Temperaturberoende avvikelser i avståndsmätning med FT-sikte

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Temperaturberoende avvikelser i avståndsmätning med FT-sikte

Inläggav Leopold 18 jan 2015, 01:29

Fick chans att testa litet mer systematiskt idag på skjutbanan, relativt kallt ca 2 plusgrader. Jag väljer att lägga upp trådämnet här i FT-avdelningen snarare än under sikten eftersom frågan mest är relevant för FT inom luftvapengrenarna.

Jag blev litet förvånad hur stora avvikelserna är när det gäller vad man mäter upp med siktet vid olika temperaturer vs. faktiskt avstånd uppmätt med måttband eller möjligen laser. Avstånden hade mätts upp med måttband idag, säkrast så (tack börne!).

Mitt sikte för dagens övning var Hawke SW30 6-24x56, ett rätt vanligt budgetsikte som brukar vara pålitligt även om det givetvis finns avsevärt vassare. Sidohjulet uppmärkt vid ca 20 grader C, angivelserna är relativt grovt skattade pga det täta avståndet mellan avståndsmarkeringarna på hjulet men ändå tydlig avvikelse här vid ca 2 plusgrader som sagt:
- vid 30 faktiska meter anger kikaren ca 28 meter
- vid 40 faktiska meter anger kikaren ca 37 meter
- vid 50 faktiska meter anger kikaren ca 45 meter

Konstaterar att det är rätt stora skillnader med detta sikte som gör att man garanterat kommer att missa fällningar på de längre avstånden om man inte tar hänsyn till mätfelen vid låga temperaturer. Till detta kommer även temperaturberoende skillnader i kulbana (även faktorer som luftfuktighet mfl) men jag har en känsla av att de är av mindre praktisk betydelse för FT än denna simpla "mätfaktor" iaf med detta sikte.

Skulle vara intressant att veta hur andra sikten beter sig vid olika temperaturer.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
David_M (18 jan 2015, 08:24), börne (18 jan 2015, 08:54), Dudda (18 jan 2015, 09:11), robban75 (05 feb 2016, 07:05)

Re: Temperaturberoende avvikelser i avståndsmätning med FT-s

Inläggav Leopold 18 jan 2015, 02:03

atte69 skrev:Vad blir skillnaden på "målet " vid ex 50 m i detta ex med den bössa du hade vid detta tillfälle?


I 10 J och med den relativt lätta JSB Express (0.51 gram) blir det ca 5,5 cm för låg träff på 50 m om jag felaktigt mäter avståndet till 45 m. Hade jag haft 16 J skulle det varit ca 3 cm för lågt med samma kula enligt Chairgun dvs fortfarande ingen fällning om jag siktar och lyckas avfyra mitt i en 40 mm killzone på 50 meter. Så det har utan tvekan stor betydelse rent praktiskt att ha koll på detta till och med med ganska lätta kulor med hyfsat rak kulbana.
_
PS. Simulerade just fram (via Chairgun) att den ökade lufttätheten vid 0 vs 20 grader C gör att man hamnar ytterligare ca en halv cm lägre i träffbilden på 50 m bara av den anledningen i det kallare vädret. Detta adderar alltså en smula ytterligare till den temperaturkompensation man måste göra för att ha chans att fälla långmålen om man lyckas träna upp sig att alltid avfyra perfekt där man siktar... hmm. Jag börjar så smått inse vidden av allt testjobb som återstår vid olika väder och temperaturer... :o Sedan har vi ju vindkompensationen på detta, "vindflaggor" i form av grässtrån och grenar osv.

Snacka om utmanande skyttegren! :cheeRs:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Temperaturberoende avvikelser i avståndsmätning med FT-s

Inläggav börne 18 jan 2015, 09:01

Det var bra att få det bekräftat av Leopold igår, har ju inte märkt upp mitt nya stora hjul då jag misstänkt just detta. Får bli att göra detta en tidig vårdag då tempen krypit upp till minst 15gr. Jag märkte inte av nån skillnad på hela säsongen, men då var det väl aldrig kallare än 10gr, tänker på senaste tävlingen i Mörrum.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18784
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Temperaturberoende avvikelser i avståndsmätning med FT-s

Inläggav Görgen 18 jan 2015, 11:17

Jag testade på min Sidewinder 6-24X56 nu på 10. 20. 25. 30. 48. Och 50 meter i 0.8 + grader och den stämmer fortfarande trots att det var varmt och skönt när jag markerade sidohjulet för ett par år sen.

När jag mäter avståndet så börjar jag på längsta avståndet på paralaxen och vrider ner tills det blir klar skärpa.
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 17 aug 2010, 09:09
Ort: Hästveda
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Re: Temperaturberoende avvikelser i avståndsmätning med FT-s

Inläggav Leopold 18 jan 2015, 14:38

Görgen skrev:Jag testade på min Sidewinder 6-24X56 nu på 10. 20. 25. 30. 48. Och 50 meter i 0.8 + grader och den stämmer fortfarande trots att det var varmt och skönt när jag markerade sidohjulet för ett par år sen.

När jag mäter avståndet så börjar jag på längsta avståndet på paralaxen och vrider ner tills det blir klar skärpa.


Om det är samma modell av sikte så borde de ha ungefär liknande egenskaper när det gäller sådant här kan man tycka. Jag använder alltid samma rutin för att mäta avstånd så det kan inte bero på det.

Kanske något har ändrats med parallaxen på mitt sikte med tiden och att mätskalan behöver kalibreras om? Det var kanske litet tidigt att gå ut med denna fråga innan jag gjort om testerna i olika temperaturer.

Jag har i alla fall aldrig märkt effekten tidigare men det beror nog på att jag normalt bara skjuter in på ett enda avstånd inför FT-träning och tävling i olika tempförhållanden, ofta ganska korta kända avstånd 25-30 meter och där är det svårt att märka någon temperaturberoende avvikelse. När jag tränat på 50 meter känt avstånd har det inte heller märkts någon effekt men då har det alltid varit varmare - dvs 50 riktiga meter har varit 50 meter på sidohjulet och då reagerar man inte heller.

Tydligen är detta med systematiska tester något jag borde göra oftare och inte bara när det är vackert väder och varmt & gott... :)

atte69 skrev:Det blir bar svårare ju mer man vet!!!!!


Ja det är liksom skikt efter skikt av saker man borrar sig ner igenom, blir överraskad av, fokuserar på, löser, hittar nya överraskningar som inte gick att se innan osv... som om det inte var svårt nog att bara lära sig skjuta rakt :-)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Temperaturberoende avvikelser i avståndsmätning med FT-s

Inläggav VictorJ 18 jan 2015, 14:49

Mitt SW30 8-32 har samma egenskaper som ditt Leopold, faktiskt så när på metern förutom på 50m där mitt är något bättre på 48m i kikaren.
Atte69 har fullständigt rätt i att ju mer man vet desto svårare blir det här:-)
Mitt SW verkar visa "rätt" från 13-15plus och upp till 26plus, högre har jag inte testat. Från 13plus och ner gäller en annan skala.
Sen för några veckor sedan när jag trodde mitt SW pajat har jag ägnat 80% åt att testa och 20% till att faktiskt skjuta för att träna:-(. Lägger man sen som du säger till luftdensitet, vinkel till målet, diabolens olika vikter/dimensioner och vind och dessutom i mitt fall vapnets/fjäderns temperatur så är det fan ett under att man lyckas fälla ett plåtmål........... Dessutom ska man lyckas släppa iväg skottet exakt likadant varje gång trotts att skjutplatsen är helt olik med gropar/rötter/vinklar.
Tur att det är riktigt kul dom gånger man lyckas annars hade jag pysslat med något annat.
Skulle jag varit proffs och ägnat åratal åt att ha koll på alla yttre omständigheter samt materialet och någon sa efter en lyckad tävling att jag hade haft tur, då hade det smällt på direkten:-).
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Re: Temperaturberoende avvikelser i avståndsmätning med FT-s

Inläggav gubbe 18 jan 2015, 14:51

VictorJ skrev:och ägnat åratal åt att ha koll på alla yttre omständigheter samt materialet och någon sa efter en lyckad tävling att jag hade haft tur, då hade det smällt på direkten:-).


:-)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Temperaturberoende avvikelser i avståndsmätning med FT-s

Inläggav Leopold 18 jan 2015, 15:12

VictorJ, huvet på spiken :Thumbupp:

Det ser inte särskilt svårt ut på de där youtube-filmerna från de stora FT-mästerskapen, en nybörjare tänker att med sådana riggar och litet träning är det väl inte så konstigt att de fäller nästan varje gång... :-)

Bra för tillväxten att det ser så lätt ut!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Temperaturberoende avvikelser i avståndsmätning med FT-s

Inläggav thorgus 18 jan 2015, 15:20

Utan att direkt veta så skulle jag tro att temp-avvikelser är individuellt från kikare till kikare, även inom samma märke.

Man får helt enkelt lära sig just sin utrustning på den här fronten, detta gäller givetvis alla andra ingående delar i riggen - hur bössan bär sig åt vid olika temp, luftfuktighet, lufttryck etc etc....................................................................och sen när man tror man har koll så drar det i köptarmen åsså får man börja om igen :-)
Om man inte vet vart man är på väg, hur vet man då när man har kommit fram ?

Bild
thorgus
 
Inlägg: 2119
Blev medlem: 26 feb 2011, 11:20
Tack utdelade: 364 gång
Tackad: 522 gånger i 236 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Re: Temperaturberoende avvikelser i avståndsmätning med FT-s

Inläggav VictorJ 18 jan 2015, 15:25

Leopold skrev:VictorJ, huvet på spiken :Thumbupp:

Det ser inte särskilt svårt ut på de där youtube-filmerna från de stora FT-mästerskapen, en nybörjare tänker att med sådana riggar och litet träning är det väl inte så konstigt att de fäller nästan varje gång... :-)

Bra för tillväxten att det ser så lätt ut!


Falsk marknadsföring på tuben:-).

Hur löser man det här då? Två skalor på hjulet lutar det åt i mitt fall, blir iofs lite trång men får gå.
Hur är ex Falcon T50 egenskaper i kyla, jag har trånat efter ett sånt ett tag och trodde innan att jag hade ett giltigt skäl att köpa men nu kanske jag har en ny chans;-)
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Re: Temperaturberoende avvikelser i avståndsmätning med FT-s

Inläggav Leopold 18 jan 2015, 15:40

VictorJ skrev:Hur löser man det här då? Två skalor på hjulet lutar det åt i mitt fall, blir iofs lite trång men får gå.


Steg ett i mitt fall är att samla in mer testdata vid olika temperaturer, hoppas kunna hitta tydliga mönster liknande dina som kan översättas till enkla regler. Det går ju att ha en översättningstabell till hands för de olika temperaturlägena.

Vill man vara ultraseriös och har en väl tilltagen budget så kan man nog vara hjälpt av Rowan engineerings DSW: För att följa länken så måste du registera dig.

(som har en hel del andra funktioner också). Oklart om den skulle vara tillåten på tävling men oavsett så verkar det vara ett bra tränings- och datainsamlingsinstrument.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Temperaturberoende avvikelser i avståndsmätning med FT-s

Inläggav fspjuth 19 jan 2015, 09:32

En lite billigare och mycket enklare lösning är de justerbara pointers som För att följa länken så måste du registera dig.

tillverkar. Har ingen personlig erfarenhet av hans produkter men principen verkar sund.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
fspjuth
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 22 nov 2011, 00:00
Ort: Borås
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 19 gånger i 16 inlägg

Följande användare vill tacka fspjuth för detta inlägg
David_M (19 jan 2015, 20:21)

Re: Temperaturberoende avvikelser i avståndsmätning med FT-s

Inläggav Leopold 19 jan 2015, 14:07

Det var en klurig idé med den justerbara pekaren. Får se hur jag gör, beror litet på vad det är för mönster i avvikelserna man kan se.

A & O blir givetvis att låta siktet hinna få samma temp som omgivningen innan dessa mätsessioner, tror jag kommer att ha lätt att glömma det men nu har jag skrivit det som en "note to self" :)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Temperaturberoende avvikelser i avståndsmätning med FT-s

Inläggav VictorJ 19 jan 2015, 18:07

fspjuth skrev:En lite billigare och mycket enklare lösning är de justerbara pointers som För att följa länken så måste du registera dig.

tillverkar. Har ingen personlig erfarenhet av hans produkter men principen verkar sund.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Den var smart men avhjälper inte mitt problem, avvikelserna på hjulet är tyvärr inte linjära i mitt fall så att bara flytta visaren x antal mm hjälper inte mig:-(
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Re: Temperaturberoende avvikelser i avståndsmätning med FT-s

Inläggav martinw 19 jan 2015, 18:57

Dom flesta kikare mäter lite olika vid varmt/kallt.
En del är linjära i mm på sidohjulet.
En del är icke linjära.
En del snäpper vid en viss temp, andra mer flytande.

Sen uppför sig vapnet olika vid olika temp, det kan man antingen justera för med klick, eller så lägger man till avvikelserna i fart på sitt sidohjul.

Jag tycker det är enklast att ha två olika skalor på sidohjulet och även att ha olika skalor på höjdjustering.
Mitt Leupold är väldigt snällt, mäter 2m kort vid kyla på längre avstånd, enkelt att justera för med lägga till några klick över 40m.

Enda sättet att veta är att skjuta mycket i olika förhållanden med ett väl fungerande gevär.
Man brukar säga att det behövs minst två säsonger med samma kikare för att lära känna den.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Temperaturberoende avvikelser i avståndsmätning med FT-s

Inläggav Etienne 19 jan 2015, 19:41

Värmartillsats? :)
(Why not liksom?
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Temperaturberoende avvikelser i avståndsmätning med FT-s

Inläggav martinw 19 jan 2015, 20:00

Ska man hålla en stor kikare typ tjugo grader varmare än luften lär det bli ett fläskigt batteri, eller massa frigolit som isolering.
Har sett fantastiska lösningar med aluminiumfolie, lär ju knappast göra mer än att dra ner farten på värmeskillnaden.
Många har termometrar från akvarier på sina kikare för att kunna få koll.
Enklare att köpa en kikare som inte har hyss för sig.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Temperaturberoende avvikelser i avståndsmätning med FT-s

Inläggav Leopold 19 jan 2015, 20:03

martinw skrev:Dom flesta kikare mäter lite olika vid varmt/kallt.
En del är linjära i mm på sidohjulet.
En del är icke linjära.
En del snäpper vid en viss temp, andra mer flytande.

Sen uppför sig vapnet olika vid olika temp, det kan man antingen justera för med klick, eller så lägger man till avvikelserna i fart på sitt sidohjul.

Jag tycker det är enklast att ha två olika skalor på sidohjulet och även att ha olika skalor på höjdjustering.
Mitt Leupold är väldigt snällt, mäter 2m kort vid kyla på längre avstånd, enkelt att justera för med lägga till några klick över 40m.

Enda sättet att veta är att skjuta mycket i olika förhållanden med ett väl fungerande gevär.
Man brukar säga att det behövs minst två säsonger med samma kikare för att lära känna den.


Tack Martin, en liten "tröst" att det inte bara är budgetsikten som har dessa egenskaper.

Sedan ska jag säga också att detta Hawke SW30 6-24x56 inte är helt optimalt att bedöma avstånd med. På standardhjulet handlar det om 2 meter per millimeter mellan 45 - 50 meter... möjligen kan man ha nytta av ett excentriskt hjul för att läsa av lättare. Men som alla vet handlar det inte bara om att kunna läsa av vad hjulet visar... det måste vara lätt att avgöra exakt var fokusplanet hamnar också - "snap in/out" - och så ska det stämma exakt med vad sidohjulet visar, repeterbart.

Att behöva kompensera för temperatur kan jag köpa och att det tar några säsonger att lära sig ett sikte... men jag måste fråga mig nu om jag lägger denna energi och tid på rätt sikte. Ärligt talat tror jag inte det.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Temperaturberoende avvikelser i avståndsmätning med FT-s

Inläggav Dudda 20 jan 2015, 21:55

Blev nyfiken på detta och gjorde lite research.
Kalcium florid som används i enklare linser är känsliga för temp och bidrar till förändrad focus. Säkert ett element som kan bidra, utöver allt annst som redan sagts.
Walther lgv .177
Användarvisningsbild
Dudda
 
Inlägg: 1784
Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
Ort: Skåne
Tack utdelade: 187 gång
Tackad: 96 gånger i 83 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms


Återgå till Field Target

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster

  • Sponsorer