Benjamin Marauder kal 22?

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Benjamin Marauder kal 22?

Inläggav Hipshot 15 apr 2015, 17:16

Long time no inloggning :-)

Hur som, kompisen lånade en Marauder i natt i jobbet och sköt en radda vilt med. Jag stöttar där regelbundet med min Cyclone i de miljöer där krutdrivet inte fungerar och jag har haft ett totalhaveri och en del driftstörningar på Cyclonen som stör mej rätt rejält. Hur som, kompisen rapporterade iaf att den lånade Maraudern gick som en klocka! Den ska tydligen gå runt 300 m/s och han upplevde att det gjorde rejäl skillnad.. samt att bössan sköt bra.

Jag har inte en susning om vad detta är för bössa, någon här i landet som vet något? Erfarnheter? Är den så pass driftsäker och vettig som jag fått beskrivet för mej så lär jag hiva Cyclonen och köpa denna bössa i stället! Det enda jag är lite oroad över är hur 22 diaboler i runt 300 stökar till takplåt, nuvarande bössa skjuter inte igenom plåten och så vill jag ha det fortsättningsvis även..

Mvh!
Hipshot
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jun 2008, 11:47
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Benjamin Marauder kal 22?

Inläggav dano_swe 15 apr 2015, 17:59

Har inte testat den men sneglat på en del recensioner mm. Det går ju ställa hastigheten på den relativt enkelt så takplåten ska nog gå säker.

Har fått intrycket att det är en stabil bössa som de flesta är nöjda med. Kanske inte en extrem precisionsmaskin à la Steyr etc, men det är den ju inte menad att vara heller. Ett jaktgevär made in USA.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Benjamin Marauder kal 22?

Inläggav Nitro 15 apr 2015, 19:01

Hipshot skrev:22 diaboler i runt 300 stökar till takplåt, nuvarande bössa skjuter inte igenom plåten och så vill jag ha det fortsättningsvis även..

Till ändamålet räcker 200 med .22 långt, och går då inte igenom plåttaket.
Senast redigerad av Nitro 15 apr 2015, 19:02, redigerad totalt 1 gång.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Benjamin Marauder kal 22?

Inläggav Hipshot 15 apr 2015, 19:35

Nej visst är det så men såvitt jag fattat så skjuter denna runt och över 300 m/s på fullfräs och då börjar jag bli lite fundersam ang takplåten. Men bössan som sådan verkar stabil?

Edit: Kollat runt på nätet en smula, är Bejnamin Marauder och Crossman Marauder samma bössa?
Hipshot
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jun 2008, 11:47
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Benjamin Marauder kal 22?

Inläggav lennsu 15 apr 2015, 19:41

Har en sådan Marauder i kaliber 22 och har även en Cyclone och om jag jämför dem så kan jag väl säga att FX är en finare bössa med en bättre precision och finare avtryck.
Men däremot så är Crosman driftsäker och känns mer som en jaktbössa och har en fullt tillräcklig precision för att nyttja till skyddsjakt, och precis som ovanstående säger är det lätt att ställa om trycket i bössan för att få önskad utgångshastighet :thumbupp: är däremot lite svårmeckad.
Måste dock reservera mig angående min modell av Maraudern som är föregångare till den nya som lanserats i år och där vet jag inte om de ändrat på hur man reglerar trycket i bössan.
Användarvisningsbild
lennsu
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 01 nov 2010, 18:02
Ort: Bollnäs
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 27 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat, AA Pro Sport

Följande användare vill tacka lennsu för detta inlägg
Hipshot (15 apr 2015, 19:51)

Re: Benjamin Marauder kal 22?

Inläggav Hipshot 15 apr 2015, 19:50

Ok spännande! Visst, Cyclonen är bra osv men jag känner en rejäl osäkerhet kring en del grejer. Den har totalhavererat en gång och varit på G att haverera fler gånger, laddningen strular. Sen testade jag en kronograf på kul hemma på tomten i förrgår. När Cyclonen kom hem från service för något år sen så fick jag beskedet att nu var den fixad och nu gjorde den 180 m/s på lägsta och 270 på högsta fart. När jag sköt i kronograf på lägsta hastighet så fick jag ut 160 m/s på lägsta.. Öht är det för mycket rappel med den, kanske är den här andra som är the shit? Ska bli grymt spännande att testa den!
Hipshot
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jun 2008, 11:47
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Benjamin Marauder kal 22?

Inläggav Hipshot 01 okt 2015, 20:52

Ruskar liv i en gammal tråd igen :-)

Nu har jag testat Maraudern!

Jävligt intressant.. Trycket var sämre än uselt, så genomkass att jag blir mörkrädd.. Det fick bli att dra rejält när man ville att det skulle skjutas och så fick kulan när som. Fanns alltså ingen tryckpunkt eller något. Där är Cyclonen underbar.

Däremot så sköt den jävligt konsekvent och jag inbillar mej att just denna konsekvens gör att man träffar mer samma från skott till skott vilket gör att man får färre skumma träffar och tappat vilt. Den känns mer solid även på något sätt.. Men Cyclonen är mer känsla..

Hajjar inte detta, tappade märkbart färre vilt med denna tingest jämfört med Cyclonen..som ändå ska vara ett precisionsinstrument!?

Jag undrar om inte pipstabilisatorn jag har monterad ställer till det.. hamnar den minsta lilla snett så förändrar det träffläget på olika avstånd...samtidigt som jag inbillar mej att en löst liggande pipa påverkas av att man tex lutar vapnet mot något med pipan.. Knepigt detta.

Ska göra en större raid med Fx bössan igen här snart, lurar på att riva pipstabben och se hur det fungerar..
Hipshot
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jun 2008, 11:47
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Benjamin Marauder kal 22?

Inläggav Leopold 02 okt 2015, 00:20

Jag har låst tråden eftersom den inte hör hemma i kategorin "frågor om skyddsjakt", se kategoridefinitionen. Merparten av undringarna gäller bekymmer med precision med vissa bössor vars ev lösningar borde verifieras noga mot papptavla snarare än jaktresultat, andel "tappat vilt" osv. Eventuellt kan tråden flyttas till delforumet för skyddsjägare, vi får se.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效


Återgå till Frågor om skyddsjakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer