Skyddsjakt på måsar

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Skyddsjakt på måsar

Inläggav El_ninjo 27 jun 2016, 20:55

Hej!
Detta ämne har nog behandlats i många trådar, men kan inte riktigt hitta svar på mina frågor.. Jag hoppas att någon ändå har tålamod att besvara mina frågor.

Jag har en industrifastighet och i år plågas jag mer än någonsin av måsarna. Grannarna har tidigare anmält mig till kommunen då de anser att måsarna är en oangelägenhet. Kommunen har dock efter besiktning kommit fram till att jag inte kan åläggas att göra någonting åt måsbekymret. Men i år är det värre än någonsin...

Jag har jägarexamen. Skulle jag kunna få licens på någon slags vapen och bekämpa måsarna? Hur skall jag formulera mig i licensansökan och vilken slags vapen skall jag sikta på att få köpa? Jag har tillgång till tryckluft.
El_ninjo
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jun 2016, 20:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Skyddsjakt på måsar

Inläggav gubbe 27 jun 2016, 20:59

El_ninjo skrev:Skulle jag kunna få licens på någon slags vapen och bekämpa måsarna?


Inte ett luftvapen. Ej godkänt för mås.
Dvs om du inte köper ett med mer än 150J.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Skyddsjakt på måsar

Inläggav börne 27 jun 2016, 21:06

El_ninjo skrev:Jag har tillgång till tryckluft.

När du skriver tryckluft så ger det känslan av en vanlig kompressor på c:a 8 bar... det krävs lite mer än så då dom flesta vapen ska upp i 200 bar & vissa lite till.

Har du tillgång till en 300 bars kompressor så är det ju nice :)
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skyddsjakt på måsar

Inläggav Silwer 27 jun 2016, 21:38

Smartast med .22lr då du ju har jaktexamen, bara korkat att bryta mot lagen och blanda in luftvapen.

Vist kolar en måsjävel med en blydiabol i huvet men nu säger lagen att så får det inte gå till.

Är det tenorm mängder mås är det svårt att rdducera dem med kulvapen så man blir av helt med dem.
Senast redigerad av Silwer 27 jun 2016, 21:40, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Skyddsjakt på måsar

Inläggav Dudda 27 jun 2016, 22:36

I första hand är det en kommunjägare som ska lösa detta. Annars ansök om skottlossningstillstånd och skjut av de med hagel/.22lr
Walther lgv .177
Användarvisningsbild
Dudda
 
Inlägg: 1784
Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
Ort: Skåne
Tack utdelade: 187 gång
Tackad: 96 gånger i 83 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skyddsjakt på måsar

Inläggav ogster 28 jun 2016, 08:23

Man ska inte skjuta en mås och sedan låta en kompis kasta upp den i luften med hjälp av ett rep samtidigt som man själv står med hagelgeväret för då kommer alla måsar inom 1km att flyga runt era huvuden.....
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Följande användare vill tacka ogster för detta inlägg
Callmenobody (28 jun 2016, 08:27)

Re: Skyddsjakt på måsar

Inläggav Callmenobody 28 jun 2016, 08:27

El_ninjo skrev:Hej!
Detta ämne har nog behandlats i många trådar, men kan inte riktigt hitta svar på mina frågor.. Jag hoppas att någon ändå har tålamod att besvara mina frågor.

Jag har en industrifastighet och i år plågas jag mer än någonsin av måsarna. Grannarna har tidigare anmält mig till kommunen då de anser att måsarna är en oangelägenhet. Kommunen har dock efter besiktning kommit fram till att jag inte kan åläggas att göra någonting åt måsbekymret. Men i år är det värre än någonsin...

Jag har jägarexamen. Skulle jag kunna få licens på någon slags vapen och bekämpa måsarna? Hur skall jag formulera mig i licensansökan och vilken slags vapen skall jag sikta på att få köpa? Jag har tillgång till tryckluft.


1. Äger du/företaget marken, arrenderar ni av privatperson/företag eller arrenderar ni av kommunen?
2. Ligger företaget på planlagt område?
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Skyddsjakt på måsar

Inläggav JBOlof 28 jun 2016, 08:59

På tal om måsar.. För att följa länken så måste du registera dig.

JBOlof
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 14 okt 2013, 14:58
Ort: Landskrona
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Skyddsjakt på måsar

Inläggav El_ninjo 28 jun 2016, 09:53

Min sambo äger marken.

Marken/ företaget liggen inom planlagt område.
El_ninjo
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jun 2016, 20:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Skyddsjakt på måsar

Inläggav Callmenobody 28 jun 2016, 11:16

El_ninjo skrev:Min sambo äger marken.

Marken/ företaget liggen inom planlagt område.


Ok, om ni äger marken så har ni jakträtten, så det problemet är löst.
Måsarna är fredade nu så det får gå under "skyddsjakt".

I och med att det ligger på planlagt område behöver ni eldgivningstillstånd för att använda krutvapen, det ansöker ni om hos lokala poliskontoret. Där jag bor rådfrågar de miljö&hälsa på kommunen men det är nog från kommun till kommun.
Hade ni haft duvor och luftgevär hade det inte behövts nått tillstånd men nu var det ju måsar.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Skyddsjakt på måsar

Inläggav Smurfen 28 jun 2016, 12:23

kontakta polisen, dom har koll på vem kommunens jägare är. Så kommer han/hon och hjälper dig. :)
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 nov 2013, 09:50
Ort: Horred
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 10 gånger i 9 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat .22

Re: Skyddsjakt på måsar

Inläggav bjerka 28 jun 2016, 12:59

Vart i vårt avlånga land är vi ?

Fågel fisk eller mittemellan
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Re: Skyddsjakt på måsar

Inläggav El_ninjo 28 jun 2016, 15:06

:cry: Lite söder om mitten av landet befinner vi oss i. Har just ringt kommunjägaren. Kommunen beviljar inga tillstånd för skottavlossning och de har förbjudit honom att bekämpa fåglar. Använder jag ett tillståndspliktigt gevär och ägnar mig åt "övningsskjutning" riskerar jag att bli fälld för grovt jaktbrott med fängelse i straffskalan. Ett icke tillståndspliktigt luftgevär vill jag inte använda då jag inte vill riskera att skadskjuta måsar. Jag kan göra en ansökan till miljödepartementet på kommunen, helst med alla grannars påskrift att de delar min uppfattning om problemet, men kommunjägaren gav mig inga förhoppningar om något positivt resultat. Inför nästa säsong skall vi försvåra för dem att bygga bo. Men det är en stor fastighet.... Mycket jobb för en enmansföretagare att lägga ned.
El_ninjo
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jun 2016, 20:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Skyddsjakt på måsar

Inläggav bjerka 28 jun 2016, 15:11

Skadeskjutningings risken finns alltid
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Re: Skyddsjakt på måsar

Inläggav Frank69 28 jun 2016, 15:39

El_ninjo skrev::cry: Lite söder om mitten av landet befinner vi oss i. Har just ringt kommunjägaren. Kommunen beviljar inga tillstånd för skottavlossning och de har förbjudit honom att bekämpa fåglar. Använder jag ett tillståndspliktigt gevär och ägnar mig åt "övningsskjutning" riskerar jag att bli fälld för grovt jaktbrott med fängelse i straffskalan. Ett icke tillståndspliktigt luftgevär vill jag inte använda då jag inte vill riskera att skadskjuta måsar. Jag kan göra en ansökan till miljödepartementet på kommunen, helst med alla grannars påskrift att de delar min uppfattning om problemet, men kommunjägaren gav mig inga förhoppningar om något positivt resultat. Inför nästa säsong skall vi försvåra för dem att bygga bo. Men det är en stor fastighet.... Mycket jobb för en enmansföretagare att lägga ned.


Ring till Anticimex... de har säkert en lösning. :smt020 :smt031
Alternativt Naturvårdsverket.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Skyddsjakt på måsar

Inläggav Leopold 28 jun 2016, 16:03

El_ninjo skrev::cry: Lite söder om mitten av landet befinner vi oss i. Har just ringt kommunjägaren. Kommunen beviljar inga tillstånd för skottavlossning och de har förbjudit honom att bekämpa fåglar. Använder jag ett tillståndspliktigt gevär och ägnar mig åt "övningsskjutning" riskerar jag att bli fälld för grovt jaktbrott med fängelse i straffskalan. Ett icke tillståndspliktigt luftgevär vill jag inte använda då jag inte vill riskera att skadskjuta måsar. Jag kan göra en ansökan till miljödepartementet på kommunen, helst med alla grannars påskrift att de delar min uppfattning om problemet, men kommunjägaren gav mig inga förhoppningar om något positivt resultat. Inför nästa säsong skall vi försvåra för dem att bygga bo. Men det är en stor fastighet.... Mycket jobb för en enmansföretagare att lägga ned.


Klokt tillvägagångssätt tycker jag, inte omöjligt att kommunen ändrar sig om det är många som har besvär. Att skjuta mås med icke-tillståndspliktiga gevär är uteslutet även ur lagens synvinkel, som sagt så krävs klass 4 för dessa fåglar plus tillstånd för skyddsjakt så här års men det har du koll på.

Ett långskott men ändå intressant, på vissa håll funderar man på att använda Berguv för att freda området: För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Skyddsjakt på måsar

Inläggav Frank69 28 jun 2016, 16:08

Leopold skrev:Ett långskott men ändå intressant, på vissa håll funderar man på att använda Berguv för att freda området: För att följa länken så måste du registera dig.



Eller en:
För att följa länken så måste du registera dig.


Men det lär väl reta upp den kommunala ledningen mer... :o :)
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Skyddsjakt på måsar

Inläggav Pryltokig 28 jun 2016, 16:44

Leopold skrev:Ett långskott men ändå intressant, på vissa håll funderar man på att använda Berguv för att freda området: För att följa länken så måste du registera dig.



Lycka till att få berguvar att börja häcka på din fastighet... :smt016 Betydligt enklare är då att köpa en attrapp av något slag. Har inte testat själv men stillasittande uvar eller drakflygande fåglar ser man på var och varannan båt, hus eller industrilokal här i Gbg-trakten.


För att följa länken så måste du registera dig.




För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Pryltokig 07 jun 2019, 12:23, redigerad totalt 1 gång.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Skyddsjakt på måsar

Inläggav Leopold 28 jun 2016, 17:05

Pryltokig skrev:
Leopold skrev:Ett långskott men ändå intressant, på vissa håll funderar man på att använda Berguv för att freda området: För att följa länken så måste du registera dig.



Lycka till att få berguvar att börja häcka på din fastighet... :smt016 Betydligt enklare är då att köpa en attrapp av något slag.
...


Nej jag vet alldeles för litet om möjligheterna att kunna få berguven att häcka i närheten. Kan tänka mig att de gillar att ha sina bon högt och otillgängligt tex i silos eller mobilmaster och det kräver ju en hel del planering med tillstånd, kontakter med viltexperter etc. En större apparat under alla förhållanden.

Kanske kan det funka med någon måttligt rörlig berguvsattrapp typ som du visar kombinerat med litet berguvsläten från lämpligt placerad utomhushögtalare typ horn?

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Skyddsjakt på måsar

Inläggav Silwer 28 jun 2016, 17:36

Eller så ser vi att det här nu är för skydsjaktforumet?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Skyddsjakt på måsar

Inläggav Leopold 28 jun 2016, 20:32

Silwer skrev:Eller så ser vi att det här nu är för skydsjaktforumet?


Även i skyddsjaktforumet är det svensk lag som gäller i alla lägen.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Skyddsjakt på måsar

Inläggav Silwer 28 jun 2016, 21:15

Jo erat lekforum för inbjudna har väl nån annan rikting kan jag tänka.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Frågor om skyddsjakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer