Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Inläggav Hillman 14 maj 2012, 19:00

Hej alla luftnördar, ni verkar ha erfarenhet av det mesta så här kommer en fråga från en till som gillar luftvapen. Jag är helt grön på forumköret men jag hoppas att det här funkar.

Jag har en ansökan om skyddsjaktslicens liggandes hos polisen men de försöker övertala mig att de istället ska få skriva "jaktlicens för skadedjursbekämpning"
En skillnad torde vara att man med en jaktlicens måste begränsa sig till de tider på året som jaktlagarna säger att ex duvor är tillåtna. Skyddsjakt får man väl däremot ta till när som helst om det finns behov.

Har jag fattat det rätt?
Vilka nackdelar/fördelar har det i övrigt?
Skyddsjägare
Jag jagar inte för att få skjuta utan skjuter för att kunna jaga!
FX Cyclone .22 Hogan ljuddämpare, Walther LG55
Hillman
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 05 feb 2012, 13:50
Ort: Kusmark
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: Cyclone .22

Re: Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Inläggav Sniperace 14 maj 2012, 19:20

för många skadedjur gäller inte jakttider, råttor kan du skjuta året om, liksom fågel i djurstallar och affärscentra, nyckelordet är SKADEDJUR...
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: 02 jul 2010, 12:47
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 46 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: VSKF

Re: Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Inläggav Kråkjohan 14 maj 2012, 19:28

Om det står jakt eller skyddsjakt på licensen skall inte påverka jakttider, det är i båda fallen jaktfördningens bilaga 4 som gäller.

För att följa länken så måste du registera dig.

Kråkjohan
 
Inlägg: 313
Blev medlem: 12 feb 2010, 23:39
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Webley Tracker DL

Re: Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Inläggav Hillman 14 maj 2012, 19:34

Hej Sniperace
Menar du att man ska luta sig mot paragrafen om jakt på enskilt initiativ? Ok, jakt är tillåten hela året på de skadedjur som är tillåtna för luftvapen men vad är då skillnaden mellan de två licensslagen?

De försökte också först få mig att söka ett svindyrt, treårigt tillstånd för eldgivning inom planlagt område men de gav med sig efter ett par dars diskuterande och höll med om att det inte var ett eldvapen :thumbupp:
Skyddsjägare
Jag jagar inte för att få skjuta utan skjuter för att kunna jaga!
FX Cyclone .22 Hogan ljuddämpare, Walther LG55
Hillman
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 05 feb 2012, 13:50
Ort: Kusmark
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: Cyclone .22

Re: Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Inläggav Sniperace 14 maj 2012, 19:43

ja, det menar jag, men vad det är för skillnad, och det nu eg är skillnad vet jag inte, men jag kan tänka mig att just skyddsjakt kan innebära annat vilt som du inte får skjuta med en effektbegränsad luftbössa, skydssjakt kan ju även innebära att skjuta rådjur inom tätbebyggt område, så därför vill de skriva det så att det verkligen gäller skadedjursbekämpning
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: 02 jul 2010, 12:47
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 46 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: VSKF

Re: Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Inläggav Egge 14 maj 2012, 19:44

Intressant att läsa då jag har ungefär samma problem,frågan är om det påverkar vapengarderoben hur det skrivs?
Ta inte livet för seriöst, du kommer ändå aldrig ur det levande.
Egge
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 nov 2011, 17:21
Ort: Öregrund
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Ågalma jaktskytteklubb
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Inläggav soul 14 maj 2012, 20:10

Egge skrev:Intressant att läsa då jag har ungefär samma problem,frågan är om det påverkar vapengarderoben hur det skrivs?

ja det är ju rätt intressant då vi redan har en trång vapengarderob. Som jag har förstått det så tar inte ett luftgevär för skyddsjakt upp någon plats i garderoben.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Inläggav Hillman 14 maj 2012, 20:33

Hej Waelo, du har nog rätt, jakträtten på den grupp som är tillåten påverkas nog inte.

Hej Egge & Soul, intressant tanke, där går man kanske på en nit och förlorar en plats i garderoben.

Polisen påstår att ansökan ska till länsstyrelsen om det ska vara en skyddsjaktslicens. Om det är så allvarligt att de måste bli inblandade så borde det finnas fler hakar. Det är ju bara vilt mindre än skator som tillåts för luftvapen så det är ju inte lika omfattande som om det gällde krutvapen, stadsjakt och klass 1-2.
Skyddsjägare
Jag jagar inte för att få skjuta utan skjuter för att kunna jaga!
FX Cyclone .22 Hogan ljuddämpare, Walther LG55
Hillman
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 05 feb 2012, 13:50
Ort: Kusmark
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: Cyclone .22

Re: Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Inläggav Hillman 15 maj 2012, 11:49

Öberg skrev så här i en annan tråd:
"Du måste ha skyddsjakts licens på ditt vapen innan det kan bli tal om skyddsjakt på enskilds initiativ!
Det är det samma som att du ej får använda ett krutvapen som det endast är målskyttelicens på till jakt.
Och skyddjaktslicens får man endast om man har en eller flera uppdragsgivare."

Då är frågan, duger det med jaktlicens för att idka skyddsjakt på enskilds initiativ eller måste man ha en skyddsjaktslicens beviljad av länsstyrelsen?
Skyddsjägare
Jag jagar inte för att få skjuta utan skjuter för att kunna jaga!
FX Cyclone .22 Hogan ljuddämpare, Walther LG55
Hillman
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 05 feb 2012, 13:50
Ort: Kusmark
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: Cyclone .22

Re: Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Inläggav Callmenobody 15 maj 2012, 13:11

Kan du ens ha jaktlicens på ett vapen som inte uppfyller 140J vid mynningen (dvs klass4)?

Vad jag vet så är det endast under paragrafen för skyddsjakt som det där med 40J på 10m står omnämnt.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Inläggav Hillman 15 maj 2012, 14:58

Hej Callmenobody
Polisens vapenavdelning vill kalla det för vapenlicens för skadedjursbekämpning. så jag kan inte tro annat än att det är tillåtet att jaga ungefär hälften av viltet i grupp 4, skata och vekare vilt.
Kravet är väl bara minst 180 m/s och kal. 22.
Skyddsjägare
Jag jagar inte för att få skjuta utan skjuter för att kunna jaga!
FX Cyclone .22 Hogan ljuddämpare, Walther LG55
Hillman
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 05 feb 2012, 13:50
Ort: Kusmark
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: Cyclone .22

Re: Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Inläggav Silwer 15 maj 2012, 16:19

De hittar på siffror ur luften märker man 40J på 10m och dylikt, vad är det för dumheter liksom.
180mps och .22 med dåliga ammo är ju också mest påhittat av nån som inget vet alls.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Inläggav gubbe 15 maj 2012, 17:33

Silwer skrev:180mps och .22


Tycker allt att det är ett rimligt krav.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Inläggav Silwer 15 maj 2012, 17:55

Helt påhittat krav från inget mer.

Å ena sidan är man oerhört mån om enorma krafter vid jakt på bössorna men så har man180mps med obestämd .22 diabol av en typ som inte ens är bra i precision allt som oftast.

Och so mde som varit med vet är menlös iaf, man använder de tma nkan träffa nåt med, men ok det är ju bar text ,men det är inte direkt nån som vet nåt som hitatt på det, liksom det andra som stod om det nu finns i nån regel 40J på 10m, taget rakt ur luften bara.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Inläggav Hillman 15 maj 2012, 19:19

Hej Silver
Håller med dej. Om man jämför med krutkulorna så är det ju fråga om en enorm deformation och energiavlämning men med 180 m i 22 så blir det inte mycket till deformation av kulorna. Det borde vara mycket mer utfläkning/deformation av kulorna så kunde man använda högre hastighet och alltså lämna av mer energi och ändå inte göra genomskott.

Tillbaka till ämnet
Vad gör det för skillnad om polisen får som de vill och skriver jaktlicens istället för skyddsjaktslicens?
Jag har skickat med tre skriftliga beställningar på skyddsjaktsuppdrag från kommualt bostadsbolag, storbonde och ett privat bostadsbolag, kommer jag att kunna skjuta av duvorna utan att få problem?
Vad är skillnaden? :?
Skyddsjägare
Jag jagar inte för att få skjuta utan skjuter för att kunna jaga!
FX Cyclone .22 Hogan ljuddämpare, Walther LG55
Hillman
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 05 feb 2012, 13:50
Ort: Kusmark
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: Cyclone .22

Re: Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Inläggav Etienne 15 maj 2012, 20:30

Den enda skillnaden mellan olika "typer" av licenser är just vad polisen säger att du får använda vapnet till. Polismyndigheten kan alltså "tvinga" dig att använda vapnet till ett särskilt ändamål. Detta har däremot ingenting med Naturvårdsverket att göra. Naturvårdsverket kräver inte en särskild typ av licens på ett vapen för att man ska få använda det (från deras sida sett) för jakt, givetvis under förutsättning att du uppfyller övriga vilkor.

Står det att vapnet ska användas till målskjutning så är det det som det gäller för. Det enda på denna punkt som kan tyckas se lite ut som ett undantag är att jaktvapen även kan användas till målskjutning, men det är ju inte precis konstigt eftersom inskjutning, träning, etc, givetvis är nödvändigt för att bedriva jakt på ett vettigt sätt. (och detta framfår även RPSFS 2009:13)

Till och med min morsa har vapenlicens. Men hon har så kallade "Minneslicenser", och då står det givetvis att man inte får avlossa skott med vapnet som en förutsättning på licensen.
Det finns massor av så kallade "udda ändamål", allt från samlarvapen, vapen för punktering av gasbehållare vid brand, vapen för filmer, vapen för utbildning, etc.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Inläggav Hillman 15 maj 2012, 21:02

Hej Etienne
Jag hänger med så långt som till samlarlicens, minneslicens eller licens för enbart målskjutning. Det är begripligt.
När det gäller luftgevär och jakt däremot så funkar det inte för mig!
Om man får skyddsjaktstillstånd för vilt i ex klass 1 så ger den ju tillstånd att skjuta bort problemdjur när de ställer till problem, oavsett jakttid/tid på året och med en vanlig jaktlicens på vapnet!
All luftgevärsjakt gäller ju vilt som får jagas hela året om de orsakar problem. Varför två typer av jaktlicens på luftvapen och två olika myndigheter som ska ge tillståndet.
Skyddsjägare
Jag jagar inte för att få skjuta utan skjuter för att kunna jaga!
FX Cyclone .22 Hogan ljuddämpare, Walther LG55
Hillman
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 05 feb 2012, 13:50
Ort: Kusmark
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: Cyclone .22

Re: Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Inläggav Etienne 15 maj 2012, 21:32

Om jag inte är helt ute och cyklar så beviljar länsstyrelsen skyddsjakt i "specialfall", alltså exempelvis på arter som i normala fall inte skulle kunna skyddsjagas hur som helst.
Det har däremot ingenting med ditt vapen att göra. Polisen ger dig tillståndet för vapnet, rätt och slätt (med vissa vilkor, exempelvis jakt, skyddsjakt, målskytte, osv.)

Däremot kan det ju vara så att polisen inte vill ge dig licensen förrän länsstyrelsen har "bekräftat" att du faktiskt ska bedriva sådan jakt vapnet är avsett för.

Vad ska du skjuta, om man får fråga?
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Inläggav päran 15 maj 2012, 21:44

Kan nog svara på din fråga , En skyddsjakts licens med luftgevär brukar vara platsbaserad och finnas ett ändamål tex kajor på din odling av gurkor :roll: och då inte ingå i vapengarderoben men man kan också ha en jaktlicens på den och då ingår den i garderoben men är inte platsbaserad .
Det är nästan bara kommunjägare som får en skyddsjaktlicens som har obegränsad platsbasering eller företag som anticimex .
Vidare har sniperace beskrivet helt korrekt ang skyddsjakt på skadedjur .
Du kan även ha mer än 6 vapen i jaktgarderoben om du har skällig anledning -se till din odling :roll:
päran
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: 17 sep 2011, 19:16
Ort: Åseda
Tack utdelade: 206 gång
Tackad: 146 gånger i 102 inlägg
Skytteklubb: OSG.,åsjk
Luftvapen favorit: Fx royal

Re: Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Inläggav Callmenobody 16 maj 2012, 09:23

Här är länken till Naturvårdsverkets författningssamling (s6-7).
För att följa länken så måste du registera dig.



Paragraf 14 specificerar de olika klassernas krav. Klass 4 är minst 150J på 100m.
Paragraf 20 specificerar att Luftgevär med kaliber 5,5 (.22) får användas till jakt av det vilt som får jagas med Klass4 OM kulan uppfyller kraven i paragraf 14 (minst 150J på 100m). Undantag från detta är Skyddsjakt som tas upp i paragraf 19.
Paragraf 19 är skyddsjakt. Då gäller minst 40J på 10m. Dock har de även angivet i paragraf 20 en utgångshastighet på 180m/s.

Hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte tolka det på annat sätt att det är ENDAST vid skyddsjakt man får använda 40J på 10m eller 180m/s reglen.
Annars gäller Klass4 reglerna. Läs gärna och överbevisa mig.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Inläggav Etienne 16 maj 2012, 10:29

Javisst, det är bara skyddsjakt som gäller om man jagar med stöd av de paragrafer du nämner. Man måste alltså idag fixa klass 4.

Det finns däremot inget direkt formellt hinder för polisen att ge ut en jaktlicens på ett vapen som inte når upp till klass 4-kraven (även om det antagligen inte lär hända). Man kan som sagt använda det till skyddsjakt fortfarande, och dessutom så kanske naturvårdsverket ändrar sina regler i framtiden så att man faktiskt kan bedriva vanlig jakt på vissa arter med vapnet i fråga.

Så, för att återkoppla till TS. Står det på licensen att du bara får jaga skadedjur med vapnet så är det det som gäller. Du får inte bedriva någon annan form av skyddsjakt som inte är relaterad till det.

Det som ofta orsakar förvissing hos folk är att man ofta blandar ihop (skydds)jaktbiten med själva licensen på vapnet. Det är helt olika saker. Samma förvirring brukar uppstå när det kommer till vad jägarexamen används till. De flesta tror att man behöver jägarexamen för att bedriva jakt. Det är helt fel. Jägarexamen behövs idag som standard för att motivera en jaktlicens på ett vapen.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Inläggav Kråkjohan 16 maj 2012, 15:33

Det finns ju olika vapenlicenser samlar, förvaring målskjutning, jakt osv...

På ex en en klass 4 studsare (22lr) står det ju endast "jakt" på licensen, att du sedan inte får skjuta älg med bössan är upp till jägaren att ha koll på. Likadant med luftgevär på jaktlicens, det är upp till jägaren att ha koll på om luftbössan ger 150J då kan man jaga klass 4 eller om den klarar 180m/s så kan man använda den till skyddsjakt (för vissa djur).
Kråkjohan
 
Inlägg: 313
Blev medlem: 12 feb 2010, 23:39
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Webley Tracker DL

Re: Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Inläggav Silwer 16 maj 2012, 15:51

Vad är skillnbaden mellan kravet 180mps .22 och deformerande diabol och 40J på 10m utan andra villkor?

Jag menar de går ju inte ihop alls med varandra och vad är skillnaden i vad man får skyddsjaga isf?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Inläggav Etienne 16 maj 2012, 18:14

Silwer skrev:Vad är skillnbaden mellan kravet 180mps .22 och deformerande diabol och 40J på 10m utan andra villkor?

Jag menar de går ju inte ihop alls med varandra och vad är skillnaden i vad man får skyddsjaga isf?


Båda kraven ger möjlighet att jaga exakt samma arter. Men, det är inte 40J @ E10 utan andra vilkor. Det följer ett regelrätt patronkrav för den energinivån, nämligen 5,6 x 15 R (en vanlig hederlig krut-22:a så att säga). Om vi glider lite mer OT så finns det ju ett ytterligare undantag för en särskild patron, och det är ju .22 Hornet som får användas till jakt på rådjur, under vissa förutsättningar. Men ingen av dessa två sistnämnda krav kan ju uppfyllas av ett luftgevär. :smt020
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Skyddsjaktslicens eller jaktlicens

Inläggav Silwer 16 maj 2012, 18:34

Fins det så klena 22lr? eller tänker de sig 22 short?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Nästa

Återgå till Frågor om skyddsjakt

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer