Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, gubbe, Daniel

Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav aked 26 okt 2017, 17:43

Om jag passerar olycka med trafikskadat vilt och har min PCP för skyddsjakt (40 joule) i bilen, hur stora djur är det försvarbart att avfånga med huvudskott? Hur stor anslagsenergi har en kortpipig grytpistol .22, som får användas för avfångning upp till grävling/räv.
Jag vill ej bli åtalad för djurplågeri av någon som kanske ser att jag skjuter två skott för säkerhets skull.
Måste jag kontakta polisen först för att få deras medgivande och låta djuret lida under tiden, fälgkors eller kniv kan vara mycket stressande för djuret?
aked
aked

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FX Storm

Re: Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav atte69 26 okt 2017, 17:54

Verkar som att du redan vet svaret men vill få medhåll på ett icke lagligt sätt att göra...... sen vad jag egentligen tycker spelar nog inte så stor roll ..sunt förnuft räcker längre än man tror.....men inte längre än lagens långa arm om nån ser dig ..
atte69

Tack utdelade: 78 gång
Tackad: 49 gånger i 42 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Inläggav Nitro 26 okt 2017, 18:05

atte69 skrev: ..sunt förnuft räcker längre än man tror.....

Jo så är det ju. En lastbils kollega till mig slog ihjäl en påkörd hjort med yxa för att avsluta lidandet. Han satte helt enkelt yxan i skallen på den. Vi körde timmerbil och var då utrustade med yxa för att kunna hugga av kvistar och grenar. Han är förvisso jägare också men hade såklart inte bössan med sig på jobbet.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 1126 gång
Tackad: 614 gånger i 381 inlägg
Skytteklubb: Mörrum
Luftvapen favorit: FWB 300S

Inläggav börne 26 okt 2017, 18:15

Man ska väl helt enkelt se till att lidandet blir så kort som möjligt. Men att smacka på med en LV bössa hade jag nog undvikit, vid mindre vilt skulle det känts bättre att slå den i skallen med nåt tungt, farsan avlutade lidandet för ett rådjur han körde på med en sån där teleskåpisk fälgnyckel, den led inte mer efter ett välriktat slag!

Skulle det vara svårt att komma till ordentligt eller ett större djur hade jag ringt polisen så får dom skicka ut jägare, men man är ju skyldig att ringa dom & markera platsen oavsett!
Air Arms S400 MPR FT Hawke Sidewinder 30 SF 8-32x56
Air Arms TX200 HC .177 Leapers UTG 30mm SWAT 3-12x44
Tanfoglio Witness 1911 "Silver Edition"
Stiga Zenit Super -62

Bild Bild
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 1604 gång
Tackad: 2553 gånger i 851 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Jimmy85 26 okt 2017, 18:30

Beror ju på vad det är för djur. Har för mig från rådjur o uppåt så är du skyldig att ringa polisen samt märka ut platsen. O en grytpistol levererar betydligt mer än 40j.
Ingenting är omöjligt,det omöjliga tar bara lite längre tid.
Användarvisningsbild
Jimmy85

Tack utdelade: 72 gång
Tackad: 50 gånger i 44 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Inläggav Leopold 26 okt 2017, 21:59

Det är besvärliga situationer. Prio ett som sagts är att förkorta lidandet för det drabbade djuret.

Jag vet vad jag gjorde i en situation där jag körde på en katt för många år sedan på 90-väg, den blev ohjälpligt skadad och jag behöver inte berätta detaljerna hur jag såg detta. Jag stannade till längs vägen, tog fram hjulbultsverktyget och avlivade katten. Sökte upp ägaren (uppenbart var katten bodde) och levererade det tråkiga beskedet. Extremt tråkigt var det men jag kunde inte göra annat.

Om det nu vore så att jag är på väg till en tävling/träning med krutpistoler av diverse modeller (uppenbarligen på målskyttelicens), skulle jag gjort annorlunda? Om jag hade kört på ett större djur som ligger i plågor, ett rådjur eller en grävling kanske?

Där är jag inte tillräckligt uppdaterad om vad lagen skulle säga men jag hade gått på mitt sunda förnuft och vad som vore det rätta i situationen. Jag kan inte prioritera någon speciell lag för vad jag får använda för att förkorta lidandet för ett ohjälpligt skadat djur, inte som jag ser det.

Det jag ser som det effektivaste sättet kommer att bli det jag väljer och det är ett beslut jag kommer att känna mig fullkomligt trygg med för egen del. Man måste alltid försöka göra det rätta.

PS.
Frågan kom upp vad grytpistoler (.22 LR förmodat) levererar. Svaret är ca 100 J med standardammunition, uppåt 150-200J med annan ammo. Dvs ganska mycket mer än vad luftvapen brukar leverera.
Ребята, давайте жить дружно. - Кот Леопольд
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1081 gång
Tackad: 1396 gånger i 781 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav sälstryparn 26 okt 2017, 23:18

aked skrev:Om jag passerar olycka med trafikskadat vilt och har min PCP för skyddsjakt (40 joule) i bilen, hur stora djur är det försvarbart att avfånga med huvudskott? Hur stor anslagsenergi har en kortpipig grytpistol .22, som får användas för avfångning upp till grävling/räv.
Jag vill ej bli åtalad för djurplågeri av någon som kanske ser att jag skjuter två skott för säkerhets skull.
Måste jag kontakta polisen först för att få deras medgivande och låta djuret lida under tiden, fälgkors eller kniv kan vara mycket stressande för djuret?
aked

Påkörda djur hamnar under "icke brådskande" dvs 11414 , räkna med 45-60 min väntetid när du ringer .

Om du har otur hamnar du i Stockholm , det gjorde jag senast , jag hade oturen att i jobbet stöta på en klappfull rysk lastbilchaufför som skulle ha bilen lagad .
Larmoperatören frågade vilken stad som var närmast , jag svarade Umeå .
Då undrade de om Umeå låg i Västerbotten eller Västernorrland .....

Det finns nog ytterst få luftvapen i världen som kan mäta sig med en handyxa när det gäller avlivning av påkörda djur , jag hade inte ens försökt skjuta utan använt tillhygge direkt .

Ett djur som är så litet att du kan döda det med en 40J PCP är litet nog att vrida nacken av .
sälstryparn

Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 22 gånger i 15 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Återgå till Frågor om skyddsjakt

| | |likartade trådar| | |