Se igenom kikarsiktet när det är mörkt?

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Se igenom kikarsiktet när det är mörkt?

Inläggav börne 23 jan 2014, 12:20

börne skrev:Det är olagligt att skjuta fåglar utan skyddsjaktslicens också. Så varför bry sig om lampan?

Tänkte på tråden där du sa du inte kunde få licens. Men då har det löst sig då.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
karlswe137 (23 jan 2014, 17:38)

Re: Se igenom kikarsiktet när det är mörkt?

Inläggav Harbard 23 jan 2014, 12:30

Om ni jagar på natten, måste ni givetvis söka tillstånd från länsstyrelsen, simplet! Grönt lyse är att rekommendera, de ser ljuset mycket svagt och skrämms inte om du är försiktig och inte viftar. Fåglar tror jag det inte spelar någon roll om, jag är tyvärr bara erfaren inom vildsvinsjakt på natten.

Jag kan dock inte rekommendera dig att jaga med ett luftgevär på natten med någon lampa, speciellt inte fåglar för de är svåra att upptäcka.
"Framgång är världens enda domare över rätt och fel"
* HarSan BT65 .25 Tactical extreme edition 2015 feat remix 200Joules super deadly 600m Simo Häyhä no scope took out bird, sooo amaziing!
Användarvisningsbild
Harbard
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 30 aug 2012, 04:31
Ort: Ronneby
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 28 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Skogens fria skytteklubb
Luftvapen favorit: Hatsan ;)

Re: Se igenom kikarsiktet när det är mörkt?

Inläggav T.Lundberg 23 jan 2014, 12:40

Hur fungerar uppsiktsjakt?
Enligt vapenlagen får ett vapen lånas ut till den som fyllt 15 år. Den som lånar vapnet får ha det och använda det under långivarens direkta uppsikt. Det betyder i princip att låntagaren befinner sin inom “armlängds avstånd” från utlånaren.
Den som lånar ut sitt vapen får också bära med vapen (eget eller lånat). Detta för att snabbare kunna ingripa vid behov.
Jägarexamen behövs inte vid uppsiktsjakt, men däremot statligt jaktkort. Undantaget är om du är under 18 år vid jaktårets början. Du slipper betala jaktkortet också så länge du inte har eget vapen.
Får man uppsiktsjaga om man är över både 15 och 18 år och har jägarexamen?
Det finns inga begränsningar uppåt – bara neråt! Så naturligtvis får man det, bara man löst statligt jaktkort, har jakträtt och följer regelverket i övrigt som alla andra.

För att följa länken så måste du registera dig.

Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Re: Sv: Se igenom kikarsiktet när det är mörkt?

Inläggav Callmenobody 23 jan 2014, 12:45

Smurfen skrev:ne okej, hon sa att jag får "halvlicens" i princip. Behöver inte ha jägare med mig vid min sida för att jag ska få använda vapnet, men han behöver följa med ut till gården och jag använder som sagt hans vapen, så vi är där ute tsm.

Verkligen förlåt för detta, men folk på det här forumet går verkligen inte att fråga saker. Ni går offtopic HELA tiden och försöker med alla sätt ni kan hitta något som någon gör olagligt. Kan folk hålla sig till ämnet eller helt enkelt strunta i att svara. Jag är inte olaglig, jag får göra det jag gör, så håll er till ämnet, tack. :thumbner:


Trevligt, då betyder det ju att handläggarna inte är så oflexibla som de ibland verkar.

Jag ska läsa igenom tråden noggrannare och kolla om jag kan komma på något. Tills dess, när du inte ser målet, är det utomhus eller inomhus?

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Se igenom kikarsiktet när det är mörkt?

Inläggav Callmenobody 23 jan 2014, 13:27

Jag har för mig att jag läste något om pipa på annat gevär och hellre dyr laglig än billig olaglig, så med det i åtanke så kommer här några förslag.
1. Ansök om tillstånd och köp nattsikte.
2. Ansök om tillstånd och montera lampa på siktet.
3. Utomhus: montera en fast lampa i närheten av fåglarnas favoritplats, förhoppningsvis vänjer de sig och ignorerar ljuset.
4. Inomhus: Släck inte på kvällen.

Sen kan det vara smidigt att ha en eftersökslampa när du är ute om det blir en skadeskjutning.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Se igenom kikarsiktet när det är mörkt?

Inläggav grym 23 jan 2014, 14:08

uppsiktsjakt är benhårt att man skall ha den som man har under uppsikt så pass när att man omedelbart kan avbryta, ex genom att ta vapnet, då ska man vara i omedelbar närhet

men till frågan
lagligt , bra kikarsikte
bästa för detta är zeiss 6-24x72, odelad förstaplats
sedan finns det en del 56'or ett par pinnhål längre ner

olagliga
alla former av bildförstärkare, termiska sikten, laserljus och strålkastare
går att göra d.i.y till viss del med
för övrigt anser jag att svsf dödar intresset för sportskytte
Användarvisningsbild
grym
 
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 feb 2010, 17:54
Ort: småland
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 23 gånger i 18 inlägg

Re: Se igenom kikarsiktet när det är mörkt?

Inläggav Harbard 23 jan 2014, 15:25

Henke 68 skrev: Går att köpa billigt via ett antal Kinasidor.

Ända problemet är att de billiga är inte bra nog för att kasta färgat glas. Har man en ficklampa på ca 400lumens så är den säkert bra om det är en kastare (ficklampsterm för lång räckvidd), men så fort man sätter på färgat glas, t.ex blå eller grön så ser man inte tillräckligt bra. 800lumens är helt lagom dock, Klarus XT11 funkar galant men den kastar bara drygt 200meter som max men jag har användt den till jakt och funkar bra.

Vill man vara mer extrem och slippa behöva montera ficklampa på pipan,sicktet eller stocken så finns det större ficklampor som man kan skruva fast på en vanlig tripod och då kan man lätt komma upp i 2000-5000 lumens om man vill slänga pengar på det ;) :thumbupp:

Jag tycker du ska gå dit där du brukar skjuta på natten och lysa lite med ficklampa och se vad som räcker för dig :smt035
"Framgång är världens enda domare över rätt och fel"
* HarSan BT65 .25 Tactical extreme edition 2015 feat remix 200Joules super deadly 600m Simo Häyhä no scope took out bird, sooo amaziing!
Användarvisningsbild
Harbard
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 30 aug 2012, 04:31
Ort: Ronneby
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 28 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Skogens fria skytteklubb
Luftvapen favorit: Hatsan ;)

Re: Se igenom kikarsiktet när det är mörkt?

Inläggav Callmenobody 23 jan 2014, 15:29

Harbard skrev:
Henke 68 skrev: Går att köpa billigt via ett antal Kinasidor.

Ända problemet är att de billiga är inte bra nog för att kasta färgat glas. Har man en ficklampa på ca 400lumens så är den säkert bra om det är en kastare (ficklampsterm för lång räckvidd), men så fort man sätter på färgat glas, t.ex blå eller grön så ser man inte tillräckligt bra. 800lumens är helt lagom dock, Klarus XT11 funkar galant men den kastar bara drygt 200meter som max men jag har användt den till jakt och funkar bra.

Vill man vara mer extrem och slippa behöva montera ficklampa på pipan,sicktet eller stocken så finns det större ficklampor som man kan skruva fast på en vanlig tripod och då kan man lätt komma upp i 2000-5000 lumens om man vill slänga pengar på det ;) :thumbupp:

Jag tycker du ska gå dit där du brukar skjuta på natten och lysa lite med ficklampa och se vad som räcker för dig :smt035


Han syftar på en grön laserdesignator, inte en ficklampa med färgat glas.
Finns för någon hundring :)
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Se igenom kikarsiktet när det är mörkt?

Inläggav Silwer 23 jan 2014, 17:15

Rödpunkt är bra i dunkel, men inte fr långa skott givetvis, men vem ärligt jagar skräpfågel på långskott i dunkel?

Rödpunkt ger ju att man ser siluetterna av målen där de sitter och det räcker, men innna dess har ,man givetvis placerat sig smart, annars kan man gå och bada i stället imo.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
1qaz1qaz (23 jan 2014, 17:35)

Re: Se igenom kikarsiktet när det är mörkt?

Inläggav Dysholm 23 jan 2014, 17:29

Uhm, det är omöjligt för dig att få någon typ av dispans på vapenlicens innan du fyllt 18 år, så det är bullshit. Vad gäller eftersök så får man i princip använda vilken utrustning som helst eftersom det inte gäller jakt längre utan avlivning, stog så i boken när jag tog jägarexamen.
Exemplet va att om man bedrev älg/rådjurs jakt och några jagade med hagel och en älg blev skadeskjuten så fick man skjuta med hagel.
Användarvisningsbild
Dysholm
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 sep 2012, 00:13
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Följande användare vill tacka Dysholm för detta inlägg
Jürgen (19 mar 2014, 21:13)

Re: Se igenom kikarsiktet när det är mörkt?

Inläggav Silwer 23 jan 2014, 17:43

Men det är möjligt att få en diagnos innan man är 18, det gäller ju bara att föräldrarna besöker BUP.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Se igenom kikarsiktet när det är mörkt?

Inläggav Etienne 23 jan 2014, 17:45

Men alltså, han har ju redan sagt att han inte har licens: viewtopic.php?p=209054#p209054
Den "licens"/godkännande han påstår sig ha är något som alla har (vilket redan framförts i tråden). ALLA kan gå med och hantera någon annan vapen, under direkt uppsikt från den som äger vapnet.

Situationen i övrigt är väl praktexempel på när det faktiskt är riktigt lönt att investera i bra optik.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Se igenom kikarsiktet när det är mörkt?

Inläggav Per ivar 23 jan 2014, 17:50

Osså sejer man att lisenrekorar,vanabe moderatorer och ordningsvakter inte tugger sunder en tråd,då vet jag inte :x :x :x :thumbner: :thumbner: :thumbner:
Per ivar
 
Inlägg: 552
Blev medlem: 10 dec 2011, 18:33
Ort: Skåne
Tack utdelade: 22 gång
Tackad: 17 gånger i 17 inlägg

Re: Se igenom kikarsiktet när det är mörkt?

Inläggav Silwer 23 jan 2014, 17:53

Herr Per ivar, varför svarra du honom inte i stället så som du skulle vilja att andra gjorde?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Se igenom kikarsiktet när det är mörkt?

Inläggav 1qaz1qaz 23 jan 2014, 17:56

Nu tar vi ett djuuuuuuuuupt andetag, blundar....... ler...... ahhhh.... livet är underbart :smt022
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Se igenom kikarsiktet när det är mörkt?

Inläggav Silwer 23 jan 2014, 17:59

Det är det INTE!
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Se igenom kikarsiktet när det är mörkt?

Inläggav Per ivar 23 jan 2014, 18:06

Silwer skrev:Herr Per ivar, varför svarra du honom inte i stället så som du skulle vilja att andra gjorde?

Hej Hr.silwer har precist kommit hem från jobbet kollade snapt igjenom vad som hadde hent på forumet siden sist och läste denne tråd med pågen som hadde frågan om sigten i shymningen kom inte langt för det hela eksploderde i en lisens fråga
Per ivar
 
Inlägg: 552
Blev medlem: 10 dec 2011, 18:33
Ort: Skåne
Tack utdelade: 22 gång
Tackad: 17 gånger i 17 inlägg

Re: Se igenom kikarsiktet när det är mörkt?

Inläggav Etienne 23 jan 2014, 18:10

Men han har iofs fått flera svar på frågan:
Bättre optik, (laser)lampa, mörkerkikare...

Vad mer vill du att man ska svara?
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Se igenom kikarsiktet när det är mörkt?

Inläggav Silwer 23 jan 2014, 18:11

ok, jo jag förstår, killen har inte egen licens, han ska mao ha nån som övervakar honom hela tiden, jag vet personligen inte hur detta funkar vid just skydsjakt men jag gissar att man jagar med en förälder eller liknade hela tiden?

Killen har tidigare dragit igång trådar där han om vartaannat har licens och ibland inte, men han är en yngre förmåga och tycks var väldigt spontan och ivrig.

Ha kanskle mest borde följa farsan i sin jakt så länge från mitt synsätt.

Dock är det inte så att jag inte tycker han ska få fråga, men jag förstår ändå att folk resewrverar sig efter det som varit lite.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Jürgen (19 mar 2014, 21:15)

Re: Se igenom kikarsiktet när det är mörkt?

Inläggav Per ivar 23 jan 2014, 18:13

Etienne skrev:Men han har iofs fått flera svar på frågan:
Bättre optik, (laser)lampa, mörkerkikare...

Vad mer vill du att man ska svara?

Menar du mej så tycker jag du skal lesa tråden från start
Per ivar
 
Inlägg: 552
Blev medlem: 10 dec 2011, 18:33
Ort: Skåne
Tack utdelade: 22 gång
Tackad: 17 gånger i 17 inlägg

Re: Se igenom kikarsiktet när det är mörkt?

Inläggav Per ivar 23 jan 2014, 18:17

Ja ni har nog rett,passar man inte inn,så har man inte på ett forum att jöra
Per ivar
 
Inlägg: 552
Blev medlem: 10 dec 2011, 18:33
Ort: Skåne
Tack utdelade: 22 gång
Tackad: 17 gånger i 17 inlägg

Re: Se igenom kikarsiktet när det är mörkt?

Inläggav Dudda 23 jan 2014, 18:26

Investera i ett bra sikte med grovt riktmedel.
Walther lgv .177
Användarvisningsbild
Dudda
 
Inlägg: 1784
Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
Ort: Skåne
Tack utdelade: 187 gång
Tackad: 96 gånger i 83 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Se igenom kikarsiktet när det är mörkt?

Inläggav Silwer 23 jan 2014, 18:28

Det där var inte vettigt skrivet Per ivar, du bemöts alltid utifrån vad du ger ut för info til de du frågar.

Det är kanske inte lätt tat veta som 17åring som jag hörde att killen är, men han har rätt tat fråga, men folk har också rätt att ifrågasätta eller undvika det helt.

Att det körs bort folk som inte passar in är inte idag iaf sant, isf får du förtydliga dig Per ivar.

Vad känner du är fel? Ok jag vet tat många drar slutsatsen att killen helt enkelt jagar själv uan nån upsikt och det ena med det andra.

Och jag har gjort så med förr, dvs jag sköt luftvapen osv även jagade råttor på soptipp som 17 åring, men tiderna har ändrats, då var det fasen i Sverige tat folk tyckte det var helt ok och så länge man inte försörde saker så kör på....

Idag är det terroristtid, inte ens jag vågar mig på att jaga skräpfågel utan rätta papper.

Det är svårt att överföra vad killen gör till vad folk förstår främst för att han inte riktigt kan förklarra sig , och att han dribblat en hel del förr.

Ok en del är kanske lite forumpolis då de själva har rätt tillstånd, men jag tror ingen är intresserad av att anmäla killen och göra nåt sånt.

Ungdomsivrighet är svårt för oss gamlingar att minnas helt enkelt, medelåldern på forumet är klart över 30år, många har för länge sedan lämnat just sånt bakom sig, inte så att vi inte är "barnsliga" men det är en anna nivå på det hela.

Jag är glad att jag inte var tonåring i dagens samhälle med luftvapen, det är som en anna värld mot säg 80-90tal
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Se igenom kikarsiktet när det är mörkt?

Inläggav Etienne 23 jan 2014, 18:32

Det blir dessutom lite anmärkningsvärt att man inte ska få påtala om något är lagligt/olagligt/tillståndspliktigt.

Killen är dels under 18 år, och skulle man inte påtala att det han tänker göra kan vara olagligt så riskerar han att aldrig någonsin få en licens.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

FöregåendeNästa

Återgå till Frågor om skyddsjakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Sponsorer