Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Inläggav Callmenobody 02 dec 2013, 10:11

Jag har ju lyckats att få både licens på luftgevär och ljuddämpare så jag behöver något nytt att jobba med och igår besökte jag en jaktbutik med brorsan som skulle kolla på en ny studsare.
Inne i ett hörn, bland de gamla gevären med mer "patina" stod en sak som direkt fångade mitt intresse:
1st Webley Patriot i kaliber 6,35 för hela 1900:-

Kuggarna började ju direkt snurra och 6,35 har ju en klar fördel gentemot 5,5mm, de har ju "mer död", dvs mer chockverkan och sårkanal....
PCP är bättre men dyrt, en fjäderbössa har mindre precision (oftast) men kostar inte skjortan..

Jag borde kanske hållit mig till patriottråden men detta rör ju ren jakt och då tyckte jag det passade bättre här.

Så, man kanske skulle skaffa sig ett 6,35 ändå.....

Vad tror ni om det?

Fördelar/nackdelar/alternativ?

Webley patriot
BSA Lightning XL
Weihrauch?

Patrioten har ju pris och kraft på sin sida iallafall.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Inläggav groda 02 dec 2013, 10:19

ja den kalibern är ju potent,men skall du söka licens på en fjäderbössa?? dom går ju inte att sälja vidare,väldigt svårt med licensbelagda luftvapen överhuvudtaget,även pcp,ja har inte ägt en patriot men skjutit med den ,tung klumpig och jobbig att spänna,men är ju lite kult i gamla webley så kan du köpa den utan licens så slå till.
Användarvisningsbild
groda
 
Inlägg: 422
Blev medlem: 26 jan 2010, 19:11
Ort: kungälv
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg

Följande användare vill tacka groda för detta inlägg
Knallofall (07 jan 2014, 23:55)

Re: Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Inläggav ogster 02 dec 2013, 10:43

Det är en grymt bra bössa, inte alls så svårskjuten som många vill påstå.
Dom brukar ligga runt 250mps ~ 40J beroende på kula.
BSA har/hade en kula i .25 som är/var riktigt mjuk, blev stor som en enkrona vid träff och sänkte dom allra största duvorna med rejält tryck.

Jagar man på öppna ytor är bössan perfekt, men inomhus är det inget att rekommendera.

1900kr är skamligt lågt pris egentligen, tröttnar du på den så ta bort licensen och sälj den på blocket för 5000kr.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Följande användare vill tacka ogster för detta inlägg
TraktorMannen (06 mar 2014, 22:37)

Re: Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Inläggav Callmenobody 02 dec 2013, 10:46

Jag har ju redan mitt verminator på licens och mer kompakt bössa får man ju leta efter, så fjäderbössan skall användas på öppna ytor utomhus var det tänkt. :)
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Inläggav Callmenobody 02 dec 2013, 10:48

groda skrev:ja den kalibern är ju potent,men skall du söka licens på en fjäderbössa?? dom går ju inte att sälja vidare,väldigt svårt med licensbelagda luftvapen överhuvudtaget,även pcp,ja har inte ägt en patriot men skjutit med den ,tung klumpig och jobbig att spänna,men är ju lite kult i gamla webley så kan du köpa den utan licens så slå till.


Japp, licens.
Med tanke på priset så är det inte en så grov förlust, förutsatt att jag lyckas få en andra bössa på licens, och det hade vart trevligt med en kanon till duvorna.
5,5mm har ju en tendens att ge för bra genomslag så lite "stoppverkan" hade inte vart helt fel.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Inläggav Callmenobody 02 dec 2013, 12:13

Motivation för licens på 2a luftvapen:
-6,35 ger större chockeffekt och minimerar risken för genomslag och där igenom onödigt lidande gentemot 5,5mm.
-6,35 ger högre effekt och mindre vindkänslig gentemot 5,5 där man måste minska effekten för att motverka genomslag.
-6,35 kan inte användas inomhus så den är därför ett komplement till 5,5mm och används primärt för utomhusjakt där högre effekt och större kulmassa ger mindre vindkänslighet och säkrare skott.

Vad tror ni om den infallsvinkeln?
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Följande användare vill tacka Callmenobody för detta inlägg
ozrage (04 dec 2013, 14:36)

Re: Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Inläggav ogster 02 dec 2013, 12:44

Licenshandläggaren:

Varför inte använda 22lr istället?
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Inläggav riqe 02 dec 2013, 12:57

ogster skrev:Licenshandläggaren:

Varför inte använda 22lr istället?


För stor risk för genomsskott och/eller skada på fastighet
Walther LG55 177 Diopter
HW30S 177 Centerpoint 4-16x40AO VortekPG2
Trail NP 22 Centerpoint 3-9x40AO GRT3
Hatsan 60S 22 BugBuster 3-9x32AO
Crosman 1377 177 Bushnell 3~9X40AO
HW40 177
Användarvisningsbild
riqe
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jun 2012, 22:04
Ort: Visby
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 47 gånger i 40 inlägg

Re: Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Inläggav Callmenobody 02 dec 2013, 13:01

ogster skrev:Licenshandläggaren:

Varför inte använda 22lr istället?


Djävulens advokat, det uppskattas :)

"Vid skott mot fågel på takås föreligger extrem risk för vårdaskott vid genomslag samt extremt långt säkerhetsavstånd."
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Inläggav Silwer 02 dec 2013, 13:33

Begagnat kanske, Webley Eclipse .25, BSA Supersport .25, BSA Superstar .25, HW80 ?

Inget fel på Patriot men den är overkill för säg kajor och sånt, det är en riktig åra att släpa runt på.

Sen ger den ju 40J med så det kan nog gå hål på både det ena och det andra.

Jag hade valt nåt mer harmoniskt med effekt 25-30J max HW80 som ny men säg min gamla Eclipse var det en som lånade för kråkfågeljakt bla, de flesta skott är från max 35m då man ju faktikst inte snipar djur, det ska träffa rent och imo är .25 mer knall och fall, stor sårkanal och trots 25J ofta från grenen och rakt i backen eller fladdrande glidflykt till marken en bit bort inna den inser att den är död.

Siktet man har är ju inte ett typiskt målsikte med säg 32X förstoring det hittar du fan inte ens målet i, nä låg förstoring för snabbt skott gäller, han med Eclipsen körde med ett bra rödpunkt typ Aimpoint (ej kina).

Tanken var att träna och veta om mna fortlöpande skulle kuna träffa en golfboll, känner du att detta kan du göra då är det ok att skjuta, det blir mycket vinklar med fåglar inte fältskytte som med kanin.

nåväl några hundra kajor mötte sitt öde iaf med bara 25J, fåniga genomslag är inte nödvändigt och det har de ju också äver .22lr, där går kulan långt efter träff säg i en vinkel uppåt snett.

Men ok det finns givetvis andra åsikter, det här var bara mina och då för Fågeljakt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
ozrage (04 dec 2013, 14:38)

Re: Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Inläggav Callmenobody 02 dec 2013, 14:31

Silwer skrev:Begagnat kanske, Webley Eclipse .25, BSA Supersport .25, BSA Superstar .25, HW80 ?

Inget fel på Patriot men den är overkill för säg kajor och sånt, det är en riktig åra att släpa runt på.

Sen ger den ju 40J med så det kan nog gå hål på både det ena och det andra.

Jag hade valt nåt mer harmoniskt med effekt 25-30J max HW80 som ny men säg min gamla Eclipse var det en som lånade för kråkfågeljakt bla, de flesta skott är från max 35m då man ju faktikst inte snipar djur, det ska träffa rent och imo är .25 mer knall och fall, stor sårkanal och trots 25J ofta från grenen och rakt i backen eller fladdrande glidflykt till marken en bit bort inna den inser att den är död.

Siktet man har är ju inte ett typiskt målsikte med säg 32X förstoring det hittar du fan inte ens målet i, nä låg förstoring för snabbt skott gäller, han med Eclipsen körde med ett bra rödpunkt typ Aimpoint (ej kina).

Tanken var att träna och veta om mna fortlöpande skulle kuna träffa en golfboll, känner du att detta kan du göra då är det ok att skjuta, det blir mycket vinklar med fåglar inte fältskytte som med kanin.

nåväl några hundra kajor mötte sitt öde iaf med bara 25J, fåniga genomslag är inte nödvändigt och det har de ju också äver .22lr, där går kulan långt efter träff säg i en vinkel uppåt snett.

Men ok det finns givetvis andra åsikter, det här var bara mina och då för Fågeljakt.


De hade faktiskt en eclipse med men den kostade bra mycket mer, jag har för mig att det var ca 3000:- och då är du ju nästan uppe i en ny lightning eller supersport+några burkar ammo.
Patrioten kommer med monterat sikte på fast 4x vilket passar mig bra, jag skjuter mest på 6x ändå, stjärnkikare är bara meckigt.

Men om vi säger så här då?
UK-producerad patriot -VS- Ny BSA supersport/Lightning XL?
Senast redigerad av Callmenobody 02 dec 2013, 14:35, redigerad totalt 1 gång.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Inläggav ogster 02 dec 2013, 16:11

Callmenobody skrev:
ogster skrev:Licenshandläggaren:

Varför inte använda 22lr istället?


Djävulens advokat, det uppskattas :)

"Vid skott mot fågel på takås föreligger extrem risk för vårdaskott vid genomslag samt extremt långt säkerhetsavstånd."


riqe skrev:För stor risk för genomsskott och/eller skada på fastighet


Licens handläggaren:
Vid en snabb sökning på internet framgår det att sökta gevär har en kraft på ca 40J, nu finns det ammunition till 22lr med samma effekt till skyddsjakt så det resonemanget håller ju inte.

;)
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Inläggav Callmenobody 02 dec 2013, 20:08

ogster skrev:
Callmenobody skrev:
ogster skrev:Licenshandläggaren:

Varför inte använda 22lr istället?


Djävulens advokat, det uppskattas :)

"Vid skott mot fågel på takås föreligger extrem risk för vårdaskott vid genomslag samt extremt långt säkerhetsavstånd."


riqe skrev:För stor risk för genomsskott och/eller skada på fastighet


Licens handläggaren:
Vid en snabb sökning på internet framgår det att sökta gevär har en kraft på ca 40J, nu finns det ammunition till 22lr med samma effekt till skyddsjakt så det resonemanget håller ju inte.

;)


Anslagsenergi ja, men en krutdriven patron har inte samma kurva som en luftdriven, så kulans hastighet kombinerat med dess vikt gör att den är mycket farligare än den från ett luftgevär. Likaså gör dess (22lr) massa att den inte tappar hastighet och energi lika snabbt som en luftgevärsdiabol.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Inläggav gubbe 02 dec 2013, 21:53

Med den utveckling och tillgång på pcp gevär som har varit dom senaste åren tycker jag att fjädergevär borde fasas ut ur skyddsjakten.
Dom är mer eller mindre svårskjutna på grund av greppkänslighet och rekyl vilket självklart leder till dåliga träffar, dvs skadeskjutningar i detta fallet. :-(
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
niklas (02 dec 2013, 22:13)

Re: Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Inläggav bjosse 02 dec 2013, 22:08

gubbe skrev:Med den utveckling och tillgång på pcp gevär som har varit dom senaste åren tycker jag att fjädergevär borde fasas ut ur skyddsjakten.
Dom är mer eller mindre svårskjutna på grund av greppkänslighet och rekyl vilket självklart leder till dåliga träffar, dvs skadeskjutningar i detta fallet. :-(


Spot on. Skyddsjakt är ingen aktivitet för nöjes skull. Om nu någon helt mot förmodan skulle tro så. Vilket jag inte tror. Här handlar det endast och allenast om optimal verkningsgrad, så jag håller helt med Gubbe.
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Inläggav Callmenobody 03 dec 2013, 06:36

Oavsett så ligger licensansökan på bordet och väntar på att fyllas i. Det blir patrioten jag söker.

Sent from my GT-I9210 using Tapatalk
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Inläggav ogster 03 dec 2013, 08:12

Klart skyddsjakten är nöjes aktivitet, detsamma gäller ju vanlig jakt också.
Finns väl ingen som går ut med bössan om man tycker det är pest å pina, då sitter man hemma i varma soffan istället och tittar på idol.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Följande användare vill tacka ogster för detta inlägg
Callmenobody (03 dec 2013, 08:15), Springer (04 dec 2013, 16:25), 300grains (16 apr 2014, 22:07)

Re: Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Inläggav Callmenobody 03 dec 2013, 08:15

ogster skrev:Klart skyddsjakten är nöjes aktivitet, detsamma gäller ju vanlig jakt också.
Finns väl ingen som går ut med bössan om man tycker det är pest å pina, då sitter man hemma i varma soffan istället och tittar på idol.


haha, jag ville inte skriva det först. Skyll på den lilla fegisen inombords :-)
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Inläggav ogster 03 dec 2013, 08:36

Snart blir det väl som hos sportskyttarna, efter varje avfyrat skott med deras mördarvapen måste dom säga "fan vad tråkigt" och be om ursäkt för annars är det inte tillräckligt PK.


Nej skjut å va glada :)
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Inläggav Callmenobody 03 dec 2013, 08:55

Jag är alltid glad när jag skjuter :)
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Sv: Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Inläggav Kråkjohan 03 dec 2013, 20:07

Självklart skall all jakt ske med god jaktetik och minsta möjliga lidande för viltet. Men det är väldigt roligt, spännande och ett sant nöje.
Kråkjohan
 
Inlägg: 313
Blev medlem: 12 feb 2010, 23:39
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Webley Tracker DL

Re: Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Inläggav Callmenobody 04 dec 2013, 11:26

Oh, joy. 10-12 veckors behandlingstid på licensen...
Senast redigerad av Callmenobody 04 dec 2013, 11:30, redigerad totalt 1 gång.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Inläggav Kråkjohan 04 dec 2013, 11:32

Min licens tog 7 månader. ..

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
Kråkjohan
 
Inlägg: 313
Blev medlem: 12 feb 2010, 23:39
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Webley Tracker DL

Re: Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Inläggav Callmenobody 04 dec 2013, 11:38

waelo skrev:Min licens tog 7 månader. ..

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk


Ok, du vinner.

Som tur är har jag inte brått så jag överlever, det känns som rätt period att vänta, värre hade det vart under vår/höst då man verkligen har användning för bössan.
Som det ser ut nu så hinner man ju vänja sig vid den innan man skall använda den "på riktigt", förutsatt att den går igenom såklart.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Fjäderbössa i 6,35 för jakt.

Inläggav Springer 04 dec 2013, 16:34

ogster skrev:Klart skyddsjakten är nöjes aktivitet, detsamma gäller ju vanlig jakt också.
Finns väl ingen som går ut med bössan om man tycker det är pest å pina, då sitter man hemma i varma soffan istället och tittar på idol.

Håller med dig ogster.
Jag har väldigt svårt att tro att landets alla jägare beger sig ut på jakt för att det är ett nödvändigt ont som de egentligen inte gillar.
Det finns alldeles för många välgjorda jakt-videos rörande såväl vanlig jakt som skyddsjakt på diverse skadedjur för att den teorin ska hålla.
Sedan är det ju en helt annan sak att all jakt ska ske under ansvarsfulla former och innebära minsta möjliga lidande för villebrådet. Jag tror och hoppas att majoriteten av jägarna är ansvarsfulla nog att aldrig skicka iväg en kula som man inte är övertygad om att den kommer att träffa rätt, då bör man ju inte låta skottet gå.
Vad gäller valet av vapen så bör det väl ändå vara upp till skytten att välja redskap själv under förutsättning att han/hon behärskar det väl nog för att träffa målet. Eller...?
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Följande användare vill tacka Springer för detta inlägg
Jürgen (16 dec 2013, 21:52)

Nästa

Återgå till Frågor om skyddsjakt

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer