Kan jag skjuta skator med detta gevär & ammo utan licens?

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Kan jag skjuta skator med detta gevär & ammo utan licens

Inläggav Archon 21 apr 2018, 03:43

"Kan jag skjuta skator med detta gevär & ammo utan licens?". Svaret är: Självklart kan du det. I min ungdom såg jag många mindre nogräknade individer som sköt ihjäl fåglar, däribland skator, med licensfria luftvapen. Tyvärr såg jag även en del skadeskjutningar. Jag har själv skjutit en skata i min ungdom med ett luftgevär som numera ingår i min samling (SMK B2, vapnet tillhörde min numera avlidne morfar vid tillfället). Men det var inte frågan om jakt, utan ett barmhärtighetsmord där jag såg mig tvungen att avliva ett djur som vår katt hade rivit mycket svårt. Enda gången i mitt liv som jag skjutit ihjäl ett djur, och något jag tyckte var väldigt sorgligt att utföra. Enligt lagen kan man dock inte skjuta djur med luftgevär hursomhelst. Skjuter man ett djur med ett licensfritt luftgevär, så gör man sig förvisso inte skyldig till vapenbrott, däremot jaktbrott. Om man 'fultrimmar' sitt vapen så att effekten överstiger den lagstadgade gränsen gör man sig även skyldig till vapenbrott. Summa summarum: bara för att man KAN göra det, är inte samma som att man BÖR göra det.
Senast redigerad av Archon 21 apr 2018, 03:49, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Kan jag skjuta skator med detta gevär & ammo utan licens

Inläggav AnnikaS4 21 apr 2018, 08:51

Kan jag köra för fort med min bil? Ja. Är det lagligt? Nej. Kan jag skjuta småfåglar med mitt luftgevär? Ja. Är det lagligt? Nej.

Vilken moral vederbörande har, är olika, men vissa saker är lite småfånigt att få panik över.
AnnikaS4
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 nov 2013, 23:25
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder(gas)

Re: Kan jag skjuta skator med detta gevär & ammo utan licens

Inläggav bebbe 21 apr 2018, 11:27

Största frågan här är att folk inte verkar ha någon jakt etik. Det är inte bara att skjuta skator! Man måste veta hur man skall skjuta dom.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Re: Kan jag skjuta skator med detta gevär & ammo utan licens

Inläggav Chris 21 apr 2018, 21:40

det var ju ett år sen att frågan ställdes.... och frågan är ju verkligen om han menade allvar...
Man kan ju skjuta på vildsvin och älg med luftgevär också.... utan licens ;)
frågan om etik och lagen med allt det innebär är ju en hel annan.
tycker själv att det är för jävligt att skjuta på djur över huvudtaget... ännu värre utan licens med ett luftgevär.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Kan jag skjuta skator med detta gevär & ammo utan licens

Inläggav soul 21 apr 2018, 22:55

Chris skrev:tycker själv att det är för jävligt att skjuta på djur över huvudtaget

Äter du kött? Isåfall förstår jag inte hur du kan tycka att ett djur (som kanske har bott i en liten inhägnad) som stressat förs till slakt är bättre än ett vilt djur som har left sitt liv fritt och plötsligt dör för en jägares välplacerade kula...
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Kan jag skjuta skator med detta gevär & ammo utan licens

Inläggav Archon 22 apr 2018, 07:58

bebbe skrev:Största frågan här är att folk inte verkar ha någon jakt etik. Det är inte bara att skjuta skator! Man måste veta hur man skall skjuta dom.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Ja, det är stor skillnad på en seriös jägare som vet vad han gör och några empatistörda snorungar som står och hånskrattar åt ett plågat djur dom precis skadeskjutit.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Kan jag skjuta skator med detta gevär & ammo utan licens

Inläggav Chris 23 apr 2018, 19:35

soul skrev:
Chris skrev:tycker själv att det är för jävligt att skjuta på djur över huvudtaget

Äter du kött? Isåfall förstår jag inte hur du kan tycka att ett djur (som kanske har bott i en liten inhägnad) som stressat förs till slakt är bättre än ett vilt djur som har left sitt liv fritt och plötsligt dör för en jägares välplacerade kula...

du har ju helt rätt och jag ska backa litet angåendet detta. För mig skulle det vara otänkbart att skjuta på djur... så var det tänkt!
men skulle inte fördömma jägare som jagar fullt medvetet och efter alla reglers konst.

hälsning
Chris
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Följande användare vill tacka Chris för detta inlägg
Kapten Kamin (23 apr 2018, 20:22), Kantal (24 apr 2018, 13:36), soul (03 jun 2018, 14:55), Luftpangarn (14 dec 2023, 18:37)

Re: Kan jag skjuta skator med detta gevär & ammo utan licens

Inläggav bebbe 23 apr 2018, 20:31

Chris skrev:
soul skrev:
Chris skrev:tycker själv att det är för jävligt att skjuta på djur över huvudtaget

Äter du kött? Isåfall förstår jag inte hur du kan tycka att ett djur (som kanske har bott i en liten inhägnad) som stressat förs till slakt är bättre än ett vilt djur som har left sitt liv fritt och plötsligt dör för en jägares välplacerade kula...

du har ju helt rätt och jag ska backa litet angåendet detta. För mig skulle det vara otänkbart att skjuta på djur... så var det tänkt!
men skulle inte fördömma jägare som jagar fullt medvetet och efter alla reglers konst.

hälsning
Chris
Mycket bra där! Tummen upp på den!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Re: Kan jag skjuta skator med detta gevär & ammo utan licens

Inläggav Amfibie 23 apr 2018, 20:41

Lite lustigt att länkarna till luftgevär och diabol går till Hurricanes gamla webshop. Var ganska många månader sedan den byggdes om och bytte adress.
Amfibie
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 jun 2015, 15:42
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Hw97k

Re: Kan jag skjuta skator med detta gevär & ammo utan licens

Inläggav Incite 23 apr 2018, 21:11

Amfibie skrev:Lite lustigt att länkarna till luftgevär och diabol går till Hurricanes gamla webshop. Var ganska många månader sedan den byggdes om och bytte adress.


Inlägget med länkarna postades 07 mars 2017. Så det är inte alls speciellt konstigt.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Kan jag skjuta skator med detta gevär & ammo utan licens

Inläggav Amfibie 23 apr 2018, 21:35

Incite skrev:
Amfibie skrev:Lite lustigt att länkarna till luftgevär och diabol går till Hurricanes gamla webshop. Var ganska många månader sedan den byggdes om och bytte adress.


Inlägget med länkarna postades 07 mars 2017. Så det är inte alls speciellt konstigt.


Missade visst att titta på året :)
Amfibie
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 jun 2015, 15:42
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Hw97k

Re: Kan jag skjuta skator med detta gevär & ammo utan licens

Inläggav Slaskmack 09 dec 2023, 17:32

Leopold skrev:
dengronafen skrev:
T.Lundberg skrev:Får får lamm. Det finns Guds Lag och människans förordningar. Kan man skjuta en skata med en slangbella? förmodligen ... Är det etiskt? förmodligen inte....


Så länge den dör så är det helt okej. Omm du då skjuter den med slangbella eller luftgevär är skitsamma. Vet folk som stenat trastar och slngbella är rätt vanligt i u-länder.


Nej, det är inte ok på minsta sätt. Vi har lagar och regler i vårt land som styr vad du får göra vad gäller jakt, på vilket sätt du får bedriva jakten och vad du ska ha för kvalifikationer och tillstånd. Läs några inlägg högre upp så besvaras alla funderingar, även fällfångst avhandlas.


Bara en reflektion,
Man ska notera att de flesta lagar relaterat till jakt och vapen i Sverige inte skrivna av folk som vill skapa ett bra och logiskt regelverk för att underlätta jakt och skytte.
De är skapade av folk som genom subversion vill förstöra. Många som sitter på dessa stolar skulle helt förbjuda jakt och skytte om de fick bestämma.

Så resultatet är lite som om militanta veganer har i uppdrag att ta fram en receptbok för grillat kött.
Det blir alltså inte så bra. Och man har inte som mål att det ska bli bra
Senast redigerad av Slaskmack 09 dec 2023, 19:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Följande användare vill tacka Slaskmack för detta inlägg
Luftpangarn (14 dec 2023, 18:38)

Re: Kan jag skjuta skator med detta gevär & ammo utan licens

Inläggav Sako Finnbear 09 dec 2023, 18:54

Slaskmack skrev:
Leopold skrev:
dengronafen skrev:
T.Lundberg skrev:Får får lamm. Det finns Guds Lag och människans förordningar. Kan man skjuta en skata med en slangbella? förmodligen ... Är det etiskt? förmodligen inte....


Så länge den dör så är det helt okej. Omm du då skjuter den med slangbella eller luftgevär är skitsamma. Vet folk som stenat trastar och slngbella är rätt vanligt i u-länder.


Nej, det är inte ok på minsta sätt. Vi har lagar och regler i vårt land som styr vad du får göra vad gäller jakt, på vilket sätt du får bedriva jakten och vad du ska ha för kvalifikationer och tillstånd. Läs några inlägg högre upp så besvaras alla funderingar, även fällfångst avhandlas.


Bara en reflektion,
Man ska notera att de flesta lagar relaterat till jakt och vapen i Sverige inte skrivna av folk som vill skapa ett bra och logiskt regelverk för att underlätta jakt och skytte.
De är skapade av folk som genom subversion vill förstöra. Många som sitter på dessa stolar skulle helt förbjuda jakt och skytte om de fick bestämma.

Så resultatet är lite som om militanta veganer har i uppdrag att ta fram en receptbok för grillat kött.
Det blir alltså inte så bra.

Ja vissa lagar angående jakt är helt förlegade.
Exempelvis får man inte jaga hare med .22lr, trots dagens krut och prestanda på patronen,
samt utbudet av ypperliga kulor...
Många av jaktlagens paragrafer borde ses över av i ämnet kunniga personer...
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear
 
Inlägg: 2101
Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
Ort: Österlen
Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 282 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Följande användare vill tacka Sako Finnbear för detta inlägg
Luftpangarn (14 dec 2023, 18:38)

Re: Kan jag skjuta skator med detta gevär & ammo utan licens

Inläggav Desaleux 09 dec 2023, 19:26

Det var 1928 som det infördes vapen licens men på krut vapen
Men jakt regler fanns före

Licens fritt Luftgevär var vetja tidigare 15 år på troligenen 50 sedan höjdes till 18 år på 70 talet vet inte hur det var på 30-40 talet för morbror.

Blir lite konstigt tråd som skall klargöra första frågan i inlägget svar hänvisar på luftgevär och jakt .
Nej det får man inte skyttsjakt med licens vist kommer i håg var många som var på soptippen i unga år jagade råttor men som polis skulle jag nog lägga sånt ärende fort åt sidan riskerar dela polis kåren i två läger på den polis stationen paragraf lägret och anhörig folk lägger.

Min bror sköt med Diana 23 gul sparv på hejade av mig kan ni träffa sen blev de sparv begravning och ckemmas att inte göra om brorsan sa efter begravt den säj inget till farsan han blir skogs tokig på vad vi har gjort.

Jag är inte vegetarian har blivit fisk hare älg rens bereda men jagar inte är mest en vilt olycka ta vara på med kusin och kompisar när man var 10-15 år
I lumpar var det höns Nacka och en som gjorde knyta snöret i foten på hönset efteråt slänga runt sa är som fisk men ett annat djur laga till de nu och sluta matcho tjorva blod skvätta runt här.

Man häpnar i nyhetsflödet att finns de som organiserade jakt och tog betalt på annans mark finns bedragare inom allt han som organiserade jakt är kolla upp skyldigheter att allt är korrekt går inte skylla på andra vilket han gjorde.
Senast redigerad av Desaleux 13 dec 2023, 23:00, redigerad totalt 4 gånger.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Kan jag skjuta skator med detta gevär & ammo utan licens

Inläggav Sako Finnbear 09 dec 2023, 19:56

Desaleux skrev:Det var 1928 som det infördes vapen licens.


Blir lite konstigt tråd som skall klargöra första frågan i inlägget svar hänvisar på luftgevär och jakt.


Om du syftar på mitt inlägg ville jag bara dra en parallel.

Ett luftgevär kaliber .22 och V0 om 160m/s har all den kraft som behövs för att effektivt
fälla kråkfågel inom 25-30m, OM man träffar där man ska. Har själv avlivat mer än en
fiskmås (Troligen trafikskador) med dyligt luftgevär, MED polisens tillåtelse. Dock är detta
väldigt längesedan.
Senast redigerad av Sako Finnbear 09 dec 2023, 19:59, redigerad totalt 1 gång.
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear
 
Inlägg: 2101
Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
Ort: Österlen
Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 282 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Re: Kan jag skjuta skator med detta gevär & ammo utan licens

Inläggav Slaskmack 09 dec 2023, 19:58

Sako Finnbear skrev:
Slaskmack skrev:
Leopold skrev:
dengronafen skrev:
T.Lundberg skrev:Får får lamm. Det finns Guds Lag och människans förordningar. Kan man skjuta en skata med en slangbella? förmodligen ... Är det etiskt? förmodligen inte....


Så länge den dör så är det helt okej. Omm du då skjuter den med slangbella eller luftgevär är skitsamma. Vet folk som stenat trastar och slngbella är rätt vanligt i u-länder.


Nej, det är inte ok på minsta sätt. Vi har lagar och regler i vårt land som styr vad du får göra vad gäller jakt, på vilket sätt du får bedriva jakten och vad du ska ha för kvalifikationer och tillstånd. Läs några inlägg högre upp så besvaras alla funderingar, även fällfångst avhandlas.


Bara en reflektion,
Man ska notera att de flesta lagar relaterat till jakt och vapen i Sverige inte skrivna av folk som vill skapa ett bra och logiskt regelverk för att underlätta jakt och skytte.
De är skapade av folk som genom subversion vill förstöra. Många som sitter på dessa stolar skulle helt förbjuda jakt och skytte om de fick bestämma.

Så resultatet är lite som om militanta veganer har i uppdrag att ta fram en receptbok för grillat kött.
Det blir alltså inte så bra.

Ja vissa lagar angående jakt är helt förlegade.
Exempelvis får man inte jaga hare med .22lr, trots dagens krut och prestanda på patronen,
samt utbudet av ypperliga kulor...
Många av jaktlagens paragrafer borde ses över av i ämnet kunniga personer...


Jo och en ännu mer tragisk del i detta är att det bara kommer att bli värre, eftersom hälften av Svenskarna knyter handen i fickan och resterande del har under 100 IQ.
Historiskt så har varje mediahändelse blivit startskottet för nya dumma regler.
När Breidvik härjade eller varje gång invandrare som spränger varandra kommer i tidningarna så vill politikerna verka handlingskraftiga.
Man vill kunna säga att man sett över lagstiftningen eller skapar nya lagar i debattprogram och intervjuer.
Vips får de förslag på 10-20 nya paragrafer i vapen och jaktlagstiftningen från dessa nämnder som befolkas av jakt och vapenhatare. De sitter bara och väntar på att få flytta fram linjen.

Lagar som vanligtvis inte har någonting relaterat till händelsen de ska reagera på. Man passar på helt enkelt. Så att en bomb i Stockholm medför att jägare inte längre får handladda, Att man inte får skicka vapen på Posten eller att jägarexamen ska bli dubbelt så krånglig.
Så Politikerna är glada och får berätta att 10 nya handlingskraftiga lagar stiftats, Journalisterna i Svt som är miljöpartister till majoritet ställer givetvis inga följdfrågor på hur fan tjockare plåt i vapenskåp, max antal klass 4 vapen eller begränsning av kikarförstoring ska resultera i att kriminella gäng använder färre handgranater. Eftersom de är lika nöjda med detta resultat.

Det blir på detta sätt när Svenskar består av ett folk som knyter nävarna i fickan och berättar vid fikabordet hur "nääära" de var att säga vad de tyckte.
I kombination med att statlig Media i Sverige haft samma agenda som makten istället för det granska den.

Då blir resultatet att folk sitter i fängelse och få alla sina vapen beslagtagna för en fortkörning eller att de haft kvar en ärvd ask ammunition de inte har licens för. Eller att det är svårare för en vuxen person att få licens på ett luftgevär än att få jobb på dagis som dömd pedofil. Samtidigt som handgranat inte ens räknas som vapen. Det har gått under brandfarliga och explosiva produkter under fyrverkerilagen. Och det har inte ens räknats som smuggling att föra in i landet. Tullen har inte haft rätt att beslagta.

I Sverige tillkommer det ca 200-300 lagar varje år. Uppenbarligen rådde kaos Sverige när jag var yngre och dessa 10 000 nya paragrafer saknades.

Men jag är inte bitter.
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: Kan jag skjuta skator med detta gevär & ammo utan licens

Inläggav Sako Finnbear 09 dec 2023, 20:06

Slaskmack skrev:Jo och en ännu mer tragisk del i detta är att det bara kommer att bli värre, eftersom hälften av Svenskarna knyter handen i fickan och resterande del har under 100 IQ.
Historiskt så har varje mediahändelse blivit startskottet för nya dumma regler.
När Breidvik härjade eller varje gång invandrare som spränger varandra kommer i tidningarna så vill politikerna verka handlingskraftiga.
Man vill kunna säga att man sett över lagstiftningen eller skapar nya lagar i debattprogram och intervjuer.
Vips får de förslag på 10-20 nya paragrafer i vapen och jaktlagstiftningen från dessa nämnder som befolkas av jakt och vapenhatare. De sitter bara och väntar på att få flytta fram linjen.

Lagar som vanligtvis inte har någonting relaterat till händelsen de ska reagera på. Man passar på helt enkelt. Så att en bomb i Stockholm medför att jägare inte längre får handladda, Att man inte får skicka vapen på Posten eller att jägarexamen ska bli dubbelt så krånglig.
Så Politikerna är glada och får berätta att 10 nya handlingskraftiga lagar stiftats, Journalisterna i Svt som är miljöpartister till majoritet ställer givetvis inga följdfrågor på hur fan tjockare plåt i vapenskåp, max antal klass 4 vapen eller begränsning av kikarförstoring ska resultera i att kriminella gäng använder färre handgranater. Eftersom de är lika nöjda med detta resultat.

Det blir på detta sätt när Svenskar består av ett folk som knyter nävarna i fickan och berättar vid fikabordet hur "nääära" de var att säga vad de tyckte.
I kombination med att statlig Media i Sverige haft samma agenda som makten istället för det granska den.

Då blir resultatet att folk sitter i fängelse och få alla sina vapen beslagtagna för en fortkörning eller att de haft kvar en ärvd ask ammunition de inte har licens för. Eller att det är svårare för en vuxen person att få licens på ett luftgevär än att få jobb på dagis som dömd pedofil. Samtidigt som handgranat inte ens räknas som vapen. Det har gått under brandfarliga och explosiva produkter under fyrverkerilagen. Och det har inte ens räknats som smuggling att föra in i landet. Tullen har inte haft rätt att beslagta.

I Sverige tillkommer det ca 200-300 lagar varje år. Uppenbarligen rådde kaos Sverige när jag var yngre och dessa 10 000 nya paragrafer saknades.

Men jag är inte bitter.

Helt rätt! Håller med till 100%.
Det våra politiker gör är att slå i luften med sina nya lagar, och sedan slår de sig på bröstet
och visar stolt upp nya lagar på restriktioner som bara drabbar skötsamma...
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear
 
Inlägg: 2101
Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
Ort: Österlen
Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 282 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Re: Kan jag skjuta skator med detta gevär & ammo utan licens

Inläggav Desaleux 10 dec 2023, 12:46

Nog är uppvisar i lagar för inget mål resultat alls för kriminella vapen när de är olagliga militära stulna vapen från andra länder.

Och Eu inför bly förbud på skytte om om inte Sverige gör som Danmark och Finland undantag ingår i total försvaret med skytte.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Kan jag skjuta skator med detta gevär & ammo utan licens

Inläggav ryden 11 dec 2023, 08:57

Låt sex år gamla trådar dö i frid!
Det är trådplågeri att släpa fram dem i ljuset igen
Air Arms - Power, Precision and Pride!
Användarvisningsbild
ryden
 
Inlägg: 441
Blev medlem: 01 dec 2008, 12:15
Ort: Kronoberg
Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 47 gånger i 32 inlägg
Skytteklubb: Futurum IF
Luftvapen favorit: FWB 65

Följande användare vill tacka ryden för detta inlägg
börne (11 dec 2023, 10:32), Tempest (11 dec 2023, 11:59), Marsi (11 dec 2023, 12:31), XY1 (11 dec 2023, 13:09), judgecipher (11 dec 2023, 15:11), Leopold (12 dec 2023, 17:12)

Re: Kan jag skjuta skator med detta gevär & ammo utan licens

Inläggav Luftpangarn 14 dec 2023, 19:31

Slaskmack skrev:Men jag är inte bitter.


:smt016 :smt016 :smt016 Kvällens goda skratt!

Helt klart råder det förbuds- och regleringsiver. Dessvärre gäller det inte bara politiker, utan också i mycket stor utsträckning vanligt folk som skriker efter ständigt nya regler.

Det finns tusen exempel, men tex införde man promillegräns för körning av båtar som kan göra mer än 15knop (eller är mer än 10m långa), trots att utredningen som föregick lagstiftningsförslaget, visade att nästan alla drunkningsolyckor skedde i mindre båtar (typiskt sett roddbåt med aktersnurra), och att det enda som skulle kunna rädda liv, vore en lag om tvång att bära flytväst. Folk med flytväst drunknar inämligen inte i praktiken, hur packade de än är. Men se det vågade inte riksdagsledamöterna föreslå.

Det här är väldigt olyckligt, för det riktar människors uppmärksamhet mot fel sak. Dvs alkohol, i stället för flytväst. Som ju i och för sig inte är konstigare än säkerhetsbälte. Fast på sjön sker inga kollisionsolyckor mellan båtar. Det handlar om singelolyckor, de få gånger något händer. (Det är grymmt gott om plats på sjön.)

Det samma gäller skoterolyckor - folk kör in i träd och staket etc. Det gäller även olyckor med vattenskoter. Frågan är om det då är vettigt att ställa krav på olika former av körkort? Någon stans har folk ett eget ansvar, och körkort är verkligen ingen garanti mot idiotisk körning.

Nu var det straffbart att framföra en båt på farligt sätt, oavsett om man var nykter eller inte, även före införandet av promillegräns, så det var verkligen onödig lagstiftning.

Nu efter några år, finns det riksdagsledamöter som vill avskaffa lagen, eftersom den under dessa år den funnits, inte anses ha räddat en enda person. Däremot innebär den att man slösar med polis- och kustbevakningsresurser, samt att man gör en massa människor till kriminella.

Problemet är, att har man väl infört en lag, säger erfarenheten att det är jättesvårt att få den avskaffad, hur dum och meningslös den än är. (Häromåret avskaffades en lag från 1800-talet om lössläppande av grisar för bete i ollonskog. En fråga som knappast hade varit aktuell på hundra år.)

Och det har tagit decennier att få kravet om danstillstånd på krogar avskaffat. En lag som tydligen tillkom när allmänheten drabbades av moralpanik över ungdomars beteende på 50/60-talet. Ungdomskultur är alltid farligt... Märkligt nog blir det hela tiden folk av nya generationer vad det lider.

Man skall inte lagreglera saker om de inte verkligen är ett problem. Och att det verkligen går att lösa med lagstiftning.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
gubbe (15 dec 2023, 21:41), Nitro (15 dec 2023, 22:22)

Föregående

Återgå till Frågor om skyddsjakt

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer