelar roll.
Lär dig skillnaden på träffpunkt vid 5+15+24 grader. Troligtvis stor skillnad om du har billigt sikte eller gevär utan regulator.

Om du väljer att inte väga din ammunition så kan det vara bra att veta att spridningen på tyngst/lättast i en ask jsb exact 4,52 ger en höjdskillnad på 13mm om du skjuter med 10J på 50m. Jsb är den ammo med minst viktspridning som jag hittat. (om du har barn eller känner barn så kan dom mutas med ex pengar att väga ammo, för det är sååå jättetrist att väga 500 diaboler…)

För att testandet skall fungera måste du vara säker på att ditt vapen ger jämna hastigheter, låna en kronograf av någon och testmät en skottserie. Det är absolut ingen idé att att lägga massa jobb på siktesinställning om du inte är säker på att ditt vapen presterar jämna serier.

Nu borde du ha ett sikte som sitter rakt åt alla håll och dessutom är uppmärkt med avstånd både på hj-ratten och på sidohjulet.

Martin
Senast redigerad av skjutglad 03 mar 2015, 16:33, redigerad totalt 1 gång.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Följande användare vill tacka skjutglad för detta inlägg
David_M (03 mar 2015, 17:14), Luftpangarn (28 maj 2018, 11:02), Skyddsjägarn (18 sep 2018, 12:34), stefan2018 (18 sep 2018, 18:37)

Re: Börja med Field Target

Inläggav martinw 03 mar 2015, 17:16

Hjälp! Underlig känsla när man ser egen text man glömt att man skrivit...
Jag var mycket mer noggrann på den tiden.
Kanske hade varit juste att ha punkt 13 o 14 i början?
Har inget emot copy paste, får se hur det landar hemma hos Leif.:-)
Senast redigerad av martinw 03 mar 2015, 17:24, redigerad totalt 1 gång.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Börja med Field Target

Inläggav skjutglad 03 mar 2015, 17:38

Är det något du vill ändra Martin så klipp ut och ändra så
tar jag bort mitt inlägg.

Du har väl upphovsrätten :mrgreen:
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Re: Börja med Field Target

Inläggav Leopold 03 mar 2015, 18:19

Mycket bra tips och trevligt trådinitiativ skjutglad :thumbupp:

Det är guld värt att få en beskrivning från A till Ö vad som behövs för att börja skjuta och ha kul i denna ädla gren!

Bra bidrag från Martin via skjutglad med, mycket att tänka på och man kan ibland hitta genvägar. När det gäller lodning av sikte finns det en - i mitt tycke - snabb och exakt metod i detta dokument "Montering och inskjutning av sikte", det som är intressant för oss är inskjutningsmetod 3 på sid 3:
För att följa länken så måste du registera dig.



Keep up the good work!

__
2018-04-05: Eftersom denna gamla tråd återuppväcktes så uppdaterade jag en gammal länk till Nightforce's fina guide som dött sedan sist för tre år sedan. Nu funkar den. Ladda ner informationen om intressant. /Leopold
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Luftpangarn (28 maj 2018, 11:06)

Re: Börja med Field Target

Inläggav börne 05 apr 2018, 20:10

Lyfter denna utmärkta tråd :)
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Kapten Kamin (05 apr 2018, 20:42), NiklasGy (06 apr 2018, 08:55), Freerider (28 maj 2018, 11:13)

Re: Börja med Field Target

Inläggav Luftpangarn 28 maj 2018, 11:08

Tack! Detta är en jättebra och intressant tråd!

Är det helt chanslöst att, som ingång, köra tex dioptersikte? Fast på skoj, bara för att testa FT och träffa andra, kan man ju kanske använda vad som helst?! Om självkänslan tål det... :lol:

Nu behöver jag bara hitta någon FT- förening på rimligt köravstånd från Stockholm ;-)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
börne (28 maj 2018, 11:15)

Re: Börja med Field Target

Inläggav börne 28 maj 2018, 11:20

Luftpangarn skrev:Tack! Detta är en jättebra och intressant tråd!

Är det helt chanslöst att, som ingång, köra tex dioptersikte? Fast på skoj, bara för att testa FT och träffa andra, kan man ju kanske använda vad som helst?! Om självkänslan tål det... :lol:

Nu behöver jag bara hitta någon FT- förening på rimligt köravstånd från Stockholm ;-)

Blev ett tack när jag skulle citera... bjuder på den.

Här har du en Sthlm klubb... För att följa länken så måste du registera dig.



Ska man va med & slåss om medaljerna så är diopter nog rätt kört, om man inte är grymt duktig på att avgöra avståndet med ögonen & sen veta hur du ska hålla över/under med dipotern men tävlar man mot sig själv utan krav kan man garanterat ha kul. Inte minst kan det ju gå bra till en början för att få se hur det går till på en FT tävling!
Senast redigerad av börne 28 maj 2018, 18:29, redigerad totalt 1 gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Sweron (28 maj 2018, 17:13)

Re: Börja med Field Target

Inläggav dano_swe 28 maj 2018, 11:35

Bidrar med en text jag skrev för ett tag sedan:

För att följa länken så måste du registera dig.



Och en enklare guide för inställning av kikarsikte:

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Följande användare vill tacka dano_swe för detta inlägg
1qaz1qaz (28 maj 2018, 12:20), börne (28 maj 2018, 13:01), stefan2018 (18 sep 2018, 18:54)


Återgå till Field Target

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mickebandsåg och 5 gäster

  • Sponsorer