Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Inläggav soul 14 mar 2015, 22:33

grym skrev:jag kör mina pre 92 för skyddsjakt, bra vapen, och det belastar varken vapengarderoben eller förvaringspoäng

Tyvärr är man ju inte gammal nog för det.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Inläggav Sundan 28 jul 2015, 00:18

Man måste ju ha jägarexamen för att få licens på vapen men om man kan jaga med ett licensfritt vapen behöver man inte jägarexamen ?

Tänker då på pre 92 som uppfyller kraven för skyddsjakt, 5.5mm 180m/s.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Inläggav N73r 28 jul 2015, 00:32

Du ska "jaga" djur, då krävs jägar examen. Pre92 vapen är och räknas som målskytte vapen
N73r
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 17 apr 2015, 23:16
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 10 gånger i 7 inlägg

Re: Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Inläggav Sundan 28 jul 2015, 00:44

Jag ska inte jaga nånting,undrade bara hur det funkade.

Så, en bonde får alltså fortfarande fånga tex skata i fälla o slå ihjäl den med hammare men inte skjuta den med ett pre 92 gevär som håller måttet.

Sverige är fantastiskt :)


Edit ; Blev vilseledd av Gryms inlägg, efter lite snokande ser jag att man inte får jaga ALLS med pre 92 vapen, ja om du inte söker skyddsjaktslicens på den då. Sorry för några onödiga inlägg.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Inläggav Etienne 28 jul 2015, 07:06

Länka gärna till lag/regelverk där det står att jägarexamen krävs för att få bedriva jakt.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Inläggav Silwer 28 jul 2015, 07:37

Det där är rörigt då pre92 ju klarar kraven, men utan nån licens får man ju inte jaga i Sverige.
Att licensbelägga sin fria pre92 vill ju ingen idag.?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Inläggav Etienne 28 jul 2015, 07:54

Som sagt, ofta påstått, men har vad jag sett aldrig styrkts på något sätt.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Inläggav Silwer 28 jul 2015, 08:02

Iofs,men skyddsjakt som jag prtar om i bestämmelser kan du ju inte hålla på med utan ett vapen som är licensierat för det har iaf jag trott.

Annars tycker jag man borde hört nåt om det bara räckte med att ha åtaganden på papper.

Jag tror inte det skulle godkännas, men det är möjligt att det inte klart nog tas upp i lagtext för att det aldrig dykt upp.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Inläggav Frank69 28 jul 2015, 08:58

Etienne skrev:Länka gärna till lag/regelverk där det står att jägarexamen krävs för att få bedriva jakt.


Får väl kontra först som du brukar göra... :wink: :lol:
Skall du själv börja jaga?
I så fall förstår jag ditt intresse i ämnet! Annars är det väl bara för debatterandets skull... :)
Nåja nog med pekpinnar o retandet... :lol:

När det gäller licensfrihet för pre92 vapen... dvs:
Att man kan styrka att man har förvärvat vapnet före 1992 och att man dessutom var minst 18år gammal.
Max hastighet för dessa är då 200m/s
Ändamål:
I den nya lagen är det inte specificerat då det är en så kallad övergångsregel...
så man får gå tillbaka till den från 1973. För att följa länken så måste du registera dig.


Där står det:
"Om ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen, som är avsett för målskjutning, eller ett harpunvapen har en i förhållande till andra jämförliga skjutvapen begränsad effekt skall första stycket inte tillämpas på vapnet. En enskild person får dock inte utan tillstånd inneha, införa till Sverige eller driva handel med sådana vapen, om han inte har fyllt arton år."
Så målskjutning anges tydligt!

Sen finns det ett annat undantag... och det gäller om man är gårdsägare eller trädgårdsägare och saknar jakträtt...
För att följa länken så måste du registera dig.

(kan även läsas i Svea rikes lag)
"Jakt utan jakträtt
Jakt kan även vara tillåten utan jakträtt. Det är tillåtet att döda husmöss, till exempel.
Den som bor på en gård eller har en trädgård men saknar jakträtt där har rätt att under delar av året döda eller fånga och behålla följande djur som kommer in på gården eller i trädgården:
vildsvin, rödräv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, vildkanin, mullvad, sorkar, bisam, lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, kråka, råka, kaja, skata, björktrast (snöskata), gråsparv eller pilfink. För den som har handelsträdgård eller liknande gäller särskilda bestämmelser.

Den som innehar mark men saknar jakträtt där får fånga vildkanin och behålla de fångade djuren.[1]
Jakt ska bedrivas på ett sådant sätt att vilt inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara. Detta är fastslaget i jaktlagen och reglerat i jaktförordningen. Av denna anledning är endast vissa typer av vapen tillåtna för jakt."

Men det är avsevärt lättare och ger mycket större frihet om man bemödar sig med att plugga in jägarexamen!
Lägger man undan tvtittande osv så har man lyckats på ca en månad.
Lycka till med en ev examen och jakten! :smt020
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Inläggav Frank69 28 jul 2015, 09:15

Finns förresten ett undantag till...
Det är att man kan följa med en jägare på jakt och låna dennes vapen att jaga med.
(är dock lite regler för hur detta måste bedrivas också...)

Så man kan jaga utan att ha avlagt examen.
Dock begränsat...
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Inläggav gubbe 28 jul 2015, 10:39

Jägarexamen kom till 1985. Efter det krävdes att man hade examen för att få licens på jaktvapen. Finns många som jagar helt lagligt utan examen. :)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Inläggav Etienne 28 jul 2015, 20:38

Frank69 skrev:Får väl kontra först som du brukar göra... :wink: :lol:
Skall du själv börja jaga?
I så fall förstår jag ditt intresse i ämnet! Annars är det väl bara för debatterandets skull... :)
Nåja nog med pekpinnar o retandet... :lol:

Frank69 skrev:Lägger man undan tvtittande osv så har man lyckats på ca en månad.
Lycka till med en ev examen och jakten! :smt020


Förvisso bygger merparten av detta på helt inkorrekta antaganden... :Sneak:

Jägarexamen tog jag för nästan 13 år sedan, samtliga teoretiska och praktiska prov.

Emellertid har jag inte varit med på någon nämnvärd typ av jakt på ganska länge, vilket mest beror på att jag flyttade för att plugga, och sedan blev fast i stan. Förvisso gjorde jag som av slutning på studierna ett exjobb som bland annat riktade sig mot Jägareförbundet, med det är en annan historia.
Å andra sidan så brukar jag vara väldigt positiv till köttprodukter av jakt och främjar gärna sådant så gott det går; och det av mera livsfilosofiska skäl.

Om det nu kvalificerar som "godkänt" för att diskutera enligt din bok får väl själv svara på.

Frank69 skrev:När det gäller licensfrihet för pre92 vapen... dvs:
Att man kan styrka att man har förvärvat vapnet före 1992 och att man dessutom var minst 18år gammal.
Max hastighet för dessa är då 200m/s
Ändamål:
I den nya lagen är det inte specificerat då det är en så kallad övergångsregel...
så man får gå tillbaka till den från 1973. För att följa länken så måste du registera dig.


Där står det:
"Om ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen, som är avsett för målskjutning, eller ett harpunvapen har en i förhållande till andra jämförliga skjutvapen begränsad effekt skall första stycket inte tillämpas på vapnet. En enskild person får dock inte utan tillstånd inneha, införa till Sverige eller driva handel med sådana vapen, om han inte har fyllt arton år."
Så målskjutning anges tydligt!


Förvisso ifrågasatta jag inte just detta, och det har inget att göra med det jag efterfrågade.

Men, det finns i vilket fall som helst en del "bekymmer" med det du skriver. Dels finns det inga särskilda krav på att man ska kunna styrka innehav innan den i sammanhanget nya lagen kom till (vilket många olovligen utnyttjar till sin fördel).
Men framförallt så är det du länkade till inte i sin helhet från 1973, och då framförallt inte det avsnitt som är centralt för detta. Själva grunden till den lagen är förvisso från 1973, men som vanligt så revideras lagar ganska många gånger innan de tillslut går i graven och ersätts av något annat.

Hade du läst till slutet av det avsnitt du citerade så ser du att det är från 1992, dvs det du citerar är den lagen som kom till för att ersätta den lagen du egentligen avsåg att citera. Som du ser behandlar den även CO2-vapen, vilket kom till efter pre-92 tiden.

Förvisso fanns det även i den gamla lagen en formulering om detta med målskytte i stil med tidigare, men det ebbar ut i en tolkningsfråga om vad som är "avsett" (kontra "används till"). Den som tycker att det på något sätt skulle vara en knivskarp gräns kan ju se till fallet om TV-avgift, där just detta behandlades i flera instanser innan det tillslut gjorde en helomvändning i högsta domstolen.. Men ja, det hade iofs ingenting med det jag tidigare eftefrågade, så jag lämnar det just nu.

Frank69 skrev:Sen finns det ett annat undantag... och det gäller om man är gårdsägare eller trädgårdsägare och saknar jakträtt...
För att följa länken så måste du registera dig.

(kan även läsas i Svea rikes lag)
"Jakt utan jakträtt
Jakt kan även vara tillåten utan jakträtt. Det är tillåtet att döda husmöss, till exempel.
Den som bor på en gård eller har en trädgård men saknar jakträtt där har rätt att under delar av året döda eller fånga och behålla följande djur som kommer in på gården eller i trädgården:
vildsvin, rödräv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, vildkanin, mullvad, sorkar, bisam, lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, kråka, råka, kaja, skata, björktrast (snöskata), gråsparv eller pilfink. För den som har handelsträdgård eller liknande gäller särskilda bestämmelser.

Den som innehar mark men saknar jakträtt där får fånga vildkanin och behålla de fångade djuren.[1]
Jakt ska bedrivas på ett sådant sätt att vilt inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara. Detta är fastslaget i jaktlagen och reglerat i jaktförordningen. Av denna anledning är endast vissa typer av vapen tillåtna för jakt."


Jag fattar inte alls vad du försöker få fram. Det låter som att du blandat ihop jägarexamen med jakträtt...

Men som du sedan själv konstaterade, och även sett till det gubbe nämnde, så är ju påståendet om att man behöver jägarexamen i högsta grad ett orimligt påstående. Dock figurerar det fortfarande envist, trots att ingen verkar kunna underbygga detta på något sätt.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Följande användare vill tacka Etienne för detta inlägg
soul (28 jul 2015, 21:57)

Re: Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Inläggav Frank69 28 jul 2015, 21:10

Ja, då var det som jag trodde... du vill debattera för debatterandets skull... :)
Och jag är ingen som häller bensin på elden... har inget intresse av sådant som inte kan leda till nått vettigt.

Men en liten undran...
Varför använder du inte din tid till nått bättre?
Hade du lagt din energi på att leta fram de fakta du söker själv i lagtexter, höra med jurister, kolla domstolsbeslut osv så kunde du ju informera oss här med vad du kom fram till... Det skulle kallas för matnyttigt här!
Nä... nu skall jag strax kolla lite på tv... innan det är läggdax... ha en trevlig kväll! :smt020
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Inläggav Silwer 28 jul 2015, 21:22

grym skrev:jag kör mina pre 92 för skyddsjakt, bra vapen, och det belastar varken vapengarderoben eller förvaringspoäng

Så för dig räcker papperen på arbeten du har? Du har inga vapen alls på jaktlicens?

För om det du gör är ok så var det iaf intressant att veta.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Inläggav Silwer 28 jul 2015, 21:26

torparen skrev:Varför krångla med en fjäderbössa på skyddsjakt ,speciellt om man vill kunna sänka farten . Jag har ju en inborrad skruv i lägsta läget på cyclonen så det går att finjustera det om behövs. Annars får du väl bara byta fjäder när du tränar ,men då har du inte samma kulbana som vid skyddsjakten så vitsen är väl borta på en gång. Sorry om jag startar upp frågan igen men va längesedan jag va inne :)

Det handlar inte om en diskussion om jaktbrott här, om du tjuvjagar tar du väl det bästa för ändamålet.

Pre92 bössor är fjäderbössor i .22 och .25 som ofta klarar skydsjaktvapnets krav idag, men de behöver inte ägas på licens av någon som var lägst 18 före 92.

Förstår du frågan? Inga Cycline som klarar kraven är licensfria vapen sas.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Inläggav Etienne 28 jul 2015, 21:47

Frank69 skrev:Ja, då var det som jag trodde... du vill debattera för debatterandets skull... :)
Och jag är ingen som häller bensin på elden... har inget intresse av sådant som inte kan leda till nått vettigt.

Men en liten undran...
Varför använder du inte din tid till nått bättre?
Hade du lagt din energi på att leta fram de fakta du söker själv i lagtexter, höra med jurister, kolla domstolsbeslut osv så kunde du ju informera oss här med vad du kom fram till... Det skulle kallas för matnyttigt här!
Nä... nu skall jag strax kolla lite på tv... innan det är läggdax... ha en trevlig kväll! :smt020


Trevlig kväll på dig med! :smt020
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Inläggav Etienne 28 jul 2015, 21:56

Ifall någon vill läsa "pre-92" lagtexten så postade jag den här för typ 4 år sedan:
viewtopic.php?p=88082#p88082
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Inläggav grym 28 jul 2015, 22:13

för att jaga i sverige krävs bara att man löser jaktkort

att få licens på vapen nuförtiden om man inte haft det innan så behöver man i normalfallet jägarexamen

man får skyddsjaga med pre 92 om dom uppfyller kraven på 5.5mm 180m/s
(blykula är expanderande)

tyvärr är svenska lagar och regler extremt korkade, det finns för många undantag som kan gå i vartannnat och sedan alla dessa tolkningar, vilket kan bli djäääävla fel
för övrigt anser jag att svsf dödar intresset för sportskytte
Användarvisningsbild
grym
 
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 feb 2010, 17:54
Ort: småland
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 23 gånger i 18 inlägg

Re: Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Inläggav Silwer 28 jul 2015, 22:17

Jo det är nog så, alla läns olika tolkningar av samma lagar och totala ovilja att samanställa det för riket.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Inläggav grym 28 jul 2015, 22:21

Silwer skrev:
grym skrev:jag kör mina pre 92 för skyddsjakt, bra vapen, och det belastar varken vapengarderoben eller förvaringspoäng

Så för dig räcker papperen på arbeten du har? Du har inga vapen alls på jaktlicens?

För om det du gör är ok så var det iaf intressant att veta.



nu hänger jag inte med, vilka papper?

jag har full garderob på jaktsidan + mina pre 92, som inte har ett dugg att göra med mina jaktvapen, förutom att jag annvänder dom för skyddsjakt
för övrigt anser jag att svsf dödar intresset för sportskytte
Användarvisningsbild
grym
 
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 feb 2010, 17:54
Ort: småland
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 23 gånger i 18 inlägg

Re: Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Inläggav Silwer 28 jul 2015, 22:26

Jag menade typ jobb från bönder mm som man skickar in för att få skydsjaga.

Du har kanske eget bara, annars är det krav för andra iaf,man får inte bara gå ut i skogen och panga npt inom reglerna så att säga.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Inläggav Etienne 28 jul 2015, 22:32

Det första jag tycker att man borde göra är att lägga till krav om att man faktiskt ska ha jägarexamen för att få bedriva jakt (+ jaktkort i de fall det behövs).

Det var liksom 30 år sedan det hela infördes. Det känns som att perioden för dispens borde vara över... Särskilt eftersom jaktfrågor faktiskt blir heta på den politiska arenan med jämna mellanrum.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Inläggav Silwer 28 jul 2015, 22:37

Jo det kanske vore bäst då som sagt bättre val av jaktvapen ju kan göras och ska ju inte ge fördel för ett per definition sämre val tycker jag.

Statur som pre92 fria för målskytte över 10j tycker jag kan stå för att inte över en natt totalt dumpa priserna på massor av fina gamla bössor.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Inläggav Etienne 28 jul 2015, 22:45

Silwer skrev:Jo det kanske vore bäst då som sagt bättre val av jaktvapen ju kan göras och ska ju inte ge fördel för ett per definition sämre val tycker jag.

Statur som pre92 fria för målskytte över 10j tycker jag kan stå för att inte över en natt totalt dumpa priserna på massor av fina gamla bössor.


Nänä, det skulle i så fall inte påverka licenser på något vapen (vare sig pre-92 luftvapen, eller krutvapen heller).
Det skulle bara vara en grundförutsättning för att bedriva jakt. I princip skulle det innebära jägarexamen + jaktkort, alltså inte endast jaktkort som idag.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Negativt med vapen på skyddsjakt licens.

Inläggav grym 29 jul 2015, 06:55

Silwer skrev:Jag menade typ jobb från bönder mm som man skickar in för att få skydsjaga.

Du har kanske eget bara, annars är det krav för andra iaf,man får inte bara gå ut i skogen och panga npt inom reglerna så att säga.



ah
tvärt om

jag har vapnen sedan länge, skaffade mitt första tracker mitten åtti
och skyddsjagar på några ställen
jag skyddsjagar bara där jag jagar normalt med, ex, kompisar med bonneri
isätllet för att snacka skit i soffan så gör vi det medans vi skjuter luftgevär, och det behövs skyddsjakt

papprena behövs bara nr du ska söka licens på något som du köper nu
för övrigt anser jag att svsf dödar intresset för sportskytte
Användarvisningsbild
grym
 
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 feb 2010, 17:54
Ort: småland
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 23 gånger i 18 inlägg

FöregåendeNästa

Återgå till Frågor om skyddsjakt

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer