Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM!

Här pratas det om diverse skytteklubbar och föreningar

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM!

Inläggav Luftpangarn 12 apr 2020, 12:14

Är DU intresserad?! Vad är du villig att betala per månad?

Jag har just nu möjlighet att ordna en innomhusskyttebana på Bryggargatan, dvs på några hundra meters gångavstånd från Stockholms Central. Lokalen kan vara på 5x18m. (Även valbart 10 eller 4 meters bredd, skiljeväggarna är inte byggda än.) Pentry och toalett delas med replokaler / musikstudios.

Inflyttning skulle bli 24/7, så det är rätt brådis att ta ställning.

Det är mycket ovanligt att man kan få tag på en extremt långsmal lokal. Ännu ovanligare, att den skulle ligga så otroligt centralt i Stockholm. Bättre adress kan man inte tänka sig ur kommunikationssynpunkt. (Jag hittade en lokal på 13x3m i Uppsala för några månader sedan. Men den saknade tillgång till ens toalett, och närmast förutsatte bil för att komma dit. Billigt, men tveksamt alternativ, när allt kommer omkring.)

Min tanke är att man behöver få ihop 50 personer som är villiga att teckna ett årsmedlemskap, som betalas med ca 200kr/månad. (Alltså inte 2400kr på ett bräde för ett år, utan månadsdelbetalning.) På sikt borde man kunna få några fler medlemmar, och litet lägre kostnad.

Kanske 5 personer får nyckel, och ansvarar för lokalen de dagar i månaden han / hon kan tänka sig.

Åtminstone till en början, tänker jag att skyttet begränsas till 10 Joule / licensfritt. Med ett slutet sällskap (föreningsmedlemskap), har jag svårt att se att det skulle krävas tillstånd. Men det får man förstås kolla. På sikt skulle man väl vilja kunna skjuta högre licensbelagda effekter.

Skytte på 10m, och dagar med färre bokade deltagare, även 15m. Någon fom av webbokning / anmälan för olika dagar, vore nog bra.

Tillgång till lokalen är obegränsat, så det finns goda förutsättningar att sprida ut skyttetider och undvika trängsel.

Vad är ditt intresse? Har du ideer om sätt att värva medlemmar, eller klubbar som skulle kunna gå ihop om lokalen?



* Hyresförhandlingen är trevande. Jag har blivit ombedd att lägga ett bud. Själva klubblokalen / skyttebanan skulle överlämnas i "rått skick", vilket naturligtvis pressar priset. (Tänk källare, med sannolikt plywoodvägg som ena långsida.) Jag har just hyrt ett litet lager på Kungsholmen av värden, vilket ju också är Stockholms innerstad. Där betalar jag 80kr/kvm/månad + moms, vilket för denna lokal med 5m bredd, skulle bli 9'000kr/månad inkl. moms. Jag gissar alltså att hyran hamnar där någonstans, kanske några tusen högre.

Vad vi kan erbjuda, är att en skytteförening med största sannolikhet är en betydligt mer stabil och långvarig hyresgäst, än ett musikband. (Det kortet har jag inte spelat ut än. För han nappade omedelbart på min ursprungsfråga.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav huldreh 12 apr 2020, 15:05

tyvärr bor jag inte i stockholm, annars hade jag ev varit intresserad. Hoppas du får ihop ett gäng, 50 pers blir nog svårt att få ihop enbart genom denna kanal, kanske kan du annonsera i skytteklubbars facebook el liknande också.
Ja 15 meter minimum bör det kanske vara för att dra folk, 10 meter kan många skjuta hemma eller i existerande klubbar väl?
huldreh
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 jan 2017, 04:59
Tack utdelade: 70 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: crosman 357

Följande användare vill tacka huldreh för detta inlägg
Luftpangarn (12 apr 2020, 15:14)

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav XY1 12 apr 2020, 18:02

Bra tanke och initiativ, har själv sökt lokal under några år.
Tyvärr ser jag det som en nackdel att lokalen ligger centralt i Stockholm. Utrustningen och vapen kan ju inte tas på tunnelbanan direkt. Till detta kommer trängselavgift och parkering. För egen del tycker jag 10-15 meter är för kort. 10 meters inomhusbana finns i Botkyrka (Hacksjön) där man kan köra bilen ända fram.
Nu vart det mycket negativt och dessutom är det stora krav på ventilation på inomhusbanor.....
Önskar dig i alla fall lycka till med projektet!
Senast redigerad av XY1 12 apr 2020, 18:21, redigerad totalt 1 gång.
Steyr LG110 FT/BR 16J, LP 50
AA TX200 Mk3 10J, S400 MPR FT 10J
FX Panthera 700, .22
Thomas BR/FT FAC
RAW BM500, .22 FAC
Morini CM 162E Titan
Weihrauch HW98, .22 27J
Användarvisningsbild
XY1
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 15 aug 2013, 14:21
Ort: ÄLVSJÖ
Tack utdelade: 440 gång
Tackad: 258 gånger i 126 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr LG110

Följande användare vill tacka XY1 för detta inlägg
Luftpangarn (12 apr 2020, 21:06)

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav dreg 13 apr 2020, 07:16

1. Starta en förening.
2. Tillsätt en styrelse.
3. upprätta föreningsstadgar.
4. Sammankalla och utför ett första styrelsemöte.
5. Ansök om organisationsnummer hos skatteverket.
6. Utse en banansvarig
7. Gör en ritning över skjutbanan.
8. Ansök om skjutbanetillstånd. Man måste ha marken eller lokalen innan man kan ansöka. Alltså i det här fallet måste ett hyreskontrakt finnas.
9. När alla tillstånd osv är på plats. Bygg skjutbanan.
10. Ansök om att få skjutbanan besiktigad enligt Säk B.

Jag antar att inget av ovanstående finns på plats.
Önskar er/dig lycka till.
Förövrigt häller jag med XY1. läget är fel och en vettig ventilation som är byggd och anpassad för verksamheten måste finnas på plats.
Personligen tycker jag att årsmedlemsavgiften är hög.
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Följande användare vill tacka dreg för detta inlägg
börne (13 apr 2020, 07:36)

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav börne 13 apr 2020, 07:43

dreg skrev:Personligen tycker jag att årsmedlemsavgiften är hög.

Väldigt hög, speciellt om man jämför med vad man får tillgång till på annan klubb i Sthlm som sysslar med luftskytte.

Är glad man bor på annat håll som luftvapenintresserad, verkar vara lite knepigt där upp :-(
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav Luftpangarn 13 apr 2020, 11:37

Kostnaden; Vill man skjuta året om i Stockholm, kan man kombinera tex
- Vinterhalvåret, skytteförening i Solna för 700kr/år, endast 10m
- Sommarhalvåret Stockholm Luftjaktskytteförening för 600kr
= 1'300kr/ år. (Båda avgifterna betalas som klumpsummor för kalenderår.)

Hur många är intresserade för 125 kr/ månad? Jag kan ju lägga ett skambud på hyran. Man vet aldrig, det kan gå. Det har hänt förr.

Skulle man bli 75 medlemmar på Bryggargatan, sjunker också kostnaden snabbt. Skytte året runt, i praktiken obegränsad kapacitet.

Lyckas man med båda. hamnar kanske medlemsavgiften på under hundralappen /månad? Kanske, kanske, kan man ytterligare dessutom hitta andra intäckter? Ammoförsäljning? Eller faktiskt dela lokalen med något annat.

(Vad kostar Botkyrka (Hacksjön)? Kan vara en lösning för mig och andra. Kan man skjuta året om? Vore kanske bra att samla sådana tips här på forumet?)

Undrar om man även får skjuta annat än bänk och kanske stående i Solna? Jag skulle ju gärna även vilja kunna prova skjuta andra ställningar under vindfria förhållanden.

Just nu haglar det, samt blåser, utaför fönstret. Men visst, jag tänker i alla fall skjuta om en stund. Om föreningen i Solna brukar lägga ner för säsongen vid denna tid, låter jag vara osagt. Jag skulle uppskatta att skjuta i uppvärmd vindfri miljö. Även sommarhalvåret.

Luftgevärsskytte kräver väl inte bättre vetilation än en musikstudio / replokal? (Vilket är denna hyresvärd / byggföretags specialitet, ett 40-tal f.n.)

Varför man inte skulle kunna åka kollektivt med en plastkoffert, helst med hänglås på, förstår jag inte. Jag skulle inte tveka. En pistollåda kan jag ju tom stoppa ner i en annan vanlig väska. (Sedan är det väl dessutom bra om man inte bär olämpliga klädesplagg som tex burka eller IS emblem. :lol: Mina gröna jägarbyxor är nog gränsfall i Stockholms innerstad.)

Om det är lättare eller svårarare att värva medlemmar i Stockholm än på landet, vet jag inte. Det är ju delvis därför jag ställer frågan här.

Kanske AVGÖRANDE fråga är om det krävs skjutbanetillstånd. Det måste man kolla - OM det nu alls finns intresse för förslaget. (Jag kan ha fel, men jag har extremt svårt att se att myndigheterna har någonting alls att säga till om vad ett slutet sällskap sysslar med i egen lokal - så länge det inte finns allmän tillgänglighet, eller det stör / hotar grannar. Man kan exempelvis ha alkoholservering, cigarrökarklubb (!) och dans på en gång. Alltihopa är förbjudet utan tillstånd, om det så att säga är tillgängligt för vem som helst. Licensfria luftvapen borde hamna i samma kategori?! Skjutning på nöjesfält, gissar jag däremot kan vara reglerat på något sätt?)

Bilda förening eller någon annan associationsform, kan man typ göra på en kafferast. Jag har bildat aktiebolag från grunden, med konstituerande stämma och hela skiten, på en timme över ett pizzeriabord. Och för just aktiebolag är formkraven mycket stränga. (Alltså inte köpt ett lagerbolag. Vi ville spara 3 tusen. :-) )
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav huldreh 13 apr 2020, 12:11

dreg skrev:1. Starta en förening.
2. Tillsätt en styrelse.
3. upprätta föreningsstadgar.
4. Sammankalla och utför ett första styrelsemöte.
5. Ansök om organisationsnummer hos skatteverket.
6. Utse en banansvarig
7. Gör en ritning över skjutbanan.
8. Ansök om skjutbanetillstånd. Man måste ha marken eller lokalen innan man kan ansöka. Alltså i det här fallet måste ett hyreskontrakt finnas.
9. När alla tillstånd osv är på plats. Bygg skjutbanan.
10. Ansök om att få skjutbanan besiktigad enligt Säk B.

Jag antar att inget av ovanstående finns på plats.
Önskar er/dig lycka till.
Förövrigt häller jag med XY1. läget är fel och en vettig ventilation som är byggd och anpassad för verksamheten måste finnas på plats.
Personligen tycker jag att årsmedlemsavgiften är hög.


Nja, om man träffas ett gäng polare och skjuter 10 joule i en lokal så behövs väl inget av ovanstående, det står väl alla fritt? Om man skall skjuta mer än 10 joule blir det väl tyvärr andra bullar. Och personligen skulle jag känna mig tveksam till att stå på kontraktet med 10000 kr som skall ut varje månad.
Att åka med geväret i diskret låda eller ryggsäck i lokaltrafiken (mitt gevär är enkelt att ta av stocken på och därmed får det plats i en rygga) borde inte vara något problem för någon. Däremot vill man ha ett längre avstånd att skjuta på tror jag, om man nu ändå skaffar lokal. Hursomhelst, lycka till. :)
huldreh
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 jan 2017, 04:59
Tack utdelade: 70 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: crosman 357

Följande användare vill tacka huldreh för detta inlägg
caliSWE (09 apr 2021, 18:08)

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav XY1 13 apr 2020, 12:15

Personligen skulle jag villigt betala 200 kr/mån för en inomhushall men den måste då uppfylla de önskemål som jag skrev tidigare.
Jo, det är klart att man kan ta en plastkoffert med sig på tunnelbanan men det skytte jag bedriver (i huvudsak benchrest) kräver mer utrustning än bara geväret (gevären, ibland), skjutstöd (fram + bak), dyktub, verktyg, ammo och diverse småjox. När jag var i Sydafrika hade jag med strax över 50 kg skjututrustning. Det var bara ett gevär och ingen dyktub!
Jo igen, skjutbanor inomhus kräver mycket specificerad ventilation då det uppstår blydamm vid skyttet. Prata med killarna på För att följa länken så måste du registera dig.

i Solna, de har nyligen byggt en inomhusanläggning.
Det finns inget riktigt bra forum för att nå luftvapenskyttar som skjuter våra typer av skytte (BR och FT). SLJSF har cirka 30 medlemmar/år, några kommer, några går, varav cirka hälften är hyfsat aktiva. Vi har då samlat skyttar i Stockholmstrakten under 10 år. Därför tror jag det är svårt att få ihop 50-70 skyttar till en anläggningen som inte finns ännu.

För att sammanfatta min åsikt:
Inomhusbana, minst 25 meter
Godkänd för skytte upp till 45 J
Möjlig att lätt nå med bil
Kostnad upp till 400 kr/mån = OK
Steyr LG110 FT/BR 16J, LP 50
AA TX200 Mk3 10J, S400 MPR FT 10J
FX Panthera 700, .22
Thomas BR/FT FAC
RAW BM500, .22 FAC
Morini CM 162E Titan
Weihrauch HW98, .22 27J
Användarvisningsbild
XY1
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 15 aug 2013, 14:21
Ort: ÄLVSJÖ
Tack utdelade: 440 gång
Tackad: 258 gånger i 126 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr LG110

Följande användare vill tacka XY1 för detta inlägg
Luftpangarn (13 apr 2020, 12:20)

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav Silwer 13 apr 2020, 12:21

det är för litet för annat än just matchskytte, ok om man vill det men sånt är inte ovanligt.

Folk vill ha säg 25m.

Men inte vat jag, på Facebook finns tydligen folk som hoppar på detta.

för annat än 10J vapen krävs en klubb och allt skit det följer med.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav Luftpangarn 13 apr 2020, 12:40

Tack för ditt svar XY1. Det där med blydamm har jag inte tänkt på. Det knäcker nog iden, och andra uppslag också. Undrar hur de löst det i Solna? Där skjuter de i en skollokal.

(Undrar just hur mycket blydamm jag drog i mig under alla mina barndomsår i vår stenkällare. Rappning och cement yrde bakom spånplattan. Så det lär ha yrt rejält med bly också... :o Annars var det kanon, 10m, precis närsomhelst jag hade lust.)

Skall kolla vad det kostar hos ditt tips. Vilka skjutavstånd är möjliga där? Och vilka tider som skulle vara möjliga är ju en fråga.

(Vapenhandeln Widforss har också en krutbana i en betongbunker, typ 3 våningar under jord, några mil utanför Stockholm. :) Vilket skjutavstånd & kostnad de möjligenkan erbjuda, vet jag inte.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav Silwer 13 apr 2020, 12:55

D fattar ju att deras bana är längre än 15m.

Men den har ju du inte fått tag i.

25m säger jag och folk utanför matchskuttet är intresserade med sikten och grejor om så 10J

Fattar at du knappast kommenterar mig, men sånna inomhusbanor är ovanliga helt enkelt.
10-15M är vanliga

Betänk att det ju är det du är ute efter, att kunna skjuta inomhus men på lite längre avstånd än vanligt, folk har kikarsikten osv.

Kan du ordna nåt sånt så tror jag en del blir intresserade, jag vet inget om Facebook men kanske är det många intressenter där.

Jag håller lite med han som menade att man inte kan komma åt nånting vid centralstationen idag utan att kanske råka i trubbel.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav börne 13 apr 2020, 12:58

Silwer skrev:Folk vill ha säg 25m.

Tror också folk vill ha längre avstånd. Även 25m är lite för kort för att få ut nåt med bra luftvapen, beror ju på vad man har såklart. Tänker rent personligt om jag skulle vara intresserad av att betala hundralappar/månad för tillgång till en inomhusbana, med bara 25m inomhus blir det ju mer eller mindre ett hål i tavlan hela dagen lång vid sittande FT som jag skjuter mest, stående & till viss mån knä är det ju mer lagom till.

Vi hade uppe för nåt år sedan om att vi eventuellt kunde få tillgång till en hall som var 40 meter, tror dom sköt pilbåge där. Det rann tyvärr ut i sanden, men det hade varit nåt det, 40 meter inomhus för att testa ut klicktabeller, ammo osv :thumbupp:

Vi har ju en 10m inomhusbana som vi skjuter i under vintern, men man blir sjukt trött på det korta avståndet väldigt snabbt, men det är så klart individuellt då vissa gillar det. Men ska inte klaga på att den ingår i årsavgiften på 350kr. Där vi har 10, 50, 100, 200, 300m banor samt möjlighet att träna FT lite mer realistiskt i skogen bredvid 50m banan samtidigt som den används.

Som sagt, tur man bor där man bor även om det är 5 mil till skjutbanan.
Senast redigerad av börne 13 apr 2020, 13:27, redigerad totalt 1 gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav Silwer 13 apr 2020, 13:00

börne sant, men säg till bra pris och inte behöva ta sig in i centrala Stockholm kan 25m var rätt ok.

Man kanske kan skjuta utan stöd, stående sittande knä osv

Jag hade tillgång till en gammala nedlagd inneskjutbana för match i en skola men det gick att backa tavlorna ungeför till 15m.

Stående var det då med fjäderbösor och kikarsikten ok att slösa tid på.
Senast redigerad av Silwer 13 apr 2020, 13:03, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav börne 13 apr 2020, 13:03

Silwer skrev:börne sant, men säg till bra pris och inte behöva ta sig in i centrala Stockholm kan 25m var rätt ok.

Jo 25m duger ju till nåt... men inte för 200kr/månad. Jag tycker det är lite väl, men sen är ju Sthlm dyrare med allt så är väl svårt att jämföra med här nere.

Ska väl egentligen inte lägga mig i, är ju inte aktuellt för mig ändå. Mer ur en skytts perspektiv tänkte jag :)
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav Luftpangarn 13 apr 2020, 13:19

Jag talade faktiskt just med FMJ skytte i telefon.

De kan erbjuda upp till 50m.

Mest framkomliga väg, är att man som grupp, eller en befintlig förening, avtalar bestämda tider. Priset verkar vara en förehandlingsfråga, och möjligen litet beroende på antal deltagare, men åtminstone 650kr / timme. Det är rimligen en fördel att kunna erbjuda en fast intäkt till deras verksamhet.

(Medlemsskap i deras krutklubb kostar 4'500/år.)

Det här tycker jag låter som en riktigt bra ide, som man bör undersöka, om det finns intresse.

Man kan ju tänka sig kanske två tillfällen per månad, kanske 4 timmar? Är man 50 personer, kanske man faktiskt kan landa på en hundring i månaden? (Kanske optimistiskt.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav börne 13 apr 2020, 13:26

Luftpangarn skrev:men åtminstone 650kr / timme.

(Medlemsskap i deras krutklubb kostar 4'500/år.)

Fan vilka priser ni har där uppe :shock:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (13 apr 2020, 14:08)

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav Sako Finnbear 13 apr 2020, 13:31

börne skrev:
Luftpangarn skrev:men åtminstone 650kr / timme.

(Medlemsskap i deras krutklubb kostar 4'500/år.)

Fan vilka priser ni har där uppe :shock:

Ja uj vilka priser! :shock:
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear
 
Inlägg: 2101
Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
Ort: Österlen
Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 282 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Följande användare vill tacka Sako Finnbear för detta inlägg
Luftpangarn (13 apr 2020, 14:08)

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav XY1 13 apr 2020, 13:39

Sako Finnbear skrev:
börne skrev:
Luftpangarn skrev:men åtminstone 650kr / timme.

(Medlemsskap i deras krutklubb kostar 4'500/år.)

Fan vilka priser ni har där uppe :shock:

Ja uj vilka priser! :shock:


Glöm inte bort att vi har trängselskatten också samt parkeringsavgiften, som i Solna inte är att skoja om... :x
Steyr LG110 FT/BR 16J, LP 50
AA TX200 Mk3 10J, S400 MPR FT 10J
FX Panthera 700, .22
Thomas BR/FT FAC
RAW BM500, .22 FAC
Morini CM 162E Titan
Weihrauch HW98, .22 27J
Användarvisningsbild
XY1
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 15 aug 2013, 14:21
Ort: ÄLVSJÖ
Tack utdelade: 440 gång
Tackad: 258 gånger i 126 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr LG110

Följande användare vill tacka XY1 för detta inlägg
Luftpangarn (13 apr 2020, 13:52)

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav börne 13 apr 2020, 13:56

XY1 skrev:Glöm inte bort att vi har trängselskatten också samt parkeringsavgiften, som i Solna inte är att skoja om... :x

Vet... varit en hel del i Sthlm då jag har en polare här nerifrån som bor där uppe, senaste gångerna jag hälsat på blev det flyget upp så man slapp bilen.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav Silwer 13 apr 2020, 14:26

Sen finns det en sak med skytteintresset i tätbebgda trakter, alla är mot det, det har ju varit krutskyttebanor som lagts ned pga detta.

Så trots massor av folk i området har helt enkelt många struntat i ett skjutintrese, dels sprider ju krutskytteklubbarna att det enda riktiga skyttet är med krut, luftvapen är för barn.

Så de som området söker skytte hamnar i krutklubbarna oavsett om de tänkte det, en luftbössa jan knappt träffa en lagårdsvägg.

Även här en bit från städerna bildades en klubb som dök upp, luftvapen, när jag kollade var det airsoft krigande.

Pga regler tar det död på allt idag, inget nytt uppkommer, varrför luftvaoen över 10J behandlas så styvmoderligt har jag inte förstått, det är knappast folk som vill registrera sitt vapen som står för all skit luftvaoen används för.
Det är ju de vestämmandes egen fel att det blivit så och krutskyttet backats upp hur tramsigt det än är.

Resultatet är massor med licensvapen utan licens.

En dag kanske krut kräver mer, jag hoppas det, de grövre tex jaktmark mm.
Senast redigerad av Silwer 13 apr 2020, 14:35, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav Luftpangarn 13 apr 2020, 14:34

Fast jag blev glad när Sportnytt rapporterade om en kvinnlig paralympier i förrgår. Hennes gren behandlades enbart som skytte i elitklass. (Elitskytt var hon även innan sin skada.) Trots massor av närbilder på henne med ett Steyr luftgevär. Och bild på "kom ihåg listan" med andning osv.

Litet bättre måste väl luftskyttarna också marknadsföra sig?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav Silwer 13 apr 2020, 14:39

Det tycks trögt, det har minskat med pren med licensskyttar tyvärr.

Vissa områden har sitt men inget nytt tiillkommer.

Jag tror enbart hårdare tag mot målskytte med krut kan hjälpa luftvapen tyvärr.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav Silwer 13 apr 2020, 15:07

Och vem har rekomenderat de svåra kraven för lyftgevärslicenser? Ja inte de som är aktiva utan åter hekt oinsatta mönniskor som tror man håller på med nåt skumt om man vill ha en licens för luftvapen.

För helvete 18år ostraffat ska räcka, jag vill se siffror på hur de som fick det var inblandade i brott med vapnen.

Om vissa vill vara fina och ingå i sportskytteförbundet tycker jag är deras sak, för krutvapen krävs inte motsvarande.

Kort sagt luftvapen har blivit skit pga udioter sim bestämmer, nu hlr vi om de som skaffar lucebs i krutklubbar dör polaren lagt till luftskytte på listan men det finns inte sen skriver han på oapperna bara, fkera har avslöjats.

Vi vet stt nan omöjlugt kan komma med lucebs ich klubben inte ör känd, så ör det, lurendrejare men begriplugt i all omöjlughet.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav Luftpangarn 14 apr 2020, 19:42

@ Silwer Kanske finns det ljusning på licensfronten. Flera riksdagsledamöter har reagerat kraftigt på de senaste förslagen om krav på licens för att inneha MAGASIN till jaktvapen! Förbudsivrarna har helt enkelt gått för långt denna gång, så motreaktionen har tom skapat debatt i Riksdagen.

(M) har tom föreslagit att vissa saker helt enkelt bara skall behöva anmälas hos vapenhandlare, i stället för licens. (Kommer ej ihåg exakt vad, men givetvis gick någon förbudsivrare i taket.)

Vi har haft denna diskussion förut, men nuvarande licensregler för luftgevär är kontraproduktiva. Det vimlar av puffror med mer än 10J ute i landet - HELT utanför någon som helst kontroll.

Vore smartare med mer realistisk lagstiftning / praxis, och åtminstone få hyfsad kontroll. Nog om det från mig, denna gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Konkret möjlighet inomhusbana Stockholm Central! BRÅTTOM

Inläggav börne 03 maj 2020, 14:37

Hur många visade sitt intresse?

Du hoppades på 50 pers... Vet ju själv hur svårt det är att få folk att fastna, många nya som kommer men få blir riktigt fast i hobbyn & då har vi ändå möjligheten att panga i stort sett med vad vi vill då vi är en klubb där vi inte har strikta träningar utan på lördagen då vi har luft & 22lr skytte på 50 meters banan tar man med det man vill & pangar med.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Nästa

Återgå till Skytteklubbar och föreningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 14 gäster

  • Sponsorer