PCP Luftgevär för att börja med Field Target

här snackar vi om Resultat och hur olika tävlingar och träffar varit.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: PCP Luftgevär för att börja med Field Target

Inläggav Leopold 13 maj 2022, 21:50

Jag ser även vart diskussionen lutar och jag förstår dano_swe.

Som jag ser det: prio ett är att man ska tycka det är kul att vara med på tävlingar.

Inom FT finns i princip tre vägar, var och en med sina utmaningar.

1. Att delta i våra nationella 10J-klasser. Fördelar: ingen vapenlicens krävs, man kan hitta extremt bra vapen typ gamla fwb300 för några tusen, sedan ett bra sikte på det. Även pcp populär här, sällan med några större fördelar mot gamla fwb300 semi-rekylfritt fjädergevär dock. Detta ser jag som både en bra ingångsgren samtidigt som den faktiskt är den mest utmanande pga att kulbanan blir krokigare och vindkänsligheten större. En mycket bra klass i Sverige eftersom den är så inklusiv. Ofta tävlas på samma banor som med 16J vilket gör att resultaten trycks ner en smula typiskt i direkt jämförelse men inte särskilt mycket.

2. Att delta i 16,3 J klass, typiskt pcp men det finns några som kör fjäder här också. Fjäder har sina egna speciella utmaningar, utövarna gillar detta tex jag själv när det beger sig. Pcp "enklare", får ses som standard FT-klass med flest utövare. Nackdel för svenskar är att det behövs vapenlicens. Man når typskt litet högre träffprocent jfr 10J-klasserna tack vare flackare kulbana och en smula mindre vindkänslighet.

3. Delta i "fullfartsklass", inom FT begränsat till max 35J. En del resonerar som så att eftersom man ändå måste söka licens för 16 J så varför begränsa sig till bara 16 J. Fördelar med denna klass är att man får flackare kulbana vilket ställer mindre krav på exakt avståndsbedömning (kan innebära att man klarar sig med litet billigare sikten), plus litet mindre vidkänslighet jfr 16J.

Poängen är: var och en gör exakt som man vill, deltar i den klass som ger största nöjet! Alla klasser har sina utmaningar inget är enkelt. Skjut och ha skoj bara!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
XY1 (14 maj 2022, 07:18), Stinsen (14 maj 2022, 08:25), skjutglad (14 maj 2022, 09:16)

Re: PCP Luftgevär för att börja med Field Target

Inläggav Rudolf91 14 maj 2022, 06:29

Fullfart och vara eller inte vara har varit uppe tidigare till diskussion: viewtopic.php?f=87&t=13538&hilit=%2Afieldtarget+fullfart%2A
Allt går utom små barn och tennsoldater
Användarvisningsbild
Rudolf91
 
Inlägg: 669
Blev medlem: 28 maj 2016, 21:10
Ort: Löberöd
Tack utdelade: 681 gång
Tackad: 383 gånger i 137 inlägg
Skytteklubb: Löberöds SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: Excellent

Re: PCP Luftgevär för att börja med Field Target

Inläggav Mackee 14 maj 2022, 06:54

Det är synd att det inte finns något mellanting licensmässigt för luftgevär med 16J, det känns onödigt att samma regler ska gälla för dessa som för halvautomatiska kulvapen.

Ett system med ett enklare tillstånd med snabbare handläggning och enklare förvarings krav hade varit uppskattat.
Mackee
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 maj 2022, 13:33
Ort: Lund
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 21 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Löberöd och Björnstorp

Re: PCP Luftgevär för att börja med Field Target

Inläggav börne 14 maj 2022, 07:37

Mackee skrev:Ett system med ett enklare tillstånd med snabbare handläggning och enklare förvarings krav hade varit uppskattat.

Det är vi nog många som håller med om av oss som hänger här. Tyvärr är det väl så att det kommer förmodligen inte bli lättare, snarare tvärtom är jag rädd.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: PCP Luftgevär för att börja med Field Target

Inläggav skjutglad 14 maj 2022, 09:21

Leopold skrev:Jag ser även vart diskussionen lutar och jag förstår dano_swe.

Som jag ser det: prio ett är att man ska tycka det är kul att vara med på tävlingar.

Inom FT finns i princip tre vägar, var och en med sina utmaningar.

1. Att delta i våra nationella 10J-klasser. Fördelar: ingen vapenlicens krävs, man kan hitta extremt bra vapen typ gamla fwb300 för några tusen, sedan ett bra sikte på det. Även pcp populär här, sällan med några större fördelar mot gamla fwb300 semi-rekylfritt fjädergevär dock. Detta ser jag som både en bra ingångsgren samtidigt som den faktiskt är den mest utmanande pga att kulbanan blir krokigare och vindkänsligheten större. En mycket bra klass i Sverige eftersom den är så inklusiv. Ofta tävlas på samma banor som med 16J vilket gör att resultaten trycks ner en smula typiskt i direkt jämförelse men inte särskilt mycket.

2. Att delta i 16,3 J klass, typiskt pcp men det finns några som kör fjäder här också. Fjäder har sina egna speciella utmaningar, utövarna gillar detta tex jag själv när det beger sig. Pcp "enklare", får ses som standard FT-klass med flest utövare. Nackdel för svenskar är att det behövs vapenlicens. Man når typskt litet högre träffprocent jfr 10J-klasserna tack vare flackare kulbana och en smula mindre vindkänslighet.

3. Delta i "fullfartsklass", inom FT begränsat till max 35J. En del resonerar som så att eftersom man ändå måste söka licens för 16 J så varför begränsa sig till bara 16 J. Fördelar med denna klass är att man får flackare kulbana vilket ställer mindre krav på exakt avståndsbedömning (kan innebära att man klarar sig med litet billigare sikten), plus litet mindre vidkänslighet jfr 16J.

Poängen är: var och en gör exakt som man vill, deltar i den klass som ger största nöjet! Alla klasser har sina utmaningar inget är enkelt. Skjut och ha skoj bara!


Håller med Leopold i denna analys och det viktigaste är skjut och ha kul.

Vill bara flika in att dom flesta klubbarna kommer att ha alternativa mål på tävlingarna
så att debutant och 10J skjuter samma mål men 10J räknar bara fällning.
På så sätt är banan mer anpassad bara för dom vapnen med lägre effekt.

Blir betydligt rättvisare och roligare att skjuta och vi kan förhoppningsvis få fler att skjuta i 10J klassen.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Re: PCP Luftgevär för att börja med Field Target

Inläggav Mackee 14 maj 2022, 13:45

Har det funnits en jägarklass i Sverige? Såg någonstans på nätet att det fanns i USA och begränsade användaren i förstoring på kikarsiktet bl.a.

Är det möjligt att göra avståndsbedömning med "ögat" eller att använda streckplattan i kikarsiktet för att avståndsbedöma?
Mackee
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 maj 2022, 13:33
Ort: Lund
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 21 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Löberöd och Björnstorp

Re: PCP Luftgevär för att börja med Field Target

Inläggav börne 14 maj 2022, 14:35

Mackee skrev:Har det funnits en jägarklass i Sverige? Såg någonstans på nätet att det fanns i USA och begränsade användaren i förstoring på kikarsiktet bl.a.

Är det möjligt att göra avståndsbedömning med "ögat" eller att använda streckplattan i kikarsiktet för att avståndsbedöma?

Finns något som heter HFT Hunter Field Target, men det har aldrig slått igenom i Sverige, är stort i England tillsammans med FT. Ganska likt varandra men skillnad på hur du får ta stöd & på kikaren som ska va fast förstoring, HFT är mer likt hur en jägare skulle skjuta med hjälp av naturliga stöd.

Finns en tråd om denna skyttegren... viewtopic.php?f=6&t=18456&hilit=HFT

Att avståndsbedöma med ögat på en FT tävling är nog svårt om man inte är jäkligt duktig på just det & övat. Oftast luras naturen & andra störande moment ögat att avgöra avståndet. Lätt när man sitter på skjutbanan där man har vanan inne & olika referenser till var målen står o.s.v.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: PCP Luftgevär för att börja med Field Target

Inläggav Stinsen 14 maj 2022, 18:24

Mackee skrev:Har det funnits en jägarklass i Sverige? Såg någonstans på nätet att det fanns i USA och begränsade användaren i förstoring på kikarsiktet bl.a.

Är det möjligt att göra avståndsbedömning med "ögat" eller att använda streckplattan i kikarsiktet för att avståndsbedöma?


Jag tycker att en jägarklass är en kul ide och det hade nog kunnat locka en del skyttar.

Själv har jag avståndsbedömt med ögat på de tre tävlingar jag varit med på. Tycker att det är en rätt intressant faktiskt.

Det är ju fritt fram att köra på den metoden med dem klasserna som finns nu med om man känner för det.
Stinsen
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 17 maj 2021, 21:51
Ort: Sydsverige
Tack utdelade: 158 gång
Tackad: 72 gånger i 46 inlägg
Luftvapen favorit: Hw98

Re: PCP Luftgevär för att börja med Field Target

Inläggav börne 14 maj 2022, 18:56

Stinsen skrev:Jag tycker att en jägarklass är en kul ide och det hade nog kunnat locka en del skyttar.

Detta har diskuterats åtskilliga gånger genom åren, det händer liksom inget från deras sida som vill ha en sådan tävlingsform, så frågan är var alla dessa intresserade är när det verkligen gäller. Vet att dom uppe i Piteå har klasser som säkert hade passat, men den klubben tillhör inte Svenska Skyttesportförbundet som alla andra FT klubbar gör.

Tråden om HFT som jag länkade till i mitt förra inlägg går över i att diskutera typ jaktstig. Det som händer alla dessa trådar är att dom tillslut dör ut & inga som vill ha denna typ av skytte drar igång nåt som passa det dom själva vill ha.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: PCP Luftgevär för att börja med Field Target

Inläggav Stinsen 14 maj 2022, 20:40

börne skrev:
Stinsen skrev:Jag tycker att en jägarklass är en kul ide och det hade nog kunnat locka en del skyttar.

Detta har diskuterats åtskilliga gånger genom åren, det händer liksom inget från deras sida som vill ha en sådan tävlingsform, så frågan är var alla dessa intresserade är när det verkligen gäller. Vet att dom uppe i Piteå har klasser som säkert hade passat, men den klubben tillhör inte Svenska Skyttesportförbundet som alla andra FT klubbar gör.

Tråden om HFT som jag länkade till i mitt förra inlägg går över i att diskutera typ jaktstig. Det som händer alla dessa trådar är att dom tillslut dör ut & inga som vill ha denna typ av skytte drar igång nåt som passa det dom själva vill ha.


Jo, jag vet att det är så..

Det verkar ju också som att många som pratar om detta är nya inom sporten eller just har köpt ett luftgevär. Då är det inte alltid så lätt att dra igång nåt själv.

Kanske är det bra inkörsport till FT.
Min erfarenhet är att det skrämmer iväg nybörjare med all specialutrustning som det annars kräver.

Detta kan faktiskt vara ett sätt att fylla på i leden.
Stinsen
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 17 maj 2021, 21:51
Ort: Sydsverige
Tack utdelade: 158 gång
Tackad: 72 gånger i 46 inlägg
Luftvapen favorit: Hw98

Re: PCP Luftgevär för att börja med Field Target

Inläggav dano_swe 14 maj 2022, 20:49

Tror absolut pengarna kan skrämma iväg vissa då det ”bara” är ett luftgevär man ska köpa. Handlar det om långhåll och krut (tex) läser man var och varannan dag om nybörjare som lassar iväg 50k eller mer på en rigg utan att blinka.

Kostnaden för FT har varit uppe hundratals gånger, själv tycker jag det är en relativt billig hobby jämfört med mycket annat.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: PCP Luftgevär för att börja med Field Target

Inläggav börne 14 maj 2022, 21:14

dano_swe skrev:Tror absolut pengarna kan skrämma iväg vissa då det ”bara” är ett luftgevär man ska köpa. Handlar det om långhåll och krut (tex) läser man var och varannan dag om nybörjare som lassar iväg 50k eller mer på en rigg utan att blinka.

Kostnaden för FT har varit uppe hundratals gånger, själv tycker jag det är en relativt billig hobby jämfört med mycket annat.

Nä det är ingen dyr hobby om man jämför med mycket annat & slår ut kostnaden på några år, utrustningen kostar som sagt en slant men sen har man den, sen ska det till lite ammo för 89kr för 500 skott, så har man väl skaffat sig en väl fungerande rigg & lite träningsmål att skjuta på kostar det ju i princip inget mer.

Skjuter man iväg 200 bulor i veckan eller drygt 10000st om året så blir kostnaden 1850kr för ammo.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: PCP Luftgevär för att börja med Field Target

Inläggav jerico 14 maj 2022, 22:01

1850 är ungefär vad det kostar att panga 308an en dag på banan...

Som sagt krut så skiter folk i vad det kostar.. Märkligt att det ska ses så olika.
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Re: PCP Luftgevär för att börja med Field Target

Inläggav Stinsen 14 maj 2022, 22:27

Jag tror snarare att det kan vara estetiken på utrustningen som avskräcker många.
Hamster, krokar, en halvmeter kikarsikte och skyttejackor.

Att tycka field target gevär är vackra gör man först efter att man hållt på med det ett tag.
Stinsen
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 17 maj 2021, 21:51
Ort: Sydsverige
Tack utdelade: 158 gång
Tackad: 72 gånger i 46 inlägg
Luftvapen favorit: Hw98

Re: PCP Luftgevär för att börja med Field Target

Inläggav dano_swe 14 maj 2022, 22:49

Stinsen skrev:Jag tror snarare att det kan vara estetiken på utrustningen som avskräcker många.
Hamster, krokar, en halvmeter kikarsikte och skyttejackor.

Att tycka field target gevär är vackra gör man först efter att man hållt på med det ett tag.



Håller man på ett tag så ser man det rätt och slätt som ett verktyg mer än något annat. Och det ska prestera så bra som möjligt. Kan inte påstå att en fullfjättrad FT-bössa är direkt vacker, skulle vara att ändamålsenlig funktion i sig är vackert.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Följande användare vill tacka dano_swe för detta inlägg
Nitro (14 maj 2022, 23:19)

Re: PCP Luftgevär för att börja med Field Target

Inläggav börne 14 maj 2022, 22:50

Stinsen skrev:Jag tror snarare att det kan vara estetiken på utrustningen som avskräcker många.
Hamster, krokar, en halvmeter kikarsikte och skyttejackor.

Att tycka field target gevär är vackra gör man först efter att man hållt på med det ett tag.

Ett lite konstigt sätt att se på det kan jag tycka. Det folk måste förstå är att det är en sport, en sport som alla andra där speciell utrustning används.

Jag tycker inte att en hockey klubba är direkt vacker heller, men det är ju utrustning en hockeyspelare använder för att utöva sin sport, ett fieldtarget gevär är utrustning som en fieldtarget skytt använder inom sin sport, inte svårare än så.

Men det fina är att man kan använda en vacker valnötsbössa om man vill, dock oftast inte lika bra rent ergonomiskt men väljer man en hobby nivå för att skjuta lite skoj FT banor fungerar det utmärkt.

För det är därför bössorna ser ut som dom gör bland dom som vill va bland dom bästa... Varje bössa har en stock med inställd ergonomi som passar varje individuell skytt.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: PCP Luftgevär för att börja med Field Target

Inläggav Nitro 14 maj 2022, 23:30

dano_swe skrev:Tror absolut pengarna kan skrämma iväg vissa då det ”bara” är ett luftgevär man ska köpa. Handlar det om långhåll och krut (tex) läser man var och varannan dag om nybörjare som lassar iväg 50k eller mer på en rigg utan att blinka.

Kostnaden för FT har varit uppe hundratals gånger, själv tycker jag det är en relativt billig hobby jämfört med mycket annat.

Det behöver ju inte kosta skjortan för att ha en konkurrenskraftig rigg så länge man håller sig till 10J.
10000:- räcker ganska långt och visst är det dyrare än fotboll eller simning men vi gör våra val i livet.

Oftast rör det sig om intresse och prioritering i livet. Har ju hört historier om dem som klagar på att utrustningen är för dyr, men i nästa andetag gärna pratar om sin nyinköpta båt/ husvagn för 300000.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: PCP Luftgevär för att börja med Field Target

Inläggav Stinsen 15 maj 2022, 06:58

börne skrev:Ett lite konstigt sätt att se på det kan jag tycka. Det folk måste förstå är att det är en sport, en sport som alla andra där speciell utrustning används.

Jag tycker inte att en hockey klubba är direkt vacker heller, men det är ju utrustning en hockeyspelare använder för att utöva sin sport, ett fieldtarget gevär är utrustning som en fieldtarget skytt använder inom sin sport, inte svårare än så.

Men det fina är att man kan använda en vacker valnötsbössa om man vill, dock oftast inte lika bra rent ergonomiskt men väljer man en hobby nivå för att skjuta lite skoj FT banor fungerar det utmärkt.

För det är därför bössorna ser ut som dom gör bland dom som vill va bland dom bästa... Varje bössa har en stock med inställd ergonomi som passar varje individuell skytt.


Jag håller med.

Det enda jag säger är att det kunde locka en bredare skara med en klass med mer traditionella gevär.
Varifrån steget sedan blir mindre mot mer tävlingsinriktad field target.

Det är bara att kolla i debutantklassen just nu. Det är skyttar med fx och weihrauch som vi köpt i annat syfte egentligen.
Senast redigerad av Stinsen 15 maj 2022, 07:06, redigerad totalt 2 gånger.
Stinsen
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 17 maj 2021, 21:51
Ort: Sydsverige
Tack utdelade: 158 gång
Tackad: 72 gånger i 46 inlägg
Luftvapen favorit: Hw98

Re: PCP Luftgevär för att börja med Field Target

Inläggav börne 15 maj 2022, 08:10

Stinsen skrev:Det är bara att kolla i debutantklassen just nu. Det är skyttar med fx och weihrauch som vi köpt i annat syfte egentligen.

Japp... Men dessa bössor går ju också att fortsätta med om man vill & blir det så som Skjutglad föreslog i ett inlägg med max 42m för både Debutant & 10J klassen borde det passa dom som vill fortsätta att skjuta med enklare utrustning bättre.

Sen kan man ju inte förbjuda att det ställer upp någon med en värstingrigg i 10J klassen.

Då måste man i så fall ha ytterligare en 10J klass vilket jag inte tror på, då ska vi få in skyttar till ännu en klass. Det finns ju redan nu både PCP & Fjäder klasser så du som skjuter fjäder t.e.x hade ju inte tävlat i samma klass som en eventuell skytt med dyr rigg i PCP klassen.

Det är fjäderskyttar med rekylernade bössor som imponerar mest ska du veta, ta Thorgus som exempel som är en grym fjäderskytt i 16J klassen med sin HW97:a. Han blev 7:a på VM för en del år sedan med en helt vanlig HW97 med ett Hawke Airmax 8-32 för 4300kr :thumbupp: Tyvärr var han inte med & visade upp sina skills på MSG tävlingen.
Senast redigerad av börne 15 maj 2022, 19:04, redigerad totalt 1 gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: PCP Luftgevär för att börja med Field Target

Inläggav Mackee 15 maj 2022, 12:49

Vad tror ni om nedanstående sikte, skulle det fungera tillräckligt bra för att det skulle vara roligt att delta i tävlingarna? Jag är inte jätteförtjust i sikte med högre förstoringar, dels för att bilden snabbt blir dålig om man har ett billigt sikte, dels för att Eye-boxen blir så liten att det är ansträngande att titta igenom. Men 18x är kanske helt enkelt för lite för att avståndsbedömningen ska funka med paralaxen?

För att följa länken så måste du registera dig.



Här är en tjej som skjuter FT med ett 4-16x44 UTG

För att följa länken så måste du registera dig.

Mackee
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 maj 2022, 13:33
Ort: Lund
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 21 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Löberöd och Björnstorp

Re: PCP Luftgevär för att börja med Field Target

Inläggav chaosborn 15 maj 2022, 16:52

Vill minnas jag läste någonstans att man bör ha i alla fall 32x, Du bör nog inte ha under 24x i alla fall.

Men jag är helt grön inom sikten så bättre och utförligare råd lär Du snart få.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Följande användare vill tacka chaosborn för detta inlägg
Mackee (15 maj 2022, 18:10)

Re: PCP Luftgevär för att börja med Field Target

Inläggav börne 15 maj 2022, 17:51

chaosborn skrev:Vill minnas jag läste någonstans att man bör ha i alla fall 32x, Du bör nog inte ha under 24x i alla fall.

Men jag är helt grön inom sikten så bättre och utförligare råd lär Du snart få.

Jag skulle aldrig gå under i alla fall 24X.

Sen är det ju inte bara förstoringen som spelar roll, hur snabbt man går från suddigt till skarpt till suddigt på ett visst avstånd, att det snappar in snabbt & blir skarpt väldigt tydligt så att säga är ju det vi använder för att avgöra avståndet & antingen hålla över/under med hjälp av mil-dots på det givna avstånd vi mätt ut eller klicka vilket typ alla gör när man hållit på ett tag.

Säg man ska bedöma 36 meter... man går från 30, 32, 34 & 36 pang det blev skärpa, 38 & det blev suddigare igen & går tillbaks till 36 & det är skärpa igen. Ja då klickar man till 36 meter & skottet sitter precis i rätt höjd.

Jag går även alltid från samma håll tills det blir skarp då jag kör med ett billigt Hawke SW för att ta bort felkällan vid eventuellt vändglapp i ratten, nu är mitt siktet inte glapp ännu men jag gör så ändå för att ta bort eventuell felkälla.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Mackee (15 maj 2022, 18:10)

Re: PCP Luftgevär för att börja med Field Target

Inläggav Rudolf91 15 maj 2022, 18:23

börne skrev
Sen kan man ju inte förbjuda att det ställer upp någon med en värstingrigg för 45000kr i 10J klassen som nu på Mörrums tävlingen där den enda 10J PCP skytten sköt med en FWB 800 X med ett Leupold (minns inte modellnamn).


Det får jag verkligen hoppas.
Har för mig att han köpt den begagnad av en 10m-skytt och sedan satt på en kikare när han inte skjuter diopter/10m inomhus.
Kanske inte ska förutsätta att alla köper nytt och i detta fallet går det fint att kombinera olika skytteformer med samma bössa.
Allt går utom små barn och tennsoldater
Användarvisningsbild
Rudolf91
 
Inlägg: 669
Blev medlem: 28 maj 2016, 21:10
Ort: Löberöd
Tack utdelade: 681 gång
Tackad: 383 gånger i 137 inlägg
Skytteklubb: Löberöds SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: Excellent

Re: PCP Luftgevär för att börja med Field Target

Inläggav börne 15 maj 2022, 18:59

Rudolf91 skrev:Har för mig att han köpt den begagnad av en 10m-skytt och sedan satt på en kikare när han inte skjuter diopter/10m inomhus.
Kanske inte ska förutsätta att alla köper nytt och i detta fallet går det fint att kombinera olika skytteformer med samma bössa.

Jo han berättade att han skjuter med den även inomhus & det är ju kanon den fungera för både FT & 10 meters. :thumbupp:

Jag förutsatte ingenting. Exakta värdet på just den bössan var givetvis inte det jag ville ha fram i det jag skrev till Stinsen utan att man får ju räkna med att det kan ställa upp folk med dyra prylar även i 10J klassen. Gick på nypris vilket jag inte ser nåt konstigt med.

Men sorry om nån tog illa upp. Ändrade i mitt inlägg.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: PCP Luftgevär för att börja med Field Target

Inläggav Nitro 15 maj 2022, 19:31

Mackee skrev:Vad tror ni om nedanstående sikte, skulle det fungera tillräckligt bra för att det skulle vara roligt att delta i tävlingarna? Jag är inte jätteförtjust i sikte med högre förstoringar, dels för att bilden snabbt blir dålig om man har ett billigt sikte, dels för att Eye-boxen blir så liten att det är ansträngande att titta igenom. Men 18x är kanske helt enkelt för lite för att avståndsbedömningen ska funka med paralaxen?

För att följa länken så måste du registera dig.



Här är en tjej som skjuter FT med ett 4-16x44 UTG

För att följa länken så måste du registera dig.


Jag själv började med Leapers (UTG) 8-32X56. Det är ett billigt kinasikte som har mycket att önska.
Men jag skulle inte gå under 32 i förstoring. Visst blir dessa billiga sikten mjölkiga i hög förstoring, men kan man leva med det och sedan dra ner förstoringen efter avståndsbedömningen så kan det absolut funka.
Vid 20-25 i förstoring är det inte mjölkigt längre.
Det är ju också så att upp till 40m går det ganska bra att avståndsbedöma med enklare sikte. Det är först efter 40-45m det blir svårt.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

FöregåendeNästa

Återgå till Skytte Tävlingar och träffar Etc.

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

  • Sponsorer