Axor-webley2000-fx2000.

Här listar vi tillverkare av luftvapen och deras modeller från 1985 och frammåt

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Axor-webley2000-fx2000.

Inläggav Silwer 04 feb 2013, 21:43

Nån som har lite i huvet om den sentida svenska starten av pcp tillverkning borde väl kunna skriva nåt hur allt är relaterat.
Fanns nåt serietillverkat i Sverige före Axor av CNC Process ab och som väl Axelsson konstruerade?

Sen har man ju sett sånt som Webley2000 som inte är identisk med Fx2000 som ju blev Fx Airguns första bössa, men Webleyn blr ju spottats ur iaf mekaniken här med.

Lite historia blrjar det ju bli 96 tror jag Axor dök upp.
2000/tarantula/blackwidow/xcalibur/rapier, många var det, alla gick inte att ändra effekten på, nån hade typ lika 2skottssystem som den där fula nya Mibro bössan.

Vet att det blir sura miner på vissa håll när det hör tas upp, men det är svensk luftvapenhistoria.
Senast redigerad av Silwer 05 feb 2013, 13:18, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Axor-webley2000-fx2000.

Inläggav Martin 05 feb 2013, 09:47

Jag hade en en Webley Axsor .22 ett tag. Det skiljde lite mellan stocken mot en FX 2000.

Bild

Bara en skåra för att fälla ned repeterhandtaget, inte två som på FX2000.

Sedan var det nåt med maggen också, det passade från en FX2000 till en Webley Axsor, men inte tvärtom eller hur det nu var.

Hittade dessa två websidor:

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Axor-webley2000-fx2000.

Inläggav Callmenobody 05 feb 2013, 09:49

Jag har för mig att jag såg ett sånt gevär på wildmark i Ullared för ett tag sedan :)
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Axor-webley2000-fx2000.

Inläggav Silwer 05 feb 2013, 13:20

Vill minnas att Axors hål i mitten på magasinet var mindre än på FX2000.
Sen utvecklades de åt olika håll senare Logun gav sig väl på Axor och rearbolten kom tex.

Men då börjar vi så smått vandra ut Sverige till UK.


Jag tex såg Axor i och en Axorpump först i en brittisk luftvapenblaska, hade inte en aning om vad det var, senare mer mot Fx2000 så var man mer insatt då man hängt online ett tag och förstod att det här var svensktillverkat och att det spruckit tidigare dörav 2 rätt lika vapen, och även då avarter som Webley2000 som jag tror hade en egen stock osv, billigare än FX2000.

Mins att man tyckte de var mycket dyra och att nåtsåntskulle man nog aldrig ha rpd med, sen kom de fina graderade SDL fx2000 med utvalda kolvar, väldigt fina.

Tiden går, käns som en klassiker idag och givetvis en Axor med utan Loguninblandning.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Axor-webley2000-fx2000.

Inläggav Martin 05 feb 2013, 15:48

Manometern kom väl också först med FX2000. Var uttag i stocken på min, men inget uttag på systemet.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Axor-webley2000-fx2000.

Inläggav Silwer 05 feb 2013, 16:01

Det stämmer, tror inte webley2000 heller hade det.

Uppspänningen var väl olik vad vi är vana vid?


Missade pdfen du la upp intressant, 4000 vapen bara bygda till 99, och de är nöjda, tiderna ändras.
Den visar den klartannorlunda uppspänningen som väl fx2000 med hade dvs man spänner upp framåt med bolten inte bakåt som vivant oss med.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Axor-webley2000-fx2000.

Inläggav stoorn 05 feb 2013, 17:19

FX-historia kan jag inget om men jag kan ta några kort på min fx2000 och lägga upp om det är av intresse :)
Senast redigerad av stoorn 05 feb 2013, 17:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Axor-webley2000-fx2000.

Inläggav Silwer 05 feb 2013, 17:25

Självklart, jag la tråden i samlarbössor 85 och framåt för att jag tycker de här är en del av vpr luftvapenhistoria i landet.

Tiden går fort inte tycker jag det var så länge sen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Axor-webley2000-fx2000.

Inläggav Silwer 05 feb 2013, 17:26

Föresten vad hände med cnc process?
Tilverkar de nåt annat nu?

Försvann Axorn med Logun?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Axor-webley2000-fx2000.

Inläggav stoorn 05 feb 2013, 19:33

Webley fx2000 inköpt uh..... hm, jag har kvittot på ett annat ställe nu. Får återkomma med det om jag minns.

Bössan med ett Shirstone 4X32 AO som vapenhandlaren tyckte jag skulle ha. Det har funkat bra för sitt pris men kvalar väl inte in toppskiktet. Det trackar inte så bra men har OK optik för pengarna och är skottfast.
För att följa länken så måste du registera dig.



Dagen till ära har jag fått hem ett Leupold vari-X iii 6-20 AO med bänkskytteriktmedel från Leupolds customshop. Begagnat i, som det verkar, toppskikt.
För att följa länken så måste du registera dig.



Targetrattar
För att följa länken så måste du registera dig.



Ögongodis
För att följa länken så måste du registera dig.



Lite väl lång eye relief... :-/
För att följa länken så måste du registera dig.



Manometer och stockskruvar
För att följa länken så måste du registera dig.



Påfyllning
För att följa länken så måste du registera dig.



Nu blev jag lat. Resten av bilderna blir utan text.
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Axor-webley2000-fx2000.

Inläggav Silwer 05 feb 2013, 19:47

Mycket fin, det är full längd detta, fanns carbine med kortare pipa, stocken, vad är det?

Fx2000 med lyxstockarna var mycket dyra, men kanske ännu FX vackraste vapen imo.

Även en mer standard so din är riktigt kul att se, och som sagt de är inte vanliga heller.
En Cutlass valnöt är ju fin eller nån valnöts Cyclone, men de är vanliga egentligen.
På senare år har inte FX längre byggt nåt som mitt öga blir tilltalat av, såg dock att royale hade elegantare stockar som val i USA men de har inte folk sett eller så älskar de lådformer då bloggaren hade npn omröstning där den vanliga lådan med en massa ful
kit på sidorna är snyggast liksom, det luktar mest "för att jag har en sån" som vanligt i klientellet.

Nåväl bra bilder, hoppas du hittar vad den kostade och så, tror webleyvarianten var lite billigare, men kan ha inbillat mig det, bössorna försvann ju helt när väl Cyclonebasen kommit igång 03.


En del sdl och andra har sålts genom åren begagnat, men jag har väl tyckt de varit fina mest och inte velat ha nån.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Axor-webley2000-fx2000.

Inläggav stoorn 05 feb 2013, 21:03

Jag har inte riktigt koll på stockarna men är glad att jag har modellen med "knoppen" framtill. Den är i mitt tycke finare än den raka stocken. Jag har inte heller mycket till övers för de moderna fyrkantiga FX-stockarna, än mindre de plastiga tactical-modellerna som ser ut som militärvapen. Det är lite synd eftersom jag är på gång att köpa nåt nytt och gillar tanken på att köpa svenskt. Återstår att se vilket företag som drar längsta strået... :) Hittills lutar det åt FX ändå.

Mer traditionell form:
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Axor-webley2000-fx2000.

Inläggav stoorn 05 feb 2013, 21:10

Johnny har ett läsvärt inlägg om tidens begynnelse: För att följa länken så måste du registera dig.



CNC Process AB äger rätten till varumärket "Axsor" så Fredrik behövde ett nytt namn.

Då Webley ville sälja hans vapen istället för CNCs äldre version så blev Webley varumärket även för efterföljaren till Axsorn.

Webley Axsor blev då Webley FX2000, sedan blev Axsorn Logun Axsor när Logun sålde dem och när Webley slutade sälja FX2000 så blev den istället FX Airguns FX2000.

Just FX2000 såldes även som Tarantula, Rapier mfl benämningar på olika marknader.

Just FX2000?

Tja, den förklaringen som jag har hört är att modellen kom år 2000 och FX är ju förkortningen för "specialeffekter". Tror det var någon chef på Webley som hittade på namnet.

Prefixet FX fick sedan ge namn till hela verksamheten.
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Axor-webley2000-fx2000.

Inläggav Silwer 05 feb 2013, 21:10

Ok, tror det heter snabel när framstocken slutar så elegant.

Bra att tråden fick lite personliga bilder med och inte några jag fått stjäla ihop:-)

All info och egna bilder är ju värt nåt, och det finns säkerligen gott om folk som aldrig hört om eller sett en Fx2000 eller en Axor bössa.

Försäljningsboomen kom först nånstans mitt i 2000talet och då gällde Cyclonebas eller Typhoon.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Axor-webley2000-fx2000.

Inläggav stoorn 05 feb 2013, 21:13

Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Axor-webley2000-fx2000.

Inläggav stoorn 05 feb 2013, 21:23

det luktar mest "för att jag har en sån" som vanligt i klientellet.


hehe, jag har ju en sån där med snabel och det är dem jag gillar så det stämmer väl på mej då :lol:
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Axor-webley2000-fx2000.

Inläggav Silwer 05 feb 2013, 21:32

Då får du nog köpa en Cutlass eller Cyclon, royalerna har väl ingen snabel här, men det fanns alltså andra varuanter i USA, bloggaren höll ju röstning, men jag vet inte om han visar upp de man får välja mellan, jag personligen tyckte den benämnd carbine eller nåt var snyggare än den vanliga.

Men nog om det, de bössorna skulle dröja 10 år ännu.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Axor-webley2000-fx2000.

Inläggav Silwer 05 feb 2013, 21:35

Missade att du lagt upp en länk till royale400 som tydligen kallas Sport, och jag vidhåller att den stocken är snyggare än den vi har här.

Snabel är eegant så isf är det nåttok med mig med:-)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Axor-webley2000-fx2000.

Inläggav stoorn 05 feb 2013, 21:42

När jag skulle köpa mitt första luftgevär kring år 2000 så hade jag lurat på en Webley Eclipse i kaliber .25. När jag gick till vapenaffären och tittade så hade de fått in en broschyr från FX airuns och jag blev helt såld på dem så det fick bli en FX2000. Luftgevär med magasin, möjlighet att skjuta flera skott utan att spänna en fjäder och noll rekyl. Det var bara för bra för att låtas bli :)
Första året eller två hade jag bössan hemma några få månader. Övrig tid var den på besök hos FX för reparation. Läckande påfyllningsventil. Läckande manometer. Läckande påfyllningsventil. Manoneter. Påfyllningsventil. ... Och så höll det på. Jag fick flera extra magasin och en kronograf som plåster på såren. Vid ett tillfälle kontaktade jag konsumentombudsmannen eller nån sån figur och fick hjälp med konsumenträtt. Då författade jag ett ganska vasst brev som jag lade upp på disken hos vapenhandlaren där jag lät förklara att nu fick det vara slut på tramset och att jag skulle ha pengarna tillbaka eller så skulle jag starta en process mot handlaren eller FX. Jo så illa var det faktiskt. Den gången tog det skruv ordentligt och man lyckades till sist komma på vad det var för fel. På den tiden var inte FX-pumpen försedd med filter och det var något svart klet som lyckades ta sig från pumpen och in i bössan. Detta gjorde att påfyllningsventilen började läcka ganska snart efter att bössan hade varit på lagning och bössan fick skickas in igen. Sista gången jag lämnade in på rep skickade jag också med pumpen. Den gången kom den tillbaka med ett filter på, och då försvann problemen. Efter det försågs alla (?) nya pumpar med filter. Åtminstione ser det ut så på de bilder jag sett.
Jaha, det här är min version av det hela, FX har kanske en liknande eller lite annorlunda, vad vet jag. Det vore faktiskt kul att ringa upp och fråga om de har sparat alla loggar över reparationer och se hur länge och många gånger den faktiskt var på rep. Det kan ju vara så att det är färre än man själv vill ha det till... Jag har inga agg mot FX och Fredrik idag och har aldrig haft det heller. Det var bara tråkigt att det blev som det blev i början, men bra att det blev som det blev i slutet. Bössan har varit till mycket glädje genom åren :smt027 Nu måste gubben gå och sova.
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Axor-webley2000-fx2000.

Inläggav Silwer 05 feb 2013, 21:48

Intressant, då bidrog du till förbättringen iaf.
De här låg långt över min prisklass så det kom inte på tal ens.
Och hehe jag hade köpt en Webley Ecliose mk2 dl på licens runt 96, på den tiden fick man ju licens bara man var ostraffad och 18, ljuva tider.

Det blev min sista licens, men några FX skulle det ändå bli men efter dessa vapen slutat sålts.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Per-Erik (12 maj 2015, 20:39)

Re: Axor-webley2000-fx2000.

Inläggav stoorn 06 feb 2013, 10:31

Ja det sved ordentligt i plånboken :)
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Axor-webley2000-fx2000.

Inläggav stoorn 07 feb 2013, 23:46

När jag skulle köpa mitt första luftgevär kring år 2000 så hade jag lurat på en Webley Eclipse i kaliber .25. När jag gick till vapenaffären och tittade så hade de fått in en broschyr från FX airuns och jag blev helt såld på dem så det fick bli en FX2000. Luftgevär med magasin, möjlighet att skjuta flera skott utan att spänna en fjäder och noll rekyl. Det var bara för bra för att låtas bli :)
Första året eller två hade jag bössan hemma några få månader. Övrig tid var den på besök hos FX för reparation. Läckande påfyllningsventil. Läckande manometer. Läckande påfyllningsventil. Manoneter. Påfyllningsventil. ... Och så höll det på. Jag fick flera extra magasin och en kronograf som plåster på såren. Vid ett tillfälle kontaktade jag konsumentombudsmannen eller nån sån figur och fick hjälp med konsumenträtt. Då författade jag ett ganska vasst brev som jag lade upp på disken hos vapenhandlaren där jag lät förklara att nu fick det vara slut på tramset och att jag skulle ha pengarna tillbaka eller så skulle jag starta en process mot handlaren eller FX. Jo så illa var det faktiskt. Den gången tog det skruv ordentligt och man lyckades till sist komma på vad det var för fel. På den tiden var inte FX-pumpen försedd med filter och det var något svart klet som lyckades ta sig från pumpen och in i bössan. Detta gjorde att påfyllningsventilen började läcka ganska snart efter att bössan hade varit på lagning och bössan fick skickas in igen. Sista gången jag lämnade in på rep skickade jag också med pumpen. Den gången kom den tillbaka med ett filter på, och då försvann problemen. Efter det försågs alla (?) nya pumpar med filter. Åtminstione ser det ut så på de bilder jag sett.
Jaha, det här är min version av det hela, FX har kanske en liknande eller lite annorlunda, vad vet jag. Det vore faktiskt kul att ringa upp och fråga om de har sparat alla loggar över reparationer och se hur länge och många gånger den faktiskt var på rep. Det kan ju vara så att det är färre än man själv vill ha det till... Jag har inga agg mot FX och Fredrik idag och har aldrig haft det heller. Det var bara tråkigt att det blev som det blev i början, men bra att det blev som det blev i slutet. Bössan har varit till mycket glädje genom åren :smt027 Nu måste gubben gå och sova.


Historien fortsätter... (eller börjar om, beroende på hur man ser på saken)

Tillbaka till år 2000: Jag började med att söka en öppen licens hos polisen. Licensen beviljades den 6 mars och var ett slags inköpstillstånd för ett luftgevär i kaliber 22. Jag minns inte riktigt varför jag gick till väga på det sättet.

Köpte bössan den 24 maj 2000. Det var nr 455 jag fick, och som jag sedan brottades med en lång tid... Den kostade vid inköpstillfället 5995 kr vilket var mycket pengar eftersom fortfarande studerade då. Kikarsiktet, ringarna, olja och en burk kulor gick på 1030 kr och pumpen på 1650 kr. In alles, 8675 kr, vilket motsvarade två månaders totalbudget inkluderande hyra, mat, studiemateriel, kläder, nöjen m.m. .... Det sved ordentligt i plånboken.
För att följa länken så måste du registera dig.



Det började som sagt raskt bli problem med läckage. Här är kvittot från en av de otaliga inlämningarna till vapenhandlaren:
För att följa länken så måste du registera dig.



Efter många om och men bytte så FX ut min bössa mot en annan likadan (med lägre serienummer). Den 22 augusti 2002 (över två år senare!) var problemen fortfarande inte ur världen.... Här är ett kvitto från posten, där jag skickade bössan direkt till FX:
För att följa länken så måste du registera dig.



Någonstans häromkring löste man till sist problemet och satte in filtret i pumpen. Då upphörde problemen helt och bössan funkade i tio år på raken utan service! Efter det har jag bara varit i kontakt med FX en gång och det var då jag förra året lät dem gå igenom hela bössan och byta alla packningar och smörja upp den. Annars brukar jag skruva isär alla grejer jag äger själv, men den här har fått vara orörd :)


Hittade lite originalbroschyrer också:
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Och så en sprängskiss, utskriven från nätet(?)
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



:smt020
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Axor-webley2000-fx2000.

Inläggav Silwer 08 feb 2013, 00:52

Precharge hade jag glömt att firman hette, det har ju blivit FX airgus.
De blev så synonyma antar jag med FX2000.
Är FX efter hans namn eller ska låta lite häftigt som fx specialeffekter? Det antyds ju det av JohnnyO där, men jag har ju alltid trott på att det nogär en kombination med namnet och detta som göratt det finns kvar.

Appropå öppen licens med bara kaliber på så gjorde jag så också fast tidigare, jag hade helt enkelt inte bestämt mig riktigt vad jag skulle köpa mer än kaliber .25, så handlaren fyllde i de tomma luckorna på nåt sätt efteråt, licenspappret var då nåt hopvikt gult papper som man hade i en plastficka märkt "vapenlicens", dvs om ingen tittade noga kunde det vara vilken licens som helst.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Axor-webley2000-fx2000.

Inläggav Tomaz 08 feb 2013, 09:07

2006 köpte jag en FX 2000 av Hurricane för 5995kr, tror de hade slutat tillverkas då och detta var något restlager som reades ut..

Fin och stabil bössa som sköt bra..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Axor-webley2000-fx2000.

Inläggav stoorn 08 feb 2013, 17:22

Precharge hade jag glömt att firman hette, det har ju blivit FX airgus.


Om man tittar längst ner i pumpbroschyren så ser man både FX/precharge och För att följa länken så måste du registera dig.

så det verkar som att den broschyren trycktes i gränslandet.
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Nästa

Återgå till Tillverkare/modellregister Luftvapen 1985--->

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer