Skyddsjakt?

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Skyddsjakt?

Inläggav Sleipner 29 nov 2013, 21:15

Hej,

Varför kommer man inte in under ämnet Skyddsjakt på forumet?

Mvh Magnus
Sleipner
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 jun 2013, 18:54
Ort: Ronneby
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: BHJSK
Luftvapen favorit: HW97K

Re: Skyddsjakt?

Inläggav Callmenobody 29 nov 2013, 21:23

Pga olika inställningar till jakt är det forumet låst för alla som inte kan visa att de håller på med skyddsjakt. Har jag för mig. Tills du kan visa det får du nöja dig med forumet frågor om skyddsjakt.

Sent from my GT-I9210 using Tapatalk
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Skyddsjakt?

Inläggav Silwer 29 nov 2013, 21:23

Det får du ansöka om hos ledningen på forumet, PMa och fråga, de vill väl att enbart folk med skydsjaktlicens ska hänga där och en och en annan jägare kanske.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Skyddsjakt?

Inläggav börne 29 nov 2013, 21:24

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skyddsjakt?

Inläggav ogster 29 nov 2013, 21:25

Jag har sökt men får iallafall inte va med :(
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Skyddsjakt?

Inläggav Silwer 29 nov 2013, 21:28

Udda, du har väl skyddsjaktlicens vill jag minnas.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Skyddsjakt?

Inläggav öberg 09 dec 2013, 00:22

ogster skrev:Jag har sökt men får iallafall inte va med :(


Kan vara så att den ansökan hamnat i min mail och jag är ju inte så vidare aktiv längre som bekant :oops:
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Re: Skyddsjakt?

Inläggav öberg 09 dec 2013, 00:25

För att följa länken så måste du registera dig.


mer sånt här för min del ogster :mrgreen:
Sorry för OT
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Re: Skyddsjakt?

Inläggav ogster 09 dec 2013, 07:26

Flamberar du kråkorna?
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Följande användare vill tacka ogster för detta inlägg
Kråkjohan (21 maj 2014, 06:31), stoorn (04 sep 2014, 20:33)

Re: Skyddsjakt?

Inläggav Callmenobody 09 dec 2013, 07:27

öberg skrev:
ogster skrev:Jag har sökt men får iallafall inte va med :(


Kan vara så att den ansökan hamnat i min mail och jag är ju inte så vidare aktiv längre som bekant :oops:


Äh, bara godkänn honom nu :-P
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Skyddsjakt?

Inläggav ogster 09 dec 2013, 08:05

Jag var ju med förut men efter att jag avgick som moderator blev det nått fel då jag fortfarande kom åt vissa "låsta" delar av forumet, sen vart jag tydligen utkastad :(
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Sv: Skyddsjakt?

Inläggav Daniel 09 dec 2013, 08:58

ogster skrev:Jag var ju med förut men efter att jag avgick som moderator blev det nått fel då jag fortfarande kom åt vissa "låsta" delar av forumet, sen vart jag tydligen utkastad :(


Du och jag har haft en konversation om din ansökan

Samma regler gäller dig som alla andra.
Skicka en digital kopia på din skyddsjaktlicens så får du tillträde.

Skickat från min GT-I9300
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Skyddsjakt?

Inläggav Frank69 09 dec 2013, 09:46

Läste följande i regelverket:
-"Saknar du licens, söker licens, har intresse av skyddsjakt så kan du bli medlem genom att bli inbjuden av en skyddsjaktjägare."

Då åberopar jag det sista och går i god för Ogster, som jag har träffat och pratat med ett flertal gånger.
Han är en trevlig och seriös skytt, som jag gärna bjuder in i forums delen för licensierade skyddsjägare.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Skyddsjakt?

Inläggav .25 Calsongbert 21 maj 2014, 06:20

Det är kan låta korkat men jag har ingen vidare kunskap i ämnet luftgevär. Läste att följande krävs för att få skjuta mus i ditt hus. 1. Bössan ska ha minst 5.6 mm vilket effektivt utesluter alla kal 22 och nedåt. Kvar på den lite mer allmänna marknaden finns då bara 6.35 mm som uppfyller kravet. Därefter så levererar licensfria vapen endast ca 138 m/ s. Hela syftet med att att utöka skyddsjakten till att omfatta licensfria vapen var att man inte behöver licens. Du fpr redan idag jaga ett stort antal djur utan jakträtt. Därefter behöver man bara uppfylla licensen för själva vapbet. Här kommer problemet anser jag. Ett vapen som uppfyller kravet pp 5.6 mm samt 180 m/s är inte liscenskrav pp och därför lagligt för skyddshakt pp en rad olika djur. Du behöver alltså ingen målskyttelicens för att uppfylla kraven. Problemet ligger alltså inte i att skyddjalt i lögre nivå ön ovanstpende klass 4 jakt är olagligt utan att det ör omöjligt att hitta en bössa som passar. Det enda sättet du kan göra det lagligt på ör att hitta en kal 25 bössa med minst 180 m/s dvs bytt fjäder. Denna nya mer robusta fjäder får inte heller överstiga 199 m/s p sannolikheten att du hittar det på maknaden ör minimal. Byrokratin har alltså gett fritt spelrum för vem som hellst att bedriva skyddsjalt för den som kan upovisa det magiska icke existerande vapnet. Beklagar stavgelen skriver på android. Synpunkter?.
.25 Calsongbert
 

Re: Skyddsjakt?

Inläggav Kråkjohan 21 maj 2014, 06:41

.25 Calsongbert skrev:Det är kan låta korkat men jag har ingen vidare kunskap i ämnet luftgevär. Läste att följande krävs för att få skjuta mus i ditt hus. 1. Bössan ska ha minst 5.6 mm vilket effektivt utesluter alla kal 22 och nedåt. Kvar på den lite mer allmänna marknaden finns då bara 6.35 mm som uppfyller kravet. Därefter så levererar licensfria vapen endast ca 138 m/ s. Hela syftet med att att utöka skyddsjakten till att omfatta licensfria vapen var att man inte behöver licens. Du fpr redan idag jaga ett stort antal djur utan jakträtt. Därefter behöver man bara uppfylla licensen för själva vapbet. Här kommer problemet anser jag. Ett vapen som uppfyller kravet pp 5.6 mm samt 180 m/s är inte liscenskrav pp och därför lagligt för skyddshakt pp en rad olika djur. Du behöver alltså ingen målskyttelicens för att uppfylla kraven. Problemet ligger alltså inte i att skyddjalt i lögre nivå ön ovanstpende klass 4 jakt är olagligt utan att det ör omöjligt att hitta en bössa som passar. Det enda sättet du kan göra det lagligt på ör att hitta en kal 25 bössa med minst 180 m/s dvs bytt fjäder. Denna nya mer robusta fjäder får inte heller överstiga 199 m/s p sannolikheten att du hittar det på maknaden ör minimal. Byrokratin har alltså gett fritt spelrum för vem som hellst att bedriva skyddsjalt för den som kan upovisa det magiska icke existerande vapnet. Beklagar stavgelen skriver på android. Synpunkter?.


Hej, här kan du läsa vad som gäller: För att följa länken så måste du registera dig.

Kråkjohan
 
Inlägg: 313
Blev medlem: 12 feb 2010, 23:39
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Webley Tracker DL

Re: Skyddsjakt?

Inläggav Callmenobody 21 maj 2014, 06:51

.25 Calsongbert skrev:Det är kan låta korkat men jag har ingen vidare kunskap i ämnet luftgevär.

Det märks :lol:

.25 Calsongbert skrev:Läste att följande krävs för att få skjuta mus i ditt hus. 1. Bössan ska ha minst 5.6 mm vilket effektivt utesluter alla kal 22 och nedåt. Kvar på den lite mer allmänna marknaden finns då bara 6.35 mm som uppfyller kravet.

20 § Räfflade tvåhandsvapen med en minsta kaliber av 5,6 mm (.22) laddade med projektil som konstruerats för att expandera och där projektilen drivs av komprimerad luft, kolsyra eller annat liknande utskjutningsmedel (luftgevär m.m.) får användas vid jakt efter viltarter som enligt 16 § får jagas med kulgevär avsedda för patroner i klass 4 om projektilens anslagsenergi uppfyller villkoren för klass 4 enligt 14 §.

För att få innehavstillstånd (licens) för luftgevär för jakt gäller samma krav på kunskap som för kulgevär avsedda för kalss 4.

Vidare får luftgevär med en minsta kaliber av 5,6 mm (.22) användas vid den skyddsjakt som avses i 19 § första stycket, om projektilen har en minsta utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den konstruerats för att expandera/deformeras.


Notera parentesen efter 5,6mm där det står (.22).

.25 Calsongbert skrev:Därefter så levererar licensfria vapen endast ca 138 m/ s.

Det stämmer för .22, det är oväsentligt men det stämmer.

.25 Calsongbert skrev:Hela syftet med att att utöka skyddsjakten till att omfatta licensfria vapen var att man inte behöver licens. Du fpr redan idag jaga ett stort antal djur utan jakträtt.

Skyddsjakten omfattar INTE licensfria vapen och du får INTE jaga utan jakträtt eller tillstånd från jakträttsinnehavaren.

.25 Calsongbert skrev:Därefter behöver man bara uppfylla licensen för själva vapbet. Här kommer problemet anser jag. Ett vapen som uppfyller kravet pp 5.6 mm samt 180 m/s är inte liscenskrav pp och därför lagligt för skyddshakt pp en rad olika djur.

Se ovan.....

.25 Calsongbert skrev:Du behöver alltså ingen målskyttelicens för att uppfylla kraven.

Oväsentligt, målskyttelicens har inget med jakt att göra.

.25 Calsongbert skrev:Problemet ligger alltså inte i att skyddjalt i lögre nivå ön ovanstpende klass 4 jakt är olagligt utan att det ör omöjligt att hitta en bössa som passar.

Se ovan...igen.

.25 Calsongbert skrev:Det enda sättet du kan göra det lagligt på ör att hitta en kal 25 bössa med minst 180 m/s dvs bytt fjäder.

Vilket kräver jägarexamen, vapenlicens på det aktuella vapnet och sedan jakträtt eller tillstånd från jakträttsinnehavaren och löst statligt jaktkort för att bedriva jakt.

.25 Calsongbert skrev:Denna nya mer robusta fjäder får inte heller överstiga 199 m/s p sannolikheten att du hittar det på maknaden ör minimal. Byrokratin har alltså gett fritt spelrum för vem som hellst att bedriva skyddsjalt för den som kan upovisa det magiska icke existerande vapnet. Beklagar stavgelen skriver på android. Synpunkter?.

Nä, inga utöver det att du inte har många rätt i din utläggning :)

För övrigt, välkommen :thumbupp:
Senast redigerad av Callmenobody 21 maj 2014, 06:52, redigerad totalt 1 gång.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Skyddsjakt?

Inläggav Leffe357 21 maj 2014, 07:06

[quote="Callmenobody"
[i]20 § Räfflade tvåhandsvapen med en minsta kaliber av 5,6 mm (.22) laddade med projektil som konstruerats för att expandera och där projektilen drivs av komprimerad luft, kolsyra eller annat liknande utskjutningsmedel (luftgevär m.m.) får användas vid jakt efter viltarter som enligt 16 § får jagas med kulgevär avsedda för patroner i klass 4 om projektilens anslagsenergi uppfyller villkoren för klass 4 enligt 14 §.
[/quote]

Konstigt då jag kollade nu på detta dokument För att följa länken så måste du registera dig.

så står det 5.5mm (.22) NFS 2002:18, så var har du hittat ditt utdrag?
Här hittas alla författningar om jakt För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Leffe357
 
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 dec 2013, 12:35
Ort: Altersbruk
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 21 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: PLVK, PPK

Re: Skyddsjakt?

Inläggav Callmenobody 21 maj 2014, 07:42

Leffe357 skrev:[quote="Callmenobody"
[i]20 § Räfflade tvåhandsvapen med en minsta kaliber av 5,6 mm (.22) laddade med projektil som konstruerats för att expandera och där projektilen drivs av komprimerad luft, kolsyra eller annat liknande utskjutningsmedel (luftgevär m.m.) får användas vid jakt efter viltarter som enligt 16 § får jagas med kulgevär avsedda för patroner i klass 4 om projektilens anslagsenergi uppfyller villkoren för klass 4 enligt 14 §.


Konstigt då jag kollade nu på detta dokument För att följa länken så måste du registera dig.

så står det 5.5mm (.22) NFS 2002:18, så var har du hittat ditt utdrag?
Här hittas alla författningar om jakt För att följa länken så måste du registera dig.

[/quote]

Ett äldre dokument antagligen, din är uppdaterad och den korrekta.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Sv: Skyddsjakt?

Inläggav Kråkjohan 21 maj 2014, 10:16

Callmenobody skrev:
Leffe357 skrev:[quote="Callmenobody"
[i]20 § Räfflade tvåhandsvapen med en minsta kaliber av 5,6 mm (.22) laddade med projektil som konstruerats för att expandera och där projektilen drivs av komprimerad luft, kolsyra eller annat liknande utskjutningsmedel (luftgevär m.m.) får användas vid jakt efter viltarter som enligt 16 § får jagas med kulgevär avsedda för patroner i klass 4 om projektilens anslagsenergi uppfyller villkoren för klass 4 enligt 14 §.


Konstigt då jag kollade nu på detta dokument För att följa länken så måste du registera dig.

så står det 5.5mm (.22) NFS 2002:18, så var har du hittat ditt utdrag?
Här hittas alla författningar om jakt För att följa länken så måste du registera dig.



Ett äldre dokument antagligen, din är uppdaterad och den korrekta.[/quote]

Tack för att ni uppmärksammade detta, jag uppdaterar sidan!

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
Kråkjohan
 
Inlägg: 313
Blev medlem: 12 feb 2010, 23:39
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Webley Tracker DL


Återgå till Frågor om skyddsjakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer