Skyddajakts frågor.

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Skyddajakts frågor.

Inläggav Gutesorken 01 jan 2016, 10:47

Hej! Jag är ny här på forumet, och har några frågor om licenser. Jag och min far har kollat på luftgevär för vi har ett problem med råttor och duvor inne i ladugården, så min fråga är: Kan man få en skyddsjakt licens i sin egen ladugård eller måste man ha någon annan som säger att det är ok att man jagar i deras ladugård, och sen skicka in det till polisen och sen får man automatiskt jaga i sin egen ladugård oxå? Vi båda är nya med det här med luftgevär, och vilka gevär rekommenderar ni till det? Helst ett med ställbar hastighet men det går bra med vad som, vill bara ha lite förslag från folk som kan sin sak (eller inte :lol: ). Tack på förhand och Gott Nytt År!!
Skjut Först Fråga Sen!
Gutesorken
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 31 dec 2015, 21:53
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Skyddajakts frågor.

Inläggav gubbe 01 jan 2016, 11:22

Albins skrev: Kan man få en skyddsjakt licens i sin egen ladugård eller måste man ha någon annan som säger att det är ok att man jagar i deras ladugård, och sen skicka in det till polisen och sen får man automatiskt jaga i sin egen ladugård oxå?


Finns nog inget standardsvar på den frågan tyvärr. Det beror på var du bor och hur polisen bedömer din ansökan. Men prova att skicka in och se hur det går. Är du inte nöjd med deras bedömning kan du överklaga eller ändra din ansökan.
Albins skrev:Helst ett med ställbar hastighet men det går bra med vad som,

Har själv ett FX Cyclon som jag upplever mycket användbart. Ställbar hastighet, litet och smidigt samt bra precision.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
Beretta (11 jan 2016, 20:44)

Re: Skyddajakts frågor.

Inläggav Gutesorken 01 jan 2016, 13:03

gubbe skrev:
Albins skrev: Kan man få en skyddsjakt licens i sin egen ladugård eller måste man ha någon annan som säger att det är ok att man jagar i deras ladugård, och sen skicka in det till polisen och sen får man automatiskt jaga i sin egen ladugård oxå?


Finns nog inget standardsvar på den frågan tyvärr. Det beror på var du bor och hur polisen bedömer din ansökan. Men prova att skicka in och se hur det går. Är du inte nöjd med deras bedömning kan du överklaga eller ändra din ansökan.
Albins skrev:Helst ett med ställbar hastighet men det går bra med vad som,

Har själv ett FX Cyclon som jag upplever mycket användbart. Ställbar hastighet, litet och smidigt samt bra precision.


Ok. Ska nog försöka få in en ansökan när man har tid, har oxå kollat på ett fjädergevär då jag inte har så bra tillgång till luft. Har ni några rekommendationer på ett bra fjädergevär som har bra precision, eller ska man bara gå på pcp för jakt. Plus kan jag få se lite bilder på precisionen av den cyklonen? Är nyfiken på precisionen i pcp bössor mot bra fjäderbössor, som jag har förstått det så är pcp ofta bättre precision i. :-)
Skjut Först Fråga Sen!
Gutesorken
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 31 dec 2015, 21:53
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Skyddajakts frågor.

Inläggav bjosse 01 jan 2016, 13:28

Skriv en motivering där det framgår att behovet är att skydda egendomen samt att du ogärna vill skjuta med ett klass 4-vapen med tanke på dels skador på byggnad och dels med tanke på säkerheten då ett klass 4-vapen har avsevärt längre skottvidd och anslagsenergi. Läs dessutom noga igenon vad du får skyddsjaga med luftgevär så du inte skriver t ex kråkor. Följande är även tillåtet vid skyddsjakt med luftgevär som inte uppfyller klass 4:

NFS 2002:18 19 § 1 st. Utan hinder av vad som anges i 14 och 16 § får kulpatroner med beteckning 5,6 x 15 R, om E10 uppgår till minst 40 Joule (.22 Long Zimmer eller motsvarande), användas vid skyddsjakt med stöd av jaktförordningens bilaga
4 efter råttor, mullvad, sorkar (dock inte bisam), möss, stadsduva, skata, kaja,
björktrast, pilfink eller gråsparv.

Vapen är en smaksak. Själv kör jag FX
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Skyddajakts frågor.

Inläggav Furby 01 jan 2016, 14:09

Hw 95 i cal 5,5mm är ett säkert kort när det gäller fjäderbössor. Minst 180 m/s och cal 5,5 är det som gäller vid jakt med luftgevär. Hw 95 håller detta med ordentlig råge, har därtill bra precision. HW 97 är också mycket bra men är dyrare och tyngre pga annan konstruktion med fast pipa. En smaksak vilken man föredrar.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: Skyddajakts frågor.

Inläggav Gutesorken 01 jan 2016, 14:23

Furby skrev:Hw 95 i cal 5,5mm är ett säkert kort när det gäller fjäderbössor. Minst 180 m/s och cal 5,5 är det som gäller vid jakt med luftgevär. Hw 95 håller detta med ordentlig råge, har därtill bra precision. HW 97 är också mycket bra men är dyrare och tyngre pga annan konstruktion med fast pipa. En smaksak vilken man föredrar.


Jag har kollat på en hw 97, och tycker den är ganska snygg och med bra precision det kanske blir en sån om man inte hittar någonstans där man kan fylla på luft nära här där jag bor det borde inte va så svårt när man bor på en liten ö (Gotland). :-)
Skjut Först Fråga Sen!
Gutesorken
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 31 dec 2015, 21:53
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Skyddajakts frågor.

Inläggav Furby 01 jan 2016, 14:42

Hw 97 är som sagt mycket bra. Vissa Pcp är kanske snäppet bättre men man får inte glömma bort enkelheten med en fjäderbössa. Inget fibbel med pumpar slangar flaskor mm, bara att spänna och skjuta. Pcp har känsliga packningar som behöver bytas ibland liksom lufttuberna som det inte får komma fuktig luft i pga rostrisk och med tiden haveri. I värsta fall skaderisk om den spricker då det är högt tryck i dom, runt 200 bar!
Vet man om det och servar därefter är det dock inte så stor risk men olyckor har hänt. Pcp är helt enkelt en smula mer servicekrävande än en fjäderbössa även om de också kan behöva packnings och fjäderbyte med tiden, detta är dock inte så komplicerat.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: Skyddajakts frågor.

Inläggav börne 01 jan 2016, 15:13

Albins skrev:det kanske blir en sån om man inte hittar någonstans där man kan fylla på luft nära här där jag bor det borde inte va så svårt när man bor på en liten ö (Gotland). :-)

Det går ju att pumpa med en FX pump också... är inte så jobbigt som många säger om man inte är allt för klen & till jakt går det ju inte så många skott. Är det dessutom inte att föredra en bössa med magasin vid jakt så man snabbt kan skjuta ett andra skott ifall man skadeskjuter, man kan ju inte kallt räkna med en bra träff varje gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skyddajakts frågor.

Inläggav bjosse 01 jan 2016, 15:27

Jag ska ändå kommentera lite runt detta med val av vapen tror jag. Och följande är min uppfattning, vilket inte ska förväxlas med något som är en självbärande sanning.

HW97 är en väldigt trevlig fjäderbössa. Man tar bössan i en hand och ammoburken i den andra handen. Klart. Jag har själv en sådan som jag är mycket nöjd med. Uppfattar den däremot lite känslig för vilken ammo den trivs med. Sedan så är fullfartsfjäderbössor inte helt lätta att komma överens med jämfört med PCP, särskilt inte om det behövs ett snabbt skott.

Mitt första PCP var ett FX Typhoon .22 enkelskottare. Billig, enkel och väldigt träffsäker. Har sedan haft en del olika bössor på skyddsjakt. Cutlas, Bobcat och nu en Impact. Den jag hade mest roligt med var faktiskt den första, Typhoonen, den bästa är den sista. Jag kommer nog alltid att äga en Typhoon enkelskottare. Den jag har nu är nummer tre. Kaliber .25 fullfart. Det är inte så att klockorna stannar när folk ser den, men för mig står faktiskt tiden lite mer stilla när jag skjuter med den :smt022

Nu har jag självfallet inte en susning om dig som skytt eller vapenkunnig. Så det allmänna rådet är en bra bössa till vettigt pris med vettig optik. Inte en värstingbössa med skitoptik, vilket inte sällan är folks förstaval.
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Skyddajakts frågor.

Inläggav Gutesorken 01 jan 2016, 15:48

:smt031
bjosse skrev:Jag ska ändå kommentera lite runt detta med val av vapen tror jag. Och följande är min uppfattning, vilket inte ska förväxlas med något som är en självbärande sanning.

HW97 är en väldigt trevlig fjäderbössa. Man tar bössan i en hand och ammoburken i den andra handen. Klart. Jag har själv en sådan som jag är mycket nöjd med. Uppfattar den däremot lite känslig för vilken ammo den trivs med. Sedan så är fullfartsfjäderbössor inte helt lätta att komma överens med jämfört med PCP, särskilt inte om det behövs ett snabbt skott.

Mitt första PCP var ett FX Typhoon .22 enkelskottare. Billig, enkel och väldigt träffsäker. Har sedan haft en del olika bössor på skyddsjakt. Cutlas, Bobcat och nu en Impact. Den jag hade mest roligt med var faktiskt den första, Typhoonen, den bästa är den sista. Jag kommer nog alltid att äga en Typhoon enkelskottare. Den jag har nu är nummer tre. Kaliber .25 fullfart. Det är inte så att klockorna stannar när folk ser den, men för mig står faktiskt tiden lite mer stilla när jag skjuter med den :smt022

Nu har jag självfallet inte en susning om dig som skytt eller vapenkunnig. Så det allmänna rådet är en bra bössa till vettigt pris med vettig optik. Inte en värstingbössa med skitoptik, vilket inte sällan är folks förstaval.


Ok. Jag har ju aldrig hållt i ett pcp eller en hw97 så vi får se om licensen går igenom så får man se vad man kan komma över då. :wink: Som jag har förstått det så går det att beställa pcp direkt i full fart från tex hurricane om man har licensen, så det kanske blir det. Man får väll fråga folk om de har några luftgevär som man kan få känna på.
Skjut Först Fråga Sen!
Gutesorken
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 31 dec 2015, 21:53
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Skyddajakts frågor.

Inläggav lemanfan 01 jan 2016, 15:59

Med andra licenser söker man ju licensen för ett specifikt vapen - är det inte samma sak med skydsjakt? I så fall måste du ju bestämma dig för bössa först och söka licens sen.
lemanfan
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 09 okt 2015, 20:40
Ort: Linköping
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 16 gånger i 11 inlägg

Re: Skyddajakts frågor.

Inläggav Gutesorken 01 jan 2016, 16:03

lemanfan skrev:Med andra licenser söker man ju licensen för ett specifikt vapen - är det inte samma sak med skydsjakt? I så fall måste du ju bestämma dig för bössa först och söka licens sen.


Jo så borde de va! Glömde de! :oops:
Skjut Först Fråga Sen!
Gutesorken
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 31 dec 2015, 21:53
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Skyddajakts frågor.

Inläggav Colaburken 01 jan 2016, 16:05

lemanfan skrev:Med andra licenser söker man ju licensen för ett specifikt vapen - är det inte samma sak med skydsjakt? I så fall måste du ju bestämma dig för bössa först och söka licens sen.

du kan ju söka inköpslicens eller var det nu heter alltså du kan söka för specefikt vapen o vänta som en 12g semiauto hagel osv så han jkan nog söka på en pcp i .22 o sen komma med speksen på vapnet som han bestämer sig för
Colaburken
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 13 jan 2014, 17:13
Ort: Gävle
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Luftvapen favorit: Fwb 300s

Re: Skyddajakts frågor.

Inläggav bjosse 01 jan 2016, 16:09

Albins skrev:Ok. Jag har ju aldrig hållt i ett pcp eller en hw97 så vi får se om licensen går igenom så får man se vad man kan komma över då. :wink: Som jag har förstått det så går det att beställa pcp direkt i full fart från tex hurricane om man har licensen, så det kanske blir det. Man får väll fråga folk om de har några luftgevär som man kan få känna på.


Sedan kan man förstås köpa ett licensfritt PCP och sedan konvertera till fullfart när man fått licensen....
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Följande användare vill tacka bjosse för detta inlägg
atte69 (01 jan 2016, 17:53)

Re: Skyddajakts frågor.

Inläggav Gutesorken 01 jan 2016, 16:30

bjosse skrev:
Albins skrev:Ok. Jag har ju aldrig hållt i ett pcp eller en hw97 så vi får se om licensen går igenom så får man se vad man kan komma över då. :wink: Som jag har förstått det så går det att beställa pcp direkt i full fart från tex hurricane om man har licensen, så det kanske blir det. Man får väll fråga folk om de har några luftgevär som man kan få känna på.


Sedan kan man förstås köpa ett licensfritt PCP och sedan konvertera till fullfart när man fått licensen....


Ja så kan man ju göra, då kan man ju plika och tästa lite tills man får licensen om man får den. Men kan man sen bara skicka den till hurricane och så kan dom ta upp den i fullfart jag vill ju inte förstöra den.
Skjut Först Fråga Sen!
Gutesorken
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 31 dec 2015, 21:53
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Skyddajakts frågor.

Inläggav Colaburken 01 jan 2016, 16:55

Albins skrev:
bjosse skrev:
Albins skrev:Ok. Jag har ju aldrig hållt i ett pcp eller en hw97 så vi får se om licensen går igenom så får man se vad man kan komma över då. :wink: Som jag har förstått det så går det att beställa pcp direkt i full fart från tex hurricane om man har licensen, så det kanske blir det. Man får väll fråga folk om de har några luftgevär som man kan få känna på.


Sedan kan man förstås köpa ett licensfritt PCP och sedan konvertera till fullfart när man fått licensen....


Ja så kan man ju göra, då kan man ju plika och tästa lite tills man får licensen om man får den. Men kan man sen bara skicka den till hurricane och så kan dom ta upp den i fullfart jag vill ju inte förstöra den.

om du völjer att köpa fx på huricane hjälper dom dig med licen upgradering gratis
Colaburken
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 13 jan 2014, 17:13
Ort: Gävle
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Luftvapen favorit: Fwb 300s

Re: Skyddajakts frågor.

Inläggav Gutesorken 01 jan 2016, 17:07

Colaburken skrev:
Albins skrev:
bjosse skrev:
Albins skrev:Ok. Jag har ju aldrig hållt i ett pcp eller en hw97 så vi får se om licensen går igenom så får man se vad man kan komma över då. :wink: Som jag har förstått det så går det att beställa pcp direkt i full fart från tex hurricane om man har licensen, så det kanske blir det. Man får väll fråga folk om de har några luftgevär som man kan få känna på.


Sedan kan man förstås köpa ett licensfritt PCP och sedan konvertera till fullfart när man fått licensen....


Ja så kan man ju göra, då kan man ju plika och tästa lite tills man får licensen om man får den. Men kan man sen bara skicka den till hurricane och så kan dom ta upp den i fullfart jag vill ju inte förstöra den.

om du völjer att köpa fx på huricane hjälper dom dig med licen upgradering gratis


Ok! Såg att de har ett kitt med en typhoon, sikte, pump och en ask diaboler. Är de vapnet något att ha? Eller ska man ha något annat? Det är ju ett fx så det borde ju va bra?? :-)
Skjut Först Fråga Sen!
Gutesorken
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 31 dec 2015, 21:53
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Skyddajakts frågor.

Inläggav bjosse 01 jan 2016, 17:14

Min åsikt är att du inte ska köpa en pump. Funkar okej med licensfritt men rätt kasst vid fullfart. De allra flesta, inkl mig själv, har fimpat pumpen och köpt en flaska. Sedan är prisskillnaden inte så stor mellan pump och flaska. cirka en tusenlapp till för en 4L flaska på Hurricane inkl fyllkit. Och det är det värt sju dagar per vecka, tro mig.
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Skyddajakts frågor.

Inläggav börne 01 jan 2016, 17:17

bjosse skrev:Min åsikt är att du inte ska köpa en pump

Mitt förslag på pump var ju för att han hade ju vad jag förstod ingen möjlighet till att fylla & då har han ju inget val. Jag säger också dykflaska alla dagar i veckan, men det går ju att pumpa om man vill.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skyddajakts frågor.

Inläggav Bullpup 96 01 jan 2016, 17:31

Det borde väl finnas dykarklubbar att fylla från på gotland? Jag såg dykare där på semester innan och det är ju som sagt en ö. (En riktigt fin en :wink: )
Användarvisningsbild
Bullpup 96
 
Inlägg: 981
Blev medlem: 13 jun 2015, 18:31
Ort: Asgard
Tack utdelade: 127 gång
Tackad: 64 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: The Cricket Club
Luftvapen favorit: Cricket

Re: Skyddajakts frågor.

Inläggav Gutesorken 01 jan 2016, 17:34

bjosse skrev:Min åsikt är att du inte ska köpa en pump. Funkar okej med licensfritt men rätt kasst vid fullfart. De allra flesta, inkl mig själv, har fimpat pumpen och köpt en flaska. Sedan är prisskillnaden inte så stor mellan pump och flaska. cirka en tusenlapp till för en 4L flaska på Hurricane inkl fyllkit. Och det är det värt sju dagar per vecka, tro mig.


Jag tror att om jag ska köpa pcp så blir det nog kittet och så kan man köpa flaska när man tröttnar, för jag tyckte det va ett bra kitt med sikte och allt så man kan börja skjuta direkt när den kommer hem.
Sen när man skickar in den för att få fullfart så kan man kanske köpa flaska och sälja pumpen. Tack för alla bra svar jag fått på alla mina nybörjare frågor. :-)
Skjut Först Fråga Sen!
Gutesorken
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 31 dec 2015, 21:53
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Skyddajakts frågor.

Inläggav Gutesorken 01 jan 2016, 17:38

Bullpup 96 skrev:Det borde väl finnas dykarklubbar att fylla från på gotland? Jag såg dykare där på semester innan och det är ju som sagt en ö. (En riktigt fin en :wink: )


Det finns men jag vet bara inte riktigt vart, jag spelar paintball så ska nog kolla med dom vart de fyller sina flaskor. Ja det är en riktigt fin ö säger många, man tänker bara inte på det så mycket när man bor här!
Skjut Först Fråga Sen!
Gutesorken
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 31 dec 2015, 21:53
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Skyddajakts frågor.

Inläggav Colaburken 01 jan 2016, 17:53

Albins skrev:
Bullpup 96 skrev:Det borde väl finnas dykarklubbar att fylla från på gotland? Jag såg dykare där på semester innan och det är ju som sagt en ö. (En riktigt fin en :wink: )


Det finns men jag vet bara inte riktigt vart, jag spelar paintball så ska nog kolla med dom vart de fyller sina flaskor. Ja det är en riktigt fin ö säger många, man tänker bara inte på det så mycket när man bor här!

tror dom använder egen kompresor för många paintball flaskor tar 300bar
Colaburken
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 13 jan 2014, 17:13
Ort: Gävle
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Luftvapen favorit: Fwb 300s

Re: Skyddajakts frågor.

Inläggav Gutesorken 01 jan 2016, 17:58

Colaburken skrev:
Albins skrev:
Bullpup 96 skrev:Det borde väl finnas dykarklubbar att fylla från på gotland? Jag såg dykare där på semester innan och det är ju som sagt en ö. (En riktigt fin en :wink: )


Det finns men jag vet bara inte riktigt vart, jag spelar paintball så ska nog kolla med dom vart de fyller sina flaskor. Ja det är en riktigt fin ö säger många, man tänker bara inte på det så mycket när man bor här!

tror dom använder egen kompresor för många paintball flaskor tar 300bar


Ja dom har en kompressor så det kan va så. Men man kan nog hitta någon dyk affär i Visby, jag får kolla runt lite. :-)
Skjut Först Fråga Sen!
Gutesorken
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 31 dec 2015, 21:53
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Skyddajakts frågor.

Inläggav Colaburken 01 jan 2016, 19:50

Albins skrev:
Colaburken skrev:
Albins skrev:
Bullpup 96 skrev:Det borde väl finnas dykarklubbar att fylla från på gotland? Jag såg dykare där på semester innan och det är ju som sagt en ö. (En riktigt fin en :wink: )


Det finns men jag vet bara inte riktigt vart, jag spelar paintball så ska nog kolla med dom vart de fyller sina flaskor. Ja det är en riktigt fin ö säger många, man tänker bara inte på det så mycket när man bor här!

tror dom använder egen kompresor för många paintball flaskor tar 300bar


Ja dom har en kompressor så det kan va så. Men man kan nog hitta någon dyk affär i Visby, jag får kolla runt lite. :-)

ja men man vill ju kunna fylla sin flaska snabbt även i paintball och dom kan vara upp åt någon halvliter i storlek så borde nog gå och betala dom för att få fylla
Colaburken
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 13 jan 2014, 17:13
Ort: Gävle
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Luftvapen favorit: Fwb 300s

Nästa

Återgå till Frågor om skyddsjakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer